Honderden fietsers zonder licht aan de kant gezet door politie | De Utrechtse Internet Courant Honderden fietsers zonder licht aan de kant gezet door politie | De Utrechtse Internet Courant

Honderden fietsers zonder licht aan de kant gezet door politie

Honderden fietsers zonder licht aan de kant gezet door politie
Foto: Robert Oosterbroek
De politie heeft donderdagavond ruim 550 fietsers op de kruising Nachtegaalstraat met de Maliebaan aan de kant gezet omdat ze zonder verlichting fietsten. Deze keer hadden ze geluk, in plaats van een boete kregen ze een lampensetje: “Om veilig thuis te komen.”

De politie heeft donderdagavond ruim 550 fietsers op de kruising Nachtegaalstraat met de Maliebaan aan de kant gezet omdat ze zonder verlichting fietsten. Deze keer hadden ze geluk, in plaats van een boete kregen ze een lampensetje: “Om veilig thuis te komen.”

Meerdere agenten wachten de vele fietsers op die vanaf de Nachtegaalstraat richting de Maliebaan rijden. Bij het kruispunt worden de fietsers zonder goede verlichting gemaand te stoppen. Daar op de stoep worden ze toegesproken. Deze keer krijgen ze geen boete maar een lampensetje.

De actie is een samenwerking van politie, handhaving en Veilig Verkeer Nederland. Een keer per jaar trekken de partijen samen op om fietsers zonder verlichting niet te bekeuren, maar iets te leren. Met het setje lampen kunnen ze veilig thuiskomen: “Meer is het setje ook niet waard, daarna moeten ze goede vaste verlichting kopen.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

550 fietsers

In 2,2 uur tijd worden ruim 550 fietsers aan de kant gezet. Medewerkers van Veilig Verkeer Nederland gaan kort met ze in gesprek: “Ze komen hier zenuwachtig aan, want ze denken dat ze een boete krijgen. Vaak hebben ze ook een verklaring: ‘vergeten’ of ‘ik weet dat het eigenlijk moet’. We leggen ze dan uit dat het veel veiliger en prettiger is om goede verlichting te hebben.”

De reacties van de fietsers, als ze horen dat ze geen boete krijgen maar een tijdelijk lampensetje, zijn grotendeels positief. “Ik weet natuurlijk dat ik verlichting nodig heb. Ik heb ook gewoon verlichting, maar mijn lampjes liggen nog op de keukentafel.” Een andere fietser die staande is gehouden heeft zelfs gewoon verlichting: “Maar ja, vergeten aan te zetten.”

De politie is deze keer coulant voor de fietsers. “De komende tijd gaan we echter ook controleacties doen waarbij we wel boetes uitschrijven. De boete is 55 euro, en daar komt ook nog 9 euro administratiekosten bij. Terwijl een goed lampensetje al voor een 10 euro te verkrijgen is.”

Minder coulant was de politie voor fietsers die door rood reden of met de telefoon aan de hand. Daar werden 10 bekeuringen voor uitgeschreven.

36 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Mooi hoor. Hopelijk gaan ze dat ook voortaan doen bij automobilisten die zonder licht rijden of vergeten richting aan te geven.

  2. Joris

    Lekker duurzaam om zo’n lampensetje weg te geven. Belandt allemaal binnen de kortste keren op de afvalhoop, want fietsers zonder licht hebben denk ik ook geen geduld om zo’n lampensetje (batterij) te laten recyclen.

    Doe ik m’n uiterste best om me een fiets aan te schaffen waarvan de lampen zo hufterproof mogelijk zijn (ik moet altijd m’n fiets op straat stallen); krijgen deze nonchalanten een lampje cadeau.
    Lekker bezig, not.

  3. isabelle

    Goed initiatief! Bewustwording doet meer dan een boete…

  4. Michael

    Geweldige actie; zo bereik je mensen!

  5. cas

    @ Michael… zo mats je mensen. Iedereen die daar rijdt weet heel goed dat je licht moet hebben en anders een boete riskeert.

  6. Wim

    Hoezo geen bekeuring.

  7. Teunemans

    Dit helpt niet, gelijk bekeuren dat is het enige wat helpt. Maar met GroenLinks aan de macht is de fiets heilig. Pak dan ook de fietsers die aan de verkeerde kant van de weg fietsen.

  8. Jan

    Fietsers die zonder licht rijden vinden dat vaak de gewoonste zaak van de wereld. Want in de stad kun ook in het donker alles toch gemakkelijk zien. Dat anderen jou niet zien is kennelijk bijzaak en geeft maar weer eens aan dat veel mensen niet verder kijken dan hun eigen ‘bubbel’.

  9. Katja

    @JdV; en bellen achter het stuur, èn geen gordel dragen…

  10. Robertjc

    Goeie aktie! Wie weet hoeveel gewonden of zelfs doden het scheelt. Het aanschaffen van een lampensetje bij de fietsenmaker (beter lezen Joris!) is een prima tip. Door rood rijden en bellen/appen is iets wat iedereen goedschiks of kwaadschiks moet afleren. Kwestie van gezond verstand, begrip, zelfkennis en discipline.

  11. Cico

    De politie doet dit al jarenlang als de donkere dagen beginnen. Inclusief de fietslampjes uitdelen en de publiciteit in media, want dat is het doel.

  12. Zuilen 030

    Lampensetje EN een bekeuring was de beste remedie geweest,.

  13. Jolanda

    Fietsers overtreden de verkeerswet en krijgen als dank een fietslampje? Het moet toch niet gekker worden? Die fietsers lachen zich gek.
    Bekeuren zeg ik, en als je vaker zonder fietslicht bent aangehouden, moet je bekeuring omhoog.

  14. Jolanda

    @robertjc
    Als je zonder licht op je fiets wordt aangereden, lijkt me dat wel een gevalletje ‘eigen verantwoordelijkheid’ of plat gezegd: eigen schuld, dikke bult.

  15. Binnenstadbewoner

    Volgende keer weer gewoon boetes uitdelen. Niet alleen voor fietsen zonder licht maar ook voor andere overtredingen. Dagelijks zie ik bijv. fietsers op de Oude Gracht tegen het verkeer in fietsen, over stoepen, ineens sterk afremmen op een vol fietspad, door rood fietsen etc.. Fietsers doen maar wat en komen er al decennia mee weg. De kans om gepakt te worden is vrijwel nihil. Ondanks deze tijdelijke acties.

  16. Anthony

    Het grootste probleem is dat die zogenaamde flinke fietsers zonder licht op veel plaatsen in de stad helemaal niet beseffen hoe onzichtbaar ze zijn voor een automobilist, die trouwens veelal langzamer rijdt dan de fietser in kwestie.
    Ik wou dat die boodschap nou eens duidelijk werd doorgegeven, bv. middels een meerkeuzevraag bij het uitdelen van de boete.

  17. peter R.

    @ Jolanda
    Raar maar waar: als je als automobilist een fietser zonder licht aanrijdt, ben je nog steeds aansprakelijk voor de schade, zie artikel 185 Wegenverkeerswet.

  18. Wim

    @Jolanda , Dat is zo maar helaas wordt meestal toch de bestuurder van de auto aansprakelijk gesteld, in deze rare wereld.

  19. Moo

    Automobilisten – ook de goeden – is tuig van de richel. Die moet je voordat ze überhaupt de weg oprijden al beboeten.

  20. Barry

    @Joris neem nog een slokje azijn.

    In plaats van een negatieve strafmaatregel een postieve bevestiging. Menig literatuur neigt er naar dat dit vele malen effectiever is om gedragsverandering te cultiveren.

  21. Anne

    Geen mileuverpestende lampjes uitdelen, maar beboeten.
    En vooral vaker dan 1 x per jaar symbolisch controleren, dat heeft geen zin. Weggebruikers gedragen zich helaas vaker asociaal omdat ze weten dat er geen controles zijn.

  22. Ton

    De vraag is wat het meest effectief is. Als het lukt mensen te laten begrijpen waarom fietsverlichting belangrijk is, is dat het mooiste. Als mensen vloekend of schouderophalend alleen maar hun boete betalen zonder te begrijpen waarom, dan ben je nog net zo ver.
    Veel fietser snappen het pas wanneer ze zelf regelmatig auto gaan rijden in de stad, in het donker en bij regenachtig weer.

  23. G.H.

    Wat een zuurheid in het merendeel van de reacties. Schrijft de politie eens niet ‘makkelijk bonnen’, is het weer niet goed.
    Van mijn kant complimenten voor deze actie!

  24. Vincent

    Linkse fietsers zonder licht krijgen een lampje cadeau wat binnen de kortste keren op de afval berg komt, niets recyclen. En dit al jaren lang, hiervan leren ze niets, aanpakken in de portemonnee net als de automobilist. Ze willen de stad fietsstad maken dan ook zorgen dat alles klopt. 550 man/vrouw/transgender zo def licht, Lot moet je hier niet iets mee doen? Of blijf je je kiezers een hand boven het hoofd houden?

  25. Bea van Beckhoven

    Als mijn man en ik met de auto naar huis rijden en bij de gevaarlijke hoek de Hengeveldstraat In willen rijden zien wij de de fietsers heel slecht die zonder licht rijden. Het ligt niet aan onze ogen. Wij schrikken er steeds heel erg van je zou ze maar aanrijden. Wij voelen ons dan zo machteloos hoe dit kenbaar te maken, maar o zo blij dat de Politie er nu werk van maakt. Bedankt 👍
    Bea van Beckhoven

  26. Rethep

    Als fietskoerier erger ik me aan al die fietsers zonder licht. het maakt mijn werk veel zwaarder. Als ik niet goed opgelet had, had ik al 10 ongelukken gehad in zo’n 1,5 maand tijd. Zelf houd ik mij zoveel mogelijk aan de regels (geen cowboy mentaliteit)! Verder graag ook nog snel al die snorfietsers, en ‘pedelecs’ van het fietspad af!
    (Snor)fietsers denken: ik kan wel door rood -, zonder licht -, tegen het verkeer in (snor)fietsen. Dan gaan automobilisten ook denken: ik kan ook (nog net) door rood, (1 glaasje) teveel drinken enz.. Uiteindelijk denken we dan alleen nog maar aan ons zelf. De lekker bezig -, aso-maatschappij ten voeten uit. Jammer!
    Ik zeg: strak handhaven! Die lampensetjes vind ik sowieso niets. Sommigen fietsen door tot de batterijen echt leeg zijn. Een ‘gloeiende spijker’ blijft er dan als (onvoldoende) verlichting over.

  27. Angelique

    Wat worden fietsers toch gepamperd alsof het kleine kinderen zijn.
    En dan krijgen ze zo’n flutlampje mee wat eigenlijk alleen is om thuis te komen, wat dus nog 2 jaar als een halfzacht ledje aan het stuur naar beneden gericht blijft bungelen. Totaal niet zichtbaar, maar geen kans op boete meer.
    Geef ze dan de keuze: hier een echt goed setje voor 10 euro en anders een boete.

  28. wollie

    wat Angelique zegt; hiermee wordt de indruk gewekt dat een honkietonk-ledje ook wel veilig is… (not)

  29. Joko

    Vincent is weer lekker aan het polariseren hier.

    Want fietsers zijn ineens standaard links (en automobilisten ineens rechts zeker; wat een onzin. Veel linkse mensen zijn ook niet met duurzaamheid en milieu bezig; dat zijn feiten) Dus ook: fietsers gooien echt niet ineens massaal hun lampjes weg en gebruiken ze niet ineens maar eenmalig.

    Hoeveel aannames in een opmerking.

    Lekker polariseren ook, zodat er never nooit een oplossing komt, maar zodat er alleen maar (2) kampen komen.

    Dan even de feiten.

    De Universiteit Utrecht is juist een wat rechtser bolwerk in tegenstelling tot andere universiteiten in het land. Het aantal leden van het corps, disputen en verenigingen ligt ook best hoog in vergelijking tot andere steden. Grote kans ook dat mensen die zonder licht fietsen ook deel uitmaken van deze verenigingen. Niet echt links te noemen in ieder geval.

    Dan: zonder licht fietsen is gewoon enorm gevaarlijk. Veel fietsers hebben dat niet door. Ze hebben niet door hoe slecht ze zichtbaar zijn vanuit een auto, omdat ze daar zelden zelf in rijden in de avonduren.

    Politie-agenten mogen trouwens altijd zelf bepalen waar ze wel of geen bekeuring voor uitschrijven (bij niet ernstige vergrijpen). Hangt van het risico en het doel van de actie af. zo is dat in de wet geregeld. Zo worden er ook veel automobilisten (bij eerste en niet ernstige vergrijpen) gematst. Niet iedere foutparkeerder krijgt een boete, niet iedere snelheidsovertreder krijgt een boete, niet iedere slok te veel op. etc. etc.. Alleen, de mensen die gematst worden, die hoor je nooit. De mensen die een boete krijgen wel.

    Laten we aub eens discussies voeren op basis van feiten en niets steeds op basis van steeds vaker terugkerende (vooral (erg) rechtse, maar ook linkse, sentimenten). Het lost niets op. het zorgt alleen maar voor schreeuwende kampen. En in dit geval, op de lange termijn, voor nog steeds veel fietsongelukken.

    Mentaliteitsveranderingen brengen je teweeg door een goede balans tussen straffen, belonen en opvoeden te vinden. In tegenstelling tot het vooral rechtse sentiment van straffen, is alleen straffen nog nooit een goede opvoeding gebleken. Daar zijn (wetenschappelijke) boeken over volgeschreven.

  30. Don

    Intussen trekt er een bloedprik bende ongestoord bejaarden berovend rond. Politie is druk met het uitdelen van fietslampjes aan mensen die hun licht niet aan willen doen. Prioriteiten stellen zou ik zeggen.

  31. S,

    Als automobilist ben ik als de dood om een fietser aan te rijden: zonder verlichting zijn ze soms echt niet te zien, zeker bij regen in het donker en als ze zich dan ook nog eens niet aan de normale verkeersregels houden (voorrang geven, niet door rood fietsen, hand uitsteken, niet inhalen waar het niet mag etc) is het al helemaal 1 bak ellende. Ik rijd zo ontzettend defensief met mijn auto :-(.

    En als fietser ga ik dus ook echt de weg niet op zonder verlichting, van de week was mijn voorlamp toevallig stuk, ik ben dus gaan lopen, en dat heeft niks met boetes te maken maar met mijn veiligheid EN die van anderen. Ik zie veel liever dat er boetes uitgedeeld worden bij dit soort acties, een vermanend woord doet de notoire overtreder niks, ze hebben altijd een smoesje en ze leren er niks van. Een keer meerijden in een auto in het donker en regen, DAT zou misschien wel een eye-opener voor ze zijn.

  32. Utrechter

    Nou iedereen wordt op z’n wenken bediend, die treurige politie staat nu (zaterdagmiddag) lekker bonnen te schrijven voor iedereen die de ventweg oversteekt zonder te stoppen voor het stoplicht. Dat zijn nou de echte prioriteiten in de stad he.

  33. Harry

    Joko en zijn feiten.
    Klopt
    Het zijn feiten van Joko de polariseerder

  34. Joko

    @ Utrechter

    Ja, dat zijn prioriteiten.

    Rood is rood en je wil niet weten hoeveel zwaargewonden en doden veroorzaakt worden door rood licht rijden. Denk eens na.

  35. Joske

    @ Utrechter

    https://speld.nl/2019/11/02/man-die-door-rood-licht-loopt-geeft-goede-voorbeeld-voor-kinderen-en-wordt-doodgereden/?fbclid=IwAR1BYRWk4cZolOxauKls2T2YFoEIWM5mOopJ0L3HJ19_OZ2RrANjFib1uwY

  36. Marie

    Deze sympathieke actie was ver te zoeken een paar weken terug bij de Sijpensteijntunnel. 117 fietsers x €62,-

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).