Het wordt beter, maar ondernemers Nachtegaalstraat ervaren nu vooral overlast van werkzaamheden Het wordt beter, maar ondernemers Nachtegaalstraat ervaren nu vooral overlast van werkzaamheden

Het wordt beter, maar ondernemers Nachtegaalstraat ervaren nu vooral overlast van werkzaamheden

Het wordt beter, maar ondernemers Nachtegaalstraat ervaren nu vooral overlast van werkzaamheden
Verschillende ondernemers van de Utrechtse Nachtegaalstraat hebben last van de werkzaamheden. Zo zien ze hun klandizie teruglopen en ontstaan er gevaarlijke situaties.

Verschillende ondernemers van de Utrechtse Nachtegaalstraat hebben last van de werkzaamheden. Zo zien ze hun klandizie teruglopen en ontstaan er gevaarlijke situaties.

Begin 2020 zijn de werkzaamheden aan de Nachtegaalstraat gestart. Er komt onder andere meer ruimte voor voetgangers en de rijbaan wordt een fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Het wordt dus mooi, maar voordat het zover is, is de straat maanden opengebroken.

Veilig

Verschillende ondernemers geven aan last te ondervinden van de werkzaamheden. Zo merkte Marissa Kolk van Kroon Schoenen dat het aantal klanten aanzienlijk terugliep. “Vanaf het begin van de werkzaamheden zagen wij het aantal klanten teruglopen. Dat was niet alleen omdat onze winkel lastiger te bereiken was, mensen vonden het ook niet veilig om te komen.”

Vlak nadat de werkzaamheden begonnen brak ook het coronavirus uit in Nederland. Vanwege de hekken die op de stoep waren geplaatst konden mensen niet voldoende afstand houden. Dit heeft er volgens Kroon aan bijgedragen dat klanten wegbleven.

Daarnaast zegt Kroon dat er vanuit de gemeente niet werd meegedacht. “We hebben er alles aan gedaan om onze winkel toegankelijk te houden. Hierin werden wij niet geholpen door de gemeente. We hebben meerdere keren gebeld, maar dat heeft niks opgeleverd.”

Zand

Robin Pulles van de gelijknamige schoenspeciaalzaak heeft ook minder goede ervaringen. “Inmiddels zijn de hekken bij mij voor de deur weggehaald, maar daarvoor was het echt een drama. Een deel van mijn klanten zijn ouderen en die moesten op een gegeven moment door het zand om mijn zaak te bereiken.”

Ook Pulles vond dat hij niet goed op de hoogte werd gehouden van de ontwikkelingen. “Er wordt al drie jaar gepraat over de plannen. Bij de laatste vergadering werd opeens gezegd dat de werkzaamheden zouden beginnen bij de stoplichten bij de Maliesingel. Die plannen komen niet uit het niets, ik snap niet dat wij daar niet eerder over waren ingelicht.”

Brieven

Ook Yui Koenen van het Vlaamsch Broodhuys wordt naar eigen zeggen niet goed op de hoogte gehouden. “In het begin kreeg ik wel brieven, maar dat is op een gegeven moment gestopt. Ik kwam vanochtend bijvoorbeeld mijn winkel binnen en toen waren ze voor de deur bezig. Ik wist van niks. Als ik het eerder had geweten had ik mij anders voorbereid.”

De Utrechtse VVD ziet de problemen van de ondernemers ook. Zij hebben om opheldering gevraagd bij het gemeentebestuur over de overlast. Volgend jaar moet de herinrichting gereed zijn, dan moet de straat veel aantrekkelijker zijn voor bezoekers.

19 Reacties

Reageren
  1. C.

    Inderdaad, wat een doffe ellende is die straat al maanden lang. Is het nou echt niet mogelijk om zoiets gestructureerd en dan snel in orde te maken (in Utrecht lijkt men altijd het ene project al aan te vatten voor het eerdere klaar is, en zo altijd een groot deel van de stad open te laten liggen). Met name ook voor (oudere) voetgangers is echter deze straat een crime. (werd zelfs een keer bij de Lucasbrug als voetganger gemaand om om te lopen, waar fietsen en auto’s er wel langs mochten!) Ik heb nu inmiddels een alternatieve route bedacht om helemaal niet meer door die straat te hoeven, wanneer ik naar mijn moeder ga. Ook maar enigszins afstand houden is daar nu ook volstrekt onmogelijk.

  2. Binnenstadbewoner

    Niet alleen de Nachtegaalstraat, ook de Voorstraat ligt alweer een tijd overhoop. Waarom niet eerst de Nachtegaalstraat in orde maken en dan pas aan de Voorstraat beginnen … .

  3. Pee

    Waarom beginnen ze altijd ergens met een klus terwijl er nog klussen af moeten worden gemaakt?
    Ze sluiten de boel af maar zie dagenlang geen werkzaamheden plaatsvinden.
    Het duurt allemaal te lang dus maak eerst eens af waar ze aan begonnen zijn.

  4. Koel Hoofd

    Als die ondernemers zouden klagen dat fietsers er hinder van hebben is het zo opgelost. Het college heeft de prioriteiten verkeerd en is gek op verkeerskundig hobbyisme me want…alles went…

    Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat op de fietsstraat met die 18.000 egotrippers op twee wielen en gemotoriseerd verkeer vol blinde hoeken.
    Ze zullen het wel merken dat een bus niet meegeeft op het moment dat ze er onder komen?

  5. Teringjantje

    Ik heb altijd de indruk dat die aannemers in het contract een aanvangstijd hebben staan en geen tijd wanneer het klaar moet zijn. Je ziet het overal, ze gooien de boel open, bouwen een steiger, zetten wat hekken neer en vervolgens zie je ze weken niet meer. Waarschijnlijk naar de vorige klus waar ze weken daarvoor hetzelfde hebben gedaan. Zo, aan het contract voldaan, de groeten bewoners!

  6. René

    @Koel Hoofd: De grootste egotrippers blijven natuurlijk gewoon op 4 wielen rijden, daar waar ze het ook op 2 wielen hadden afgekund. Maar even terzijde: anders dan u meent, is de verkeersveiligheid in de stad Utrecht onder het huidige groene college fors verbeterd. Als klap op de vuurpijl zou het college nog een algemene maximum snelheid van 30 km per uur moeten invoeren. Uit onderzoek blijkt immers dat er in de bebouwde kom geen dodelijke ongevallen meer (zullen) plaatsvinden als de door u geliefde 4-wielers in de bebouwde kom niet harder dan 30 km per uur kunnen/mogen rijden.

  7. C.

    En dan laten ze altijd een klein kuiltje open en een paar hekken staan, zodat er vervolgens meerkosten kunnen worden berekend. Zie Stationsgebied; zie bij het Gezondheidscentrum bij het Diakonessenkuis, etc.

  8. Ria Glas

    De stadsverwarming wordt vernieuwd. Dat kan niet in de winter, dan zouden mensen in de kou zitten.
    De stadsverwarming is van Eneco, niet van de gemeente. Dus voor klachten moet je in dit geval bij Eneco zijn.
    Als het zand zich weer goed heeft gezet kan de fietsstraat pas worden aangelegd. Anders zou die direct gaan scheuren en verzakken.

  9. Frits

    @Koel Hoofd
    Als dat gemotoriseerd verkeer vol met dode hoeken nou eens begint met de spiegels fatsoenlijk af te stellen om de dode hoeken tegen te gaan en zich dan (ik weet dat het lastig is) zich aan de verkeersregels houdt, komt het vast goed. Als dat laatste nog te lastig is in het begin,kunnen we ook afspreken dat we beginnen met de maximumsnelheid. Daarna komt richting aangeven en voorrang verlenen wel. Voor gevorderden: waar mag ik wel en niet parkeren? De plaats op de weg komt in de loop van 2022 aan bod.

  10. Hetty

    Staat in Utrecht de Domtoren? Ze kunnen deze beter omdopen tot de Toren van Babel……wat een chaos in ons Stadsie.

  11. Hans

    @ René

    👍👍👍

  12. Kees Truijens

    @Ria Glas
    Ja, die stadsverwarming is op heel veel plaatsen de kwaaie peer. Terwijl het trekken aan een dood paard is. Ooit een prachtig idee, restwarmte van de opwekking van fossiele energie gebruiken. Nu achterhaald en we komen er achter dat stoken van houtpallets meer kwaad dan goed doet.
    Wind-, zon- en waterkrachtenergie hebben de toekomst. Al die energie wordt afgeleverd als electriciteit. Leg dan een verzwaard kabelnet aan.

  13. Wim Vreeswijk

    Ik vraag me in alle ernst af wat nu de werkelijke noodzaak is dat steeds meer winkelstraten zoals Nachtegaalstraat en Voorstraat en straks de Wittevrouwenstraat zo langdurig op hun kop gezet moeten worden met overlast voor letterlijk iedereen. Aan een ‘geld teveel situatie’ van de gemeentelijke begroting kun je dit niet wijten, want sinds de coronacrisis stikken we met z’n allen steeds meer van de armoede en dat blijft m.i. zo. Uit welke politieke koker komen al deze plannen en wordt het niet eens tijd dat er een aantal van dit soort kostbare
    en niet dringende ambities ingeslikt worden ?

  14. Inez

    De werkzaamheden aan de Nachtegaalstraat duren tot eind 2021, nog anderhalf jaar ellende dus..

  15. woutvr

    Wat een gezeur zeg. Hou toch op. Effe de adem inhouden en het is voorbij.

  16. Wim Vreeswijk

    Woutvr @ We stikken al met z’n allen ! Heeft men wel eens aan de omzetderving voor ondernemers gedacht en hoeveel heeft de gemeente Utrecht hiervoor al gereserveerd ?

  17. Koel Hoofd

    Wat sommige reaguurders hier compleet negeren is dat zowel automobilisten, fietsers en voetgangers allemaal mensen zijn.
    Homo sapiens, het meest opportunistische wezen op deze aardbol waat elke kans pakt welke geboden wordt.

    Dus het heeft helemaal geen zin om automobilisten te verwijten dat ze asocialer zijn dan fietsers, beide zijn even asociaal. Echter, het feit is dat er juridische conseqenties zijn voor mensen met een auto en asociaal gedrag, Die consequenties zijn er niet voor fietsers. Dus beide zijn even asociaal en maken gebruik van de mogelijkheden welke het wegontwerp ze gaat bieden, alleen komt de fietser er mee weg en krijgt de automobilist de schuld… En reken maar dat daar misbruik van wordt gemaakt door fietsers. Jammer voor ze, tot op heden is er nog geen rechter ingetrapt.

    Een goed wegontwerp voor geloofwaardig 30km regime is niet een fietsstraat waar 70km/u gereden kan worden en levende mensen moeten gaan fungeren als mobiele snelheidsremmers voor veel massa met snelheid vol dode hoeken. Dat was de situatie tot ver in de jaren zeventig. En dat gaf keiharde lessen omdat juist die situatie vele tienduizenden mensen het leven heeft gekost en vele honderdduizenden mensen ernstig gewond, verminkt en invalide heeft gemaakt.
    Maar die jonkies zonder historisch perspectief denken dat de Hoogstraat een bejaardenverzorging is, tot in de jaren negentig was dat een verkeersongevallen revalidatiecentrum. Jonge mensen met dwarslaesies en verminkingen rolden daar overstraat, rolden inderdaad want lopen konden ze niet meer.

    Daarom is utrecht al in 1985 begonnen om die techische snelheidsremmende maatregelen te realiseren, met bijzonder goed resultaat: sterk verbeterde verkeersveiligheid en kwaliteit leefomgeving. .Een echte geloofwaardige 30km/u zone heeft klinkers en technische snelheidsremmers op elke 45m.

  18. Wim

    @ koel hoofd

    Uit het leven gegrepen. Studente op de fiets van links gisteren, ik in de auto. Het wicht dacht onverstoorbaar door te kunnen rijden, maar merkte tot haar schrik dat het stuk blik rechts van haar niet van zins was te stoppen. Met een ruk naar links en een grote bek wist ze me te ontwijken. Ik ben maar uitgestapt en heb haar vriendelijk gevraagd of ze haar op de kleuterschool niet geleerd hebben welke kant rechts is en dat verkeer dat van die kant komt voorrang heeft.

  19. Cico

    @Ria Glas: dat is een fijne, informatieve reactie. Best wel een verfrissend tussen het standaard gemekker over geijkte onderwerpen van dezelfde mensen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).