Hoe iedereen elkaar in de weg zit bij station Vaartsche Rijn in Utrecht Hoe iedereen elkaar in de weg zit bij station Vaartsche Rijn in Utrecht

Hoe iedereen elkaar in de weg zit bij station Vaartsche Rijn in Utrecht

Hoe iedereen elkaar in de weg zit bij station Vaartsche Rijn in Utrecht
Foto's: Robert Oosterbroek
Het is geen unieke situatie, maar exemplarisch voor veel plekken in Utrecht is het wel. Voetgangers en fietsers zitten elkaar stevig in de weg bij station Vaartsche Rijn. In de alsmaar drukker wordende stad zitten voetgangers en fietsers elkaar wel vaker in de weg, en onder Vaartsche Rijn komt het allemaal samen. Doordat fietsers hun rijwielen achterlaten op de stoep, pakken voetgangers het fietspad en moeten geïrriteerde fietsers bellend en zigzaggend langs de voetgangers. En een paar meter verderop? Tientallen lege fietsenrekken want menig forens heeft helemaal geen zin om een paar meter verder te lopen.

Het is geen unieke situatie, maar exemplarisch voor veel plekken in Utrecht is het wel. Voetgangers en fietsers zitten elkaar stevig in de weg bij station Vaartsche Rijn. In de alsmaar drukker wordende stad zitten voetgangers en fietsers elkaar wel vaker in de weg, en onder Vaartsche Rijn komt het allemaal samen. Doordat fietsers hun rijwielen achterlaten op de stoep, pakken voetgangers het fietspad en moeten geïrriteerde fietsers bellend en zigzaggend langs de voetgangers. En een paar meter verderop? Tientallen lege fietsenrekken want menig forens heeft helemaal geen zin om een paar meter verder te lopen.

 Een aanwinst voor de stad, zo werd het Utrechtse Vaartsche Rijn genoemd toen het in augustus 2016 geopend werd. Sinds december 2019 stoppen hier ook nog de trams op de Uithoflijn en daarmee werd het station een belangrijk knooppunt in dit gedeelte van de stad. Dagelijks vertrekken, arriveren en stappen er duizenden mensen over op het nieuwe station. Ook de omgeving is aangepakt, er kwamen aan weerszijden fietsenstallingen waar gebruikers hun rijwielen gratis veilig en droog kunnen stallen. Ook om de hoek bij het station zijn nog tientallen fietsenrekken in de buitenlucht gemaakt. Het is een prima toevoeging aan de infrastructuur in de stad.

Tekst loopt door onder afbeelding

Maar er is ook een typisch Utrechts verschijnsel ontstaan; heel veel gebruikers willen zo min mogelijk lopen en hun fiets dus zo dichtbij mogelijk stallen. Centimeters naast de toegangstrappen naar de perrons beginnen de rijen fietsen. De hele stoep staat er vol mee. Laten we wel wezen, dit is niet uniek in Utrecht. Drommen fietsen verschijnen overal waar Utrechters moeten zijn. Fietsen zit in onze natuur en het parkeren van onze fietsen doen we waar we zin in hebben. Bij Vaartsche Rijn komt dit allemaal ‘mooi’ samen.

Forenzen

Wat gebeurt er elke ochtend? Doordat de vele forenzen hun fietsen parkeren rond de trappen en over de gehele stoep onder het station kunnen voetgangers en overstappers – mensen die bijvoorbeeld vanuit de trein de tram moeten pakken of andersom – niet meer over de dichtstbijzijnde stoep. Gemotiveerde mensen steken eerst even het drukke fietspad over om hun weg te vervolgen over de hele brede stoep die gewoon vrij is van fietsen, maar hele groepen voetgangers pakken gewoon het fietspad. Daar worden de vele fietsers op deze fietsader weer gefrustreerd van, want zij moeten zich zigzaggend een weg zien te banen tussen de mensen. Maar de reizigers moeten toch ergens hun fiets kwijt? Dat zou dus prima vijf meter verderop kunnen, in de gratis overdekte en bewaakte fietsenstalling. Daar staan tientallen rekken leeg. Daar lijken veel fietsers gewoonweg niet om te geven.

Tekst loopt door onder afbeelding

Hebben we hier iets bijzonders te pakken? Nee, dat weten we bij DUIC ook. Maar we zien hier wel een mooi stukje Utrechtse cultuur op een paar vierkante meter, waarbij iedereen elkaar in de weg lijkt te zitten. Echt gevaarlijke situaties lijkt het overigens niet op te leveren. We hebben nog wel een kleine tip; maak aan de andere kant van het fietspad op het brede trottoir gewoon goed ingerichte fietsvakken. Die stoep is breed genoeg voor geparkeerde fietsen en voetgangers. Zo blijft de stoep direct onder de trappen vrij voor overstappers en voetgangers en kunnen fietsers makkelijker hun weg vervolgen. Of moeten fietsers hun rijwielen toch gewoon in de bestaande stalling maar kwijt? Ach, gelukkig zijn wij niet verantwoordelijk voor de inrichting van de publieke ruimte.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

59 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Ik kan zeggen, dat als er tientallen plekken in de stalling vrij zijn, dat een druppel op een gloeiende plaat is voor de hoeveelheid fietsen die op de stoep staan.

  2. Rob H.

    Als notoir fietser en wandelaar, zeg ik: handhaven. Haal maar weg. Als je (regelmatig) met de trein moet heb je een OV-chipkaart en kun je gratis in de stalling, 10 meter verderop, parkeren. Hoef je je niet eens voor te registreren.

    We proberen de stad weer een beetje leefbaar te krijgen door overbodige auto’s eruit te schoppen, dan moeten we niet dezelfde fout maken, met fietsen.

    Haal maar een maand lang iedere dag de fietsen weg, daar.

  3. Herman

    Zo makkelijk: Handhaven!

    Genoeg zich vervelende mensen die niet werken die iedere ochtend alle verkeerd gestalde fietsen weghalen.

  4. JdV

    Nog een suggestie: stuur een paar maanden lang elke ochtend om 10 uur een mooie grote vrachtwagen van handhaving langs. Alle foutgeparkeerde fietsen in de vrachtwagen en afvoeren naar de Schaverijstraat. Wie niet horen wil moet maar handhaven.

  5. Piet van de Petteflat

    Het is nu erger dan normaal omdat de Westerkade open ligt. Zodra de werkzaamheden daar voorbij zijn, zal het aan de oostkant van het station ook weer wat rustiger worden.

  6. Max

    Normaal erger ik mij aan de fiets-haters hier in de comments maar in deze situatie is het moeilijk de fietsers te verdedigen.
    Het niet parkeren van de fietsen in de daarvoor bedoelde locatie, die echt niet meer 1~2 minuten meer kost, is duidelijk de oorzaak van hun eigen probleem van voetgangers op het fietspad.

  7. Hans

    Een bord ‘verboden uw fiets te parkeren en anders kunt u uw stalen ros ophalen aan de Kanaalweg’ of waar dat depot zich ook moge bevinden, zal wel soelaas bieden. Want dat is nog verder lopen.

  8. Len

    Het is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe de (Utrechtse) mens in elkaar zit. Ondanks alle bijna-ongelukken die ik daar regelmatig heb, beschouw ik het als een choreografie en -klopt af- dat gaat tot dusver altijd goed zonder scheve gezichten. Ik ben mijn leven minder zeker op het Domplein, waar mensen gewoon helemaal niet bewust zijn van hun eigen bestaan, laat staan die van een ander. En zo zijn daar nog wel een aantal plekken aan te wijzen.

  9. Binnenstadbewoner

    Kwestie van tijd voor een serieus ongeluk zoals op veel meer plekken in de binnenstad. Snelfietsers op elektrische fiets, scooters, gewone fietsers, maaltijdbezorgers met oogkleppen op en dat allemaal tussen kwetsbare voetgangers die vaak ook niet uitkijken.

    Enige dat hier helpt is verbod instellen en daarna heel consequent en blijvend fietsen verwijderen zodat voetgangers meer ruimte hebben. In de fietsenstalling kun je 24 uur gratis stallen. Voor de meeste reizigers voldoende. Probleem is dat veel fietsers nog geen euro aan stallingsgeld willen betalen.

  10. TJA

    En was het alleen hier maar…

  11. Utrechtsch

    Ik fiets hier elke ochtend langs en heb al meerdere keren aan (bijna)aanrijding gehad. Pak dit nou aan. Er zouden daar geen fietsen moeten staan. Dan is het probleem ook meteen opgelost.

  12. Fvw

    Opladen die fietsen, en afvoeren naar de opslag, en tegen vergoeding weer ophalen. Als een auto verkeerd staat heeft die een bekeuring. Hoe moeilijk kan het zijn.

  13. Gregor

    Dit is Hollandse cultuur. Toeristen maken hier foto’s van. Daar moeten we trots op zijn!

  14. Bromsnor

    Bromsnor is ook geen fietshater, maar de overlast van foutgeparkeerde fietsen is irritant en gevaarlijk en neemt toe. Fietsen is goed, foutparkeren niet. Inladen en afvoeren die hap.

  15. HdK

    weghalen van fietsen heeft weinig zin: ik zie bijvoorbeeld vlak bij het Utrecght CS bij dhet fietspad naar de grote stalling voor het Randstad pand vaak ook fietsen verkeerd geparkeerd, bijna continue worden die door handhaving verwijderd, maar er staan er steeds toch weer nieuwe. In dit geval zou ik het fietspad verplaatsen, waarmee ik bedoel de brede stoep versmallen, en de smalle (waar de fietsen nu staan) verbreden en daar fietsvakken maken. Blijkbaar is er een behoefte om de fietsen aan de kant van de trappen te stallen, dus aan de andere kant fietsvakken te maken heeft minder of geen zin.

  16. Kaat

    Triest dit, gewoon handhaven zo moeilijk kan dit toch niet zijn?

    Je zou maar slechtziend of slecht ter been zijn. Daar hoef je natuurlijk niet aan te denken…

  17. Klaasjan

    Sjonge, dat is toch echt een vrijwel onoplosbaar probleem! Daar verbleekt iedere andere crisis bij. Ik heb een suggestie, weliswaar errug lastig, maar misschien is het een oplossingsrichting: handhaven! En àls dat lukt: ook hetzelfde eens proberen in de omgeving van het centraal station.

  18. Marcel

    Was het maar alleen bij Vaartsche Rijn. Als je komend vanaf het stationsplein richting Moreelse Park loopt moet je na roltrappen en een heel brede trap door een paadje van 1,5 meter slalommen, tussen een zee van fietsen door. Notabene vlak voor de ingang van de grootste fietsenstalling van Europa, die ook nog eens de eerste 24 uur gratis is. Luiheid ten top. Iedere dag weer denk ik: GEMEENTE, HANDHAAF NOU TOCH EINDELIJK EENS IETS!!!

  19. Jakob

    Die wild gestalde fietsen staan nergens aan vast dus het is een fluitje van een cent om ze in een vrachtwagen te zetten en af te voeren. Het wordt tijd dat Utrecht net zo streng optreedt tegen fout geparkeerde fietsen als tegen fout geparkeerde auto’s.

  20. Koel Hoofd

    Geef alle fietsen een kenteken op naam, dat maakt het beboeten eenvoudig, fietsbelasting heffen ook, is hele een grote bron van inkomsten voor de stad.
    Er zijn namelijk mee fietsen dan inwoners, en heel veel meer fietsen dan auto’s, en er zijn heel erg veel meer fietsers dan automobilisten die verkeersovertredingen begaan dankzij de bekende ‘fuckall attitude’ die het college al jaren faciliteert en stimuleert.

    Utrecht heeft toch miljoenen nodig?
    Die miljoenen liggen hier letterlijk op straat voor het grijpen…

  21. deGroot

    Elke dag na de ochtendspits alle foutgeparkeerde fietsen gelijk weghalen. Eigenaar kan de fiets op een locatie terugkrijgen door een boete te betalen. Dan is het snel afgelopen met foutparkeerders en wordt het extra werk gefinancierd met de boetes.

  22. Rivierenwijk

    Gelukkig is men hier eensgezind in de aanpak van dit fenomeen. Ik heb even meegeteld. Op moment van tellen:
    Reacties: 21
    Handhaven en/of weghalen: 14x

  23. Teringjantje

    @HdK

    Zet een paar fietsen aan die brede kant en twee uur later staat het vol. Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren.

  24. T. Niemeijer

    De tweede foto van boven zegt het allemaal: Schijt aan wat voor regel dan ook.

    Echt, ik ben die fietsterroristen ZO beu. Lak aan alles, oortjes in dus horen niets, kijken op hun mobiel dus zien niets, bah!

  25. Jeroen

    Wat een eensgezindheid in de reacties, dat is zeldzaam op deze site.
    Ik hoop dat we van DUIC snel een bericht horen wat de raad en de wethouder hier mee van plan zijn.

    enneh, ook ik ben voor streng en dagelijks handhaven, maar ik heb er een hard hoofd in. Hebben ze op het Jaarbeursplein ook wel eens geprobeerd, maar de fietsen en brommers blijven maar komen, elke dag opnieuw… Dus als je gaat handhaven, doe het dan gewoon elke dag. Zodra men doorheeft dat er niet meer gehandhaafd wordt, gaat iedereen weer foutparkeren en overlast veroorzaken.

  26. Jos

    Kom op zeg, wat een sensatie. De Oosterkade is afgesloten omdat alles daar opnieuw ingericht gaat worden. uiteraard is daarmee veel (fiets) capaciteit tijdelijk niet beschikbaar. Aan de overkant gaat het stukken beter. Echt een beetje stemmingmakerij dit, flauw.

  27. Leon

    Genoeg fietsplekken daar. Veeg gewoon die ruimte onder Vaartsche Rijn schoon. Het ging mis toen er drop-offs van elektrische fietsen en huurfietsen kwamen, die hadden een aanzuigende werking.

    Verder wel een succesvolle inrichting van het station. Werkt als een trein, op die ene stoep na.

  28. Peter Utreg

    De gemeente (Lot van Hooijdonk) heeft bij de bouw van het station met de hand op het hart aan omwonenden beloofd dat er geen, ik herhaal, geen wildstalling van fietsen geaccepteerd zou worden. Dat was een belangrijke eis van de bewoners, aangezien er weinig ruimte is. Maar vanaf dag 1 houdt diezelfde gemeente zich doof voor vragen om wat aan de foutgeparkeerde fietsen te doen. Het is nu vaak onmogelijk om makkelijk een ingang te bereiken. Zo gaat deze gemeente met z’n inwoners om: voorliegen en negeren.

  29. W

    HANDHAVEN en tijdje ELKE DAG WEGHALEN die foutgeparkeerde fietsen gemeentebestuur!
    Binnenkort wordt een moeder met kind, VOETGANGERS, aangereden en wie is dan verantwoordelijk???
    En u weet ook heel goed wat u met foutgeparkeerde AUTO’S moet doen.

  30. Peter

    Och, het signaal klopt. Maar ik kom daar vaak en ik heb mij hier nog nooit aan geërgerd. Op heel veel plaatsen passen fietsers en voetgangers zich voortdurend aan elkaar aan. De ongeschreven Utrechtse regel is dan: het langzaamste verkeer heeft voorrang. dus voetganger gaat voor fietser, die weer gaat voor auto. En ‘tientallen’ plaatsen vrij in een fietsenstalling, dat is op een drukke plek niet heel veel hoor. Kan heel goed dat die plaatsen niet vrij waren toen de meeste van deze fietsen gestald werden.

    Leuk al die reacties in de sfeer van handhaven en kentekenplaatjes. Maar dat lijkt mij meer capaciteit van politie te eisen dan dit maatschappelijke ‘probleem’ recht vaardigt. Want als je het één keer doet dan schiet dat weinig op. Laat de politie zich bezig houden met boeven vangen en echte problemen. Tenzij de veiligheid (bereikbaarheid hulpdiensten, nooduitgangen) in het geding is. En corrigeer de inrichting ietsjes, zodat ze elkaar minder in de weg zitten.

  31. Pieter

    Zoals hierboven door anderen al opgemerkt, zelden zoveel eensgezindheid hier. Sluit ik me graag bij aan; graag handhaven en fout geparkeerde fietsen afvoeren! En ook ik zeg dat als groot fan van de fiets in algemene zin.

  32. Binnenstadbewoner

    @ jos: dat is niet waar. In de Ns fietsenstalling van dit station is heel veel plek. In elk geval genoeg plek voor alle fietsen die nu op stoep staan. Eerste 24 uur is bovendien gratis.

  33. Lexus

    Ik weet wel zeker dat het “fietsenprobleem” hier nog eindeloos aan de orde zal komen. Terecht wordt aangedrongen op handhaving waar fietsen in de weg staan en dat is in een drukke stad als Utrecht op heel veel plaatsen. Ook wordt hier steeds weer gewezen op de aanwezige fietsenstallingen. Als oudere vind ik deze fietsenstallingen grotendeels onbruikbaar. Om fietsen naar boven te tillen is veel te zwaar en onderop is het gevaar om je te stoten groot. Gevaarlijk dus. Los hiervan zijn de ruimtes ook nog vaak vies en stinkend en geven ze een onveilig gevoel. Kortom, als oudere loop ik liever een stuk dan dat ik mijn fiets in een fietsenstalling zet. Overigens let ik er wel altijd op dat mijn fiets voor niets of niemand in de weg staat. Gemeente Utrecht: zorg in de eerste plaats voor goede, schone en veilige stallingen en zorg daarnaast dat er gehandhaafd wordt wanneer fietsen niet correct gestald zijn. Overigens is mijn fiets een keer op een haar na — ik kwam juist aangelopen — meegenomen door “handhaving”, omdat ze kennelijk op een plek stond waar ze niet mocht staan. Mijn fiets stond toen niets en niemand in de weg. Dat vond ik ook weer overdreven en het levert een hoop ongemak op. Ik verdenk de “handhavers ” er in dit geval overigens van dat zij mijn fiets eenvoudigweg wilden jatten.

  34. JvS

    Huidige maatregelen werken al jaren niet.
    En toch denken ze telkens met dezelfde maatregelen een ander resultaat te krijgen.

    Typisch..

  35. John

    Oplossing is simpel: wekelijks een keer alle foutgestalde fietsen verwijderen. Is het zo over.

  36. Don

    Vraag me dan af als dit allemaal zo herkenbaar en voorspelbaar is waarom is er in het ontwerp geen rekening mee gehouden. Fietsers bij een station moeten altijd hun trein halen en hebben dus haast, Een mooie brede trottoir nodigt dan uit om je fiets neer te zetten zeker als die naast de trap naar het perron ligt. Had de perrontrap gecombineerd met de fietsenstalling als voorbeeld Nu moet je naar de fietsenstalling inchecken fiets in een rek hijsen weer oversteken en als iedere minuut telt. Kan veel ergernis voorkomen in een stad waar handhaven een vies woord is. En daarnaast met alle autoloze verdichting krijg je steeds meer fietsers speel dat dan vroegtijdig op in dat je snel je fiets kunt stallen en de trap op kan naar het perron.

  37. tinus

    Vergeet in uw artikel niet het vemelden van het scooter verkeer, wat op dit stuk fietspad verboden is. Zelfs verdwaalde auto maken gebruik van de onderdoorgang.
    1 tip: HANDHAVEN

  38. Lexus

    @Don: daar is natuurlijk wel ruimte voor nodig. Maar zo had bijvoorbeeld het Centraal Station in plaats van een golfplaten dak, zoals van een megastal, een megagroot parkeerdeck boven de sporen kunnen krijgen, waar zowel auto’s als fietsers gestald hadden kunnen worden. Er hadden directe toegangen tot de perrons kunnen worden gemaakt. Eenvoudingweg een kwestie van nadenken. Maar gezond verstand ontbreekt in Utrecht nu eenmaal, tenzij het om commercie gaat en er particuliere belangen in het spel zijn, zoals van projectontwikkelaar Corii/Klépierre.

  39. passant

    zet er maar een koppeltje handhavers neer en direct op de bon of parkeren in de daarvoor bedoelde vakken om de hoek .alleen de aanwezigheid van deze handhavers moet toch de luie medemens tot nadenken zetten.

  40. Koel Hoofd

    @Peter
    Je zou verbaasd zijn hoe effectief een paar boa’s met een scanner gecombineerd met fietskentekens zijn om vele miljoenen tegen een minimum aan kosten binnen te harken.
    Elke dag één rondje scannen is voldoende, automatisering doet de rest…

    Dat fietskenteken is overigens niet nieuws, vroeger had elke fiets een fietsplaatje en werd er ook fietsbelasting betaald…

  41. Bah

    Gemeentelijke labbekakkerigheid in optima forma

  42. Niet zomaar een fietser

    Ik zeg (als fietser): handhaven, en die boetes flink omhoog! Dat werkt beslist.

  43. Jos

    Wederom een slecht ontwerp.

    Werkelijk niemand let op bij het bespreken van de bouwtekeningen, of durft vragen te stellen, mensen tegen te soreken of iers ter discussie te stellen. En geloof maar dat ee veel besprekingen geweest zijn. Het werkelijke probleem in het neoliberale Nederland, nowadays. Je verliest anders je baan, want mensen worden tegen elkaar uitgespeeld. De kwaliteit verliest. En alles verwordt tot discussies en zwart-wit-denken.

  44. Maarten

    Het is echt asociaal. De opgehangen AED is niet eens bereikbaar door alle fietsen die er voor staan. Als de gemeente niet gaat handhaven dan weet ik iets dat mensen ook snel afschrikt nog hun fiets er te parkeren. Ik zal elke week de hele rij als dominostenen omver duwen. Als je je fiets er uit moet peuteren ben je snel genezen van het parkeren daar.

  45. Angelique

    Ik verbaas me er vooral over dat de fietsen vooral geparkeerd staan 2 meter afstand vanaf de kade. Als de fietsen gewoon tegen de kade parkeren zou het gepast hebben. De stoep is wel 5 meter breed.

  46. Laurens

    @Lexus: best mooi idee, niet onmogelijk, maar wel erg kostbaar denk ik. Daarbij zouden alle fietsers voor hun fietsenstalling op het dak van het centraal station een flink hoogteverschil moeten overbruggen. Ook niet ideaal. Het is dus zeker niet het Ei van Columbus, dus makkelijk om uit een soort van boosheid dan iedereen de maat te nemen.
    Wat betreft de fietsenstallingen; die zijn inderdaad niet voor iedereen praktisch. Maar je overdrijft echt schromelijk. Veel stallingen liggen er keurig bij. Ik vind ze niet vies of onveilig en heb dit ook nooit van iemand gehoord.

  47. Pieter

    Wat is er nou eigenlijk zo uniek Utrechts aan deze situatie? Beetje wereldvreemd om te denken dat Amsterdammers, Haarlemmers, Groningers, etc. er geen puinhoop van maken.

  48. Jaap Nauta

    De foto is van de kant aan de Oosterkade. Aan de kant van Westerkade doet het probleem zich niet voor. Dat komt omdat de trappen van het spoor bij de Westerkade niet tussen de fietsenrekken uitkomen. Aan de kant van de Oosterkade leek het de architect een goed plan om de reizigers van het spoor tussen de fietsen te laten struikelen…

  49. Pee

    Die fietsen horen daar niet dus weghalen .
    Wat begrijpt men daar niet aan ?
    Laat ze anders eens uitleggen waarom dit word toegestaan als er zoveel mensen zich eraan ergeren en het ook nog gevaarlijke situaties oplevert.

  50. Utrechter

    Een dergelijk breed trottoir naast de perron trap is eigenlijk uitlokking daarom kan er niet gehandhaafd worden

  51. Ties

    @Angelique, ja dat is ook een ‘mooi’ aspect van deze cultuur. De fietsen beginnen tegen de kade. Na een tijd komt er dan echter een tweede rij achter. Die tweede rij blokkeert vervolgens weer de ruimte om bij die eerste rij te komen.

  52. Jeff

    Ik fiets er vrij vaak langs en als fervente fietser vind ik het onacceptabel dat men gewoon hun fietsen zo dumpen en de boel blokkeren. Ik zeg handhaven door de fietsen weg te halen en de mensen te beboeten die hun fiets komen halen. Daarnaast duidelijk tekens op de stoep aanbrengen dat het verboden is fietsen te plaatsen. Er is namelijk genoeg ruimte op aangewezen plekken om te parkeren.

  53. Pelikaan

    Als bewoner van de Pelikaanstraat al diverse malen geklaagd.. maar dar wordt niet naar geluisterd.. dus tegenwoordig proberen we de stoep leeg te maken door de fietsen op het fietspad te zetten zodat we normaal over de stoep kunnen lopen.. even het probleem verplaatsen….

  54. JdV

    @Utrechter: inderdaad. Net zoals een lege 5 baans snelweg uitlokking is en daarom niet kan worden gehandhaafd. O nee, wacht ff….

  55. Aartsluiheid

    Ik weet nu al hoe dat zou gaan als de Moreelsebrug perrontrappen zou gaan krijgen. Net zo. Mooi niet doen dus!

  56. Samira

    Er zijn al een hele tijd werkzaamheden op de westerkade. Halve straat ligt daar open al geruime tijd. Dat is op dit moment de oorzaak van het rommelige fiets en loopverkeer.
    Die fietsen staan op de stoep langs het water aan de overkant van de station trap en niet op de stoep onderaan de stationtrap.

  57. Statler

    Fietste er van de zomer langs, wist niet wat ik zag. Vandaag weer, lijkt alleen nog erger geworden.
    Is een serieuze inschattingsfout gemaakt in de project opzet.
    Handhaven ja, zoeken naar een oplossing is beter.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  58. Cico

    Het is geen ‘typisch Utrechts verschijnsel’, maar typisch menselijk om de kortste route te willen nemen.

    Het is typisch een ontwerpfout dat geen rekening houdt met menselijk gedrag. Je kan ook nodeloos boos worden op het fenomeen ‘olifantenpaadjes’ die dwars door een perk lopen.

    Als je een transporthub plaatst (tramstation) moet je niet verbaast zijn dat dit hordes fietsen aantrekt. Al helemaal als die tram naar een studentencampus gaat.

  59. Peer

    Dit probleem was er al ver voordat de Westerkade open lag. En zal er daarna ook blijven omdat de gemeente elke melding hierover categorisch negeert. Handhaving komt in het Utrechtse vocabulaire niet voor. En dat geldt niet alleen voor dit probleem, maar voor elke vorm van overlast in Utrecht, tenzij het de vaderlandse pers bereikt!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).