Hoe krijgt FC Utrecht het stadion weer vol? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant Hoe krijgt FC Utrecht het stadion weer vol? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant

Hoe krijgt FC Utrecht het stadion weer vol? Dat is de vraag

Hoe krijgt FC Utrecht het stadion weer vol? Dat is de vraag
Archieffoto Galgenwaard
FC Utrecht speelt nog twee wedstrijden in het reguliere Eredivisie-seizoen 2016/2017: thuis tegen Vitesse en uit bij AZ. De ploeg heeft inmiddels de vierde plek op de ranglijst veroverd. Dat is de beste eindklassering van de Domstedelingen zijn sinds het seizoen 1990/1991 (4). Vervolgens zal de ploeg in de play-offs Europees voetbal kunnen afdwingen. Toch vallen dit seizoen de toeschouwersaantallen bij thuisduels nog wel eens tegen.

FC Utrecht speelt nog twee wedstrijden in het reguliere Eredivisie-seizoen 2016/2017: thuis tegen Vitesse en uit bij AZ. De ploeg heeft inmiddels de vierde plek op de ranglijst veroverd. Dat is de beste eindklassering van de Domstedelingen zijn sinds het seizoen 1990/1991 (4). Vervolgens zal de ploeg in de play-offs Europees voetbal kunnen afdwingen. Toch vallen dit seizoen de toeschouwersaantallen bij thuisduels nog wel eens tegen.

Er wordt goed gevoetbald met aanvallend spel, maar het stadion is zelden tot het laatste stoeltje bezet geweest. Het laatste seizoen waarin het gemiddelde toeschouwersaantal de twintigduizend oversteeg, was 2010/2011. Dat moet toch beter kunnen in de vierde stad van Nederland. Hoe krijgt FC Utrecht het stadion weer vol? Dat is de vraag.

‘Houd de selectie op peil en verlaag de prijzen’

Ben ten Boden – oud-voorzitter van de Supportersvereniging
“Met trainer Erik Ten Hag en assistent Jean-Paul de Jong wordt er aantrekkelijk en herkenbaar voetbal gespeeld. Het is nu zaak om de selectie op peil te houden en niet steeds de toppers te verkopen. Zo kun je structureel top-5 als sportieve doelstelling hanteren. Dat moet mogelijk zijn als vierde stad van Nederland. Om de fans nog meer aan de club te verbinden, moeten ze op plek één, twee en drie komen te staan. Dat kan door ze een zetel te laten bekleden in de raad van commissarissen, of volksaandelen te verkopen. Overigens moet in de top van Utrecht natuurlijk altijd een competente directie en RVC zijn waar voetbalverstand de boventoon voert. Utrecht mag niet worden misbruikt als ‘een belevingsproduct’, zoals scheidend algemeen directeur Wilco van Schaik het ooit verwoordde. Hij zat er volledig naast met die uitspraak. Om het stadion aantrekkelijker te maken voor de fans is er een aantal verbeterpunten om het algehele comfort te verbeteren. De hoeken moeten dicht en er moeten warmtekachels komen. De publiekscatering moet daarnaast goedkoper, want de prijzen in het stadion rijzen de pan uit. Een staantribune met populaire prijzen zou ook een stap in de goede richting zijn en natuurlijk een aanvangstijd van 14.30 uur op zondag. En als laatste tip: verbied roken op de tribunes!”

‘Met dichte hoeken creëer je meer comfort en een betere sfeer’

Jacques van der Linden – initiator Facebook-actie ‘Hoeken dicht Galgenwaard’
“Alles begint met het product. Aantrekkelijk voetbal door een selectie met een mix van ervaren, creatieve, hardwerkende spelers en aanstormend talent waarmee het publiek zich kan identificeren. Een selectie die er voor aanvang van het seizoen staat, waardoor supporters niet tijdens het seizoen worden geconfronteerd met spelers die alsnog vertrekken. Ik weet het, dat is een bijna onmogelijke opgave, maar het zou helpen. En ja, dan mijn stokpaardje. Maak de hoeken van het stadion dicht! Daarmee creëer je meer comfort en een betere sfeer. Een goede sfeer in het stadion beïnvloedt de spelers waardoor de prestaties verbeteren. Laat supporters deel uitmaken van de club en maak ze lid. Ze zijn trots en hebben het er elke dag over met vrienden, familie en collega’s. FC Utrecht is van de supporters, zo moet het voelen. Er komen elk jaar nieuwe supporters bij, maar door de achterdeur verdwijnen er ook veel. Bel iedereen na die de afgelopen jaren zijn seizoenkaart niet heeft verlengd. Een callcenter kan dat bijvoorbeeld doen op basis van no cure no pay. Daar moet de club veel actiever in worden. Tot slot: laat als club je gezicht ook eens zien op andere tribunes dan alleen de hoofdtribune. Zorg voor een soort servicepunt op de overige tribunes, zodat supporters direct tijdens de wedstrijddagen met de club in contact kunnen komen.”

‘We zitten in de lift’

Perry Hendriks – woordvoerder FC Utrecht
“Er zit een stijgende lijn in de toeschouwersaantallen en daar zijn we erg blij mee. We zijn een van de vier Eredivisie-clubs die dit jaar meer toeschouwers hebben dan het jaar ervoor. Naast Heracles Almelo, PEC Zwolle en Excelsior, die allen hun stadion hebben verbouwd. Wij hebben gemiddeld achthonderd supporters meer ten opzichte van vorig seizoen. Je kunt niet uitvlakken dat het voetbal er iets mee te maken heeft. Voor het tweede jaar op rij strijden we om Europees voetbal met een vijfde plek in 2015/2016 en nu een vierde plek. Dat is een factor, maar aan de andere kant moet het ook goed toeven zijn. We horen terug in de klanttevredenheidsonderzoeken dat het weer gezellig is. Onafhankelijk van een vierde plek, of in de middenmoot staan, moeten we groeien naar ongeveer negentienduizend toeschouwers gemiddeld. Die tijd om daar te komen gunnen we onszelf en het komt met vertrouwen. De sfeer in de beoordeling kan nog omhoog. Dat willen we gaan doen door meer Utrechts karakter te geven aan het stadion, om zo uit te stralen dat we bij de stad en de provincie horen. Bijvoorbeeld met meer Utrechtse muziek. Ook de catering en logistiek willen we verbeteren als het druk is. Daar ligt de komende periode de focus, maar zoals het nu gaat mogen we niet klagen en zitten we in de lift.”

‘Een stadion moet veilig en comfortabel zijn’

Ben Veenbrink – oprichter The Stadium Consultancy
“Ik kan niet specifiek iets over de Galgenwaard zeggen, maar wel in z’n algemeenheid over de aantrekkelijkheid van stadions. Er zijn altijd basisprincipes die ermee samenhangen, een stadion moet bijvoorbeeld altijd veilig zijn en het comfort voor bezoekers moet voldoende zijn. Het weer moet niet te veel invloed hebben op de tribunes en in de rust moeten supporters makkelijk bij een cateringpunt kunnen komen. Er zijn al stadions waar ze stoelverwarming hebben, of grote kaskachels boven het hoofdpodium. Het is ook belangrijk dat doelgroepen gesegmenteerd aangesproken kunnen worden, zo is er voor ieder wat wils en kunnen er verschillende proposities komen voor diverse niveaus van supporters. Daarnaast is het zeer belangrijk dat het aanbod afgestemd wordt op het verzorgingsgebied; voor grote sponsoren moet je wat verder gaan dan voor de reguliere supporters. Kijk, de echte supporters als die op de Bunnikside komen toch wel. Voor nieuwe fans moet je de drempel zo laag mogelijk maken: geen lange rijen of slechte catering en een goed aanbod, ook voor vrouwen en kinderen. Uiteraard zorgen goede sportieve prestaties ook voor een hoger stadionbezoek. De prijzen van de stadionkaarten zijn voor de harde kern niet zo relevant. Ook voor de concurrentie van andere clubs zijn ze niet bepalend; iemand gaat niet ineens naar Ajax omdat daar de seizoenkaart een tientje goedkoper is. Het zou wel kunnen dat, mede door de economische crisis, sommigen een seizoenkaart niet meer kunnen betalen en daardoor geneigd zijn om op televisie te kijken. De fanatieke voetbalsupporters leggen nu bijvoorbeeld ook duizend euro neer om bij Feyenoord-Excelsior te zijn, dus voor sommige fans speelt geld géén rol.”

14 Reacties

Reageren
  1. BozeWolf

    Ik snap werkelijk niet waar het idee van die hoeken dicht vandaan komt. Ja het zou meer sfeer kunnen bieden, ja het levert meer lege plaatsen op. Een vol galgenwaard is al sfeervol. Het moet dus vol. En het kan nog sfeervoller als het vol is. Het publiek maakt voor het grootste deel de sfeer.

    Een vol galgenwaard is sfeervoller wanneer er meer lawaai gemaakt wordt door het publeik. Een zingende bunnik-side die de rest van het stadion aanwakkert. Wanneer er meer Nederlandstalige muziek gedraaid wordt ipv alleen maar die el-cheapo house/skihut. Gelukkig is dit laatste een stuk verbeterd afgelopen seizoen. De worstenman is ook een sfeermakertje. Het zijn ook de kleine (folklore) dingen die het leuk maken om naar FCU te gaan.

    Slecht weer is ook een factor, ik bezoek zo nu en dan een wedstrijd, maar als het echt regenachtig weer is, maak ik dankbaar gebruik van de lege plekken door een rij of tien omhoog te schuiven, zodat ik wél droog blijf.

  2. herman

    Sportief en attractief presteren, comfortabel stadion en bindingsfactor.

    Dat eerste lukt best aardig, al is de constante factor nog laag.

    Comfortabel stadion is lastig. De Galgenwaard was ooit trendsettend, maar is op basis voortschrijdend inzicht links en rechts voorbijgestreefd door anderen. Bij de laatste verbouwing is er alleen maar gekeken om zo goedkoop mogelijk de capaciteit uit te breiden. Dat heeft geleid tot een kil, sfeerloos, koud en winderig stadion.

    Tenslotte de bindingsfactor, die is bij Utrecht laag, de club wordt geassocieerd met een onaangename sfeer en dit wordt ieder seizoen weer bevestigd. Het eeuwige gezeur over Ajax, spreekkoren, de scheids, KNVB en nog veel meer leidt tot een club waar velen zich niet thuis voelen.

  3. jos stelling

    De hoeken dicht en winnen!

  4. Rij 7 Stoel 13

    Het is een geweldige club. Er wordt leuk gevoetbald, de veiligheid is stukken verbeterd de afgelopen jaren en er zijn nauwelijks incidenten. We hebben vorig jaar een geweldig bekeravontuur gehad en dit jaar wordt in de competitie de beste prestatie in jaren geleverd.

    Mede dankzij oa. de NOS (die later hun excuus aanboden) en Herman hierboven die gretig elk beetje negativiteit opkloppen blijft het imago van de club wel een punt van aandacht ja.

  5. Marcel

    Het loopt al langzaam voller . En er is een steeds betere sfeer. Alleen vooral pers blijft het negatieve zoeken. Zoals inderdaad de NOS. Maar ook dit medium DUIC heeft er een handje van. Soms helemaal niks over de wedstrijd. Maar als er ook maar een vleugje negativiteit is te bespeuren staat het hier binnen 5 minuten . Herman de laatste 2 edities van FCU -Ajax is er geen onvertogen woord gevallen.

  6. Ken

    Doe ook eens wat aan binding van de letterlijk 100.000 nieuwe Utrechters die er de laatste 20 jaar bij zijn gekomen. Ik heb jaren in Leidsche Rijn gewoond, daar was FC Utrecht net zo populair als pak’em beet Vitesse.

  7. hgj

    Meer Utrechtse muziek? Doe me een lol en zie daar van af. Probeer nu eens de hele stad een plezier te doen met schone stoeltjes, een rookverbod, betere muziek en streng optreden tegen beledigende spreekkoren en ander vandalisme. Herinvoer verder de familietribune en maak van de Bunnik-side een echte staantribune. Verder zijn de prijzen van de horeca te hoog, maar – wat erger is – de service is nog steeds niet op orde. Voor een eenvoudige consumptie sta je zomaar 10 minuten in de rij.
    Op het voetbal is weinig aan te merken. Aan sfeer, comfort en service kan veel verbeterd.

  8. Dennis schrijvers

    Het probleem bij FC Utrecht is dat het chronisch leidt aan een Calimero complex. Niet alleen bij supporters maar ook bij leiding en bestuur. Dat zorgt ervoor dat een meer afgunst is tegen een andere club dan liefde/trots op de eigen FC Utrecht. Ik kan mij wedstrijden herinneren waar de algehele tendens was dat we liever verloren van een tegenstander om er zo voor te zorgen dat een ander club dan maar geen kampioen werd. Die instelling zorgt er nou niet echt voor dat je iedere week naar het stadion gaat om je club te steunen. Als die
    Mentaliteitsverandering lukt dan zit de Galgenwaard iedere wedstrijd overvol

  9. Gonzales

    Er kom te veel tuig bij de FC, daardoor komt alles wat geen tuig is, de overgrote meerderheid, er niet.

    Dw FC heeft ook geen leuke identiteit, zoals de drie voorgangers van de FC die wel hadden. Een miskleun deze fusie ooit. DE FC zal altijd blijven hangen op die harde kern van 14.000 supporters en nog wat aanvulling. Waarschijnlijk wordt de aanhang zelfs kleiner door de veranderende bevolkingssamenstelling in Utrecht.

    Het stadion is derhalve veel te groot. Misser van de eeuw die uitbreiding. Zat ene Hans v. B daar ook niet achter?

  10. Wim Vreeswijk

    Als Ben ten Boden zonodig wil dat er (energievretende) warmtekachels tijdens de wedstrijden moeten komen is het wellicht een idee om de 4 daken van het stadion vol te leggen met zonnepanelen. De investering verdient zichzelf terug en het stadion an sich wordt qua marktwaarde ook weer beter.

  11. Marcel

    Wim vreeswijk , die zonnepanelen zijn er in de laatste weken al opgelegd.

  12. Jochem

    Maak (om te beginnen) van de onderste helft van vak K een staantribune. Verder bijvoorbeeld een studentenvak, want die jongens van het studentencorps brengen ook wel sfeer. Hoeken dicht lijkt mij iets wat pas kan als het stadion regelmatig is uitverkocht. Want aub niet zoals de Gelredome, dat ziet er toch niet uit? Gewoon het stadion helemaal rond maken, want over een paar jaar spelen we toch wel Champions League 😉

  13. Gert v Es

    Als je op de tv de halflege businesstribune ziet denk je al snel, weer niet vol maar naar ik me heb laten vertellen zijn die plaatsen wel verkocht maar komt men gewoon niet. Jammer, zou bij Feyenoord niet gebeuren of vergis ik me nu? Verder zou je inderdaad snel moeten regelen dat er een mooie gezinstribune en wellicht naast elkaar ook een makkelijk toegankelijk ouderenvak komt. Je zit bij regenachtig weer niet droog, kan me voorstellen dat dan ook mensen thuis blijven bij de tv. Kortom, laat een onderzoeksbureau eens nagaan waarom het stadion niet vol komt zoals bijvoorbeeld te dure kaartjes, consumptieprijzen veel te hoog en slechte service, te weinig parkeerplaatsen, veel te harde muziek, onvoldoende binding met scholen en/of amateurclubs, te weinig Utregers in het elftal.

  14. Paul

    De Galgenwaard structureel vol krijgen gaat niet zolang er FOX is. Potentiele supporters wordt het nu te gemakkelijk gemaakt om over te slaan. Daarbij is het stadion met bijna 24.000 plekken ruim bedeeld.

    De hoeken dicht is een kreet die nergens op gebaseerd is. De Galgenwaard zoals hij nu is, is juist uniek in zijn soort met zijn hoge Engelse tribunes. We willen toch graag een Engelse club zijn? nou dat hebben we met de Galgenwaard.
    Dat pseudo columnist en zelfbenoemd “Bunniksider” ten boden kachels wil is helemaal lachwekkend. Een echte Bunniksider gaat namelijk door weer en wind naar het stadion!

    Dan het verbieden op roken…..weer zo’n belachelijke stelling van de columnist.
    Supporters komen voor een middagje of avondje uit,,,,dat gaat hand in hand met een biertje en sigaretje voor velen. Ga je dat verbieden dan blijven er velen thuis.
    Maak gewoon wat meer rookvrije tribunes zoals nu en laat het zoals het is, iedereen moet zich namelijk thuis voelen in de Galgenwaard….rokers en niet rokers

    Was getekend……

    De prijzen zijn het laagst van de eredivisie, vooral scc…..dus wederom een boude bewering. En er zal toch ook geld verdiend moeten worden om de hoge verwachtingen te kunnen waarmaken, anders piepen de reguurders weer als 1e.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).