Hoe gaat het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad eruitzien nu de 1,5-meterregel vervalt? Hoe gaat het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad eruitzien nu de 1,5-meterregel vervalt?

Hoe gaat het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad eruitzien nu de 1,5-meterregel vervalt?

Hoe gaat het voetgangersgebied in de Utrechtse binnenstad eruitzien nu de 1,5-meterregel vervalt?
Nu de anderhalvemetersamenleving komt te vervallen kan de gemeente Utrecht werken aan een permanente invulling van het voetgangersgebied in de binnenstad. Hoe het er precies uit komt te zien is nog niet bekend, maar wel moet het straks voor iedereen duidelijk zijn wat de regels zijn.

Nu de anderhalvemetersamenleving komt te vervallen kan de gemeente Utrecht werken aan een permanente invulling van het voetgangersgebied in de binnenstad. Hoe het er precies uit komt te zien is nog niet bekend, maar wel moet het straks voor iedereen duidelijk zijn wat de regels zijn.

In 2018 werd het voetgangersgebied in het centrum van de Utrecht uitgebreid. Dit betekende destijds onder meer dat het in het weekend tussen 10.00 en 18.00 uur verboden was aan de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat én de aangrenzende straten te fietsen. Na een jaar werd deze situatie geëvalueerd en een van de conclusies was dat het beleid onduidelijk was.

Begin juli 2020 werd het voetgangersgebied tijdelijk uitgebreid, waardoor het op alle dagen tussen 10.00 en 18.00 uur verboden was te fietsen in het gebied. Dit werd gedaan om mensen meer ruimte te geven zodat zij makkelijker anderhalvemeter afstand konden houden. Later is een deel van het voetgangersgebied, het deel van de Oudegracht tussen Smeestraat en Hamburgerstraat, weer opgeheven. Dit is ook de huidige situatie.

Ervaring

De gemeente heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen ervaring opgedaan met de invulling van het voetgangersgebied. “Uit evaluaties bleek dat met name voetgangers enthousiast zijn over de uitbreiding, terwijl fietsers de noodzaak van uitbreiding vaker in twijfel trekken”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad.

Nu wordt gekeken naar een permanente invulling. Uitgangspunt daarbij is dat de nieuwe situatie eenduidig en begrijpelijk is voor alle gebruikers. “We houden daarnaast rekening met een logische en duidelijke begrenzing van het gebied en kijken naar samenhang in venstertijden voor fietsers en bevoorradingsverkeer.” De gemeente zegt dit jaar nog te komen met een voorstel.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Het was wel te verwachten dat de gemeente dit aan zou grijpen om het voetgangersgebied permantent te vergroten. Daar zitten ze al jaren op te duwen.

    De gemeente zegt zelf “Utrecht is een echte fietsstad: elke dag rijden er ruim 125.000 fietsers via de binnenstad naar hun werk, school, universiteit, het station en de winkels.” maar in de praktijk willen ze toch liever toeristen aantrekken lijkt het.

  2. Ongevraagd Adfiets

    Wat een zieligdoenerij Marcel. Je maakt mij niet wijs dat er zo’n enorm deel van die 125.000 fietsers over het Wed of de Vismarkt moeten. En ook niet dat de fietsers die wél elke dag via die route naar hun werk moeten, niet een klein stukje langs de Domkerk kunnen omrijden.

    Ben je weleens op de Nachtegaalstraat geweest? Utrecht ís een echte fietsstad. Ben je ook weleens op de Vismarkt geweest? Fietsen kán daar gewoon niet veilig.

  3. wollie

    richt eea zo in dat fietsen over nieuwstraat/domstraat en springweg de voorkeursroute wordt.

  4. Binnenstadbewoner

    Maak alsjeblieft van de Zadelstraat weer een fietsstraat, of fiets te gast oid. Deze straat hoort gewoon onderdeel van de fietsinfrastructuur te zijn. Verder zijn de Schoutenstraat en Oudkerkhof breed genoeg om ook fietsers toe te laten. Slaat echt nergens op om daar fietsers te weren. Oostzijde Oudegracht is jammer, maar die begrijp ik nog wel.

  5. Lava

    Wat wollie zegt. Sterker, voor mij als fietser ís dat al de voorkeursroute. Ik snap niet waarom zoveel fietsers zich vrijwillig door de Donkere/Lichte Gaard/Vismarkt heen proberen te wringen. Het gebied tussen Potterstraat en Hamburgerstraat voetgangersgebied maken lijkt me prima, en dat is helemaal geen knieval voor toeristen – het is ook voor gewone Utrechters die daar lopen niet prettig om ondersteboven gefietst te worden, en het is ook voor Utrechtse fietsers helemaal geen fijne doorgaande route.

  6. Realist

    Gewoon terug naar de situatie van voor de aanpassingen. Jarenlang ging dat prima met een goede mix tussen fietsers en voetgangers. Dit advies is gewoon gratis, daar zijn geen werkgroepen of dure consultants voor nodig.

  7. Esrin W.

    Hoe het eruit gaat zien? Gewoon, net zoals altijd, gewoon rétedruk met mensen die thuis niks te doen hebben en dan maar de stad ingaan.

  8. Rob H.

    Als Utrechter en fietser zeg ik: voor!

    Wat overigens wel handig zou zijn is een fietsstalling bij het Ledig Erf.

  9. Binnenstadsbewoners

    Alles is er op gericht om meer openbaar gebied te vergeven aan D66 horeca

  10. Scherpschutter

    @Realist 18:34

    “Gewoon terug naar de situatie van voor de aanpassingen. Jarenlang ging dat prima met een goede mix tussen fietsers en voetgangers.”

    Dat je het ziet, wil niet zeggen dat je het begrijpt. Terug gaat niet gebeuren namelijk. Links slaat hier drie vliegen met 1 klap.

    1.) Het is een nieuwe aanslag op het kapitalisme (winkels). Het centrum moet en zal kapot.
    2.) Tegelijk dient deze ontwrichting het hogere doel van total(itair)e mobiliteitscontrole krijgen in ieder gebied. Vrijwel iedere m2 in het centrum is straks managed space.
    3.) Nieuwe regels zijn een cashcow voor links, want hoe meer regels hoe meer boetes uitgedeeld kunnen worden. Links schept wetsovertreders door wetten te scheppen.

    Je gaat het pas zien als je het snapt.

  11. Marcel

    @Ongevraagd Adfiets Mee eens dat langs de Vismarkt niet praktisch is. Maar de enige route die ze konden bedenken om de Oude Gracht te doorkruizen is een stuk onhandig en slecht uitgevoerde “shared space” van de Zadelstraat waarna je dus eigenlijk moet doorsteken door de Servetstraat (wat officieel geen shared space is maar super onhandig om te fietsen). En langs de Domkerk hebben ze er ook “shared space” van gemaakt waardoor er overal voetgangers rond dwarrelen en je als fietser daar tussendoor moet manouvreren.

    Er werden ook alternatieve doorgaande routes beloofd door bijvoorbeeld de Lange Nieuwstraat maar dat is het ook niet helemaal geworden.

  12. GeeWee

    Netjes terugdraaien nu Gemeente. En daarna via het reguliere traject aan de orde stellen. Niet stiekem in de slipstream van Corona dit erdoor drukken!

  13. Binnenstadbewoner

    Het is heel begrijpelijk dat de huidige situatie wordt verlengd. De binnenstad wordt steeds drukker. Veel meer buitenlandse toeristen en bezoekers die een dagje Utrecht doen en en masse naar de binnenstad gaan. Er is geen enkele spreiding in de stad. Al die bezoekers/ voetgangers gaan dezelfde plekken af. Vooral van donderdagmiddag t/m zaterdag is het druk en zaterdag het drukst. Het is drukker dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden en toen was het ook al druk.

  14. Herman

    Wordt weer gezellig!

  15. Henk

    Ik moet zelf heel vaak met de fiets door dit gebied en ik ervaar het als enorm onprettig. Ik woon/fiets/loop al decennia door dit gebied en heb het nooit als vervelend ervaren, niet als voetganger, niet als fietser. Alleen op een echte drukke zaterdag is het rond het wet/ ganzenmarkt misschien wat druk maar gevaarlijk is het nooit.

    Nu staan er overal mensen in gele hesjes aan IEDERE fietser uit te leggen dat ze er op maandag ochtend 10.30 niet mogen fietsen. Fietsers vinden het niet fijn en voetgangers zijn er amper. Deze mensen daar 8 uur per dag neerzetten moet toch ook handen vol geld kosten, en waarvoor?

    Ik zie het ook zeker als iets wat er door de corona maatregelen lekker doorheen gedrukt worden. Iets wat iemand blijkbaar perse wilt en tegen wil en dank er zal komen.

    Als ik deze stukken telkens moet lopen duurt mijn tripje soms dubbel zo lang, echt goede alternatieven zijn er niet. Vroeger reed er een stadsbus onder de dom door de zadelstraat… nu is een fietser blijkbaar al te gevaarlijk. Ik snap het werkelijk niet.

  16. Kees Truijens

    Prachtige foto! Illustreert precies mijn bezwaar. Denk je dat er ooit een fietser dat gelezen heeft? Hoeft ie ook niet, gehandhaafd wordt er toch niet. Van Smeestraat of Hamburgerstaat tot Potterstraat niet fietsen, zonder uitzondering. Ik heb bezwaren gehad tegen de gedeelde ruimte op het Domplein, maar daar gaat het best goed en het zou daar nog beter gaan als auto’s effectiever geweerd werden.

  17. Pien

    ‘Samenhang in venstertijden voor fietsers en bevoorradingsverkeer’ klinkt wel erg ambtelijk en draagt wat mij betreft niet bij aan het begrijpelijk maken voor iedereen.

  18. Isabelle

    Gewoon weer zoals vóór 2020. Fietsen over de grachten en géén turboterrassen om de horecameesters te dienen!

  19. Lexus

    Gisteravond, mooi weer, nog voor een noodzakelijke boodschap in de binnenstad geweest. Het centrum leek wel één grote freet- en zuippartij. Onze voorouders zouden er niets van begrepen hebben. En dan moet Utrecht ook nog verder doorgroeien… Gelukkig hoef ik het niet lang meer mee te maken.

  20. Pee

    Zoals we kunnen zien is er dus gebruik gemaakt van covid om te kijken wat ze kunnen veranderen zonder dat daar tegenwerking aan gegeven werd.
    Zo is covid op nog meer vlakken (mis)gebruikt om proefballonnen uit te proberen en blijvend te maken .
    Het moet gewoon zoals het voor die corona ging worden .
    Een voetgangersrotonde hoe belachelijk wil je het hebben ,wie verzint dat soort onzin .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).