De gemeente Utrecht wil een nieuwe fiets- voetgangersbrug hangen aan de al bestaande De Meernbrug. Met deze nieuwe verbinding is het straks makkelijker om vanaf Leidsche Rijn en Papendorp richting het centrum te fietsen.
In Papendorp wordt de komende tijd veel gebouwd, waaronder de zogenoemde Mobiliteitshub XL. Het idee is dat bewoners van onder meer de autovrije wijken Beurskwartier en Merwedekanaalzone hier hun auto parkeren en gebruikmaken van deelfietsen en -auto’s en andere mobiliteitsdiensten. Om deze vorm van ‘parkeren op afstand’ te laten slagen is het volgens de gemeente noodzakelijk om een goede fietsverbinding aan te leggen.
Varianten
“Hiervoor wordt de aanleg voorbereid van een fietsverbinding tussen Papendorp en het 24 Oktoberplein via een nieuwe voet- en fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal”, schrijft het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad. Er zijn hiervoor een aantal varianten onderzocht.
In de voorkeursvariant komt een nieuwe fiets- voetgangersbrug aan de zuidzijde van De Meernbrug te hangen. Het pad wordt in dit plan vervolgens doorgetrokken langs het talud van de Dominee Martin Luther Kinglaan, om uiteindelijk bij het 24 Oktoberplein aan de sluiten op het bestaande fietsnetwerk. De aanleg van deze variant kost naar schatting zo’n 13,6 miljoen euro.
Fietsroute
De primaire reden om deze verbinding aan te leggen is het laten slagen van ‘parkeren op afstand’, waardoor in de stad ruimte vrijkomt voor onder andere woningbouw en vergroening, maar er zijn volgens de gemeente meer voordelen van zo’n brug. “Bijkomend voordeel is dat er een nieuwe, snelle en prettige fietsroute ontstaat tussen nieuwe woongebieden in het centrum en Kanaleneiland, Papendorp en verder Leidsche Rijn in.”
Het plan voor de verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt nu verder uitgewerkt. De gemeente verwacht in 2026 te beginnen met de bouw en de brug in 2027 op te kunnen leveren. In datzelfde jaar staat ook de oplevering van Mobiliteitshub XL op de planning.
Gekoppelde berichten
Wat is een Mobiliteitshub XL? En vier andere vragen over alweer het volgende megaproject: Papendorp
Papendorp is nu nog een gebied waar Utrechters eigenlijk niet veel te zoeken hebben. Oké,…
25 Reacties
ReagerenTop!
Een goede fietsverbinding gaat al fout met dat je een hoge brug over moet. Lekker met tegenwind en in de regen ‘s nachts over die brug fietsen. laat er eerst maar eens onderzoek komen of mensen nou überhaupt zitten te wachten op zo’n XL hub. het was veel slimmer geweest om kleinere hubs in elke wijk te bouwen in plaats van ergens op een verlaten plek aan de rand van de stad.
Vooral voor voetgangers is de huidige brug vrij beroerd. Langs de Ds. Abernathylaan is netjes een trottoir aangelegd, maar op de brug en tussen de brug en Den Hommel moet je op het (soms best drukke) fietspad lopen. Het is duidelijk nog een verbinding uit de tijd dat de stad daar ophield.
Bruggen bruggen bruggen. Tunnels willen we. Om te beginnen tussen Croeselaan en Catharijnesingel ter hoogte van de Beetsstraat.
Eenzelfde voortvarendheid bij het Demkabrug fietspad is blijkbaar een brug te ver. Past vermoedelijk niet op de beleidsagenda.
Het wegpesten van de auto mag rustig 20 miljoen ( want die 13,6 zal zoals altijd fors worden overschreden) kosten. Voor een brug die, net zoals de volkomen mislukte P&R garages overal in Utrecht, nauwelijk zal worden gebruikt.
In geheel niet gerelateerd nieuws zal de gemeente binnenkort wel wat lastenverzwaringen doorvoeren voor de inwoners. De groene waanzin moet tenslotte ergens van worden betaald, en met een tekort van 100 miljoen op de begroting zal dat toch echt de nukubu zijn die de rekening krijgt.
@ wim: dat is uit veiligheidsoverwegingen dus geen goed idee. Ik noem het rechtsgebied, OM rechtbank en een sluiproute die politie dan niet kan handhaven
Volgens mij is er lang geleden door het gemeente bestuur een tunnel onder het lombok plein beloofd zullen we daar eerst mee beginnen ipv weer een prestige project.
Kom op Mark, zo’n watje ben je toch niet? Hoge brug? Regen?
Show some balls!
@ Ollie
Hoezo?. Er zijn liggen nogal wat andere tunnels onder het spoor hè. Zijn die dan ook niet veilig?
Die Mobiliteitshub XL word dus het walhalla voor autokrakers , want er is toch niemand in de buurt.
@wim die komen niet uit in een rechtsgebied, hè
Wie wil zn auto nu een afgelegen garage neerzetten en door weer en wind op de fiets naar zn huis, met de kans dat vandalen zn auto hebben leeggeroofd.
org gewoon dat onder de huizen garages zijn .
Dus dit wordt 20 millioen weggegooid en onverkoopbare/verhuurbare woningen.
Luchtfietserij van onze wethouder
@ Ollie
Huh, rechtsgebied. Betekent dat sperrgebiet?
Hoezo aanhangen? Breng die weg terug tot 1 rijstrook en dan is er ruimte zat voor een fietspad!
Zoveelste genante vertoning van bestuurlijke holle arrogantie.
Incompetente wethouders hebben hier al voor ettelijke tientallen miljoenen verspild aan falende prestige projectjes omdat de daadwerkelijke problemen oplossen werkelijk geen enkele prioriteit heeft.
Waar blijft die Demkabrug? Waarom is de NRU nog steeds een drama? Waarom wordt er gebouwd voor een doelgroep die alleen in gifgroene sprookjes bestaan?
Goed plan als onderdeel van een goede fiets hoofd structuur.
Schilder deze hele brug mooi brandweer rood, dan wordt het een soort thema van krachtige kleuren die het Amsterdam Rijn Kanaal integreren in de stad. ( Gele Vleutense brug, Blauwe Galekopper brug )
En dan uiteraard de Demka brug mooi strak helder appel groen. Dat is dan gezamenlijk een blijvend kunst project !
De herfstdepressie heeft nu echt toegeslagen in het niet meer zo Koele Hoofd.
Beetje overdreven, de Daphne Schippersbrug ligt iets verderop. Dan is de noodzaak groter bij bv de Demkabrug om daar het fietspad te verbreden of evt een extra fietsbrug te bouwen. Maar dat gebeurt voorlopig niet omdat er geen geld voor is, vreemd. Er zijn daar toch ook genoeg bedrijven die evt een gedeelte kunnen mee financieren. Is ook hun belang dat zij goed bereikbaar zijn voor hun werknemers die geen gebruik hoeven te maken van de auto.
Aansluiten op het bestaande fietsnetwerk bij Oktoberplein? Wat een drama daar. Daar ontstaat het volgende bottleneck… dan ook maar gelijk fietspad ‘hangen’ aan de fly-over 😜
@W.
Klopt, maar jij zou ook depressief worden als je ook maar een greintje economisch benul had. Want al die geldverkwistende fratsen worden wel betaald door ons belastingbetalers terwijl de gemeente zich steeds dieper in de schulden steekt voor hun slinkse prestige projectjes die alleen maar meer problemen veroorzaken.
Ik heb het hier al zo vaak geroepen …bouw huizen met ‘n grote garage eronder , dus daarbij ook te gebruiken als schuur !!! Dan hoef je geen afgelegen grote buuurtgarage te bouwen , kunnen de tuintjes wat kleiner , want er hoeft geen schuur op gebouwd te worden en met de hedendaagse prefab bouw elementen , kan het snel ook hoor !!! Ik ben alweer wat jaartjes gepensioneerd als bouwvakker , maar blijf nog steeds van alles op de hoogte hoor , dat zouden de huidige gemeente raadsleden ook moeten zijn , als je op zo’n positie zit ….Toch !!!
@ KH
Pardon, ik durf de stelling te poneren dat als gepromoveerd econoom mijn economisch benul een veelvoud betreft van dat van U.
En verder wens ik U een zonnige en vrolijke week toe. Maar als ik naar de weersverwachtingen kijk en ook nog eens mijn blik laat gaan over de brei aan posts die U op dit forum uitscheidt, vrees ik het ergste.
@W
“brei”?
Met vriendeljke groet,
PeterH
Tjonge, jonge, wat een depressieve, benauwende treurlucht stijgt er op uit bijna al deze reacties. Ik zeg: blij met een fietsbrug er bij!