Honderden medewerkers van NS demonstreren woensdag in het Moreelsepark in Utrecht Honderden medewerkers van NS demonstreren woensdag in het Moreelsepark in Utrecht

Honderden medewerkers van NS demonstreren woensdag in het Moreelsepark in Utrecht

Honderden medewerkers van NS demonstreren woensdag in het Moreelsepark in Utrecht
Honderden medewerkers van NS demonstreerden woensdag in het Moreelsepark in Utrecht. Een deel van de mensen protesteerden voor loonsverhoging en een ander deel omdat NS van plan is het aantal bemande servicebalies te verminderen.

Honderden medewerkers van NS demonstreerden woensdag in het Moreelsepark in Utrecht. Een deel van de mensen protesteerden voor loonsverhoging en een ander deel omdat NS van plan is het aantal bemande servicebalies te verminderen.

Volgens NS maken steeds minder reizigers gebruik van de servicebalies en raadplegen ze steeds vaker de digitale weg. December vorig jaar is daarom aangekondigd dat het aantal stations met bemande balies teruggaat van 36 naar 15. De vakbonden willen echter dat op de stations waar nu nog een servicebalie staat, er minimaal één overblijft.

NS zegt te erkennen dat de plannen invloed hebben op de servicemedewerkers. Veel van deze mensen zouden volgens het vervoersbedrijf gebruik hebben gemaakt van een vertrekregeling of een andere baan binnen NS hebben gevonden. “Hierdoor kan iedereen die nu nog servicemedewerker is dat ook blijven”, is te lezen op de website van NS.

Tekst loopt door onder afbeelding

NS International

Daarnaast zijn volgens FNV de conducteurs van NS International boos omdat ze minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys Eurostar en ICE Berlijn & Nightjet. “Zo krijgen ze onder meer een lagere toeslag dan die gebruikelijk is als compensatie voor extra kennis van buitenlandse wet- en regelgeving”, is te lezen op de website van FNV.

Omdat er tot dusver geen overeenstemming is bereikt tussen FNV Spoor en VVMC (vakbond voor rijdend personeel) hebben beide vakbonden woensdag een demonstratie in het Moreelsepark georganiseerd. “Jullie laten zien dat jullie ertoe doen, jullie zijn het hart van de organisatie. We gaan niet stoppen met actievoeren tot de plannen van NS van tafel zijn”, zei Roos Rahimi van FNV Spoor.

5 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Beseffen deze mensen zich niet dat hun werkgever enorme verliezen lijdt? Vergeef me, maar dit is wel echt een tikje schaamteloos hoor. Ikke, ikke, ikke en de baas kan stikken.

    Zoek lekker een andere baan als het je niet bevalt bij je werkgever.

  2. Moniek

    Ik meende dat u het OV helemaal niet gebruikte, Scherpschutter, en dat u de overtuiging hebt dat het wel kan worden afgeschaft?
    Het is overigens niet “zich beseffen”, maar “beseffen”.

  3. Scherpschutter

    @Moniek

    Correct. Ik gebruik het O.V. inderdaad niet en ben er inderdaad 100% van overtuigd dat een totale privatisering de beste oplossing is.

    Wat heeft dat van doen met wat ik schreef?

  4. Moniek

    Dat maakt, Scherpschutter, dat u noch weet hoe het OV werkt, noch weet hoe klanten het OV waarderen. Een totale privatisering gaat het zeker niet beter maken en alleen maar duurder en schraler. Ik ben blij dat u het niet voor het zeggen hebt want niemand is gebaat bij uitholling van de sector, ook u niet als u t.z.t. uw auto wegens leeftijd (uw leeftijd bedoel ik en niet die van uw auto) aan de kant doet en vervolgens aangewezen bent op OV.

  5. cas

    @ Moniek, met een privatisering komen de werkelijke kosten naar boven. nu is 1/3 van de prijs door de overheid gesubsidieerd. Als er regels aan de winst worden gesteld in de concessie is het mogelijk dat het duurder wordt, maar met aftrek van de subsidie maakt het per saldo niks uit (alleen als de overheid het subsidiegeld dat vrijkomt teruggeeft aan de burger en dat zie ik ze helaas niet doen). uiteindelijk betaal je de kostprijs toch wel, direct of indirect.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).