HU ontwikkelt unieke taalvaardigheidstest | De Utrechtse Internet Courant HU ontwikkelt unieke taalvaardigheidstest | De Utrechtse Internet Courant

HU ontwikkelt unieke taalvaardigheidstest

HU ontwikkelt unieke taalvaardigheidstest

Onderzoeker Gerda Bruinsma (foto) van lectoraat logopedie ontwikkelde samen met studenten logopedie een taalvaardigheidstest voor studenten. Met de test kan een taalachterstand van studenten die Nederlands als tweede taal spreken eerder ontdekt worden en kan gerichte taalscholing aangeboden worden.

De nieuwe test is uniek: bestaande taaltesten zijn meestal voor kinderen bedoeld. Daarnaast brengt de test, naast geschreven taal, ook gesproken taal in kaart, zoals woordenschat, zinsbouw en grammatica. De meeste testen voor volwassenen meten alleen geschreven taal.

De test is ontwikkeld in het kader van het G5 project, een project waarin het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen subsidie geeft aan de 5 Randstandhogescholen om het studiesucces van meertalige studenten die Nederlands als tweede taal spreken te bevorderen. Binnen dit project is geld vrijgemaakt om de taalvaardigheid van deze studenten te verbeteren. Lector logopedie Ellen Gerrits: ‘Voor een interventie moet je eerst weten wat het probleem is. Met deze test kan je dat objectief maken.’ In het eerste deel van het project is samen met studenten logopedie een normeringonderzoek gedaan met de taalvaardigheidstest. Daarvoor zijn 53 studenten met Nederlands als moedertaal getest.

In het tweede deel hebben logopediestudenten de test afgenomen bij meertalige studenten die moeite hebben met het Nederlands (NT2). Deze studenten scoorden op de meeste taalaspecten veel lager dan de studenten met Nederlands als moedertaal. Zo was de Nederlandse woordenschat van de meertalige studenten duidelijk onder gemiddeld en maakten ze veel grammaticale fouten tijdens het spreken. De meertalige studenten gaven zelf aan dat hun taalvaardigheid hen belemmerde in het studeren. Onderzoeker Gerda Bruinsma: ‘De test is een eerste stap om meertalige studenten met taalvaardigheidsproblemen te helpen om succesvol te studeren.’

Het onderzoek is uitgevoerd in de HUkliniek Logopedie.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).