Historische kruising op het spoor bij Utrecht gaat verdwijnen; deze week laatste ritten met bijzondere treinen Historische kruising op het spoor bij Utrecht gaat verdwijnen; deze week laatste ritten met bijzondere treinen

Historische kruising op het spoor bij Utrecht gaat verdwijnen; deze week laatste ritten met bijzondere treinen

Historische kruising op het spoor bij Utrecht gaat verdwijnen; deze week laatste ritten met bijzondere treinen
De bijzondere kruising van het spoor
In Utrecht ligt een uniek stukje infrastructuur: een ware kruising op het spoor. Maar deze historische kruising gaat binnenkort weggehaald worden. Zaterdag zullen twee bijzondere treinen, de oude intercity met de bijnaam de Hondekop en oud-directievoertuig van de NS de Kameel, nog eenmaal over de kruising rijden.

In Utrecht ligt een uniek stukje infrastructuur: een ware kruising op het spoor. Maar deze historische kruising gaat binnenkort weggehaald worden. Zaterdag zullen twee bijzondere treinen, de oude intercity met de bijnaam de Hondekop en oud-directievoertuig van de NS de Kameel, nog eenmaal over de kruising rijden.

Ter hoogte van Blauwkapel in Utrecht kruisen de spoorlijnen Utrecht – Amersfoort en Hilversum – Utrecht Maliebaan elkaar zowel gelijkvloers als ongelijkvloers. De gelijkvloerse kruising is een van de laatste in zijn soort: twee sporen kruisen elkaar op een manier die uniek is in de spoorwereld. De bovenleiding is beweegbaar waarbij wisselstellers de bovenleiding op en neer kunnen bewegen.

Er kleven ook nadelen aan deze constructie. Het spoorkruis is onderhoudsintensief, doordat de slijtage hoog is. Reserveonderdelen zijn schaars. Ook voor de buurt zorgt de kruising voor relatief veel geluidsoverlast. Om die redenen is besloten het kruispunt en de bovenleiding te saneren.

Bijzondere treinen

Met een aantal historische treinen nemen ProRail, het Spoorwegmuseum en de NS afscheid van dit historisch stukje spoorinfra. Omwonenden van de kruising maken een laatste rit in de Mat ’54, bijnaam de Hondekop. Later op de dag is er ook een rit met het oud-directievoertuig van de NS, de NS 20, bijnaam de Kameel. Beide treinen zijn normaliter te vinden in het Spoorwegmuseum, maar maken voor deze gelegenheid eenmalig hun terugkeer op het spoornet.

In het Hemelvaartsweekend zal de gelijkvloerse kruising worden gesaneerd en komt er een einde aan dit uniek stuk infra.

18 Reacties

Reageren
  1. W.

    Bijzonder! Betekent dit dat het traject Maliebaan – Hilversum verbroken wordt?

  2. Barend

    Betekent dit dat de museumtrein stopt met rijden?

  3. Joost

    Ik denk dat idd Maliebaan – Hilversum weggaat. En de museumtrein rijdt altijd via het spoor naar Amersfoort en keert dan bij Voordorp terug door de bocht richting Spoorwegmuseum.

    Lijkt me dan ook mooi om (een groot deel) van die sporen door de stad heen netjes op te ruimen en hetzelfde te doen als bij de Oosterspoorbaan!

  4. Marcel 59

    @W. : Ja
    @Barend: Nee, de museumtrein blijft gewoon rijden over dezelfde route als nu. De trein rijdt richting Amersfoort tot net voorbij de Voordorpsedijk en steekt dan terug over de aansluitende bocht naar het Maliebaanspoor. Die bocht blijft bestaan.

  5. Ate Johan

    Hilversum-Maliebaan wordt verbroken, maar museumtreinen kunnen nog wel rechtstreeks naar Amersfoort of met kering naar Utrecht Centraal

  6. Steve

    Uniek in de wereld en gewoon afbreken.
    Bewoners in de buurt?
    Welke bewoners?
    Voordorp is rond 1990 gebouwd.
    Het spoor is 100 jaar ouder.
    Men wist waar je ging wonen rond 1990.
    En toch gaat dit weg.
    Onbegrijpelijk.

  7. Erik

    @Barend:
    Deze maakt geen gebruik van de kruising, die maakt kop bij Groenekan en rijdt daarna terug via de boog die blijft liggen.

  8. Marko

    @Barend: nee, het museum blijft bereikbaar met de shuttletrein. Die gebruikt dan de andere bocht langs Voordorp.

  9. Willem

    Nee, de museumtrein blijft rijden.
    Hilversum – Maliebaan wordt verbroken.

  10. Derk van Dorth, planner NS

    Sinds het opbreken van het gedeelte Lunetten – Maliebaan rijdt er niets meer naar en van de richting Hilversum. De museumtreinen blijven rijden zoals nu, met kopmaken te Blauwkapel Oost, voorbij de Voordorpsedijk, waarbij de machinist bij 2 stellen gebruik kan maken van het bordes aldaar..

  11. WvR

    @Steve:
    Niet uniek in de wereld hoor.
    Uniek in Nederland wellicht.

  12. karel

    Ooit nog eens met een stoomtrein vanaf Spoorwegmuseum naar Maarn en teruggereden! Dat was nog eens fantastisch……..Dus de Noordkant naar Bilthoven wordt nu ook onbereikbaar? Dat is nou toch eeuweig zonde!!

  13. mees kees

    Misschien kan Prorail dit ‘unieke stukje infrastructuur’ na excisie doneren aan het Spoorwegmuseum, want dan is toch dé plaats waar verdwijnend spoorerfgoed een laatste rustplaats krijgt na gedane arbeid.

  14. Luuk Upuuk

    @ Steve; dat is Nederland. Mensen kopen een woning naast een cafe en klagen over uitgangslawaai. Mensen kopen een huis op de Spoorlaan en klagen vervolgens over……

  15. Marie

    Hoe laat is de laatste rit?

  16. Derk van Dorth, planner NS

    @ Karel, de verbinding met Bilthoven blijft juist bestaan! Via deze boog blijven de museumtreinen rijden.
    Een kruising met beweegbare bovenleiding is zelfs niet helemaal uniek in Nederland, want die komt ook nog voor bij Haarlem, waar treinen naar de Hoogovens de lijn naar Zandvoort kruisen.

  17. joopvm

    Welke dagen en de tijden gaan ze daar op die plek rijden?

  18. Bart

    het spoorwegmuseum heeft de vertrektijden van aanstaande zaterdag op hun facebook pagina gezet. 9:10 vertrekt de eerste vanuit het museum naar Hilversum.
    na opbreken van de kruising blijven de pendeltreinen gewoon rijden zoals ze nu ook doen. Museum blijft dus gewoon bereikbaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).