Hoe leven Utrechters in 2040? Hoe leven Utrechters in 2040?

Hoe leven Utrechters in 2040?

Hoe leven Utrechters in 2040?
Foto's: Robert Oosterbroek
Het klinkt misschien nog ver weg, maar het jaar 2040 is een ijkpunt voor de gemeente Utrecht. Het is namelijk het jaar dat de 455 duizendste inwoner van de stad geboren wordt. Meer Utrechters dus, wat betekent dat niet alleen de vraag naar huizen groeit, maar ook de vraag naar scholen, cultuur, sport, banen, mobiliteit, groen en duurzame energie. Maar hoe ziet de stad er dan uit?

Het klinkt misschien nog ver weg, maar het jaar 2040 is een ijkpunt voor de gemeente Utrecht. Het is namelijk het jaar dat de 455 duizendste inwoner van de stad geboren wordt. Meer Utrechters dus, wat betekent dat niet alleen de vraag naar huizen groeit, maar ook de vraag naar scholen, cultuur, sport, banen, mobiliteit, groen en duurzame energie. Maar hoe ziet de stad er dan uit?

Utrecht gaat er dus langzaam maar zeker heel anders uitzien. Maar hoe dan? Er worden door de gemeente al volop plannen gemaakt voor het leven van de Utrechter over twintig jaar. Veel van die plannen staan in de nieuwe Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU 2040) die deze maand werd gepresenteerd. In die plannen wordt in grote lijnen antwoord gegeven op de vraag: hoe leeft de Utrechter in 2040? We blikken samen met de plannen vooruit.

In 2040 is er meer vraag naar ruimte dan aanbod en dat vraagt om slimme oplossingen. Doordat in de stad huizen worden gebouwd, komt de binnenstad onder druk te staan als er geen maatregelen worden genomen. Voorzieningen, groen en infrastructuur zijn niet berekend op een grote toename van bewoners. In 2040 zijn er daarom nieuwe stedelijke knooppunten. Utrecht verschuift van een stad waarin alles is gericht op het centrum naar een stad met meerdere centra die de druk op de binnenstad moeten verminderen. Utrechters vinden in een stadscentrum in hun buurt een mix van wonen, werken, voorzieningen en groen.

Tekst gaat verder onder afbeelding


We hoeven in 2040 niet meer te reizen om naar een theatervoorstelling te gaan en ook het zwembad is straks om de hoek. Binnen tien minuten van ons huis, die staat aan een 30 km-straat, vinden we niet alleen een supermarkt, maar ook de huisarts, het werk, de speeltuin, sportvoorzieningen en een groot park. Door de groei van de stad zijn er meer sportvelden en sporthallen en één zwembad bijgekomen. Zo is voor iedereen, vooral voor jeugd en kwetsbare groepen, georganiseerd sportaanbod in de buurt. In de bestaande wijken zijn middelbare scholen bijgebouwd, waar ook een sporthal bij hoort.

Niet alle voorzieningen zijn in onze eigen wijk te vinden, maar een bezoekje aan de Jaarbeurs, de historische binnenstad of het ziekenhuis is makkelijker omdat elke wijk een rechtstreekse busverbinding met de binnenstad heeft. En voor Utrechters die toch buiten de stad werken of andere steden in Nederland willen bezoeken, is er binnen tien minuten van huis een bus-, tram- of treinstation te vinden.

In 2040 is de meeste werkgelegenheid te vinden in de zorg, de ICT, bouw- en energie en het onderwijs. Door digitalisering en robotisering hoeven we niet meer elke werkdag om 09.00 uur te beginnen en ook de werkplek is flexibeler. Meer mensen zullen, als gevolg van de coronacrisis, regelmatig thuis blijven werken. Dat leidt tot minder verkeer en spreiding van het verkeer over de dag. Utrechters die niet thuiswerken, kiezen door de snellere reistijden voor het openbaar vervoer.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Verkeer
Door het inwoneraantal dat Utrecht in 2040 telt, is het verkeersnetwerk dat de stad in 2021 heeft niet meer toereikend. Niet alleen Utrechters zelf bewegen zich door de stad; we bestellen massaal pakketjes en maaltijden via internet en die moeten bij onze huizen worden afgeleverd. In 2040 gebeurt dat steeds vaker met drones en aan de randen van autovrije wijken in Utrecht staan hubs waar we onze pakketjes op kunnen halen. Grote pakketten worden met ‘electric vehicles’ van de hub naar je huis gebracht.

De gemeente ziet het verminderen van de CO2-uitstoot als een noodzaak, dus het verkeer is in 2040 een stuk schoner. In meerdere wijken zijn eigen auto’s niet meer welkom. De elektrische step is in opkomst en als het even kan, kiezen we voor de fiets in plaats van de auto. Voor lange afstanden zijn er allerlei vormen van elektrisch deelvervoer (auto’s, fietsen en steps) die via platforms als Mobility as a Service te vinden zijn en vanuit hubs worden aangeboden. Nieuwe technologie zorgt er ook voor dat de zelfrijdende voertuigen steeds vaker in Utrecht te zien zijn.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Groen
De geschiedenis van de stad wordt ook niet vergeten en is in 2040 zelfs zichtbaarder. De oude stedelijke structuur – met kanalen, grachten en stedelijke assen – is nog steeds herkenbaar en cultureel erfgoed wordt versterkt en zichtbaar gemaakt. De rivieren, kanalen, vaarten en grachten, maar ook parken en plantsoenen maken dat Utrechters binnen de stad in het groen kunnen verblijven. In de stad zijn ‘groene ommetjes’ en rondom de stad zijn goed bereikbare recreatiegebieden. Voor kinderen zijn in elke buurt genoeg mogelijkheden om buiten te spelen.

De gemiddelde temperatuur stijgt en tropische dagen komen steeds vaker voor, evenals nattere winters en hevige buien. Groen in de wijken speelt in 2040 een belangrijke rol bij het opvangen van die klimaatverandering. Die groene omgeving is namelijk niet alleen aantrekkelijk, maar ook gezond en verkoelend. Iedere Utrechter werkt in 2040 in een omgeving met genoeg groen en in woonstraten is extra ruimte gemaakt voor bomen, planten en bloemen. Groen is ook terug te zien op daken en gevels van woningen. Regenwater wordt daar opgevangen en nuttig gebruikt: Utrecht wil in 2040 90 procent van de jaarlijkse neerslag vasthouden.

Gekoppelde berichten

45 Reacties

Reageren
  1. HArry

    En zo worden via de achterdeur de plannen van de UN, in samenwerking met de WEF, in de beleidsplannen van lokale gemeenten gefietst. Zelfde gebeurt met windmolens, migranten, schulden, fiscaliteiten, valuta en wereldhandel.

    Dit zijn stuk voor stuk onderwerpen die eerst aan de bevolking moeten worden voorgelegd. Niet ter kennisgeving zoals nu alleen nog maar lijkt te gebeuren, maar ter goedkeuring.

    De politiek is verworden tot een technocratische controlemacht waar de belangen van de bevolking ondergeschikt gemaakt zijn en worden aan het globalistische kapitaal en onfatsoenlijke aandeelhouders.

    De enige manier om dit te keren is te kiezen voor partijen die zaken kleiner en lokaal maken en waar de politiek en bestuur weer tussen, met en voor de bevolking werkt.

    We zitten in een parasitaire globalistencrises. Koop dus bij je lokale boer of bij aandeelhoudervrije ondernemingen en wordt politiek actief in je lokale omgeving en zet je in voor je lokale belangen.

    Voorliggende pannen zijn gebaseerd op controle en de macht over, het houden van het dier …………………….. wat de mens heet. Een waardeloos schepsel wat alleen schaarse grondstoffen en eten verspilt. En dus makkelijk zoals koeien of varkens geconcentreerd en gecontroleerd mag worden opgehokt in hoogbouw.

    Deze wetenschap heet Eugenetica.

  2. Massegast

    De oude Drees werd ooit gevraagd hoe de toekomst er uit zou zien. Nou, dat wist ie ook niet, maar het zou anders zijn. Mag ik wat afdingen op deze idylle? Economische implosie (de beurs is vanmorgen gestegen, maar wacht u maar rustig af). Val van de Euro. Stijgende rente. Sterke toename werkloosheid. Verdere tweedeling in de samenleving. Meer daklozen. Ongecontroleerde immigratie. Doorzettende huisvestingscrisis. Huisuitzettingen. Regelmatige blackouts. Confiscatie van spaartegoeden. Maar gelukkig bent u niet zo pessimistisch als ik. Mijn felicitaties. En de gemeente Utrecht? Ach, die vangt de stortbuien wel op in een groen, groen knollenland.

  3. Mark

    Deze Utrechter woont in 2040 ver weg in het landelijk gebied. Geen klein gehorig flatje, een lekkere tuin om in te zitten in plaats van een stadspark waar je al je spullen mee moet nemen als je even naar de wc moet, geen ‘moderne’ verwarmingsinstallatie die je huis niet warm krijgt als je even een raampje open wilt zetten, niet 10 minuten lopen naar je auto omdat er te weinig parkeerplaatsen zijn in de buurt, niet 30 minuten nodig hebben om de stad uit te komen of gedwongen in het OV moeten reizen etc etc. Weg van al die kansloze plannen, bedacht door idioten die niet weten hoe de gemiddelde mens wilt leven. Succes Utrecht.

  4. Grock

    @HArry Wanneer zou hebben gedaan waartoe hij anderen oproept, nl. zich activistisch opstellen, dan zou hij hebben geweten dat de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 nu in concept voorligt bij allerlei verschillende partijen, bijv. ook bij alle Utrechtse corporaties en de andere stakeholders. Kortom het was wederom het bekende loze geschreeuw evenals de dagelijkse losse flodders van een ander. Ik stel voor dat je eerst de 204 bladzijden van de RSU tot je gaat nemen en dan er nog eens op gaat reageren.

  5. Kadoendra

    Het is wel te hopen dat het veel te ver doorgeschoten individualisme van de VVD en D’66 in 2040 toch echt uitgestorven is.

  6. Yoshua

    “De elektrische step is in opkomst en als het even kan, kiezen we voor de fiets in plaats van de auto. Voor lange afstanden zijn er allerlei vormen van elektrisch deelvervoer (auto’s, fietsen en steps) die via platforms als Mobility as a Service te vinden zijn en vanuit hubs worden aangeboden”.

    De elektrische step was in 2020 al in opkomst.
    Met andere woorden er veranderd de komende 19 jaar niets wat vervoer betreft.

  7. Ger

    bussen de stad uit, bouw een metro

  8. UTRECHTSE JANTJE

    Beste @Mark , zo woont deze Utrechter al de laatste 8 jaar , na m’n pensionering , tot m’n volle tevredenheid … En ik kan het iederéén aanbevelen , en zo komt er voor de jonge gezinnen ook woonruimte beschikbaar in Utrecht hé …. laterrrrrrr….

  9. Zuilen 030

    @Mark; Ik ook dus, de stad is mijn stad niet meer, besluiten om te groeien en te groeien en nog verder te groeien staan haaks op het welzijn van de bewoners, maar als je weet dat veel bestuurders ver buiten de stad wonen is dat zo vreemd niet, NIMBY ten top.

  10. G.H.

    @Ger: een metro bouwen in een stad van -in 2040 vermoedelijk- 450.000 inwoners? Dat is bakken met geld weggooien.
    Nog even afgezien van de beperkte oppervlakte van de stad, en daarmee de afwezigheid van de noodzaak voor een metro, is dat nooit rendabel te exploiteren.
    Onder de miljoen inwoners moet je er gewoon niet aan beginnen. Het enige fatsoenlijke en rendabele metronetwerk van Nederland is dan ook dat van Rotterdam en de eraan vastgegroeide voorsteden, een gebied met 1,2 miljoen inwoners.

  11. kobalt

    Ik sluit me aan bij de eerste 2 reacties.
    qua vervoer gaan we er dus op achteruit en zijn onze vrije bewegingen link beperkt .
    autovrije wijken is toch voor een bepaald publiek met de rest word geen rekening gehouden .
    De step als vervoersmiddel is helemaal niet te doen natuurlijk en is nog steeds verboden op de openbare weg,of willen ze net als voor de fiets een stepsnelweg creëren?
    “Het is namelijk het jaar dat de 455 duizendste inwoner van de stad geboren wordt”
    hoe kunnen ze dat nou weten .?
    Ook de huizenprijzen zowel huur als koop gaan enorme bedragen kosten.
    “We hoeven in 2040 niet meer te reizen om naar een theatervoorstelling te gaan en ook het zwembad is straks om de hoek. Binnen tien minuten van ons huis, die staat aan een 30 km-straat, vinden we niet alleen een supermarkt, maar ook de huisarts, het werk, de speeltuin,”
    ” Utrechters vinden in een stadscentrum in hun buurt een mix van wonen, werken, voorzieningen en groen.”
    dat geldt voor iedere wijk wat niet te realiseren valt natuurlijk dat ziet een blind paard nog wel.
    Het gaat er dus niet beter op worden.

  12. Rob H.

    Waar blijven de vliegende auto’s die ons beloofd zijn?

  13. G.H.

    @Rob H.: Ik wacht er ook al op sinds 2015, belachelijk!
    En van mijn hoverboard heb ik ook nooit meer wat gehoord…

  14. Binnenstadbewoner

    In 2040 leven we in een ideale sprookjeswereld. Alles wat je nodig hebt is dichtbij, veel groen dus lekker koel in de zomer, geen vervuiling, alleen zacht zoemende elektrische voertuigen over de weg, geen criminaliteit, voldoende en betaalbare huisvesting voor iedereen, wie wil mag thuiswerken, volledige werkgelegenheid dus geen bijstand en voedselbanken meer, snel en fijnmazig OV dus geen ruimte voor privé auto’s. Iedereen is lief voor elkaar. Ow ja en alle ondernemers mogen dit allemaal gaan betalen.

  15. Ties

    Meer inwoners + Inbreiden + Meer stadsgroen = Metro

    Meer inwoners + Inbreiden + Meer stadsgroen + Trams/bussen = Verplicht een plantje mee op straat?

  16. Utrechter2

    Weinig te lezen over woningbouw en woningnood (onder die 455.000 inwoners) in deze samenvatting. Ze weten de hamvragen steeds beter te vermijden.

  17. WvR

    “In 2040 is er meer vraag naar ruimte dan aanbod”
    Er is nu al veeeeeeeeeeeeeel meer vraag dan aanbod.

    “…Doordat in de stad huizen worden gebouwd…”:
    Oftewel: “Wij van WC-eend voorzien een WC-eend in de toekomst”.
    Het stramien is “Inbreiden”, dus je hoeft niet heel helderziend te zijn om te voorzien dat dat tot ruimtegebrek van andere voorzieningen gaat leiden. Een self fulfilling prophecy. Als je een huisje of 10.000 in RIjnenburg bouwt kan de hele toekomstvisie door de afvoer.

    “…Utrecht verschuift van een stad waarin alles is gericht op het centrum naar een stad met meerdere centra die de druk op de binnenstad moeten verminderen…”
    Meerdere centra: Prima, maar wederom: Een huisje of 10.000 in RIjnenburg vermindert de druk op het centrum ook. Is het bedoeling eerst het probleem te creeeren middels inbreiding. om er dan pas een oplossing voor in te passen?

    Vanaf het kopje “Verkeer” ben ik afgehaakt.
    Vanaf daar is alles van het niveau “open bar met bittergarnituurtjes op kosten van de zaak (de burger)”. Slap gefantaseer met een hapje en een drankje. Een willekeurig gesprek met mensen in een kroeg leveren (corona buiten beschouwing gelaten) even zinvolle resultaten op.

  18. Ome Jan

    Utrecht,de stad waar het tegenwoordig en in de toekomst draait om prestigeprojecten (die vrijwel altijd mislukken,waar uiteindelijk niemand verantwoordlijk voor is)
    Voor het jaar 2040 is Ome Jan uit de stad weg. Utrecht was ooit leuk maar is nu het domein van Bakfietsen,groenactivisten en studenten.

    Zoek het er in 2040 maar mee uit! zal er geen last van hebben.

  19. Scherpschutter

    Ja, dit is natuurlijk geen visie van ‘leven’, maar een visie van compleet geleefd worden. Door uw overheid.

    De overheid die uw vervoersmogelijkheden dicteert. De overheid die het stadsgezicht domineert. De overheid die bepaalt hoe uw wijk eruit ziet. De overheid die dicteert hoe u leeft in die wijk. De overheid die bepaalt wat u eet. De overheid die uw energie beheerst. In essentie: de overheid die ieder aspect van uw leven bepaalt.

    He. Helemaal “Zin in de toekomst” nu. Stem verstandiger voortaan mensen. Of helemaal niet meer. De 19e eeuw of de 21e eeuw. Het is echt aan u. 😉

  20. Te vreden Grote stad bewoner

    @mark… ik neem aan dat je woont in Rodeschool, of Arnhem of zo…
    Als nu van de grote stad houdt met alle voordelen dan zou ik maar snel emigreren!

  21. henkadamus

    Wat een mooi toekomstbeeld zeg. Maar niet heel realistisch. Hoe het er wel uit gaat zien? Voorproefje voor 2050: woontorens die oneindig hoog zijn. Vanwege overbevolking kan men maximaal de helft van de dagen naar buiten, reserveren moet via een app. Nog maar de helft van de mensen kan op vakantie want de mobility as a service heeft een ingebouwde ondercapaciteit. Nadat eerst toch ook de randen van de stad zijn volgebouwd trekken de middeninkomens definitief weg (naar Noord en Oost-Nederland of emigratie) want die willen wel een auto en ander eigendom, vrijheid en sociale cohesie, dus de stad zit weer vol met geïmporteerde lageloonfamilies, studenten en alleenstaanden die nooit meer de stad kunnen ontvluchten. Bedrijven zijn ook weg want waarom in een stad zitten terwijl alles digitaal kan en je werknemers er toch niet op normale wijze kunnen forenzen. De groene doelstellingen kunnen niet worden opgebracht en blijken technisch niet voldoende om altijd aan de vraag te voldoen, dus men zit peperduur in de kou en moet rolling blackouts verduren.
    Automatisering en robotisering zorgen ervoor dat er steeds minder werk komt met een steeds grotere ongelijkheid en hogere criminaliteit tot gevolg. Vervolgens wordt het tot 2100 niet veel beter wanneer mensen noodzakelijkerwijs op alle manieren proberen te concurreren met de robots. Uiteraard gaat deze voorspelling ervan uit dat niemand in de tussentijd een virus of oorlog loslaat op de wereld, of dat de grenzen toch niet eens een keer goed dicht worden gezet.

  22. Kakhiel

    @ome jan: hopelijk (voor jou en voor de “achterblijvers”) lukt het je om ruim voor 2040 de plaat te poetsen. Doewie!

  23. Utrechter

    Nou ik hoop sneeuwvrij tegen die tijd

  24. Koel Hoofd

    De propaganda afdeling van de gemeente heeft overuren gemaakt om deze bullshit te produceren.

    = Utrecht is al een 10-minuten stad, behalve met het OV.
    = woonwijken zijn al sinds 1985 standaard 30km/u gebieden.
    = het busnetwerk is er ook al sinds de jaren zestig en zelfs beperkt vanwege ‘onrendabele lijnen’.
    = de genoemde sectoren met veel werkgelegenheid zijn al een 30 jaar oud landelijk probleem.
    = thuisbezorging is al zo normaal dat mensen niet eens meer naar de supermarkt 500m verderop lopen (behalve als ze daar hun pakketje kunnen ophalen/retourneren) laat staan 1km fietsen om bij een andere winkel te komen. Gevolg: leegstaande winkelruimte en overdaad aan pulphoreca.
    = de oude Utrechtse structuur en cultureel erfgoed is al goed zichtbaar omdat het steeds meer opvalt tussen die lelijke betonnen gedrochten welke sinds de jaren zestig worden gebouwd.

    Dus hoezo toekomstvisie?
    Dit is standaard historisch perspectief!

    Dit is de toekomstvisie wat daarmee wordt verhuld:

    Dat het resterende beperkte openbaar binnenstedelijk groen van parken en plantsoenen aan de hoogste bieder worden verkocht om er 60.000 gestapelde betonnen kooitjes te bouwen. Het buitenstedelijk groen moet energiepark worden. Want dat is de enige duurzame manier om zoveel mogelijk mensen op elkaar te proppen.
    Dat vernietigde openbaar groen wordt gecompenseerd door het onzichtbaar op daken te leggen, en zichtbaar als potplanten op hydrocultuur tegen gevels aan te plakken van: privé eigendom waarvan de eigenaren ook nog eens zelf gratis het openbaar groen moet gaan onderhouden.
    Dat geeft die arme sloebers die op 6 hoog in peperdure piepkleine kamertjes zonder balkon en eigen vervoer moeten wonen nog de kans op een ‘groen ommetje’ want verder mogen ze niet komen.
    Maar de negatieve bijdrage van hitte eiland Utrecht aan het toenemend aantal inwoners en omgeving zal vele malen groter zijn dan de compensatie van paar lullige sedum plantjes en bonsaiboompjes.
    Verder worden mensen uiteindelijk gedwongen tot het gebruiken van dure ‘transportvoorzieningen met een app op afroep’, en dwingt mensen tot lange reistijden voor alles. Dus aan de ene kant stimuleert het de handel voor de verhuur- en koeriersbedrijven (de partner van de wethouder zal er goed garen bij spinnen). En aan de andere kant maakt het Utrecht tot een onaantrekkelijke woon/werkplek omdat mensen zich niet goed meer kunnen verplaatsen in de betonnen jungle met hier en daar een groen vlekje.

  25. Barend

    Mooi voorbeeld van de ambtenarenmacht. Allerlei plannen over een periode waarvan nog helemaal niemand door de burger verkozen is.

  26. Subsidie

    @mark: grappig om deze reactie te lezen want ik ga over een paar jaar ook mijn huis verkopen en verkassen naar elders. Mijn grootste probleem is het tekort aan natuur. En wat er is is veel te druk. De vergroening van de stad gaat daar niks aan verhelpen. De randstad is overbevolkt en dit zal alleen maar toenemen. In een lullig parkje wandelen met honderd anderen vind ik niks. Toch geloof ik dat Utrecht een fijne stad zal blijven maar ik ben geloof ik 1 van de weinigen die niet kan gedijen in het nieuwe Utrecht waar werkelijk alles wordt volgebouwd en waar mensen op elkaar worden gestapeld in kleine woningen. Die overbevolking leidt ook tot constante overheids bemoeienis en daar ben ik zeker na corona ook wel klaar mee. Ook aan de geluidsoverlast van de Ulu moskee en andere multiculturele gerelateerde problemen begin ik mij steeds meer te ergeren (dit bedoel ik niet onnodig kwetsend). Het gebrek aan handhaving en gebrek aan daadkrachtig beleid van ons bestuur versterkt die ergernis. Kortom, Utrecht verandert en blijkbaar kan ik daar niet tegen. Toch wil ik dit tegengeluid wel laten horen.

  27. Binnenstadsbewoners

    2040
    Bestaat de binnenstad vanaf vaartse Rijn tot en met de haven bemuurde Weerd uit een lange herrie horeca sliert
    De binnenstad een grote horeca kermis,,24/7
    Binnenstadsbewoners zijn allang weggepest vertrokken en of dood
    Wat rest in de binnenstad soorten van Airbnb expats tijdelijk verhuur evenementen
    Herriefestivals
    Dit is het D66 beeld van Utrecht in de toekomst

  28. binnenstadbewoner

    @subsidie: klinkt als een “ik vertrek”-aflevering en die komen ook vaak van een koude kermis thuis (lekker naar Frankrijk emigreren omdat ze de regeltjes in NL zat zijn hahaha. In Frankrijk moeten ze eerst vriendjes worden met de burgemeester om überhaupt iets voor mekaar te krijgen en blijkt het qua regeltjes nog veel erger te zijn).
    Benieuwd waar je walhalla ligt (elders vind ik een beetje vaag).
    Succes in ieder geval man!

  29. JJ

    Als al deze klagende reaguurders dan verkast zijn, stoppen jullie dan ook met reaguren op DUIC, aangezien het dan niet meer jullie krant is?

    O ja, en pas wel op. Jullie kunnen dan wel willen verkassen naar lege en groene gebieden, weet dat ze in die gebieden helemaal niet zitten te wachten op door jullie in de reacties tentoongespreide Randstadmentaliteit. Ook zijn jullie dan de oorzaak van een toenemende bevolkingsdruk, stijging van de huizenprijzen en een veranderende cultuur in die legere gebieden. Je moet er niet raar van opkijken als ze jullie uitkotsen in die gebieden. Ik zeg het maar even.

  30. JvS

    Dat hele 10 minuten plan is toch al onderuit gehaald door experts?
    https://www.ad.nl/utrecht/60-000-woningen-bouwen-in-het-toch-al-drukke-utrecht-onverstandig-vinden-deze-experts~ace3d078/

    @Duic, zou het niet leuk zijn om daar eens een diepte interview mee te doen ipv het verhaal van de bestuurders 1-op-1 uit te dragen?

    Wel grappig dat er staat:
    In 2040 is er meer vraag naar ruimte dan aanbod en dat vraagt om slimme oplossingen. Doordat in de stad huizen worden gebouwd, komt de binnenstad onder druk te staan als er geen maatregelen worden genomen.

    Volgens mij is daar nu al een behoorlijke tijd sprake van.

    Het zal ons een onwijze bak met geld gaan kosten.

  31. Subsidie

    @binnenstadbewoner: u heeft helemaal gelijk hoor. Maar ik kom zelf uit het oosten dus dat maakt de situatie al anders. Maar zoals ik al zei..Utrecht is een fijne stad en ik denk dat het probleem niet zozeer ligt bij Utrecht maar bij mij. Ik heb moeite met de vele veranderingen (ben overigens 32) maar vind dat het tegengeluid ook eens gehoord mag worden. Om een voorbeeldje te noemen..het verhaal van die drones klinkt leuk en is gaaf maar ik zou gek worden van het geluid. Overigens vind ik veel veranderingen, zoals het terugdringen van auto’s in de stad zeer positief! Ik wil overigens verhuizen naar de Veluwe maar kom daar ook vandaan.

    @jj: ja dan stop ik in ieder geval met reageren. In mijn ervaring is de rest van Nederland ook flink aan het veranderen hoor en bovendien kom ik zelf niet van origine uit de randstad dus met die mentaliteit zit het wel goed. Wat betreft de drukte…wellicht? Veel plaatsen zijn echter blij met nieuwkomers want ze zijn ernstig vergrijsd en zouden anders dalen in inwoners.

    Ik snap overigens dat de reacties van mensen zoals ik irritatie opwekken. Alsof ik doorzie hoe Utrecht zich zal ontwikkelen tot een onleefbare plek. Dat doe ik niet en ik heb er vertrouwen in dat Utrecht zich zal ontwikkelen tot een fantastische stad. Maar daar komen wel concessies bij kijken zoals verdichting, drukte, kleine woningen en schaars grootschalig groen. Voor velen geen punt maar voor andere Utrechters die hier toch al een tijd wonen wel. Overigens moet ik aantekenen dat deze problemen niet alleen betrekking hebben op Utrecht maar ook op grote delen van de rest van Nederland.

  32. Katja

    “Hoe leven Utrechters in 2040?” Hutjemutje. Probeer nou het aantal inwoners juist te verminderen.

  33. 3512

    2040 klinkt een beetje als 1984

  34. Matthijs

    Ik ben vooral benieuwd waar al die huizen gebouwd gaan worden.

  35. Klaar Klontje

    Niemand van deze reaguurders heeft uiteraard het meer dan 200 bladzijden tellende document gelezen en niemand neemt ook de moeite om aan de inspraakprocedure mee te doen, om achteraf dan weer te roepen dat het allemaal geen zin heeft. yeah right.

    Ik kan je vertellen dat het allemaal wel zin heeft, omdat mijn ervaring is dat er gemiddeld genomen nog best wel geluisterd wordt naar die halve man en een paardenkop. Maar ja, het is altijd maar een halve man een een paardenkop.

    Ik ben het er wel mee eens dat deze visie te ver in de toekomst ligt, waardoor het ambtenarencorps behoorlijk over haar graf heen probeer te reageren en het de toekomstig te kiezen politiek aan invloed ontbreekt bij te sturen.

  36. Koel Hoofd

    Wat een parketing prietpraat.
    Toekomst kijken is koffiedik kijken.
    Utrecht is al een 10 minuten stad, je wil er na 10 minuten al weer weg!

    Feit is dat er 40.000-60.000 woningen bijkomen op hetzelfde stukje grond.
    Dat gaat ten koste van de openbare ruimte met openbaar groen en leefomgeving van mens en dier. Om van de vrijheid in mobliteit nog maar te zwijgen omdat ons bestuur vind dat mobiliteit het privilege van de rijken is..
    En dat allemaal omdat politiek correct Utrecht het wereldklimaat wil redden.
    Ze zijn rijp voor langdurige therapie voor megalomanie

  37. Utrechter2

    @Klaar Klontje: fijn dat je het wel hebt gelezen en klaarblijkelijk ook niet weet te vertellen waar ze die tienduizenden woningen gaan realiseren. Fijn dat je positieve ervaringen met de goed luisterende lokale overheid deelt. En wordt je trouwens dan niet als Nimby weggezet btw zoals ik ook gisteren in een andere krant weer las?

  38. Fred

    We moeten gewoon realistische en praktische oplossingen kiezen.
    Het lijkt er op dat de bestuurders in Utrecht (en ik denk met name GL), het idee hebben dat we in Utrecht de pioniers zijn die de rest van de wereld gaan laten zien hoe het moet en waar we naartoe gaan.
    Deelauto’s gaan gewoon nooit een groot succes worden omdat mensen van nature individualisch zijn, en geen zin hebben in onderling geregel en overleg met andere gebruikers, net zoals carpoolen ook nooit een groot succes is geworden.
    Pakkejes bezorgen met drones ? denk aan de ongelukken die kunnen gebeuren, hoe is dat beveiligd tegen diefstal, e.d. dus lijkt me geen succes.

    Kortom, Utrecht heeft gewoon (net als andere steden van die omvang) een goed tram / lightrail netwerk nodig, er zijn veel meer tramlijnen nodig om de groei van de stad mogelijk te maken !!!
    Vervolgens kan er langs die OV-verbindingen met hoge capaciteit in hogere dichtheden gebouwd worden.
    Dus niet meer al die nieuwe laagbouw wijkjes zoals in LR van slechts 3 hoog, dat schiet gewoon niet op.

  39. W.

    @Fred: Wees gerust, als we richting 2040 ergens een keer pakketjes door drones laten bezorgen zijn we geen pioniers, maar lopen we waarschijnlijk alweer aardig achter. Toch zijn het wel ontwikkelingen die al daadwerkelijk plaatsvinden. Als stadsbestuur kun je daar niet omheen en zijn het ook maar voorbeelden van dingen die kunnen gaan veranderen. We kunnen daarover al nadenken, maar zeker weten doen we bij verre niet, anders waren onze bestuurders wel full-time beleggers geworden. 🙂

  40. Klazien

    Ga lekker door met jullie achterhoede-gevechten in de reactiesecties op het online lokale krantje in plaats van een werkelijke constructieve bijdrage te leveren aan jullie stad. Zoals je actief mengen in het beleid.

    Overigens zijn lokale politici inmiddels wel gestopt met lezen hier. Er walmt hier namelijk te vaak eenzelfde geur uit de reacties waar geen eer aan te behalen is Dit in tegenstelling tot vroeger toen een aantal VVD, D’66 en GL politici zich gewoon mengde in de gesprekken. Toen waren het ook gesprekken in plaats van heel hard met je vingers iets willen roepen.

    Conclusie; buiten dat het lekker klagen is, is er veel zinloos aan reacties typen op dit medium tegenwoordig. Ik hoop dat vroeger hier een klein beetje terugkomt.

  41. Scherpschutter

    @Fred 17/2/2021 – 8:10

    De koers van deze wereld wordt niet bepaald door ambtenaren of politici. Die wordt bepaald door technologische innovators en ondernemers. De Elon Musk’en van deze wereld zeg maar. Met automatisering of tunnels diep onder de stad kun je het aantal (autopilot) auto’s makkelijk vervijfvoudigen. Over 10 jaar rijden we sowieso allemaal elektrisch en geautomatiseerd. Nul uitstoot.

    Het probleem is echter dat linkse politieke partijen in plaats van voor te bereiden op deze 21e eeuwse technologische realiteit nu hun (vermoedelijk laatste) kans schoon zien om een 20e eeuwse communistische samenleving in te voeren waarin de staat alles dicteert en domineert. Het is een ultieme wanhoopspoging met de botte bijl…Er worden zelfs plannen voor 20 jaar gemaakt (verkiezingen, anyone?).

    Daarmee haakt Utrecht voorlopig even af in de internationale vaart der volkeren. Terwijl steden over de hele wereld voorbereiden op de massale komst van de elektrische auto’s (koop wat Tesla en Nio aandelen), schaft links autobezit als zodanig af. Ze willen niet dat u over individuele vervoersmogelijkheden beschikt…U dient afhankelijk te worden. Van links.

    Dat zag je ook mooi in het artikel gisteren op DUIC. Ze willen totaal af van auto’s. Vervuiling is een totale drogreden, want auto’s vervuilen over 10 jaar nul meer. Waarom wil je dan af van infrastructuur voor auto’s? Exact. Links wil uw vervoersmogelijkheden controleren, dicteren en domineren. En zodra ze dit doen…kunt u werkelijk geen kant meer op.

    Ideologie en realisme horen niet in dezelfde zin thuis. Links zal uiteindelijk weer falen in deze laatste wanhoopspoging. Is het niet een financiële realiteit die ze inhaalt, dan is het wel een technologische realiteit. De enige vraag is hoeveel schade deze koddige nihilisten aanrichten alvorens de Elon Musk’s van deze wereld ons redden uit de rode klauwtjes en de mensheid vooruit vrijheid in stuwen. In plaats van terug de overheidsgevangenis van de 19e eeuw in. Met 21e eeuw technologie om u te bewaken…

    Links is al begraven. Ze weten het zelf ook.

  42. Woning te kort crisis

    @koelhoofd en andere..
    Meer bouwen hoeft niet perse te leiden tot minder groen bv door :
    1. parkeren ondergronds ipv grote parkeerterreinen nu in overvecht en kanaleneiland met name.
    2. laagbouw vervangen door hoogbouw, waardoor tevens minder grond gebruik nodig is.
    3. Scholen hun speelplaats op platte dak doen ipv betegelde terreinen.
    4. Overbouwen van spoorlijnen, tramlijnen, wegen.met daarop de huizen.
    5. tunnels zodat wegen vervangen kunnen worden door park delen.
    6 .Parken en sportvelden op platte daken.
    7. Oude kantoren slopen voor woningbouw, gebeurt al.
    8. verplaatsing industrie buiten de stad en hier woningen met groen, gebeurt ook al..
    Dus kortom, meer woning betekend niet per definitie minder groen. Overigens is gras strook, of ingericht park een veel waardevoller groen…dus ook alleen m2 is niet bepalend voor woon kwaliteiten.

  43. Utrechter2

    @Woning te kort crisis:

    1) denkfout: dan ga je uit van vervanging i.p.v. uitbreiding.
    2) is een kwaliteitsvermindering, dus dan los je het ene probleem op met het andere probleem.
    3) bestaande scholen, of bij die (massa’s??) nieuwe scholen?
    4) kost niks, en helemaal geen veiligheidsissues ahum, zie A2-tunnel.
    5) bestaande wegen? we hebben het immers over inbreiding.
    6) Sportveld heb je een IKEA voor nodig, op welk gebouw heb je je stadspark in gedachten?
    7) inderdaad: gebeurt al, en de woningnood is groter en erger geworden.
    8) dan offer je buiten de stad groen op, maar de inbreiding was juist bedoeld.

    Het is wel leuk voor de bouw, maar ik vind het flauw om te zeggen dat je het daarom zegt. Ik wil vooral benadrukken dat jouw oplossingen veel tijd en geld kosten. Precies de kritiek op het inbreiden dat (linkse) gemeenten zo hardnekkig blijven doen.

  44. Nina

    @Klazien
    Iedere mening telt!

  45. Klazien

    @ Nina

    Nee hoor. Niet iedere mening telt. Dat is echt nu al de misvatting van de eeuw.

    Een groot deel van de mensheid blijkt helemaal niet in staat te zijn om constructief mee te denken of om zijn mening te verwoorden op die manier zodat een ander er echt iets mee kan.

    Veel meningen slaan nergens op en zijn volstrekt niet interessant om te lezen of om aan te horen. Het is alleen maar onnodige ruis.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).