Hoe moeten we het toerisme in Utrecht optimaliseren?

Hoe moeten we het toerisme in Utrecht optimaliseren?
De gemeente Utrecht onderzoekt in samenwerking met Utrecht Marketing het optimale toeristisch gebruik van de stad. Want willen we vooral veel Chinese groepsreizen, blowende Spaanse jongeren of Duitse gezinnen? En willen we vooral dagjesmensen of bezoekers die lang verblijven? En alleen toerisme in de historische binnenstad, of ook in Leidsche Rijn?

De gemeente Utrecht onderzoekt in samenwerking met Utrecht Marketing het optimale toeristisch gebruik van de stad. Want willen we vooral veel Chinese groepsreizen, blowende Spaanse jongeren of Duitse gezinnen? En willen we vooral dagjesmensen of bezoekers die lang verblijven? En alleen toerisme in de historische binnenstad, of ook in Leidsche Rijn?

In 2015 werd het plan Live like a local – Perspectief Toerisme 2020 gepresenteerd. Daarmee koos Utrecht ervoor om niet in te zetten op massatoerisme, maar toerisme dat moet passen bij het karakter van de stad. En zo een juiste balans vinden tussen levendigheid en leefbaarheid. Wel ziet de gemeente het bezoekersaantal graag groeien. Toerisme levert namelijk ook heel veel op voor een stad. Vanaf 2014 is de werkgelegenheid in de sector flink gestegen, namelijk van 12.600 naar 14.500 fte (2016). Voor de plaatselijke economie is de groei van het toerisme dan ook goed. Ook stimuleert toerisme de culturele sector.

Bezoekers weten Utrecht steeds beter te vinden. Het aantal buitenlandse toeristen groeit, zelfs harder dan in andere grote Nederlandse steden. “We zijn blij met deze toenemende aandacht en waardering voor de stad, maar constateren ook dat het soms druk is, vooral rond de grachten en het kernwinkelgebied”, aldus de gemeente.

Gemeente Utrecht en Utrecht Marketing laten onderzoek uitvoeren door de Katholieke Universiteit in Leuven. In het eerste deelrapport wat onlangs is gepubliceerd wordt ook de schaduwzijde van de groeiende stroom bezoekers genoemd: “Hetgeen wat Utrecht het meest aantrekkelijk maakt: de sfeer, het stadsgezicht en de authentieke uitstraling, kan bezwijken onder toeristische druk. Hierbij is niet alleen het aantal bezoekers en toeristen belangrijk, maar ook het type bezoekers en toeristen.”

Knelpunten

In het rapport wordt ook al gesproken over knelpunten: “Drukte door een combinatie van gebruik van de binnenstad door inwoners, gebruikelijke bezoekers, incidentele bezoekers en toeristen, op gezette tijden en bepaalde plaatsen is een van de belangrijkste knelpunten voor verdere ontwikkeling van het toerisme. De zaterdag is bijvoorbeeld voor 40 procent van de Utrechters de favoriete dag om de binnenstad te bezoeken. De namiddag is het drukste moment. Aangezien de sfeer in de binnenstad een cruciaal deel is van de aantrekkelijkheid van de stad voor toeristen, kan een overdruk in de binnenstad de toeristische beleving ernstig schaden.”

Een ander knelpunt dat wordt genoemd is het winkelaanbod. Een gemengd aanbod is het beste, dit terwijl het winkelbestand in Utrecht onder druk staat. Veel winkels maken plaats voor horeca. Dit trekt ook juist weer bezoekers aan maar de diversiteit van het aanbod is het belangrijkst. Als derde knelpunt is de houding van bewoners ten opzichte van een groeiende toeristische sector van belang. Groeiend toerisme wordt regelmatig aangewezen als een veroorzaker van stijgende prijzen en een veranderende stad.

Volgens de gemeente is het dan ook vooral de opgave om de bezoekersgroei goed te faciliteren en te zorgen voor een aantrekkelijke, gastvrije, persoonlijke, schone binnenstad, en voor een gezond woon-, leef- en vestigingsklimaat voor bewoners.

In de samenvatting van het onderzoek door de Katholieke Universiteit worden ook al enkele aanbevelingen genoemd. Zo moeten zogeheten stakeholders betrokken blijven worden bij de ontwikkeling van het toerisme in Utrecht; ondernemers en bewoners moeten het verhaal van Utrecht vertellen. Ook zou er meer ingezet moeten worden op de verblijfstoerist, en minder op dagbezoek. Als derde aanbeveling wordt de spreiding van bezoekers in tijd en ruimte genoemd. De kwartieren moeten benut gaan worden, looproutes aangepast waar nodig en Leidsche Rijn moet meer aandacht gaan krijgen met ‘het grootste horecaplein van Nederland’. Een laatste aanbeveling is het verder doen van onderzoek.

De gemeente sluit af in de raadsbrief: “Kortom: de afgelopen twee jaar is veel werk verzet. De komende jaren wordt daar op voortgebouwd, voor een sterke toeristische infrastructuur in Utrecht in samenwerking met de sector en met bewoners.”

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. U030

    Zie steeds meer vrijgezellenfeestjes door de stad zwalken, voorkom aub
    “Amsterdamse” taferelen met dit soort toerisme.

  2. EchtUtrechtse

    We moeten het toerisme helemaal niet optimaliseren!
    We hebben al genoeg toeristen hier, het moet geen Amsterdam worden! Zijn jullie op het stadhuis en op die ivoren toren bij het station nou helemaal gek geworden?
    Ga nou eerst eens wat voor je bewoners doen, ga aan het werk met betaalbare woningen.
    Zorg dat verzamelen van afval of vuilnisophalen of weet ik veel hoe je het noemt nou eindelijk eens goed geregeld wordt.
    Regel goede zorg voor mensen met een beperking en ouderen, maar hou op met geld uitgeven aan toeristen!

  3. cas

    Minder minder misschien?

  4. FD

    A) Katholieke Universiteit in Leuven….
    Kan dat niet door de eigen Universiteit gedaan worden ?

    en B) Kan die afdeling city marketing met die amsterdammer aan het hoofd niet opgeheven worden ?

  5. Zeiksnor

    Gewoon niet het toerisme optimaliseren/ uitbreiden, etc.. Amsterdam is Amsterdam en dat is al verneukt. Laat ze daar maar lekker naar toe gaan.

    Ik durf te wedden dat als je een referendum organiseert met de vraag of Utrecht vol moet inzetten op toerisme het antwoord, in grote meerderheid, nee is. Alleen durft men zo’n referendum niet aan.

  6. Egbert

    NIET

  7. herman

    Meer winkels die toeristen herkennen, dat geeft ze een goed gevoel. Voorbeelden zijn cheese and more en Nutella winkels.

  8. Sjaak

    Ik zie het aantal toeristen liever niet groeien. Het levert ongetwijfeld veel op, maar leidt ook tot een onleefbare stad. Het toerisme levert enorm veel op in Venetie, maar de stad is volledig onleefbaar geworden en veel van de bewoners zijn dan ook vertrokken.
    Dat moet je niet willen.

  9. Katja

    Laat Utrecht Utrecht blijven. In de zomer is het nú al ontzettend druk, niet leuk meer. Laten ze 020 maar versjteren.

  10. Eric

    Er zijn geen Spaanse groepsreizen, blowende Duitsers en Chinese gezinnen?

  11. Koen

    Ik heb er dus echt moeite mee dat iedereen hier denkt dat “optimaliseren” hetzelfde is als “maximaliseren”. Hoe kun je nou ooit een redelijk gesprek hebben over zaken als mensen niet goed (willen) lezen of begrijpen? Dat er onder dit artikel tien comments staan met vrijwel allemaal dezelfde strekking zegt erg veel over die mensen, maar misschien nog wel meer over DUIC – waar het dus blijkbaar niet snel mogelijk is om een redelijk gesprek te voeren. Het is hier zelden constructief, naar mijn mening mede omdat DUIC bewust voor die invalshoek kiest. Alles voor de clicks, toch?

    Laat ik me dan maar wat minder cynisch opstellen en proberen een inhoudelijke duit in het zakje te doen.
    IK BEN ENORM VOOR OPTIMALISEREN! OPTIMALISEREN IS DE BOM!!!!111!!!one!!!!elf Wat optimaal is? Tsja. Daar zijn de gemeente en citymarketing dus ook naar op zoek. Als je het mij vraagt is het optimaal wanneer Utrecht een leuk uitstapje wordt vanuit Amsterdam, voor een dagje of een paar uurtjes. De kracht van Utrecht ligt erin dat het overzichtelijk is, met een klein centrum dat er de moeite van het bezoeken waard is. Daarnaast bezit Utrecht een aantal fantastische musea, waarvoor mensen echt wel een paar dagen in Utrecht zal willen blijven. Dat is logischerwijs een volkomen ander publiek dan de dagjesmensen vanuit Amsterdam. Tenslotte heeft Utrecht een vrij behoorlijk (studenten)nachtleven, met een prettige lokale/regionale sfeer. De mensen die daarop afkomen zullen we, lijkt me, met mate moeten herbergen in de StayOkay-achtigen. van de stad. Al met al lijkt het me voor Utrechters en toeristen het best wanneer er naar rato aansluiting wordt gezocht bij de Utrechters zelf. Daarmee veroorzaak je waarschijnlijk het minst verstoring van onze stadscultuur. Een beetje meer van alles.

  12. Wim Vreeswijk

    Alles is nu geconcentreerd op de overvolle Zadelstraat, Steenweg en Elisabethstraat. Wellicht gaat het meer toerisme opleveren door niet alleen de toeristenbelasting af te schaffen, maar ook te wijzen op de vele prachtige parken in onze stad zoals: Julianapark, Wilhelminapark, Bloeyendael, maar ook de Voorveldsepolder waardoor de drukte wat meer over de stad verspreid wordt.

  13. Wim

    Graag zo snel mogelijk ook een onderzoek om het bewonen van de binnenstad te optimaliseren. De belasting hiervoor hebben wij al betaald.

  14. Jan

    Hoe kortzichtig kun je zijn als gemeentebestuur. Barcelona, Venetië
    Amsterdam, noem de steden maar op waar het toerisme volledig uit de hand gelopen is. Als het eenmaal zover is, draai je het nooit meer terug.
    Voorkomen is beter dan genezen. Alhoewel Utrecht is al een beetje ziek met zoveel horeca en bezoekers.

  15. sam

    Van mij mogen de toeristen ook wel wegblijven. Amsterdam is al naar z’n grootje. Laten we Utrecht gezellig houden en bewoonbaar en betaalbaar voor inwoners.

  16. r.o.giljam

    “Hoe moeten we toerisme in Utrecht optimaliseren” ?

    Gewoon door de Inwoners / Bewoners / Utrechters en andere Belastingbetalers
    erUIT te gooien!!!
    Dan kan de Gehele Binnenstad Voetgangers, cq. Toeristen-gebied worden en
    benut worden als 1 groot Schaftlokaal!
    Leidsche Rijn als Grootste horeca-plein?? dat is Centum Utrecht toch al bijna!!

    1) Is het Marketing Utrecht en/of Univ. Leuven ooit opgevallen dat de “Historische”
    Binnenstad van Utrecht, beduidend kleiner is dan die van bv. Amsterdam, etc?
    2) “live like a local” dd. 1/5/2015 perspectief tot 2020: meeliften op A’dams “Succes”, o.a. zijnde Meer Buitenlands Dagbezoek!!!
    3) “live like a local” dd.13/9/2017 zijnde Minder Buitenlands Dagbezoek????

    Geen angst voor meer rollende koffertjes, of toenemend gebruik van “steenkolen-engels”??? Of gaat correct gebruik v/d Eng. taal verplicht worden voor Utrechters?

  17. JdV

    Groen Links in Amsterdam heeft daar een prima oplossing voor staat vandaag in de krant. En die GL’ers in Utrecht zijn copy-paste 020, dus dan weet je de oplossing al. Lot, kom er maar in….

  18. RB

    Gewoon de ingezette lijn doorzetten. Bewoners wegpesten uit de binnenstad in de hoop dat er meer ruimte komt voor AirBnB’s. Niet luisteren naar kleine ondernemers zodat alle panden opgekocht worden door ketens en toeristenzaken.

    Dan plaatsen we over 5 jaar een groot hek om het centrum en vragen we toegangsgeld.

    Dan zetten we heel 2027 in op één onderwerp in de Gemeente. Hoe zorgen we ervoor dat er mensen willen wonen in deze stad en hoe dringen we het toerisme terug?

  19. Goeroe

    @ Koen, voor de marketinggoeroes die het voor het zeggen hebben betekent optimaliseren wel degelijk maximaliseren, alleen dan in een leuk pr-sausje. Het idee is gewoon dat er nog veel meer geld moet worden verdiend. Ook al is het nu al te druk geworden. Utrecht is tussen 2008 en nu al zeer onherkenbaar, niet ten goede, veranderd.

  20. Cico

    Ik zou het veel interessanter vinden als die onderzoeksgroep eens onderzoekt hoeveel dat toerisme nou precies oplevert en vooral voor wie.

    Mijn stelling: alle lasten liggen bij de bewoners, de baten bij enkele ondernemers.

  21. Pieter

    Misschien een idee om de doorstroming op drukke plekken te verbeteren. Zo staan aan de smalle oude gracht (zijde HEMA) nu allemaal bloemenkraampjes en fietsen die de helft van de breedte innemen. Kunnen deze niet naar een plek waar meer ruimte is zoals de Vredenburg of Neude? Dan is het op de oudegracht wat minder dringen…

  22. Gekke Henkie

    De nieuwbouw rond het station en HC (nog poeneriger), en het nieuwe WTC (welke idioot zet zo’n gebouw voor het mooie stadskantoor?!), de grote parkeergarage onder het Jaarbeursplein, de vele nieuwe (dure) horeca.
    De (inmiddels yuppie-proof) stad wordt al jaren verziekt. Mijn reden om bijna nooit meer in het centrum te komen!

  23. Janszen

    Naast de lelijke nieuwbouw-betonkolossen rondom de Jaarbeurs en HC begint het oude centrum al de allure van een openluchtmuseum te krijgen: drommen toeristen die zich vergapen aan de utrechtse pracht van weleer. Daar staat tegenover dat menige utrechter met pijn in het hart mijmert over hoe toegankelijk de binnenstad vroeger was en nu de binnenstad compleet mijdt.

  24. Lombokker

    Voor Utrecht betekent inderdaad optimaliseren, maximaliseren. Hoe verklaar je anders de Bewonersenquete die ik laatst ontving waarin werd gevraagd naar het houden van grote sportevenementen. Om Utrecht internationaal op de kaart te zetten (organiseren start Vuelta o.a.) voor toeristen.

  25. Ertje

    Bijna genant om te lezen hoe ‘onderzoek’ , van welke universiteit dan ook, gebruikt wordt om gemaakte keuzes door het stadsbestuur te legitimeren. En nee Koen het is niet raar dat de meeste reacties hier tegen de verdere groei van de toeristensector zijn. Klopt absouut dat optimaliseren iets anders is dan maximaliseren maar in dit verband zou temporiseren en afbouwen als gekozen route ons binnenstandsbewoners beter in de oren klinken. Dat is gezond verstand en dat dat op DUIC te ventileren en dus ook te lezen is is niet nieuw. Gelukkig.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).