Hypermoderne vacuümtrein binnenkort te zien bij Spoorwegmuseum in Utrecht Hypermoderne vacuümtrein binnenkort te zien bij Spoorwegmuseum in Utrecht

Hypermoderne vacuümtrein binnenkort te zien bij Spoorwegmuseum in Utrecht

Hypermoderne vacuümtrein binnenkort te zien bij Spoorwegmuseum in Utrecht
De ‘Hyperloop’, een concept voor een supersnelle trein, is vanaf 15 oktober te zien bij het Spoorwegmuseum in Utrecht. Een team van studenten van de TU Delft maakte het prototype voor deze trein in 2017 en kreeg er een prijs voor.

De ‘Hyperloop’, een concept voor een supersnelle trein, is vanaf 15 oktober te zien bij het Spoorwegmuseum in Utrecht. Een team van studenten van de TU Delft maakte het prototype voor deze trein in 2017 en kreeg er een prijs voor.

Nog sneller en nog duurzamer van A naar B reizen, hoe kan dat? Dat was het vraagstuk waarover het Hyperloopteam van de TU Delft zich vier jaar geleden boog. Hun antwoord was een ‘Pod’ in een buis zonder luchtweerstand. 

Dit voertuig, de Hyperloop, verplaatst zich niet op wielen, maar op magnetische kracht. Zonder wrijvingsweerstand om de Hyperloop af te remmen, schieten de snelheden omhoog. De verwachting is dat de Hyperloop wel 1000 kilometer per uur of nog sneller kan.

Techlab

In het Spoorwegmuseum wordt de Pod een onderdeel van het Techlab. In dit deel van het museum leer je meer over de techniek achter de trein. De Hyperloop wordt vrijdag 15 oktober, voorafgaand aan het evenement Techlab XL, gepresenteerd.

Tijdens dit evenement staat het hele Spoorwegmuseum in het teken van techniek en trein. De Pod komt in langdurig bruikleen van het Spoorwegmuseum, dus is ook nog na Techlab XL te bewonderen.

Elon Musk

Het idee voor een vacuümtrein bestaat al heel lang, maar kreeg een tijd weinig aandacht. Dat veranderde toen Elon Musk zich ermee ging bemoeien. Een Hyperloop is volgens hem sneller dan de trein, veiliger dan de auto en minder vervuilend dan vliegen.

Space X, het bedrijf van Elon Musk, kondigde daarom in 2015 een internationale Hyperloop Competitie aan. Deelnemers moesten een Pod ontwikkelen voor een 1,28 kilometer lange testbaan in Californië. Studenten van de TU Delft deden mee aan de competitie en wonnen met hun prototype.

11 Reacties

Reageren
  1. Trude

    Door de praatjes van Elon Musk prik je zo heen, met z’n: “sneller dan de trein, veiliger dan de auto en minder vervuilend dan vliegen”

    Wat net zo goed waar is: veel onveiliger dan de trein, oneindig veel duurder dan de auto en minder efficiënt qua aantal reizigers, dus langzamer, dan vliegen.

    Ik ben best van de vooruitgang en technische foefjes, maar een drukcabine (de trein) in een honderden kilometers lange vacuümgezogen buis onder de grond… Het klinkt niet alsof ik daarop moet wachten om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

    Zie ook: https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/04/hyperloop-planet-environment-elon-musk-sustainable-transport

  2. Paul

    De hyperloop biedt zeker mogelijkheden voor een mega snel transport net door Europa.
    Het weg transport over grote afstanden veel kunnen ontlasten.
    Maar mischien vergt een Drone vracht airport minder infra structuur…

  3. Rob H.

    @Trude: Een drukcabine op 11 km hoogte (waarbuiten je ook niet kunt ademen) is geen probleem?

  4. Trude

    @Rob H.: Blijkbaar niet, kijk omhoog en je zal er vast snel eentje zien. Dat kan dus met aanvaardbare kosten. Het grote voordeel: de lucht is er al, en twee grote asfaltbanen als infrastructuur is niet zo’n punt.

    Nu het alternatief van Elon: graaf een tunnel van Amsterdam naar Madrid (1600km), maak die tunnel luchtdicht over het gehele traject, trek de boel vacuüm en maak de cabine een stuk kleiner. Vervoer nu met heel veel van die kleinere treintjes 300 mensen over dat traject. Niet vergeten: dit alles mag niet vervuilender zijn dan vliegen.

    Begrijp je het punt?

  5. Erwin

    Als het aan Trude lag verplaatsten we ons nog per trekschuit

  6. De count

    Trude, net als bijvoorbeeld de formule1 zijn dit soort competities de kraamkamer van technologische vooruitgang. Wellicht dat de hyperloop er nooit komt, de inzichten en nieuwe technieken, het onderzoek levert waarschijnlijk onschatbare waarde aan nieuwe informatie op voor een andere manier van vooruitgang. Jij hoeft er ook niet op te wachten, jij kan vanuit je luie bank gewoon de vruchten plukken zodra deze onderzoekers en hun collega’s klaar zijn.
    Verplichte excursie voor alle middelbare scholieren in utrecht zou dit moeten zijn

  7. Ex-utrechter

    @Rob H. een drukcabine van een meter of 70? Dat lukt nog net, inderdaad. U kunt evengoed die instructies wel, van die zuurstofmaskers als de druk wegvalt etc.

    Nu een buis van 200 km vacuum houden. Dat is iets heel anders dan een sigaartje van 70 meter op druk houden. En de grote vraag is: waar zijn de grote energievoordelen die deze complexe installatie biedt? Hij is duur in aanschaf en in gebruik/onderhoud.

    Overigens: dit is toch DUIC? Wij worden al boos van een tramsysteem dat een beetje duurder is.

  8. Trude

    @Erwin: lief, zo’n onzinoverdrijving bij gebrek aan argument. Nee, er zijn allerlei ontwikkelingen waar ik grote voordelen van zie. Maar om in de overdrijfmodus te blijven: als Elon Musk voorstelt om via een tunnel door de kern van de aarde naar Nieuw Zeeland te reizen, heb ik twijfels bij het nut van zo’n experiment.

    @Count: als je de illusie hebt dat jij of ik hier in ons leven nog de vruchten van gaan plukken, ben je precies de doelgroep van ‘Dogecoin’ ‘illegale koersmanipulatie’ Musk. Onze kleinkinderen in een functionerende Hyperloop, dat zou voor mij al een mooi wonder zijn.

    Verder wacht ik met smart op de lijst van voordelen die de Formule 1 mij in het dagelijks leven biedt, behalve heel veel reclames met Frank Lammers.

  9. Scherpschutter

    Aanschouw de ware drijvers van innovatie 3n vooruitgang in deze wereld; uberkapitalisten als Elon Musk. Gezegend zij zijn ziel. Gezegend zijn wij als mensheid met buitenaardse denkers en achievers als dit.

  10. Joris

    Onzinnig apparaat lijkt me dit.

  11. Alex

    Die Musk is vooral goed in het verkopen van gebakken lucht, en ondertussen goed verdiend met het binnen harken van overheidssubsidies. Ook de Nederlandse overheid subsidieert via de NS de bankrekening van Elon Musk, ik dacht dat je daar zo op tegen was Scherpschutter?
    Die hyperloop combineert de gevaren van ruimtevaart, met laagvliegen over een oorlogsgebied voor de prijs van een luxecruise bij normaal omstandigheden. Bij terrorisme word het gevaar nog vele malen groter.
    Voor mer informatie kijk eens dit filmpje van een wetenschaper: https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

    Een dertig jaar geleden werd voorspeld dat nu zo’n beetje alle belangrijkste steden in Europa met super snelle maglev treinen met elkaar zouden zijn verbonden… Daar is ook niet veel van terecht gekomen, zelfs de aanleg van gewone hogesnelheidstreinen wil niet echt vlotten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).