De Hogeschool Utrecht komt met een nieuwe dubbele bacheloropleiding: Ecologische Pedagogiek en pabo. De HU hoopt daarmee een oplossing te bieden voor het lerarentekort in het primair onderwijs.
De opleiding Pedagogiek heeft afgelopen jaren samen met de pabo gekeken naar een logische manier om beide opleidingen te combineren. Pedagogiekstudenten konden al de minor Oriëntatie in het primair onderwijs volgen, maar nu komt er dus ook een gecombineerde bacheloropleiding. Pedagogiekstudenten kunnen in die bachelor na anderhalf jaar een verkort pabo-traject doorlopen en op die manier binnen 5,5 jaar bevoegd zijn om les te geven op de basisschool.
“Allereerst is daar natuurlijk het tekort aan leraren, maar de opleiding werd ook steeds meer als te vakinhoudelijk en didactisch ervaren”, vertelt Anton Boonen, portefeuillehouder onderwijsinnovatie HU pabo. “Er gaat binnen de pabo te weinig aandacht naar vraagstukken als: Hoe creëer je een veilige omgeving in de klas? En hoe ga je met elkaar om? Onderwerpen die door de toenemende diversiteit steeds belangrijker worden in de klas en vragen om een stevige pedagogische basis.”
Er zijn dus thema’s die bij de pabo onderbelicht blijven, maar studenten van de opleiding pedagogiek hebben op hun beurt vaak moeite met het vinden van een passende baan. “Ook blijkt een grote groep van de pedagogiekstudenten veel affiniteit te hebben met het onderwijs. Daar zagen wij een grote kans”, aldus Boonen.
Startende leerkracht
Basisschoolleraren die ook pedagogisch al gelijk goed onderlegd zijn, zijn nodig. Dat ziet Karin van den Hoven, schoolleider bij KBS de Kinderhof. “Een startende leerkracht heeft vaak nog niet de bagage om goed te kunnen omgaan met de complexe vraagstukken die kunnen spelen bij leerlingen. Denk aan schuldproblematiek of een scheiding binnen het gezin, zoiets kan een flinke weerslag hebben op het kind en vervolgens op het gedrag en de prestaties op school”, zegt Van den Hoven.
“Ook de vele verschillende culturen binnen een klas stellen een leraar voor flink wat uitdagingen. De mogelijkheid die de HU biedt aan studenten om vanuit pedagogiek de route richting het lerarenvak te volgen, juich ik daarom toe. Ik hoop dat dit startende leerkrachten gaat helpen steviger in hun schoenen te staan, bijvoorbeeld tijdens de pittige oudergesprekken.”
Toekomst
Anton Boonen hoopt in de toekomst een nieuwe leerroute te ontwikkelen. “We gaan kijken hoe we met een gezamenlijk doel voor ogen de opleidingen Pedagogiek, pabo, lerarenopleiding Voorgezet Onderwijs en Social Work kunnen verbinden om zo één brede opleiding te bieden waarin de verschillende disciplines aan bod komen. Dit gaat niet alleen de opleiding aantrekkelijker maken voor studenten, maar zorgt er uiteindelijk ook voor dat we meer professionals gaan opleiden die inzetbaar zijn in en om het primair onderwijs”, aldus Boonen.
7 Reacties
ReagerenBinnen 5,5 jaar inzetbaar in de klas… Wie verzint dit?! We hebben NU handjes nodig in de klas!
Dat kan uiteraard veel eenvoudiger. Gewoon die lastige eisen wat aanpassen en binnen de kortste keren staan er “docenten” voor de klas. Tenslotte, waarom zou je goed moeten kunnen rekenen of beschikken over taalvaardigheid als je PowerPointpresentaties kan mailen naar je leerlingen?
Doe gewoon wat het onderwijs al jaren doet, verlaag steeds weer de eisen waardoor de diplomaproductie gewoon op peil blijft. InHolland vaart er wel bij tenslotte.
Nieuwe dubbele bacheloropleiding: Ecologische Pedagogiek en pabo….
Is dat wenselijk om dat na jaren wachten voor de klas te hebben?
Kan niet beter de kwaliteit van die Pabo eerst worden verbetert?
Want dat probleem speelt al sinds de jaren tachtig o.a. dankzij pedagogen….
Kunnen ze dan beter les geven in rekenen , lezen. En schrijven.
Zet daar nou eens mensen neer met een passie voor het vak maar niet de gevraagde papieren heeft.
Ondertussen kunnen ze bijgeschoold worden.
Tegenwoordig vragen ze voor een schoonmaker nog net geen universiteitsopleiding .
De mensen willen wel maar de eisen liggen op een niveau waar je een ladder voor nodig hebt.
Zoek het in echte praktijk mensen die passie uitstralen.
Tsjonge jonge, die Kweekschool van vroeger was toch zo gek nog niet.
Bronsnor denkt dat lesgeven in taal en rekenen niet zo moeilijk is, maar dat “dealen” met diversiteit, verdriet en frustratie, extreme denkbeelden, de grote uitdaging is. Geef maar eens een module burgerschapsonderwijs op een gemengde school en “deal” dan maar eens met de ouders die anders denken over immigratie, het slavernijverleden of homoseksualiteit. Om dat in goede banen te leiden, zowel in de klas als daarbuiten, vergt nogal wat van een leraar.