Honderd nieuwe fietsparkeerplekken op Lucasbolwerk | De Utrechtse Internet Courant Honderd nieuwe fietsparkeerplekken op Lucasbolwerk | De Utrechtse Internet Courant

Honderd nieuwe fietsparkeerplekken op Lucasbolwerk

Honderd nieuwe fietsparkeerplekken op Lucasbolwerk
Impressie van het nieuwe fietsrek
Er komt wat meer ruimte voor de vele fietsen die elke dag geparkeerd staan op het Lucasbolwerk. Eind deze maand komen er 100 speciale fietsparkeerplekken bij. 

Er komt wat meer ruimte voor de vele fietsen die elke dag geparkeerd staan op het Lucasbolwerk. Eind deze maand komen er 100 speciale fietsparkeerplekken bij. 

Voor de gelegenheid is er nieuw fietsenrek ontworpen. Dit rek, dat de naam ‘de Puls’ draagt, is niet alleen een rek maar tevens een hek. Dit rek biedt geen mogelijkheden tot het vastzetten van het fietsframe. Dit is een bewuste keuze om kort parkeren aan te moedigen.

Fietsenrekken weg, fietsvakken terug

De fietsenrekken voor de huizen op het Lucasbolwerk worden allemaal verwijderd en vervangen door drie fietsparkeervakken (bij Biton, Unitas en voor kapper Rob Peetoom). Hier is dan ook plek voor bakfietsen.

De fietsenrekken aan de kant van het park worden verwijderd, omdat deze niet passen met het rek langs het park. Aan de zijkant van de schouwburg bij de vlaggenmasten worden de fietsenrekken verwijderd. Het fietsenrek op het driehoekje voor de kapper gaat weg .

13 Reacties

Reageren
  1. Fiets Weg

    Er is iets raars aan de hand. Tot voor kort was het idee dat je je fiets in een rek zet, met een flinke ketting om weghalen te voorkomen. Ambtelijk Utrecht heeft nu iets nieuws bedacht. We vervangen de rekken door vakken. Dan vallen die fietsen lekker snel om. En kunnen ze ook lekker niet vastgezet worden.
    De ratio hierachter ontgaat mij volkomen.

  2. Sander

    “Om kort parkeren aan te moedigen”. Ja, als je hem namelijk niet kunt vastmaken, is ie binnen een nacht weg.

    @Fiets Weg, ik snap er ook niets meer van.

  3. Michiel B

    Volgens mij kan ik de voorkant van het frame nog steeds vastmaken aan dat hek-rek. Kom nou, bij die voorste fiets is de afstand tussen frame en hek enorm klein.

    Voor de rest inderdaad waanzin dat je je fiets niet meer kan vastzetten. Stelletje grapjassen gooien ze zo de singel in.

  4. Frank

    “Dit is een bewuste keuze om kort parkeren aan te moedigen.”

    Ik sluit me bij de bezwaren in de vorige commentaren aan. Niet in de laatste plaats omdat ik dat al gemeld had bij het artikel uit september vorig jaar waarin de test besproken werd:
    https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-experimenteert-met-twee-nieuw-soort-fietsrekken-die-dienen-als-hek-bij-de-schouwburg/

    En daar had ik ook al aangegeven dat dit rek de pest voor je voorwiel is.
    Kennelijk is het ook een bewuste keuze van de gemeente Utrecht om ervoor te zorgen dat mensen een slag in hun voorwiel krijgen.

    Mijn voorspelling is dat mensen een boom of een verkeersbord in de buurt gaan opzoeken. Of de fietsenrekken tegenover de Lange Jufferstraat gaan gebruiken.

  5. S.

    Leuk idd voor fietsendieven.

  6. Loes

    Wel raar dat er steeds meer fietsenrekken bij komen waarbij het vastzetten aan het frame niet meer mogelijk is op hetzelfde moment dat de gemeente een campagne is gestart om je fiets altijd met een extra slot aan het frame vast te zetten.

  7. S.

    Klopt Loes, die campagne heb ik voorbij zien komen en staat haaks op dit fietsparkeerbeleid.

  8. Arie

    Beleid, gemaakt door ambtenaren die nog nooit een fiets kwijtgeraakt zijn in de stad. En dus fietsonvriendelijk beleid. Twijnstraat, is nu ook vol gezet met die”fietsparkeervakken”. Lachen. Als er een valt, vallen er direct 50. Leuk dominospel.

  9. Dirk

    Wat een utopische ambtenarenoplossing weer: noodzakelijke functionaliteit weghalen omdat ze het probleem van weesfietsen niet kunnen of willen oplossen. Mensen maken hun fiets dus gewoon aan een verkeersbord vast of ze gooien meerdere tegen een muur aan en maken deze met een slot aan elkaar vast en dan heb je een ongebruikte fietsenparkeerplek en overal eromheen fietsen gestald.

    Als je geen weesfietsen wilt dan zet je er een statische camera op die een keer per dag een foto maakt en vervolgens bepaal je na een paar dagen automatisch welke fiets je weg moet laten halen met slimme software. Het is allemaal geen rocket science om hier een oplossing voor te vinden als je het maar belangrijk genoeg vindt.

    Kennelijk vindt de gemeente het niet belangrijk genoeg en het maakt ze dus ook geen bal uit dat fietsen gejat worden.

  10. S.

    https://www.youtube.com/watch?v=25dyipGGE-Q

    Erg schattig 😉

  11. Fiets Weg

    @ S.

    Fantastisch!! Er zijn twee heeeeel erg langs elkaar heen werkende afdelingen op dat stadskantoor!

    @ Arie

    Niet alleen op de Tijnstraat maar bijvoorbeeld ook op het Neude. En ja, met de fietsen in die vakken zijn leuke dominospelletjes te doen..

    De “fietswegparkeervakken” rukken op!

  12. Johannes

    Nog een punt. Fietsen in die vakken nemen veel meer ruimte in beslag dan in de rekken. En dat terwijl er al veel te weinig ruimte is voor die massa’s fietsen.

  13. Marizca

    Die fietsvakken zijn er met name voor afwijkende fietsen staat er toch? Ik vind het ook ondingen. Tijd geleden had ren andere fietser m’n fiets uit het vak getild. Ik was net op tijd terug want ze stonden al fietsen buiten het vak op te laden… Geef mij maar een hekje of stalling waar m’n slot omheen kan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).