Historische Kring denkt mysterie archeologische vondst de Trip te hebben ontrafeld | De Utrechtse Internet Courant Historische Kring denkt mysterie archeologische vondst de Trip te hebben ontrafeld | De Utrechtse Internet Courant

Historische Kring denkt mysterie archeologische vondst de Trip te hebben ontrafeld

Historische Kring denkt mysterie archeologische vondst de Trip te hebben ontrafeld
De st. Historische Kring Tolsteeg-Hoograven (HKTH) in Utrecht denkt te weten waar het fundament dat vorige week werd gevonden op de Trip voor heeft gediend: een stoommachine. De organisatie die uit liefde voor geschiedenis al tien jaar lang onderzoek doet naar historische plekken in de Utrechtse wijken weet dat de stoommachine in 1860 is geplaatst. Het is nog niet helemaal zeker of het een balansmachine of een liggende stoommachine is geweest, maar waarschijnlijk heeft de machine tot de introductie van de elektriciteit gefunctioneerd (ca.1900).

De st. Historische Kring Tolsteeg-Hoograven (HKTH) in Utrecht denkt te weten waar het fundament dat vorige week werd gevonden op de Trip voor heeft gediend: een stoommachine. De organisatie die uit liefde voor geschiedenis al tien jaar lang onderzoek doet naar historische plekken in de Utrechtse wijken weet dat de stoommachine in 1860 is geplaatst. Het is nog niet helemaal zeker of het een balansmachine of een liggende stoommachine is geweest, maar waarschijnlijk heeft de machine tot de introductie van de elektriciteit gefunctioneerd (ca.1900).

Via de aandrijving op stoom werden molenstenen in beweging gezet om brokken tufsteen afkomstig uit het buitenland te vermalen tot tras (een soort cement). De machine stond in een overkapt gebouw aan het water tussen een reeks opslagloodsen. “Een prachtig industrieel ensemble.”

Secretaris van de HKTH Peter Sprangers doet samen met een groep hobbyisten uit de omgeving al langer onderzoek naar de historie van Tolsteeg en Hoograven. De Helling aan de Vaartsche Rijn is dan ook een bijzonder gedeelte van Utrecht: “De Vaartsche Rijn is het oudste kanaal van Nederland wat rond 1122 – 1128 is gegraven. Het is een gebied dat altijd veel met bouwmaterialen te maken heeft gehad. Vervoer over het water was in die tijd het belangrijkste, want wegen stelden niet zoveel voor.” Sprangers weet te vertellen dat de Vaartse Rijn ook de Keulse Vaart werd genoemd: de vaarroute Amsterdam – Keulen. “De A12 van toen over het water.”

“Eind middeleeuwen stonden hier nog vijf steenbakkerijen en tichelarijen die stenen en daktegels produceerden namens of in opdracht van de stad Utrecht. In de periode tussen 1600 en 1800 werden naast reparatie en onderhoud door een handvol scheepswerven tussen zevenhonderd en duizend houten schepen gebouwd voor de binnenvaart. Gedeeltelijk voor de regio maar ook voor het vrachtvervoer op Keulen over de Rijn”, aldus Sprangers.

“In 1820 kocht de Duitse schipper Hendrik Trip hier de werf ‘De verloren Zoon’. Samen met vennoot Peter Verwins (een bierbrouwer en smid uit Venlo) ontstond een lucratieve handel in steenkool, tras, tufsteen en Belgische kalk met zes eigen schepen. Aan de oostkant van de Helling en in de steegjes waren enige honderden mensen woonachtig.”

Sprangers zegt dat het stoomwerktuig van 12 PK in 1860 geplaatst zou zijn en doet een oproep aan alle liefhebbers van stoommachines om te achterhalen hoe de installatie eruit heeft gezien. “Er is een uitstekende samenwerking met de stadsarcheologen om de inbreng te verifiëren.”

Archeoloog Jeroen Flamman kan lopende het onderzoek nog geen zekerheden geven over de vondst. Wel zegt Flamman dat er zeker gesproken gaat worden met de vereniging. “We moeten even de exacte locaties met elkaar vergelijken. Een historische vereniging die al zoveel onderzoek heeft gedaan moet je altijd raadplegen in plaats van zelf het opnieuw gaan doen. Zij kunnen ons waarschijnlijk zeer goed verder helpen.”

De stichting HKTH wil in 2015 de Romeinse weg laten zien dwars door de straten van Hoograven.

DSC_5817
Foto’s: Robert Oosterbroek

DSC_5698

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).