Hoog Catharijne verliest slag in strijd om perrontrappen

Hoog Catharijne verliest slag in strijd om perrontrappen
Vanaf de Moreelsebrug kun je momenteel niet op de perrons komen. Archiefbeeld DUIC / Annelies Hoelen
Hoog Catharijne (HC) heeft in de strijd over het wel of niet plaatsen van trappen van de Moreelsebrug naar de perrons een slag verloren. Eigenaar Klépierre van HC kreeg ongelijk van de bestuursrechter in een conflict met Utrecht.

Hoog Catharijne (HC) heeft in de strijd over het wel of niet plaatsen van trappen van de Moreelsebrug naar de perrons een slag verloren. Eigenaar Klépierre van HC kreeg ongelijk van de bestuursrechter in een conflict met Utrecht.

Dat schrijft het Algemeen Dagblad deze ochtend. Anderhalf jaar geleden vroeg Klépierre cijfers op over reizigersaantallen in de toekomst op Utrecht Centraal. De gemeente Utrecht zegt dat het deze niet heeft. Hierop stapte Klépierre naar de bestuursrechter en die stelt nu dat het Franse concern onvoldoende hard heeft kunnen maken dat deze cijfers er wel zijn.

De wens in Utrecht om deze ‘perrontrappen’ is groot. In de gemeenteraad is hier vijf jaar geleden om gevraagd. De gemeente zei toen dat dit niet kon vanwege gemaakte afspraken met Klépierre. Maar in 2023 zou het hier alsnog van kunnen komen doordat het dan dusdanig druk is op Utrecht Centraal, dat het vanwege de veiligheid noodzakelijk is.

Klépierre wil deze trappen niet omdat ze willen dat reizigers via Hoog Catharijne naar de perrons lopen. Dit is ook zo afgesproken met de gemeente Utrecht.

21 Reacties

Reageren
  1. Thijs

    Bizar dat, áls ze er überhaupt al komen, die trappen nog zo lang op zich laten wachten. Kijkend naar de plannen en ontwikkelingen aan alleen al de jaarbeurszijde van het station maken deze trappen het gemak voor de reizigers en inwoners van de stad zoveel groter. Wat een treurnis dat je als stad zó aangelijnd kan zijn door een stel vastgoedboeven (pleonasme).

  2. Duic

    Zo zie je de lijntjes tussen vastgoed/ witte boorden en politici bloot gelegd: wat nou afspraken tussen gemeente en kleppierre? Zijn deze überhaupt rechtsgeldig? Lijkt me dat een nieuw college ongelegitimeerde afspraken uit het verleden eenzijdig kan opzeggen met hulp van de hoge raad?

    Iig is er nog hoop, want het enorme beslag dat ontwikkelaars op Utrecht uitoefenen kan gewoon gerecheterlijk aangevochten worden!!!! Doen dus vooral, vaak en lang! Ook een oproep aan burgers dus!

  3. gerben

    Alles wat Thijs zegt, dat een vastgoedpartij de wens van heel veel Utrechters / maatschappelijk nut kan dwarsbomen is ergerlijk.

  4. Chris

    Misschien een idee dat alle echte Utrechters, zover ze dat al niet deden, Hoog Catharijne gaan boycotten… Best vreemd dat een winkelcentrum de bereikbaarheid van het grootste station van Nederland bepaalt.

  5. Bram

    Op positievere toon: fantastisch dat het volk hier zegeviert tegenover een Goliath die bereid is om overduidelijke voortgang van de stad te dwarsbomen, enkel om nog groter te worden.
    Fijn dat de rechter tegen Pierre heeft gezegd dat ‘ie z’n klep moeten houden.

  6. Floor

    Is het niet eigen schuld van de gemeente, zij hebben destijds gekozen voor geld, voor de verbouwing van HC, ipv na te denken wat de gevolgen zijn voor de toekomst. Ze dachten er weer te gemakkelijk over, het komt wel goed, nou nee dus.

  7. Jasper

    Wat Floor zegt, de gemeente heeft zelf een contract ondertekent waarin staat dat er geen alternatieve ingangen het station in komen. Je kan gaan schelden op Klepierre maar het is de schuld van de gemeente destijds.

  8. Sandra

    Ok, maar wat betekent dit nu feitelijk? Komen die perrontrappen er of niet? En op welke termijn? Of moet in 2023 alsnog worden aangetoond dat er zoveel reizigers zijn dat ze nodig zijn?!

  9. Wim B.

    Afspraak is afspraak. Zeker met de overheid moet je hierop kunnen vertrouwen.

  10. BdV

    Die trappen bieden misschien wel weer mogelijkheden voor zwartrijders. Ook als er poortjes (extra kosten, wie betaalt?) worden geplaatst, is dat op een punt waar niet echt veel personeel op de uitkijk staat om klimmers tegen te houden, voordat ze een trein in springen. Bij elke trap 24 uur per dag een beveiliger?

    Aan de andere kant is een mogelijkheid om Kleppière dwars te zitten altijd iets moois.

  11. Vraag is vraag

    @ Wim B

    Wat een gelul,afspraken die de bevolking naaien, achterkamertjespolitiek, en die in strijd zijn met de wet, in dit geval is dat echt de vraag, voldoen niet aan afspraak is afspraak.

  12. Erik

    Het is makkelijk om de huidige gemeente de schuld te geven maar er was geen keuze. De gemeente heeft in de jaren 60 alle grond in het stationsgebied verkocht aan de voorloper van Kleppiere en daarmee elke onderhandelingspositie uit handen gegeven. Je wil geen opgelapt stationsgebied hebben met een niet of slechts minimaal opgeknapt HC hebben (want dat loopt toch wel goed door de plek waar het ligt). Nu er een nieuw en beter HC wordt gebouwd probeert de gemeente toch nog het onrecht te corrigeren.

  13. een uur in de wind

    Als de burgers van Utrecht deze praktijken nu eens naar het gerecht zouden brengen, zowel de werkwijze van kleppierre, als ook die van de gemeente stinkt een uur in de wind.

    Kleppierre> we don’t want them here. Jammer dat die provincialen er blijven shoppen.

  14. Auke

    Laat die bestuurders die dit tegenhouden gezamenlijk elke dag zo’n 10% van de totale afstand lopen die alle reizigers bij elkaar extra moeten lopen om hun gretigheid. Dan hebben we morgen trappen

  15. Joost

    Ik winkel niet meer op Hoog Catharijne vanwege de houding van Corio.

    Als ze het belang van de reiziger niet in het oog hebben moeten ze ook niet op de reiziger rekenen in de winkels.

  16. Jan-Kees Verschuure

    Is dat nu wel zo verstandig? Mensen gooien dan hun fiets neer ergens bij de aanlanding van de brug bij het Moreelsepark en dan krijg je daar weer last mee.

  17. Katja

    Nee zeg, stel je voor, perrons gemakkelijk bereikbaar maken, belachelijk gewoon !

  18. rob van steensel

    Heel erg dat onze bestuurders niet in staat zijn om tegen het grote geld wen vuist Te maken.

  19. Thijs

    En wat dan betreft de toegang via de tunnel? Hoef je ook niet voor door HC.. is dus wel mogelijk

  20. Henk van Doorn

    Moeten er geen poortjes komen bij die trappen? Veiligheid vraagt dat wellicht en zeker het voorkomen van zwartrijders. Dan worden die trappen nog duurder. Wat is er op tegen om een wandelingetje buitenom naar het station te gaan? Je hoeft toch niet door Hoog Catharijne als je dat niet wilt. Ik woon bij de rechtbank en hoef niet door HC om in het station te komen. Dat geldt ook voor de bewoners aan de Jaarbeurszijde. Volgens mij zijn er echt belangrijker zaken om je druk over te maken.

  21. Ro .van Thiel?

    Het gemeentebestuur heeft zich indertijd over gegeven aan het grote geld in de hoop zoals ze in de jaren na de bouw van Het hc. Ze wilde steeds voor een dubbeltje op de eerste rang zitten alleen omdat ze een minderwaardigheidscomplex hebben. Ze vergeten dat Utrecht als 4de stad van NEderland trots moet zijn om dat wat ze hebben en niet alleen maar jaloers moeten zijn op andere steden omdat zij groter zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).