Tijdens de brand van zondagavond in De Meern is niet bij iedereen de NL-Alert binnengekomen. Dat concludeert D66 na meerdere meldingen en wil dat de gemeente dit gaat controleren.
“Ons bereikten berichten dat niet alle waarschuwings- en informatiesystemen naar behoren hebben gefunctioneerd”, zegt D66-raadslid Arjan Kleuver. “En als onze informatie correct is, vinden wij dat zeer zorgwekkend. Informatie- en waarschuwingssystemen bij calamiteiten dienen feilloos te functioneren.”
Ook dat de gemeentelijke website, die voor informatievoorziening had moeten zorgen, niet thuis gaf tijdens de brand, zorgt voor vraagtekens. De fractie wil nu van het college van B&W weten of hun bevindingen kloppen, hoe dit kan en hoe dit zo snel mogelijk opgelost gaat worden.
De gemeente laat alvast weten dat de site niet plat lag maar dat de informatievoorziening op de homepage van Utrecht.nl stond. Dit bericht bevatte echter een link die naar een blanke pagina doorverwees. “De mensen die het eerste half uur op de titel van het bericht klikten kregen een witte pagina”, laat de gemeentelijke woordvoering weten. “Na een half uur is er een nieuwsbericht met dezelfde inhoud als op home aangemaakt. De instructies zijn inmiddels aangepast om de witte pagina te voorkomen. De website is geen moment uit de lucht geweest.”
Gekoppelde berichten
Enorme rookwolk trekt over Utrecht: “Sluit ramen en deuren”
Bij een transportbedrijf aan de Veldzigt in De Meern woedt op dit moment een grote…
23 Reacties
ReagerenSchandalig dit. Wat nu als er giftige stoffen waren vrijgekomen?
Zo’n systeem hoort 100% te werken. En zo niet dan moet het maar op de ouderwetse manier.
Dit systeem moeten ze geschikt maken voor elke mobiel,en niet alleen voor bepaalde types,lijkt mij niet zo’n groot probleem omdat voor elkaar te krijgen,anders heeft dit niet zoveel zin.
Moderne aanpak. Nu snel verbeteren. Het afmelden gebeurde pas vanochtend? Kon dat niet eerder?
Had de oude aanpak (tv of sirene?) wel 100 % bereik?
Wij zaten gisteren met z’n 4en op de bank voetbal te kijken. 1 van de 4 kreeg de melding binnen….
Elke eerste maandag van de maand wordt het luchtalarm getest. Deze werkt naar behoren en kan iedereen bereiken, waarom wordt dit niet ingezet? De NL-alert heb ik niet ontvangen.
Op een mobiel wel op de andere niet.
Het ligt niet automatisch aan de verzender. Het systeem is opt-in, je moet je mobiel er dus wel voor ingesteld hebben.
De herhaalde waarschuwing vannacht had niet gehoeven (ramen waren al dicht), slaaptekort kan ook weer voor ongelukken zorgen.
De afmelding kwam gelukkig niet te vroeg.
Het verspreidingsgebied kan wellicht kleiner, vooral ‘s nachts.
Ik kreeg geen bericht. 🙂
Waarom zo’n ingewikkeld systeem? Destijds bij een landelijke test bleek ook al dat het systeem niet naar behoren werkte. In de tussentijd dus niks mee gedaan, zoveel is wel duidelijk!
En hoe was het gisteravond met de lokale rampenzender RTVUtrecht gesteld? Lekker bezig met herhalen natuurlijk.
Het systeem werkt wel naar behoren maar;
*niet iedere GSM is er geschikt voor gemaakt (productprobleem)
*Je moet het zelf wel ingesteld hebben.
*de GSM moet wel aan staan
Het alert van afgelopen nacht werd opnieuw actief door de opgelaaide brand en werd pas vanochtend afgeschaald.
Wat een schandaal! Duizenden mensen, baby’s en dieren zijn blootgesteld aan een enorm gevaarlijke situatie. Heeft er iemand al een diepgravend onderzoek gevraagd en zijn de verantwoordelijke personen al opgestapt?
Dit kan echt niet!
Ook geen bericht ontvangen in Utrecht Noordwest. Testmeldingen krijg ik wel, maar de echte dus niet. Jammer.
Bij de nl-alert test van een paar weken terug kreeg ik wel een melding, net als mijn man. Beide hebben wij gisteren, met nog exact dezelfde telefoon en ze stonden ook beide aan, geen bericht gehad.
Misschien alsnog gewoon de sirene af laten gaan….
Helaas geen NL-Alert gekregen ondanks dat ik zeer dichtbij De Meern woon. Ik zit bij Vodafoon en mijn telefoon staat correct ingesteld voor dit soort berichten. Hoe weet ik nu dat het de volgende keer wel goed gaat werken?
Kreeg het bericht midden in de nacht. schrok me rot. Toen was de brand al uren aan de gang.
Die website lag zeker WEL PLAT!! Ik heb het zelf gezien. Nadat het alarm bericht was gekomen ben ik gaan test-kijken voor deze reden. En ja plat DDoS door je eigen bezoekers aanvragen. Erg armoederig in deze tijd. Gelukkig kon ik op DUIC.nl wel iets lezen ☺
Nou WIMUTRECHT, je ziet ‘t, het systeem werkt dus NIET naar behoren. De meldingen die jou boude uitspraken logenstraffen, stromen binnen……..
Erg overdreven reacties allemaal: zolang je niks ruikt, heb je ook geen last van de rook.
Hoezo alleen de link werkte niet? Ik kon ook niet op utrecht.nl komen. De pagina wilde niet laden.
@wimutrecht: nee, het systeem werkte niet naar behoren.
“Het systeem werkt wel naar behoren maar;
*niet iedere GSM is er geschikt voor gemaakt (productprobleem)
*Je moet het zelf wel ingesteld hebben.
*de GSM moet wel aan staan”
Ik heb geen NL-Alert gehad terwijl mijn buren die wel kregen en:
– mijn GSM is geschikt, ik heb maandag 6 juni wel het testbericht gehad.
– ik heb het ingesteld, ik heb maandag 6 juni wel het testbericht gehad
– mijn telefoon was aan. Ik ontving andere berichten op dat moment prima.
Ik kreeg geen alert gisteravond dat de ramen dicht moesten, maar wél een alert dat her opgeheven was en de ramen weer open konden vanochtend…
Is gevaar al voorbij?
Heb wel aankondiging, maar geen opgeheven melding ontvangen.
Zit nu al 2 dagen in mijn schuilkelder, ben die bruine bonen zat en heb lamme hand van het knijpen in de knijpkat voor wat licht.
Wimutrecht,
Kijk even in het AD/UN van vandaag, dan zie je wederom dat het systeem niet goed werkte en dat zelfs de lokale politiek zich ermee bemoeit.