Honderden automobilisten negeren dagelijks het afslagverbod vanaf de Zeedijk naar de Adelaarstraat in Utrecht. Dat laat de gemeente weten. Het is reden genoeg om aanvullende maatregelen te nemen.
Vorig jaar is het kruispunt van de Oudenoord en de Kaatstraat deels opnieuw ingericht, waarmee er een afslagverbod kwam richting de Kaatstraat. Het is een van de maatregelen om de zogenoemde Votulast-route beter in te richten, waar al vanaf 2017 over gesproken wordt.
Sinds de herinrichting vorig jaar worden de verkeersstromen gemonitord. Daaruit blijkt dat de verkeersstromen duidelijk anders zijn gaan lopen. Op sommige wegen zijn duizenden voertuigen minder per dag en op andere wegen kwamen er honderden extra bij.
Afslagverbod Adelaarstraat
Maar uit de monitoring blijkt ook nog iets anders. Met de herinrichting van de kruising Oudenoord en de Kaatstraat zijn er altijd nog automobilisten die wel richting de Adelaarstraat willen rijden, en dat via Zijdebalen willen doen. Daar is wat op bedacht, zo is het ook verboden om vanaf de Zeedijk af te slaan over de Stenen Brug naar de Adelaarstraat. De gemeente laat nu weten dat honderden automobilisten per dag dit toch doen.
De gemeente schrijft: “Ondanks het afslagverbod rijden nog zo’n 600 motorvoertuigen over de Stenen Brug in de richting van de Adelaarstraat. Naar schatting rijdt 50 procent via de wijk Zijdebalen over de Zeedijk naar de Stenen Brug terwijl dat niet is toegestaan. Dit verkeer zorgt voor ongewenste verkeerssituaties op de Zeedijk, door het overtreden van verkeersregels en de snelheidslimiet.”
Snelheid remmen
Het is voor de gemeente reden om aanvullende maatregelen te nemen om het sluipverkeer tegen te gaan. “We onderzoeken op dit moment een aantal maatregelen om de snelheid op de Zeedijk te remmen en de bocht van Zeedijk naar de Stenen Brug te bemoeilijken.”
Gekoppelde berichten
Afslagverbod moet verkeersoverlast in Votulast in Utrecht verminderen
Automobilisten kunnen over een paar maanden niet meer vanaf de Oudenoord rechtsaf de Kaatstraat inrijden.…
Plannen voor herinrichting straten aan Votulast-route in Utrecht: ‘Behoefte aan een rustigere straat’
Nu vanwege het afslagverbod bij de Kaatstraat minder verkeer door Tuinwijk rijdt, kunnen sommige straten…
Voorlopig ontwerp van nieuwe inrichting Oudenoord – Kaatstraat in Utrecht bekend
De gemeente Utrecht heeft het voorlopige ontwerp voor de herinrichting van het kruispunt tussen Oudenoord…
29 Reacties
ReagerenWat dacht de gemeente dan? Dat dit niet ging gebeuren?!? Paaltjes zoals verderop bij de herenweg is de enige oplossing om sluipverkeer te voorkomen
Er zijn wel meer plaatsen in Utrecht waar een dergelijk verkeersbord genegeerd wordt. Dat kan opzettelijk of door onwetendheid (vergeten in de loop der decennia?). Vooral als bussen en taxi’s dat wel mogen.
misschien een keer handhaven door de plisies? dan is het snel afgelopen met die flauwekul
Rood asfalt LOT
zeer terecht dat zo’n afslagverbod wordt genegeerd, hindert nl de verkeersstroom
Het ultieme bewijs dat knippen niet werkt, die worden genegeerd of leveren extra verkeer op in straten die daar niet op berekend zijn.
Dit bord zie je trouwens makkelijk over het hoofd.
Hetzelfde gebeurt bij de schouwburg: auto’s die vanaf de Wittevrouwensingel rare en soms gevarlijke toeren uithalen – kruisen van fietspad, tegen verkeer in over de buslaan van bus 8, over vluchtheuvels heen, e..d. – om linksaf de Nachtegaalstraat in te rijden.
Ik kom daar bijna nooit en gebruik daar navigatie. Die heeft me 3 keer in een rondje over de Zeedijk gestuurd en daarna heb ik het afslagverbod genegeerd. Het is niet altijd onwil wil ik maar zeggen.
Voor de zoveelste keer is het duidelijk dat niet iedere verandering een verbetering is.
Laat ze dat nou gewon eens toegeven.
Verkeer verdwijnt niet het zoek gewoon andere mogelijkheden .
navigatie stuurd je er gewoon door heen en het is ook erg raar datze daar de situatie hebben veranderd en alleen een bus rechts af mag en de auto niet die moet een enorm stuk om rijden om dan bij je huis te komen . terug draaien zou ik zeggen en liefst vandaag nog Gemeente `Utrecht .
Al het verkeer aan banden leggen dat er niet woont of niet voor een bepaalde medische/zorg afspraak moet zijn. Iedereen doorkruist de stad, hou toch op, je rijdt er maar omheen of pakt het OV/Fiets.
Kan nog wel meer opnoemen. In het klein : Koolstraat-Fabriekstraat. Vanuit Koolstraat moet rechtsaf je naar de ASW, maar veel gaan tegen de rijrichting de Fabriekstraat in. En ook vaak vanuit de Fabriekstraat Koolstraat in (inrijverbod).
Je kunt daar met alle gemak linksaf slaan. Er staat een bord met pijlen, maar daar wordt steeds minder naar gekeken, het is vrijblijvend. Wie het toevallig wel opmerkt negeert het, omdat het als een hinderlijke belemmering wordt gezien voor de individuele keuzevrijheid. Geen sancties ook. Je vraagt je af of de gemeente echt heeft gedacht dat alleen een bord plaatsen zou helpen. Een betonnen barriere plaatsen helpt misschien. Hoewel dat ook weer tot onveilige capriolen kan leiden.
Bewoners van de Zijdebalenstraat kunnen niet meer vanaf Tuinwijk naar hun straat rijden. De Zeedijk is aan beide zijden verboden in te rijden. Een ronduit idiote situatie, wie verzint zoiets?
Overdrijven is ook een kunst natuurlijk er rijden auto’s als sluipverkeer maar het zijn er niet meer dan enkele tientallen in de ochtend en in de avond de rest van de dag is het stil in de straat.
Het is net als met die olifantepaadjes. De mens kiest toch altijd voor de meest logische korte route. Je kan achter een bureau bedenken dat JIJ dat niet wilt, maar de burger doet het toch.
Als ik hier lees op welke plekken/straten het ook nog steeds fout gaat dan heb ik ook het idee dat niet ieder idee van de gemeente goed is. Pee zij het heel goed, verkeer verdwijnt niet het zoek gewoon andere mogelijkheden. Waarom wil de gemeente toch steeds haar gelijk halen ondanks dat het slecht werkt maar niet toegeven en terug draaien? Ze knippen wat af in Utrecht maar niet iedere knip loont gemeente ook al doet u dat voor eigen gewin want i.p.v. terug draaien kun je gaan handhaven en dat leverd een boel centjes welke u dan weer aan een ander helder idee kan uitgeven.
Vondellaan naar Bleekstraat linksaf. Regelmatig auto‘s die daar afslaan en dan fietsers in gevaar brengen. Als zij groen hebben maar bus niet. Wordt nooit gehandhaafd.
Autootje pesten helpt niet.
Als je alles afsluit, versmald of met andere onzin de doorstroming van het verkeer belemmerd dan krijg je dit. Begrijp dat toch eens. Het is toch zo simpel.
Het is zo vreemd en dom om te verwachten dat iedereen zijn auto laat staan en KAN laten staan omdat sommigen dat zo graag willen.
Utrecht is een handel-en transportstad en is niet groot geworden door te lopen of te fietsen. Get real!!!
De knip bij de Tolsteegbrug in de singel wordt ook niet begrepen, is zelfs voor fietsers en voetgangers onhandig, graag snel opheffen.
Gansstraat, heb ik ook een paar
Keer gehad last minute.
Zelfs nu blijkt dat er veel behoefte is om daar af te slaan, wordt er niets mee gedaan. Sterker nog, het wordt nog moeilijker gemaakt. Typisch.
Vanuit de voorstraat rijdt een groot aantal automobilisten rechtsaf de wijde begijnenstraat in. Doe dáár ns een keer wat aan!
Wat wil de gemeente dan? Omrijden via de Lauwerecht en Bemuurde weerd OZ en dan links mag wél. Of via de Draaiweg en Merelstraat. Er is geen enkele reden om het niet toe te staan dat men niet de Adelaarstraat op mag rijden vanaf de Zeedijk.
Dus of alles verbieden of alles toestaan, het verkeer vindt zijn weg toch wel.
Wat Dirk zegt, als je er met de auto nog kan komen is het belachelijk dat er een afslagverbod komt.
Dat betekent dat mensen een paar kilometer om moeten rijden terwijl je je bestemming onderweg ziet liggen(super milieuvriendelijk natuurlijk) en dan rij je dus extra onnodig langs honderden huizen(die hebben daar minder last van dan die arme votulast bewoners(die er kwamen wonen wetende dat er een weg was)).
Gewoon terugdraaien die onzin.
Als mensen al bereid zijn om dat expres waardeloos afgestelde stoplicht bij de TIO te kruizen blijven ze toch wel rijden.
En wat is er in godsnaam met die haat tegen auto’s.
Allemaal boodschappen en spullen bestellen dat met busjes rondgebracht wordt, de loodgieter en electricien moeten met busjes je huisje komen repareren, je bergen plastic vuilnis worden met een vrachtwagen opgehaald.
Dus kan je leven in een stad zonder auto’s (of parkeerplaatsen).
Daarnaast, een keer een grote crisis en die verwachte AI die alle kantoorbanen op gaat eten.
Dan woon je gewoon in een groot open ghetto waar je geen mogelijkheid meer hebt om jezelf naar een baan te rijden waar je echt iets bijdraagt en dus nog geld mee kan verdienen.
Mocht ik een boete krijgen voor het tegen het verkeer inrijden op de Adelaarstraat, Voorstraat of Plomentorengracht dan zie ik dat als bijdrage aan “prettig de binnenstad in rijden”.
Gemeente: regel ontheffingen zodat bewoners niet eindeloos hoeven om te rijden. Past niet in een linkse ageda.
Volgens mij wordt er ook honderden keren per dag de verplichte rechtsaf van de Catharijnekade naar de Bergstraat genegeerd alsook dat er autos tegen het verkeer in de Bergstraat uit rijden. Volgens mij zou de politie daar ook een keer goed op moeten controleren. Het is immers direct voor de deur van het Politiebureau 😉
Een rebels volkje die Utrechters.
Of komt het door falend verkeersbeleid?
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3695138/utrechtse-wethouder-erkent-westelijke-stadsboulevard-functioneert-niet-zoals-bedacht
En het gaat maar door, erkennen dat iets niet werkt en ondertussen lekker je luchtballon door laten gaan….