Een winkel waar niets te koop is. Het klinkt vreemd, maar dinsdag 17 juni opent Plan Nederland samen met studenten van de HKU een pop-up store in Hoog Catharijne waar bezoekers niets kunnen kopen, maar wel iets kunnen beleven: ze komen namelijk in de schoenen te staan van een jonge vrouw in Indonesië.
De pop-up store is een onderdeel van de campagne The Road To Happiness van Plan Nederland. De campagne belicht de slechte arbeidsomstandigheden van jonge vrouwen in ontwikkelingslanden.
Een real live beleving
Hoe is het om als jonge vrouw in Indonesië de weg naar een baan en dus de onafhankelijkheid te bewandelen? Welke obstakels ondervind je als armoede en ongelijke kansen voor meisjes en vrouwen een cruciale rol spelen? Enkele studenten van de HKU bezochten Indonesië zelf en verzamelden persoonlijke verhalen en maakten een interactieve video die met de Oculus Rift, de bekende Virtual reality- bril, te bekijken is.
Via deze en andere middelen krijgt de bezoeker van de pop-up store keuzes voorgelegd waar meisjes in Indonesië dagelijks mee te maken krijgen.
Opening
De opening van de pop-up store is op dinsdag 17 juni om 11:00 uur in winkelcentrum Hoog Catharijne, tegenover de MediaMarkt. Te gast bij de opening is de jonge schrijver Mano Bouzamour. Hij reisde voor dit project zelf naar Indonesië af. Tijdens de opening zal hij verhalen voordragen over zijn ervaringen in Indonesië.
De pop-up store is in totaal 6 dagen geopend.
3 Reacties
ReagerenAan deze flauwekul geeft Foster Parents Plan ons geld uit? Het blijven toch oplichters.
Ik kan, om mij webshop te versterken, ook wel voordelige winkelruimte gebruiken. Met mij denk ik nog veel meer kleine ondernemers in Leidsche Rijn. Het enige wat er is, zijn onbetaalbare panden en er wordt nog meer van hetzelfde bijgebouwd.
Deze ruimtes worden gratis ter beschikking gesteld door de eigenaar van het winkelcentrum. Dit om de leegstande ruimtes tijdelijk te vullen.