Hoe gaat het met de vernieuwing van de tram- en busbaan naar Utrecht Science Park? Hoe gaat het met de vernieuwing van de tram- en busbaan naar Utrecht Science Park?

Hoe gaat het met de vernieuwing van de tram- en busbaan naar Utrecht Science Park?

Hoe gaat het met de vernieuwing van de tram- en busbaan naar Utrecht Science Park?
Utrecht Science Park. Foto: Bas van Setten
De gecombineerde tram- en busbaan van en naar Utrecht Science Park, waar onder meer lijn 22 rijdt, ondergaat sinds 26 juni een vernieuwing. Hoe ligt het er nu bij met de werkzaamheden?

De gecombineerde tram- en busbaan van en naar Utrecht Science Park, waar onder meer lijn 22 rijdt, ondergaat sinds 26 juni een vernieuwing. Hoe ligt het er nu bij met de werkzaamheden?

Er komt een nieuwe, beschermende laag op de tram- en busbaan tussen de Padualaan en het Prinses Máxima Centrum. De deklaag brokkelt regelmatig af en dat kan op den duur gevaren opleveren voor het openbaar vervoer, laat de provincie Utrecht weten. 

Daarom moet de toplaag van tijd tot tijd vervangen of vernieuwd worden. Dat doet aannemer Van Gelder BV. Die heeft delen van het tramspoor en de bovenste laag van de oude deklaag weggehaald, zodat de nieuwe laag erop kan.

Asfalt

De nieuwe deklaag is van asfalt. Eerder was die van beton. Beton was even sterk als asfalt, maar zag er net wat mooier uit. Later bleek dat er in het beton toch scheurtjes waren ontstaan. Om technische redenen komt er nu toch asfalt te liggen.

De regen in de maand juli heeft het de aannemer niet makkelijk gemaakt. De ondergrond moet droog zijn om de nieuwe toplaag aan te brengen. De werkzaamheden hebben een achterstand opgelopen en die moeten bij de start van het academisch jaar op 6 september echt wel af zijn.

Testritten

Het laatste deel van de tram- en busbaan op de Heidelberglaan moet de komende weken worden vernieuwd. Ondertussen wordt er al ‘volop geasfalteerd’. In de week van 2 september zijn de eerste testritten met de tram.

De planning is dat op maandag 6 september de dienstregeling van tramlijn 22 weer hervat. De bussen rijden vanaf dat moment dan ook weer via de oorspronkelijke route. Er rijdt gedurende de werkzaamheden nog altijd vervangend busvervoer.

Reparaties

Al sinds de ingebruikname van de Uithoflijn zijn er problemen met de asfaltlaag. Er zijn dan ook al meerdere keren reparaties uitgevoerd. Dat gebeurde in januari en in maart waren er op nieuw noodreparaties nodig. Die waren van tijdelijke aard.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Berend

    Maar goed dat er garantie is!

  2. Lexus

    De Uithoflijn zou problemen opvangen, maar is zelf vooral een probleem gebleken. Ik heb begrepen dat het openbaar vervoer van en naar de Uithof, en het UMF, bijvoorbeeld met lijn 28, de afgelopen weken druk en daarmee vanwege het besmettingsrisico ook gevaarlijk was en nog steeds is, al heeft de vakantie de druk tijdelijk verminderd. Heeft de samenleving daar zo’n enorm bedrag voor moeten opbrengen? De vraag stellen is haar beantwoorden: de overheid draagt een enorme verantwoordelijkheid voor dit debacle, want anders kun je het niet noemen.

  3. Katja

    Waarom geen kabelbaan ? Geen opstoppingen en nog leuk ook.

  4. Herman

    Wat een klef verhaal, alsof er na alle gezeur opeens een goed nieuws verhaal gedeeld moest worden.

  5. Lexus

    @Berend: het is ook de verantwoordelijkheid van de overheid om contracten af te sluiten waarbij fouten van private uitvoerders ook op kosten van die uitvoerders, zo nodig met schadevergoeding, opgelost worden. Helaas is dit vaak niet het geval en worden die kosten dus opnieuw op de samenleving afgewenteld. Is het gek dat de burgers die overheid steeds minder vertrouwen?

  6. RABE

    Goed plan Katja. Geen ongelukken meer op de weg. Geen opstoppingen. Maar dit plan zal niet doorgaan. Ik ben wel benieuwd wanneer de Uithoflijn echt af en functioneel zal zijn.
    Laten we het maar niet meer over de kosten hebben. Dat klopt toch niet.

  7. Rob

    @Katja Kabelbaan? Veel te saai! I.p.v. de kas van een oneindige reeks aannemers te spekken om dit Rupsje Nooitgenoeg in leven te houden, kan onze [kuch] lieve gemeente beter alle studenten, docenten en overig universitair personeel nu uitrusten met jetpacks. Dan heb je die mannetjes die stoeponkruid wegbranden ook niet meer nodig. Twee vliegen in een klap!

  8. Teunemans

    Er is geen garantie, de opdrachtgever betaald en dat is de gemeente.

  9. Uuutje

    Je denkt toch bijna dat aannemers, projectontwikkelaars en het vastgoedveld dit soort dingen in toenemende mate epxres slecht uitvoeren, om zichzelf voor jaren van opdrachten te verzekeren, zeker met name ook omdat de overheid een slechte onderhandelingspartij is, die contracten sluit in het VOORDEEL van het vastgoedveld, ipv in het voordeel van de burger.

    En het blijft maar door aanmodderen en brodellen

  10. Lexus

    @Uuutje: het is in de aannemerswereld al eeuwenlang bekend dat nergens zo goed aan verdiend wordt als aan meerwerk, of dit nu ontstaat door de schuld van de private plannenmakers als de private uitvoerders van die plannen. Maar bij de overheid schijnt nog steeds niet te zijn doorgedrongen dat je meerwerk voor een groot deel contractueel kunt uitsluiten wanneer dit ontstaat door schuld van de private aannemers. Of het moet zo zijn dat overheid en private aannemers inmiddels veel te nauw met elkaar verbonden zijn en hiermee samen belangen hebben niet ten bate maar op kosten van de samenleving. Ik vrees dat dit laatste steeds meer het geval is, al is het meestal moeilijk te bewijzen. Gelukkig hebben we inmiddels onderzoekscollectieven als Follow the Money. Misschien dat dat op den duur kan helpen.

  11. Koel Hoofd

    @Uuutje
    De wereld is grijs, niet groen, niet zwart, niet wit, maar 50 miljoen tinten grijs..

    Die contracten komen voort uit gedetailleerde openbare aanbestedingen.
    Die aanbestedingen worden opgesteld door: de gemeente.

    De kostenoverschrijdingen worden heel erg vaak veroorzaakt door de politiek die constant nieuwe wensen en wijzigingen voor uitvoering bij de gecontracteerde neerlegt, terwijl dat destijds niet in de aanbesteding is geformuleerd.

    In dit geval heeft iemand besloten dat beton mooier is, terwijl asfalt beter zou zijn geweest vanwege andere materiaaleigenschappen. Dus dat beton valt tegen en moet nu worden vervangen voor asfalt.

    Wie er voor de kosten daarvan opdraait?
    Dat hangt er vanaf hoe de aanbesteding is opgesteld en wie de opdracht/advies voor ‘esthetisch duurzaam boven functioneel technisch duurzaam’ heeft gegeven.

  12. Uuutje

    @ Koel Hoofd

    Leuk dat je na alle bewezen gevallen en alle aanwijzingen voor bouwfraude en maffioze toestanden bij grote bouwprojecten nog steeds in sprookjes geloofd.

    Hoeveel zaken wil je nog zien langskomen?

    Misschien je ook eens verdiepen in de betonindustrie in New York in de jaren zeventig en tachtig. Volledig in handen van de maffia. Is in de rest van de wereld niet anders hoor.

  13. Utrechter2

    De synthese van het bovenstaande is dat een manager bij de overheid een wijziging ‘regelt’ zodat het bedrijfsleven meerwerk kan gaan rekenen en de bescherming van een aanbesteding vervalt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).