‘Impact van corona op bus- en tramvervoer in Utrecht goed merkbaar’ ‘Impact van corona op bus- en tramvervoer in Utrecht goed merkbaar’

‘Impact van corona op bus- en tramvervoer in Utrecht goed merkbaar’

‘Impact van corona op bus- en tramvervoer in Utrecht goed merkbaar’
Archieffoto
De gevolgen van de coronapandemie en -maatregelen waren goed merkbaar in het openbaar vervoer in Utrecht. Dat is te lezen in de Jaar- en Trendrapportage 2021 van de provincie Utrecht. Er vielen meer ritten uit, maar bussen en trams waren wel vaker op tijd dan het voorgaande jaar.

De gevolgen van de coronapandemie en -maatregelen waren goed merkbaar in het openbaar vervoer in Utrecht. Dat is te lezen in de Jaar- en Trendrapportage 2021 van de provincie Utrecht. Er vielen meer ritten uit, maar bussen en trams waren wel vaker op tijd dan het voorgaande jaar.

Er vielen in 2021 meer ritten uit dan in 2020, zo laat de provincie weten. Een belangrijke oorzaak hiervan zou het ziekteverzuim zijn onder het personeel. Door corona zouden er meer mensen ziek zijn geweest.

De rituitval in Utrecht is volgens de provincie nog ‘redelijk binnen de perken’ gebleven. Dat komt door het afschaffen van een aantal ritten. Over de rituitval bij de tram zijn geen cijfers bekend vanwege technische problemen bij de registratie.

Te vroeg

De stiptheid van de bussen in Utrecht was in 2021 beter dan in 2020. Bussen zouden in 2020 vaker te vroeg zijn gekomen, omdat het een stuk rustiger was op de weg. De toegenomen drukte zorgde er in 2021 echter ook weer voor dat ook een flink aantal bussen te laat op de halte arriveerde.

Bij de regionale lijnen van Syntus Utrecht reden er in 2021 minder bussen op tijd dan het voorgaande jaar. Nog steeds waren er veel meer bussen op tijd dan in de jaren voor corona. Ook hiervoor wordt de rust op de weg als verklaring gegeven.

Instappers

Al met al nam het aantal instappers bij beide vervoerders in 2021 iets toe ten opzichte van het jaar ervoor. Dat waren er 33 miljoen in 2021 en 32 miljoen in 2020. Toch is het nog lang niet op het oude niveau; in 2019 stapten er zo’n 62,5 miljoen mensen in bij Syntus en U-OV.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

4 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Begrijp ik het goed? Heeft het OV dezelfde frequentie als pre-covid en gebruikten maar iets meer dan 50% van de klanten het OV? Heeft een hoog ziekteverzuim betere performance tot gevolg? Als dat niet 2 hele goede redenen zijn om het OV met 50% te reduceren weet ik het niet meer. Zo besparen we veel geld, krijgen we minder vervuiling en presteert het OV beter dan voorheen. Ik zeg win-win. De ontslagen medewerkers kunnen vast aan de slag op andere plekken zoals zorg of onderwijs.

  2. Koel Hoofd

    @JdV
    Je roept veel te vroeg, pas als de cijfers over 2022 komen is er meer duidelijkheid. Meestal komen die cijfers ergens halverwege het jaar er op, dus medio 2023. Dus nog even geduld kerel en dan mag je helemaal los gaan met je sanering.

    Intussen is coronajaren met prçorona jaren vergelijken is het zelfde als appels met peren vergelijken, erg dom want dat slaat als een tang op een varken.

  3. Cees

    Nee JDV je begrijpt het niet goed, maar dat maakt niet veel uit om de aandacht te trekken met politieke prietpraat.

  4. Claudia M.

    Toen ik 10 jaar geleden in Utrecht kwam wonen, hadden we het GVB. Ieder kwartier een bus van en naar mijn werk, met 6 minuutjes lopen. Toen kwam U-OV en werd het al gauw nog maar eens per half uur. Toen deze echter meerdere keren niet op kwam dagen, ben ik weer in de auto gestapt. Hier kon ik niet op vertrouwen en een uur, soms in weer en wind, op de volgend wachten, ik heb wel wat beters te doen.
    Nu rijdt er helemaal geen rechtstreekse bus meer. Dus of om via Vaartsche Rijn of 25 minuten lopen ook nog half in het donker deze tijd, met hogere kosten, heeft het OV nu echt afgedaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).