Katja Schade woont in Lombok, maar kreeg steeds meer het gevoel dat ze in een buitenwijk was beland. Ze vroeg zich af wat de reden hiervan was, en realiseerde zich dat het gevoel te wijten was aan de verbouwingen op het Westplein en om het stationsgebied. Bij haar rijsde de vraag: hoe gaat het Westplein er uit zien? Ze zocht antwoorden, vond ze, en bracht ze samen in een filmpje.
In het filmpje blijkt dat er in de nabije toekomst nog geen beslissing zal worden genomen over de situatie, en dat er pas in 2020 zal worden begonnen met de aanpak van het Westplein. “Ik weet niet of ik dan nog in Lombok woon…”, zegt Schade in het filmpje. Ze concludeert: “Maar veel erger dan dit kan het nooit worden.”
De toekomst van het Westplein from Katja Schade on Vimeo.
12 Reacties
ReagerenBeste Katja, het gevoel in een buitenwijk van Utrecht te wonen herken ik totaal niet. Goed, het Westplein en de bouwputten eromheen geven de omgeving een wat unheimisch gevoel. Lombok is een stadswijk die tegen de binnenstad aanschuurt. Even de weg oversteken en je bent er. Het Westplein en de Leidseveertunnel als een symbolische poort en overgang naar de altijd levendige Kanaalstraat. Zou het leuk zijn om net zoals Drachten de loop van de Leidsche Rijn in blauw uit te voeren op het kille asfalt?
Het verbaast mij heel erg dat de besluitvorming over het Westplein zo lang wordt uitgesteld. Ik hoor regelmatig zeggen dat de sneltram naar De Uithof in of kort na 2018 moet gaan rijden. Die sneltram wordt, via het Westplein, gekoppeld aan de bestaande tramlijn naar IJsselstein en Nieuwegein waar ook de remise voor de beide lijnen komt. Ik kan me niet voorstellen dat er in 2018 een tramlijn moet liggen op de plaats waar in 2020 een tunnel zou moeten komen. Alleen al in het kader van de aanleg van de Uithof-tram zal de besluitvorming daarom niet lang meer kunnen worden uitgesteld.
De wegen daar hadden onder de grond gemoeten, hetgeen voor een groot deel te financieren was geweest met meervoudig grondgebruik op deze toplocatie, d.w.z. een mengeling van bebouwing en groen op tunnels. Had meteen de Sijpestijnkade kunnen redden. Maar daarvoor ontbrak het ons stadsbestuur de laatste 30 jaar aan durf en visie (en niet alleen aan geld zoals destijds beweerd).
Noot voor de redactie: Overigens,van de verleden tijd van rijzen, gespeld als “rijsde de vraag” rezen mij de haren te berge.
@Lucullus, wegen ondergronds, dat is een belofte uit de massaal gekozen visie A van het referendum over het stationsgebied.
D66 is de enige partij die geen waarde hecht aan de uitkomst vsan dat referendum (!!), maar die wegen gaan alsnog ondergronds als het aan Ontwikkelgroep Lombok Centraal ligt. Gelukkig is er brede politieke steun voor dat idee.
Teken vooral ook de petitie op http://petities.nl/petitie/verbind-west-autos-onderlangs-utrecht
@Gustavo, de Leidsche Rijn wordt weer bevaarbaar, ook dat is opgenomen in Visie A. Zou dat niet leuker zijn dan blauw asfalt?
Petitie op http://petities.nl/petitie/verbind-west-autos-onderlangs-utrecht
Een voorbeeld van een onbetrouwbare overheid. Omdat de kosten oplopen zien ze dit als een mogelijke bezuiniging. Ook het uitgraven van het laatste stuk singel staat/stond op de tocht. Spreek de raadsleden waar je op gestemd hebt persoonlijk aan op hun rol in de besluitvorming.
@Chris:
De nieuwe tramlijn kruist de tunnel niet, de tram komt vlak langs Park Plaza te liggen, door de Guardian die nu wordt afgebroken.
Zie:
http://cu2030.nl/thumbs/1100x800c/2012-10/lombokplein_modeltunnel.jpg
2020? Laat me niet lachen. Als net alles een beetje opgang zal komen en er eindelijk plannen komen dan zal de nep-utrechtenaar kees van oosten wel een bezwaar schrijven zodat het in 2040 nog niet klaar is!!
Vind het ook erg bijzonder dat oo deze site niets heeft geschreven over het bezwaar wat kees van oosten nu weer heeft ingediend over dat er eindelijk nieuwe bioscopen gaan komen. Onee dat klopt, want kees is een grote vriend van deze site. En kritiek mag je niet op hem geven.
Zolang Utrecht wordt bestuurd door GroenLinks en de roversclub PvdA zal het nooit wat worden op verkeer-technisch gebied in Utrecht. Alles om de mobiliteit te frustreren. Bah!
Het is nu niet ideaal. En het kan natuurlijk beter. Maar voor 60 miljoen gemeentegeld of meer? Het is maar een oversteek van een paar paar minuten max. En voelt Lombok zich echt niet aangesloten? En hoe erg is het eigenlijk? Zou een tunnel of brug dat eventuele gevoel wegnemen? En is dat 60 miljoen of meer waard? En wat zijn de consequenties voor Lombok? Meer parkeerders? Hogere huizenprijzen? Verdwijnen van de multiculticultuur. Veel vragen die niet beantwoord worden.
Om het gapende gat van het Westplein te dichten hoef je helemaal geen tunnel te maken. Je kunt het gebied vol bouwen met een smalle winkelstraat (2 x rijstrook) tussen de Graadt van Roggenweg en de Daalsetunnel. Is een logisch gevolg van de keuze dat bezoekers uit de regio aan de binnenstad maar met het OV moeten komen.
@Harm.
Het is uitermate gepast om gemeenschapsgeld uit te geven aan verbetering van de openbare ruimte.
Het Westplein is de entree van het toekomstige westelijke stadscentrum Lombok, en als je van de nieuwe stationstrappen en vanuit het stadskantoor uitkijkt over het verkeersriool dat het Westplein nu is, ziet iedereen met ook maar een beetje visie in zijn donder dat het anders moet én kan. Als we uw redeneertrant volgen zou het Museumplein nog steeds de kortste snelweg van Nederland zijn en zouden de auto’s nog over het Haagse Malieveld razen. Laat D66 bij zinnen komen, en laat Utrecht een voorbeeld nemen aan deze projecten : http://gizmodo.com/five-cities-turning-ugly-overpasses-into-vibrant-parks-1259568561/+alissawalker