Dagelijks fietsen er 16.500 mensen door de Voorstraat. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat veel mensen zich niet prettig voelen wanneer zij zich door deze straat bewegen. De straat gaat heringericht worden. Na twee gesprekken met belanghebbenden en een gebruikersonderzoek heeft de gemeente het ambitiedocument gepubliceerd. Maar DUIC is ook benieuwd naar jullie ideeën over de Voorstraat.
Bussen, vrachtwagens, auto’s en nog een heleboel fietsers en voetgangers maken de Voorstraat er niet bepaald veilig op. De herinrichting, die op zijn vroegst gepland staat voor het najaar van 2018, moet hier verandering in brengen. In een ambitiedocument van de gemeente zijn een aantal ideeën gebundeld.
Een van die ambities is om meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers. Daarnaast zijn er plannen om het autoverkeer terug te dringen en voetgangers meer bewegingsvrijheid te geven. Buurtbewoners hebben deze ideeën aangedragen bij de gemeente. Het doel van de herinrichting is om te zorgen voor een betere situatie voor voetgangers en fietsers, verbetering van de leefbaarheid van de straat voor bewoners en een aantrekkelijker winkel- en verblijfsklimaat voor bezoekers.
Maar wat vind jij dat er aan de Voorstraat moet worden veranderd? Geef je mening in de poll hieronder. Staat jouw versie er niet bij? Laat een reactie achter.
Wat denk jij?

48 Reacties
ReagerenEen fietsstraat? Want dat werkt zo lekker op de Troelstralaan/Merelstraat?
De fietsstraat van de Opaalweg werkt ook perfect hoor, paar weken geleden nog een meisje aangereden door een bus met gierende banden. ‘s Avonds gewoon een racebaan.
Twee richtingen op fietsen op de Voorstraat is vragen om problemen.
De Voorstraat inrichten als straat waar fietsers en auto’s richting centrum zijn toegestaan. Het toestaan van fietsen van de Neude naar de Biltstraat niet meer toestaan. Dan ontstaat er meer ruimte voor voetgangers, kan het parkeren gehandhaafd blijven en kunnen ook de leveranciers van de zo gewenste bedrijvigheid hun goederen blijven afleveren. Hiermee wordt de overzichtelijkheid bevorderd en daarmee ook de leefbaarheid voor bewoners, ondernemers en leveranciers.
@ D.J.
Ja, dat werkt.
“Dagelijks fietsen er 16.500 mensen door de Voorstraat”
Volgends de logica van Lot is het dan een goed idee om er een autostraat van te maken en bijna fietsenstallingen te verwijderen.
@ D.J
Ja joh, de herinrichtingsmanie van onze wethouder is niet te stuiten.
Auto’s te gast en reclameborden van de stoep!
De argumentatie dat automobilisten zich niet aan de regels houden op fietsstraten betekent dat er daarom geen ruimte aan fietsers gegeven moet worden is enigzins krom. Dat pleit juist te meer voor het totaal verbieden van auto’s in deze gebieden.
De suggestie van C. Terstreeg is verstandig: meer eenrichtingsverkeer om voldoende ruimte te scheppen voor het gebruik.
90% van het autoverkeer in de Voorstraat betreft Golfjes en aanverwante voertuigen ivm coffeeshopbezoek en -aanvoer.
Sluiting van de coffeeshops in het Voostraatgebied en de opening van een coffeeshop in Overvecht, zou dus een hoop nutteloos autoverkeer schelen.
Fietspaden of geheel autovrij. De fietsstraat is een klucht en werkt totaal niet.
uitgraven en water erin
En alweer wordt er niet gekeken naar de belangen van de voetganger. Het verschijnsel wordt wel eventjes genoemd maar de mogelijke verbeteringen gaan over…. ‘de fietser’.
Ten eerste alle obstakels wegnemen en dan verder kijken. Reclameborden weg, terrassen weg en prullenbakken tegen gevels ipv midden op de stoep. Alle fiets- en autoparkeerplaatsen weg.
Reactie van C. Tersteeg lijkt mij een prima oplossing. Dan hoeft er ook niet veel veranderd te worden want het fietspad dat er ligt kan gebruikt worden….. al is dit aan de verkeerde kant van de weg!
fietsstraat is geen oplossing want dat is het nu ook al als er twee fietsers naast elkaar fietsen kun je er met de auto echt niet langs….
Vanuit het UMC, waar ik na een zwaar fietsongeluk (op de Viebrug) met een verbrijzeld onderbeen/knie ben terecht gekomen wil ik graag nog wat suggesties doen.
1. Zorg dat het uitzicht en overzicht niet onnodig wordt belemmerd. Dus zo weinig mogelijk geparkeerde auto’s (inclusief laden/lossen), zo weinig mogelijk geparkeerde fietsen (met alle varianten), zo weinig mogelijk reclameobjecten (op de Nachtegaalstraat staat de Wim-kok-bakfiets me al jaren in de weg) en zo weinig mogelijk afvalcontainers, – zakken en –bakken.
2. Zorg dat er een heel helder onderscheid is tussen voetganger, fietser, overig verkeer. Ik ben hier terecht gekomen, nadat een niet-oplettende voetganger de Viestraat wilde oversteken. Ze had echter niet door dat ze van het voetpad op het fietspad terecht was gekomen. Vanuit het voetgangersperspectief goed: ze bleef staan om de bussen te laten passeren. Vanuit (mijn) fietsersperspectief apert fout: ze bleef onverwachts staan midden op het fietspad waardoor ik geen kant meer op kon (behalve het UMC).
3. Los van maatregelen voor de straat: we zouden ons ook eens moeten afvragen of we als verkeersdeelnemers niet wat alerter op elkaar kunnen zijn. Appen, bellen en muziek luisteren: eigenlijk kan dat allemaal niet als je deelneemt aan het verkeer in onze volle stad. Onze binnenstad en oudere omliggende wijken zijn gebouwd met slechts enkele soorten verkeersdeelnemers: voetganger, paard-en-wagen en fiets. Nu proberen we dezelfde straten te delen met meer varianten erbij en ook nog eens in veel grotere aantallen. Afleiden van aandacht kan hiermee écht niet worden gecombineerd, tot welk type je ook behoort.
De oplossing van C. Tersteeg vind ik de slimste.
@Aniwe en @C. Tersteeg: er ook voor fietsers éénrichtingsverkeer van maken lijkt mooi maar er zal in de praktijk niets van terecht komen. Fietsers zijn namelijk niet geneigd en genegen om zich aan regels te houden.
Ik fiets hier dagelijks rond 17.30 uur in oostelijke richting. Het spannendst vind ik het veelvuldige invoegend en overstekend verkeer op/over het fietspad van mensen die niet wachten tot er voldoende ruimte voor hun actie is . Als je doorgaand fietsverkeer bent, moet je overal op voorbereid zijn en een snelle reactietijd hebben. Je krijgt daar niet vanzelfsprekend voorrang als fietser op het fietspad. Als je uitwijkt of remt, loop je een grote kans op een botsing met een fietser die jou net aan het inhalen was of fietsers achter je. Een breder fietspad geeft meer ruimte om uit te wijken en onverwachte verkeersbewegingen van anderen te omzeilen. De verhogingen langs het fietspad vind ik eng, die geven geen bescherming maar beperken me juist in de uitwijkmogelijkheden.
als de parkeerplekken worden opgeheven kan er makkelijk een breed fietspad 2 richtingen komen
Fietspaden opheffen en autoverkeer zowel in als uitgaand inrichten. Fietsers gaan via de Nobelstraat.
Als bewoner/ondernemer in de Wittevrouwenstraat sluit ik mij aan bij de mening van C. Tersteeg. Het is onzin om de auto’s te weren als enige aanvoerroute vanuit deze kant van de stad naar het centrum. Ook zijn veel ondernemers afhankelijk van de parkeerplaatsen, maar zou een blauwe zone, dus alleen kortparkeerders, een prima oplossing zijn.
Voor de voetgangers, vrije doorgang, dus geen terrasjes, reclameborden en fietsen. Geen lantaarn- en verkeerspalen, dan kan daar ook geen fiets aan vastgemaakt worden.
Fietsstraat heeft nog nooit gewerkt in Utrecht, 20 jaar terug op de Nachtegaalstraat niet en ook nu niet op een verkeersader voor ook politie ambulance en brandweer #maaknietdezelfdefoutenalsinhetverleden Groen Links toen ook al geprobeerd, moest twee meer heringericht worden tegen dubbele kosten! Trap er niet in Utreg
Mag wat mij betreft ook een echte fietsstraat zijn, zonder auto’s, motoren, brommers en scooters en dergelijke.
Of misschien een nog veel beter en zeer vernieuwend idee: een wandelstraat waar de fiets te gast is.
Grappig. De rechtse reaguurders spuwen weer hun gal op de fietsstraat, terwijl een ruime meerderheid van de stemmers in deze pol toch echt om die fietsstraat vraagt/ roept. Grappig en typisch en tekenend.
Helaas is de praktijk dat de middeleeuwse binnenstad van Utrecht niet geschikt is voor de tienduizenden of wellicht honderdduizend fietsers die zich hier dagelijks door heen willen persen.
Derhalve moet worden overgegaan tot aanleg van een ringvoorziening. Fietsers die van wijk a naar wijk b in Utrecht willen worden via deze ring geleid. Door middel van wandelboulevards en fietsknippen zal het doorgaand fietsverkeer uit het centrum worden geweerd.
Is getekend: een bezorgde burger namens de Wethouder van Verkeer Utrecht.
Metro als ruggegraat van de stad en de bussen aansluitend.
Begin eens met het handhaven van de precario. Ik zie in de hele binnenstad bijna nooit een terrasje dat zich netjes aan de omvang houdt, daardoor de ruimte voor voetgangers en fietsers fors hinderend. En dan hebben we het nog maar even niet over die stomme reclameborden die rustig een meter van een smalle stoep in beslag nemen.
@Chris
“Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.”
Wat natuurlijk niet wegneemt dat ze best wel eens hinderlijk in de weg staan.
Er zijn teveel gescheiden functies, zoals, wandelen fietsparkeren, fietsen, autoparkeren, autorijden en grote bussen.
Advies 1: schrap een aantal functies, zoals autoparkeren. Wie gaat er nu met de auto naar de kapper of een broodje eten of koffie drinken.
Advies 2 : schrap de bus lijn. Janskerkhof is 50 m verder al;s je de bus wilt nemen.
Advies 3: Max snelheid naar fietssnelheid (auto te gast)
Advies 4: Meer bomen en kleine terrassen voor meer gezelligheid
Gevolg. Minder ergernissen voor weggebruikers, meet voet en fiets bezoekers en dus ook meer tevreden winkeliers.
Waarom überhaupt is het autoverkeer vanaf Wittevrouwenbrug richting centrum (Neude) noodzakelijk? Er is voor een auto geen enkele reden om die kant op te gaan anders dan bij de Neude te keren en het centrum weer uit te rijden via Janskerkhof of om een rondje postkantoor te doen en via de Oudegracht het centrum weer te verlaten.
Ergo: van de Voorstraat een fiets/wandelstraat maken. ‘s Ochtends kan dan, zoals in de rest van het centrum, bevoorrading plaatsvinden van de winkels.
Overig verkeer richting centrum (bijv hulpdiensten) kunnen over de Nobelstraat.
Parkeervakken weg, fietspad verdubbelen voor 2 richtingen. Paar vervelende drempels voor racende aso’s en klaar ben je. Niet heel moeilijk. 1 richting voor fietsers complete onzin
@Roepende: Heel constructief om er een links-rechts discussie van proberen te maken.
Gewoon weer terug naar de eenrichtingsverkeersituatie zoals eind jaren 90. Dus fietspad tegen de stroom in verwijderen en verder de boel eens goed oppoetsen. Zoals eerder gezegd is het vragen om problemen om deze straat voor fietsers 2 richtingsverkeer van te maken.
iig iets met een fontein.. 😉
Wat zou het mooi zijn als de voetganger in de lange vie en voorstraat eens de ruimte krijgt. Ofwel, bussen omleidingsroutes geven en maak er een mooie boulevard van, geeft de stad ook een beetje alure. En de suggestie om de coffeeshop te verplaatsen naar Overvecht lijkt me ook een hele goeie.
Weer een slimme manier om de auto’s te gaan weren.
De uitslag staat al vast, want de meeste stemmers komen uit de buurt van de Voorstraat en zijn studenten ( dus fietsend) of yuppies ( Groen Links) dus sowieso tegen auto’s.
De binnenstad wordt in rap tempo ontmanteld voor autoverkeer en daarvoor in de plaats krijgen we doldwaze fietsers die de wegen onveiliger maken dan auto’s want ze rijden kriskras overal door heen.
Arme middenstand en arme automobilist die graag van het oosten naar het westen van de stad of naar de binnenstad. De stad word onbereikbaar met dank aan het zittende College onder leiding van Groen Links.
Volgend jaar Gemeenteraadsverkiezingen….ik weet het wel!
@JdV Helaas is de praktijk dat de middeleeuwse binnenstad van Utrecht niet geschikt is voor de duizenden auto’s die zich hier dagelijks doorheen willen persen. Het beste is dan hier ook bestemmingsverkeer(laden/lossen) te maken en voor de rest de voetganger en fietsers ruim baan te geven. Wel 2 gescheiden fietsrichtingen anders wordt het weer gevaarlijk.
@Peter: hoezo arme automobilist die van het oosten naar het westen van de stad wil..? Dat kan prima hoor, die automobilist hoeft toch niet per sé door het centrum van de stad..?!
De Voorstraat wordt al lang gebruikt als fietsstraat met ‘auto’s te gast’. Je kan met de auto geen fietsers passeren en die passen zich aan in hun snelheid.
Herinrichten tot een fietsstraat is niet het magische middel tegen de verkeerschaos. Auto’s gaan omrijden, andere straten worden belast. Het centrum moet gewoon bereikbaar blijven voor autoverkeer (heb zelf geen auto). Waarom niet een paar kleine aanpassingen, in de commentaren werden een paar goeie genoemd. Zoals de hinderende objecten in de straat, minder parkeren maar ook het laden/lossen verdient aandacht (grote vrachtwagens die de doorgang 100% blokkeren)
Helaas is er nog meer slecht nieuws: verkeerschaos hoort bij een grote stad en Utrecht groeit. Nu de economie goed loopt, is er nog meer activiteit. Iedereen uit eten, winkelen, etc. Dat gaat allemaal door dezelfde straatjes. Wen er maar aan.
Ik heb persoonlijk helemaal geen zin in nog een bouwput in de stad, weer een opengebroken straat en of iets dat is afgesloten is.
Het is dus druk in het verkeer. Dit betekent: kijk gewoon eens goed uit je doppen bij het oversteken en anticipeer in het verkeer. De meeste gevaarlijke situaties die ik meemaak in het verkeer (maakt niet uit wat voor soort) komt omdat mensen totaal niet opletten en klakkeloos er vanuit gaan dat de ander wel rekening met hun houdt.
Fietsstraat maakt het nog gevaarlijker. Auto’s snappen hier geen snars van en rijden je steeds bijna omver. Maak er maar alleen bestemmingsverkeer van voor auto’s. Rest van de auto’s heeft daar helemaal niets te zoeken en bestaat voor het grootste gedeelte uit vw polo’s en golfjes die voor de coffeeshops komen
@cico: helaas leg je niet uit waaròm het centrum bereikbaar zou moeten blijven voor auto’s en waarom dat via de Voorstraat zou moeten. Waar gaan die auto’s heen dan? Neude? Oudegracht?
Er is geen enkele logische verklaring voor autoverkeer in de Voorstraat aangezien dat verkeer direct het centrum weer wordt uit geleid.
Waar is de tijd gebkevrn dat verkeersproblemen werden opgelost zonder de auto ter discussie te stellen? Al die nieuwe inwoners van de binnenstad yuppies met geld en studenten die hier Max 4 a 5 jaar blijven bepalen in ene het beleid in deze mooie stad.
Zie het College….allemaal inteelt met o.o binding met de stad…warm draaien voor een baantje in Den Haag of bij een multinational. Je krijgt bijna heimwee naar Westbroek en zijn vazallen….pffff….
De Voorstraat en de Wittevrouwenstraat zijn middeleeuwse straten. Die zijn niet geschikt voor massaverkeer. Net zoals de Nobelstraat.
Het wordt in ieder geval geen fietsstraat. De Kapteynlaan, een fietsstraat op een doorgaande verkeersroute, is een ramp. Ook daar zijn geen veilige fietspaden aangelegd en zijn fietsers voor de auto´s geworpen. De wethouder is inmiddels zover dat er een nieuw onderzoek komt. De uitkomst staat voor iedereen al vast; een nieuwe herinrichting waarbij fietsen en auto´s volledig gescheiden worden. Alleen Lot is nog niet zover. Begrijpelijk bij zo´n zeperd.
De middeleeuwse beperkingen zijn alleen met heel veel geld op te lossen:
1. Bouw voor bewoners en kortparkeerders (ondergrondse) parkeergarages langs de singel en voer een stopverbod in op deze straten.
2. Verbiedt Openbaar Vervoer over middeleeuwse infrastructuur. Het OV moet onder de grond.
3. Bouw brede fietspaden die goed te onderscheiden zijn van de rijweg.
4. Sta bevoorrading toe tijdens venstertijden, zoals in een voetgangersgebied. Die tijden mogen niet samenvallen met het fietsspitsverkeer.
5. Ander bestemmingsverkeer kan altijd van de route gebruik maken.
6. De hervorming van de westelijke randweg, ad. € 30.000.000 wordt onmiddellijk in de ijskast gezet. Met dat geld wordt een begin gemaakt voor ondergronds parkeren.
Er wonen ook mensen in de binnenstad. Dat houdt de stad levendiger dan alleen maar restaurants en cafes en kantoren en die bewoners hebben auto’s ( erg he!) en die willen graag thuiskomen en ook soms ergens heen. Meestal op de fiets of lopend. Maar ja soms ook graag met de auto. Zou fijn zijn als de omgeving bereikbaar blijft zonder dat je uren stil moet staan en daardoor heel veel uitlaatgassen moet verspreiden in die stad. Kijk eens naar de verschrikkelijke lang files nu in al de nieuwe smalle fietsstraten.
Beetje shame, niet goed voor de luchtkwaliteit.
Een forse uitdaging voor de afdeling verkeer van de gemeente
Och god, het rechtse grut heeft zich weer eens gemeld, incl Goosens.
De uitslag van de poll speelt boekdelen, zij zijn in de minderheid maar denken wel dat ze door hard te roeptoeteren wel even hun zin krijgen. Goosens heeft verder geen enkel officieel kanaal waar hij zijn standpunten kwijt kan, DUIC is kennelijk zijn enige uitlaatklep.
En dat gelul over import en yuppen ben ik inmiddels beu. Het zijn gewoon allemaal inwoners van Utrecht en we moeten het samen doen. Iedereen die zich tegen andere inwonersgroepen richt hoort niet in een samenleving als een stad thuis.
Het middeleeuws centrum is niet geschikt voor auto’s en daar nooit op ontworpen. Langzaam verkeer kan je er wel kwijt, minder gevaarlijk ook en zorgt voor minder opstopping. Duitsland ging Nederland al in de sixties en seventies voor met het autovrij maken van de binnensteden met ongekend succes voor de ondernemers in die steden. Doorgaand verkeer heeft sowieso niks te zoeken in de oude binnenstad binnen de singels. Bestemmingsverkeer kan zijn auto kwijt in de vele parkings, waar vaak nog meer dan genoeg plek is.
De roeptoeters zijn in de minderheid en hebben geen gelijk, daarom roepen ze ook zo hard. De poll en de Facebook commentaar geven een realistischer beeld van de werkelijkheid.
@ Dag Henk Wesbroek,
Bent u echt niet Jansen? Knap dat u uit mijn reactie een politieke voorkeur af kunt leiden. Vooroordelen en framen zijn uw wapen, net als bij Trump.
@ Toine Goossens
Je haalt de woorden uit mijn mond, als je tegen meer immigratie bent ben je in ene een racist en dus rechts…..als je tegen nog meer duurdere woningen in de binnenstad bent, ben je een tokkie die er niets van snapt,,,,,als je graag met de auto wil rijden ben je rechts grut…..wat een niveau heeft die Henk Westbroek….
Eens leider van die zgn. linkse partij met ene Broos Snert,,,,je weet wel…de “linkse” man die via zijn contacten in de Gemeenteraad erg goedkoop aan de Winkel van Sinkel kwam en daar ook nog bonje over kreeg met…juist…Henk Westbroek. Ja dat was me een “volkspartij” zeg! Salonsocialisten noemen we ze in deze tijd.
Henkie….ga jij maar gauw met de fiets naar…..Belgie!
Voorstraat en Wittevrouwenstraat zijn niet ‘middeleeuws centrum’, dit waren aanvoerwegen die ironisch genoeg bedoeld waren als grote aanvoerroutes voor het achterland naar de Utrechtse markten (op Neude, Vredeburg). De straten zijn 19e-eeuwse wegen, breder gemaakt voor koetsen en toenemend verkeer, waardoor oa de Wittevrouwenpoort moest wijken. De 19e-eeuwse Utrechters wilden van die middeleeuwse rommel af.
Ironisch dat de middeleeuwen wederom als argument voor verkeersvernieuwing wordt gebruikt, maar nu andersom.