De Utrechtse VVD wil dat de gemeente extra maatregelen neemt om te voorkomen dat hoge voertuigen zichzelf vastrijden tegen het viaduct onder de Waterlinieweg aan de Prins Hendriklaan. De partij heeft hierover een vraag gesteld aan het college tijdens het wekelijkse mondelinge vragenuur op donderdagmiddag.
Het is in de afgelopen jaren vaker voorgekomen dat hoge voertuigen zich klemreden onder het viaduct op de Prins Hendriklaan. Volgens buurtbewoners gebeurt het vaker dan in de media wordt vermeld, zo stelt André van Schie van de VVD. Afgelopen week was het weer raak: één van de bestelbusjes van de Albert Heijn stond vast.
Van Schie vroeg of de gemeente bereid is extra maatregelen te nemen om te voorkomen dat hoge voertuigen zich in de toekomst vastrijden. Een poort op doorrijhoogte een aantal meters voor het viaduct of verkeerslicht met een hoogtesensor worden als opties genoemd. Een dergelijk verkeerslicht bestaat echter nog niet.
Wethouder Lot van Hooijdonk (verkeer) laat weten dat hiervoor helaas nog geen beleid is dat de gemeente ‘zomaar van de plank kan trekken’. “Ik snap de vraag heel goed: de foto’s spreken boekdelen”, aldus de wethouder. Verkeerskundigen gaan kijken of het verstandig is om op deze plek een poort of iets anders te plaatsen. Van Hooijdonk gaat uit van wel, maar er moet eerst goed en ‘ordentelijk’ over worden geoordeeld.
Gekoppelde berichten

Weer vrachtwagen vast onder viaduct Waterlinieweg
Het tunneltje op de Prins Hendriklaan onder de Waterlinieweg in Utrecht-Oost blijft problemen opleveren voor…

Vrachtauto klem in tunneltje onder Waterlinieweg
Aan de Prins Hendriklaan in Utrecht is enkele uren geleden een vrachtauto klem komen te…
23 Reacties
ReagerenAfsluiten voor auto’s misschien?
De busjes mag je besturen met je B rijbewijs.
Hoogte beveiligen zie je al bij tunnels en daar gaat het nog vaak mis.
Een eerste maatregel die de gemeente kan nemen Is het plaatsen van de uitvergrote foto bij dit artikel enkele meters voor het viaduct. Kan volgende week al geregeld zijn. Daarna kan de gemeente het beleid ten aanzien van deze lage onderdoorgangen (hoeveel zullen het er zijn in de stad? 5?) bepalen.
Tegen de domheid van de mens bestaan geen oplossingen op de natuurlijke selectie na dan. Als je als een AH zijnde het voor elkaar kan krijgen dat meerdere bestuurders zich vastrijden op hetzelfde tunneltje, Dan lijkt het me raadzaam dat zij wat beter bestuurders moeten nemen ipv dat we het willen oplossen door een hufterproef systeem wat nog niet bestaat.
Als je zo dom bent om zo’n ding vast te rijden dan snap je een waarschuwingssyteem waarschijnlijk ook niet.
Niet, de Dwarinaward is onverbiddelijk. Eigen schuld dikke bult.
Niet zo moeilijk hoor, gebruik de ouderwetse methode die vroeger vaker werd toegepast.
Zet ruim voor de tunnel een paal met dwarsstang waar rood/witte aluminium pegels aan hangen.
Is je wagen te hoog dan klinkt er een luid concert en ben je dus gewaarschuwd.
Op de Westerkade heeft het vele decennia voortreffelijk gewerkt!
Tja, al enige decennia rijden zich voertuigen vast bij dit viaduct. Er is geen oplossing voor domheid. Vorige besturen hebben nooit de noodzaak gezien om hier iets asn te doen. De wethouder zal als oplossing waarschijnlijk komen met het afsluiten van het viaduct, behalve voor bakfietsen. We kunnen ook een werkgroep oprichten die een paar vrienden uit het GL circuit inhuurt om dit probleem tegen een mooie vergoeding “ op de kaart te zetten “ , “ beleid op te construeren” of “ handen en voeten te geven” a raison van 200 euro per uur pp.
Een poort klinkt in principe als een goed idee, maar de ruimte daarvoor is niet al te breed – of in ieder geval niet zonder daarmee ook het Erasmuslaantje en de Laan van Minsweerd voor hoger verkeer af te sluiten. Tunneltje uitdiepen kan ook niet, te veel kabels en leidingen direct er onder. Groot pretparkbord met “Je mag zo groot zijn om mee te rijden” ervoor dan maar?
Waterlinieweg afgraven, bijkomend voordeel Utrechts mooiste monument wordt weer goed zichtbaar.
Sowieso eerst een sticker op het dashboard met de hoogte van je bus / bestelauto / vrachtwagen.
En AH moet gewoon met kleinere bestelauto’s rijden, het zijn gewoon lompe dingen in de stad.
Vaak staan ze ook doodleuk te lossen op plaatsen waar dat eigenlijk niet kan.
En voor elke beroepschauffeur geldt, gebruik je verstand en wees zuinig op de auto van je werkgever
Er bestaan toch gewoon navigatiesystemen en routeplanners, waarin rekening wordt gehouden met de doorrijhoogtes? Zou AH die niet gebruiken? Of weten de betrokken bestuurders het zelf beter?
Wat een suggestieve kop. Waarom moet de gemeente daarvoor zorgen überhaupt? Tegen dit soort chauffeurs is geen kruid gewassen.
Beste VVD,
hoe zit dat nu dan met eigen verantwoording waar jullie het zo vaak over hebben?
Dan zou dit toch geen gemeente beleid hoeven te zijn?
Bordje neerzetten met hoogte en schade an viaduct verhalen.
Of zoals @cameo schrijft, kettinkjes ophangen idd 🙂
Misschien zou ieder jaar bij de APK van bestel-vrachtauto’s gekeken moeten worden of op het dashboard een sticker is geplakt met daarop de hoogte van het voertuig in centimeters. Zo niet: afkeuren! Met dezemethode moet een chauffeur wel erg dom of blind of beide zijn, wil ie dan nog een te lage tunnel inrijden.
er staat een bord met de hoogte van de brug.
maar dan moet je wel weten hoe hoog jouw voertuig is,wat je eigenlijk al hoort te weten.
het is dus een kwestie van opletten wat er op dat bord staat.
ik denk dat de helft niet eens weet wat dat bord betekend.
Je het zijn de chauffeurs van vroeger ook niet meer. Die studenten van Albert Hein kunnen niet schatten of weten iig hun hoogte niet.
Als je zoiets wilt aanpakken moet je het echt wel heel goed doen, anders blijft het fout gaan. Kijk de nieuwsberichten er maar op na mbt een viaduct in Waalwijk…
Veel beter is een oplossing die echt niet over het hoofd te zien is, zoals dit
https://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1008464/Amazing-water-curtain-Stop-sign.html
@joep: Stoer man, mensen impliciet doodwensen. En ook als na de zoveelste botsing de veiligheid van het viaduct in het geding komt?
Joep, wat is een ‘Dwarinaward’ in godsnaam?? Lijkt een ultimum remedium, maar leg uit!
Inderdaad voornamelijk AH-busjes….
Die zaak let hier niet op de kleintjes.
Behoorlijk suf.
Wat veel vervelender is op dezelfde plek: er zijn daar nog steeds auto’s die fietsers willen passeren. Héél erg gevaarlijk voor fietsers. Ze raken je aan met hun spiegels, en vinden dat doodnormaal.
Even wachten tot voorbij het viaduct, is teveel gevraagd.
Ik heb ook een blauwe maandag bij Albert gewerkt. Al tijdens de introcursus wordt er al op gehamerd op het bewust worden van je hoge kiepbak. Dat het zo vaak misgaat. Dat een kiepwagen *echt* wat anders is dan in een busje rijden, laat staan je Polootje. Het zijn ook vaak jonge, onervaren chauffeurs die de zware baan bij Albert.nl aangaan.
Tel daarbij op dat het aantal bezorgingen in Utrecht met 800% is gestegen door het internet, alles gaat via dit soort bussen. Dat er vaker een minkukel tegen die brug aan rijdt, is dan bijna een natuurwet.
Een beroeps chauffeur weet dat deze onderdoorgang niet of wel geschikt is voor zijn bus of vrachtwagen. 9 van de 10 jonge knaapjes die voor AH rijden weten niet eens hoe hoog zijn bus is. AH vraagt alleen ,,heeft u een rijbewijs voor deze vacature. Zo ja! Hier zijn de sleutels en u moet 12 adressen per uur afleveren anders is het voor ons en voor u niet rendabel . Deze haast brengt een bepaalde stress met zich mee en zie je dit soort speciale verrichtingen over het hoofd.ik heb ooit ook in de parket dienst gezeten ,,,een dag,,, en dacht nee dit gaat morgen fout door stress en aflevertijd heb ik op dag een al meerdere keren een bijna ongeluk veroorzaakt .savonds heb ik mn sleutels ingeleverd.vreselijk wat een stress baan
Uitdiepen die tunnel en niet zeuren over de kabels gewoon dieper leggen.
@ mees kees: denk dat joep darwin award bedoelt, maar zijn toetsenbord is een beetje kleverig 😡
de elektrieken picnic-wagentjes zijn wel laag en smal, kunnen overal tussendoor en staan niet in de weg bij laden/lossen.