Bewoners in Zuilen hebben bijna 900 handtekeningen opgehaald om de buslijn over de Prinses Irenelaan te behouden. In het nieuwe vervoerplan van U-OV zal lijn 4 niet dezelfde route blijven rijden. Het actiecomité Buslijn4Zuilen is bang dat mensen geïsoleerd raken.
Buslijn 4 rijdt momenteel door Schaakwijk over de Prinses Irenelaan, maar zal in de nieuwe dienstregeling over de Prins Bernhardlaan rijden. Het actiecomité Buslijn4Zuilen wil echter dat lijn 4 dezelfde route blijft rijden en heeft daarom handtekeningen verzameld uit de wijk. Buslijn 4 zal vanaf 15 december in de nieuwe dienstregeling overigens lijn 7 gaan heten.
Aanstaande donderdag komt Gedeputeerde Arne Schaddelee, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie en stad, zelf de situatie bekijken en de handtekeningen in ontvangst nemen.
De bewoners hopen dat de bus over de Irenelaan blijft rijden. Een eerder gesprek met wijkwethouder Klaas Verschuure leverde volgens de bewoners niets op, hoewel ook hij het niet eens was met het besluit van de provincie en U-OV.
Bereikbaarheid
Wethouder Lot van Hooijdonk van Verkeer betreurde eerder ook al het besluit. “Want niet iedereen kan zich makkelijk voortbewegen. Grote loopafstanden naar een bushalte kunnen een belemmering vormen om mee te doen in de samenleving.” Ook zij ontving eerder al klachten uit de wijk.
Het actiecomité is bang dat veel ouderen en chronisch zieken in de wijk de bus nodig hebben. “Weer is gezegd dat ook het gezondheidscentrum De Dame gewoon bereikbaar moet zijn en blijven voor iedereen.”
De oplossing volgens de bewoners is simpel: “Laat lijn 4 (over 7 zoals die gaat heten over 2 weken) vanaf de rotonde op de Prins Bernhardlaan bij de Bethelkerk over de Irenelaan rijden om bij weer samen te komen met alle andere lijnen op het Plein van Berlage, voor ons Zuilenezen beter bekend als het Toon Hermansplein.”
11 Reacties
ReagerenHet is mij een raadsel waarom er bij vrijwel iedere nieuwe dienstregeling wordt geschoven en veranderd.
We heben zonder al die wijzigingen al een “houtje touwtje” netwerk van overstappen en omrijden in het Utrechtse OV.
Laat het, uitgezonderd absolute noodzaak, eens bij wat het is.
Als ze dan toch iets willen veranderen, maak het OV in de stad dan gratis.
Daar zou iedereen beter van worden.
Nog even en de bus reist alleen nog over de Amsterdamse straatweg.
Dit is de trent nadat deze bus ook al is verbannen uit de Simon de Dijkstraat in de jaren 60.
Openbaar vervoer moet op loopafstand zijn ook voor mensen slecht ter been.
Waarom moet een provincie bestuurder over stadsvervoer beslissen.
@Wim; trent ?
Helemaal eens met Co en Wim. Dat niet aflatende gewroet in dienstregelingen moet maar eens afgelopen zijn. De zucht om elke citroen tot op de molecuul uit te knijpen gaat voorbij elke rede. Het OV zou niet anders dan een NUTS-bedrijf behoren te zijn, bedoeld om een uitgebreide groep mensen te bereiken. Het hanteren van enige mate van efficiency kan helemaal geen kwaad, maar het mag nimmer ontaarden in wreedheid, onzekerheid, uitsluiting en bestuurlijke onverschilligheid voor de consequenties. Leek de commercie ooit een uitkomst, inmiddels is dat wel achterhaald. In alle sectoren wordt concurrentie uitgevochten over de ruggen van mensen die het juist zo nodig hebben: zieken, zwakken, ouderen en gehandicapten. Af en toe schaam ik me kapot dat ik ooit voorstander was van die commercie. Ik ben ziende blind gebleken. Het is de hoogste tijd dat bestuurderen tot een vergelijkbaar inzicht komen.
@Wim, ook over het stuk Amsterdamsestraatweg van Maarssen tot aan de Marnixlaan verdwijnt de bus, lijn 120 gaat nu over de Burg. Norbruislaan, dus ook de bewoners daar moeten verder lopen, op de Burg. Norbruislaan wordt het een grote optocht van bussen, slecht geregeld, ook houdt lijn 120 nu nog wat verkeer op wat het hardrijden nog enigszinds tegenhoudt.
@bertje daarom is het helemaal van de zotte dat die bussen allemaal een route volgen .ze moeten verspreid door de wijk rijden.
@Katja
Wat ik bedoel is dat de trent is dat die over een spoor rijden in de jaren 60 waren er 3 busroutes nu dus een.
De trams zijn afgeschaft omdat die niet flexibele zijn in routes maar we gaan de zelfde kant op met de geleden bussen want dat is de drogrede om de route te verplaatsen.
Dan maar minder grote bussen laten rijden.
@Bertje 030: Lijn 3 blijft over de Straatweg rijden, dus tot de Muyskensweg is er busvervoer. Maar voor de rest heb je gelijk en is er van daar tot aan Maarssen geen halte meer.
Aan de Laan v Chartroise eerst steeds meer bussen (vorig jaar lijn 27 met 8 gelede bussen per uur erbij gekomen). En nu dus ook 16 gelede bussen in plaats van nu nog 16 ‘korte’ bussen. De LvC begint een busriool te worden. Drukte is nog niet eens het ergste maar al die bussen houden volgens de gemeente ook drempels en andere snelheidremmende maatregelen tegen 🙁
Straks maken door al deze belemmerende maatregelen nog maar zo weinig mensen van de bussen gebruik, dat lijnen onrendabel gaan worden en daardoor opgeheven worden. Inderdaad, zoals Robertjc schrijft, word de citroen tot op de quarks uitgeknepen, wat extra zuur is voor degenen, die geen auto hebben en/of slecht ter been zijn. Ik hoop van harte, dat de bus door Schaakwijk blijft rijden. 900 handtekeningen zeggen meer dan genoeg. De bus is er voor de mensen, en niet andersom.
Geisoleerd? Dat willen ze toch?
Belachelijke situatie veroorzaakt door de politiek die overal een mening over heeft maar nooit iets begrijpt, en al helemaal nooit luistert naar diegene die er echt verstand van hebben en hun achterlijk hoge salarissen betaald: inwoners.
In de jaren tachtig en begin jaren negentig kon je met de bus echt prima uit de voeten. Nu kan je met de bus nergens meer komen, behalve dan waar je niet moet zijn.