Aan de Jaarbeurszijde van het station zijn momenteel veel bouwvakkers bezig. De mannen werken hard aan de herinrichting van het Jaarbeursplein die in 2018 helemaal af moet zijn.
Op dit moment wordt er vooral gewerkt aan de grote parkeergarage die onder het plein komt te liggen. In de toekomst moet de garage plaats gaan bieden aan 800 auto’s. De bouw begon eind 2015. Inmiddels zitten de bouwvakkers al een stukje onder de grond, zijn damwanden aangebracht en sinds kort ligt er ook al een deel plafond van de garage in de grote kuil op het plein.
Nadat het plafond af is, begint men met het verder uitgraven van de parkeergarage. Als de parkeergarage gerealiseerd is, kan er begonnen worden met het bovengrondse gedeelte van het plein. Naar verwachting lopen er in 2018 echt mensen over het nieuwe plein bovenop de parkeergarage.
Het Jaarbeursplein moet een groot plein worden waar mensen elkaar ontmoeten. Het plein is verder volgens de gemeente geschikt voor grote manifestaties en evenementen.
WTC
Naast de parkeergarage en een nieuw plein verrijst naast de grote trap naar Stadskantoor en station het WTC. De eerste paal werd eind juni van dit jaar in de grond geslagen. Verspreid over de onderste vier verdiepingen van het gebouw worden voorzieningen aangeboden als horeca en een meeting center. Ook moet het WTC ruimte gaan bieden aan zowel vaste- als flexibele kantoorwerkplekken.
8 Reacties
ReagerenBeste burger, ziehier uw groene stationsgebied uit het referendum; de marktpartijen die wij hier faciliteren met extra vastgoed hadden deze openbare ruimte ook zelf kunnen financieren, maar omdat het gemeentegrond is betalen wij het van uw belastinggeld. U krijgt er wel een Platinum triple A Business District voor terug!
Waarom wordt de auto de stad uitgejaagd, terwijl op hetzelfde moment bij Vredenburg (1.500) en Jaarbeurs (900) – beiden hartje centrum – twee mega parkeergarages worden gebouwd? Nota bene pal naast Utrecht CS…
Kunnen we geen ambtenaren kiezen i.p.v. politici? Iets of iemand moet toch vroeg of laat met de billen bloot? Zo krijgen we geen idee wat ze nog allemaal van plan zijn. Van wie is de stad eigenlijk?
Paar nuances:
1. Er stond een grote parkeergarage op het Jaarbeursplein die nu gecompenseerd wordt ondergronds. Juist door deze actie is uberhaupt een plein ontstaan.
2. De Gemeente kiest voor zeer strenge parkeernormen in het gebied (strengste wat kan), maar dan nog betekent bijbouwen van vastgoed ook meer parkeerplaatsen maken volgens de parkeernormering. Een noodzakelijk kwaad dus.
3. Aan beide projecten (WTC en parkeergarage) wordt door de gemeente geld verdiend om een deel van de kosten voor de ‘leuke’ projecten zoals TivoliVredenburg mee te kunnen dekken.
Per saldo schiet het gebied er een stuk mee op. Het wordt helaas geen groene long voor de stad (het plein is in mijn ogen te kaal), maar wel een levendig (hoogstedelijk) gebied.
Aaltijd weer azijnpissers
Die bij elke verandering beginnen te klagen
Parkeergarages onder de grond,,prima
Cs op loopafstand,,,prima
Prachtig centraal station
De singel doorgetrokken
Wees toch trots op onze mooie swingende stad
Voorstel,,,nieuwe bijnaam voor utrecht,,,,the big easy
De nuances ken ook ik, TP. Maar TiVre heeft strikt genomen niets te maken met stationsgebied. Net als voormalige bieblocatie. Die geven vorm aan een groeiende stad. Water in singel, fietsenstallingen en Moreelsebrug tellen wel mee, en gaan een succes worden. En kunnen gemakkelijk uit de vastgoedreductie gerealiseerd door Stadskantoor worden gefinancierd. Groen heeft geen prioriteit omdat het onderhouden moet worden.
Feit: her stationsgebied wordt er wel wat mooier op zij het met architectonisch tijdgebonden laagwaardige bebouwing.
Fabel: de kosmopolitische waanbeelden van Utrecht. Utrecht is en blijft een kneuterige provinciestad, dat is z’n charme ook.
Een soortt plein dat in een willekeurig Oostblokland in de jaren 80 of anno 2016 in Noord Korea nog steeds bestaat dus.