Honderden chauffeurs die werkzaam zijn in het Nederlandse openbaar vervoer kwamen dinsdag samen op het Jaarbeursplein in Utrecht tijdens een landelijke manifestatie. Deze groep voert al bijna 5 weken actie voor een betere cao en zij hebben in die periode meerdere malen het werk neergelegd. Na woensdag lijken de stakingen voorlopig van de baan.
Een maand geleden kleurde het Jaarbeursplein ook al rood en paars – de kleuren van FNV en CNV – tijdens een landelijke manifestatie van de vuilnismannen- en vrouwen. Zij hebben inmiddels een akkoord bereikt, maar dat geldt nog niet voor de chauffeurs van het openbaar vervoer.
“Er is geen geld in het Openbaar Vervoer, werkgevers willen niet investeren in hun medewerkers. Overal wordt op geknepen en dat leidt tot een hoge werkdruk en een hoog ziekteverzuim. […] Kennelijk hebben werkgevers geen interesse in de reizigers en in jullie als medewerkers”, is te lezen op de website van CNV.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bemiddelaar
Meerdere sprekers betraden dinsdag het podium, waaronder staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen. Zij zei dat er vanuit Den Haag onafhankelijke bemiddelaars ingezet gaan worden die gaan helpen bij de onderhandelingen.
Hierdoor hebben de vakbonden besloten om de stakingen die na woensdag nog op de planning stonden voorlopig te schrappen. Dit betekent wel dat er dinsdag en woensdag nog wordt gestaakt.
Gekoppelde berichten
Staking streekvervoer nog niet voorbij; vijftien nieuwe stakingsdagen gepland
De stakingen in het Utrechtse streekvervoer zijn na deze week nog niet voorbij. Vakbond FNV…
Honderden vuilnismannen- en vrouwen demonstreren in Utrecht: ‘We eisen wat we verdienen’
Honderden vuilnismannen- en vrouwen én allerlei andere sympathisanten waren woensdagmiddag bij de landelijke staking op…
8 Reacties
ReagerenAls de bussen hadden gereden waren er misschien nog wel meer deelnemers geweest…
@ André Veenbrink, daar hoef je je niet druk om te maken, meer dan een derde van de buschauffeurs is inmiddeld interim in dienst via een Uitzendbureau oid. Die gaan echt niet staken hoor.
Hoe zijn ze daar gekomen? OV of the all time favorite, de immer betrouwbare auto?
Het treft veel mensen deze stakingen, maar zo langzamerhand heiligt het doel de middelen niet meer, absurde looneis.
Staken om de werkdruk te verminderen is prima.
De bonden willen geen gezichtsverlies lijden, daarom worden de hakken in het zand gezet met eindeloze stakingsdagen.
@ realist
Ze zijn met de trein gekomen, naast het grootste treinstation van Nederland, met op de drukste trajecten iedere 10 minuten een Intercity trein en verbonden met de grootste en belangrijkste plekken waar mensen willen zijn.
Alleen al de tijd die het kost om vanuit de snelweg richting parkeergarage te komen en de auto weg te zetten is de tijd die het je met de intercity kost om in Veenendaal of Ede-Wagingen of Den Bosch te komen.
Zuilen030, ik geef normaal nooit een reactie, nu wel. Eindelijk eens iemand die het begrijpt, geen gezichtsverlies en hopen op nieuwe zieltjes. Jammer dat de passagiers de dupe zijn maar ook de collega’s die inzien dat dit een absurde loon eis is
morgen wordt er actie gevoerd in de “zorg” weekenddiensten draaien enz. Ik weet niet hoe het komt maar ik zie in gedachten steeds een stakende buschauffeur het ziekenhuis binnenstrompelen met een gebroken poot oid. Sorry meneer, we staken, zoek het lekker zelf uit! Karma ofzo…
FNV en CNV belazeren de kluit. Op basis van verouderde inflatiecijfers eisen zij een exorbitante loonstijging. Stagflatie a la jaren 70/80 van de vorige eeuw ligt op de loer.
Overigens; zeer veel chauffers beseffen dat en werken gewoon door.