In juli moet het echt gebeuren; na acht jaar rijdt de tram weer dóór het stationsgebied in Utrecht In juli moet het echt gebeuren; na acht jaar rijdt de tram weer dóór het stationsgebied in Utrecht

In juli moet het echt gebeuren; na acht jaar rijdt de tram weer dóór het stationsgebied in Utrecht

In juli moet het echt gebeuren; na acht jaar rijdt de tram weer dóór het stationsgebied in Utrecht
Archieffoto Smakkelaarsveld
Het is alweer een hele tijd geleden; toen de grote verbouwing van het stationsgebied in Utrecht flink op stoom kwam werd in 2013 het Jaarbeursplein het eind- en beginpunt van de tram. In juli moet daar verandering in komen, dan rijdt de tram weer door het stationsgebied en is er één groot netwerk tussen het Science Park en Nieuwegein en IJsselstein.

Het is alweer een hele tijd geleden; toen de grote verbouwing van het stationsgebied in Utrecht flink op stoom kwam werd in 2013 het Jaarbeursplein het eind- en beginpunt van de tram. In juli moet daar verandering in komen, dan rijdt de tram weer door het stationsgebied en is er één groot netwerk tussen het Science Park en Nieuwegein en IJsselstein.

De tram in Utrecht had vanaf 1983 als begin- en eindpunt het Moreelsepark. Die halte werd in 2009 gesloten waarna halte Utrecht Centraal de eerste en laatste halte werd. Maar vier jaar later in 2013 moest ook die halte eraan geloven vanwege de verbouwingen in het stationsgebied waarna Jaarbeursplein – aan de andere kant van het station – de eerste en laatste halte werd.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Halte Moreelsepark in 2009. Foto: V.M. Lansink / Utrechts Archief

Vanaf het Jaarbeursplein was het zo’n 500 meter lopen naar het centrum en dat in een periode dat de omgeving was veranderd in een grote bouwput. De situatie was lange tijd verre van ideaal voor de reizigers. Deze zomer moet daar verandering in komen. Met de ingang van de zomerdienstregeling, in juli, moet de tram straks weer door het stationsgebied kunnen rijden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Halte Utrecht Centraal. Foto: V.M. Lansink / Utrechts Archief

Sinds de sluiting van haltes Moreelsepark en Utrecht Centraal is de Uithoflijn in gebruik genomen. Vanaf juli kunnen reizigers over het hele traject, tussen het Science Park en Nieuwegein en IJsselstein met de tram. Het trambedrijf kijkt er ook naar uit dat reizigers vanuit Nieuwegein en IJsselstein weer makkelijker naar de binnenstad van Utrecht kunnen, omdat ze niet meer hoeven te lopen vanaf het Jaarbeursplein.

Over deze gecombineerde baan in het Utrechtse stationsgebied gaan niet alleen regelmatig trams rijden, maar ook veel bussen en vanuit één richting taxi’s. Het wordt hier behoorlijk druk en daarom zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen. Verder is de halte Jaarbeursplein aangepast aan de lengte van de nieuwe trams en heeft de gemeente Utrecht de kruisingen bij deze halte vernieuwd. Het werk vormt samen met de aanpassingen aan de trambaan in Nieuwegein het sluitstuk voor de nieuwe Utrechtse regionale tramlijn.

19 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Mooi.

  2. fred

    Citaat:
    en is er één groot netwerk tussen het Science Park en Nieuwegein en IJsselstein.

    Om nu van een groot netwerk te spreken als 2 lijnen aan elkaar gekoppeld worden en daardoor eigenlijk 1 doorlopende lijn vormen ….
    Hopelijk komt er inderdaad ooit een groot netwerk van tramlijnen, want dat is wel wat Utrecht nodig heeft, met het oog op de sterke groei.

  3. herman

    mooi!

    Maar een reistijd van ruim half uur vanaf IJsselstein/Nieuwegein Zuid is natuurlijk een aanfluiting, heeft niets met hoogwaardig OV te maken.

    Een afstand van ruim 1 2kilometer in een half uur afleggen…….

  4. Zuilenaar

    Het is inderdaad ver lopen van Jaarbeursplein naar centrum. Maar niet alleen voor de trampassagiers, ook de mensen die met de bus komen moeten dat lopen. En dat blijft zo? Vroeger kon ik vanuit Maarssen op Vredenburg uitstappen nu moet je dus een hele lange wandeling maken!

  5. Metro Utrecht

    Gemiste kans om infeite niet net als in Den Haag gewoon 1 station halte te hebben boven het noordelijk deel CS haaks op de sporen.
    Deze complexe bus tram taxi baan oplossing is weer vragen om problemen.
    De metro tram dient een zo maximaal mogelijk eigen kruizing vrije baan te hebben. Zeker nu besloten is het metro net volledig uit te breiden.

  6. FrankP

    Inderdaad Zuilenaar, vanuit Oog in Al gaat er slechts 2x per uur een bus met eindpunt Jaarbeursplein. Dus moet je dan ook die 500 meter lopen naar het centrum. Hierboven genoemd verre van ideaal voor de reiziger!

  7. a

    openbaar vervoer is geen optie meer voor mensen zoals ik. Ik ben meervoudig gehandicapt en kan zulke einden niet lopen. Het is ronduit ziek dit beleid in deze stad. Logisch denken is hen vreemd. We wachten al 12 jaar op elektrische bussen. zouden er 12 jaar geleden al worden geinstalleerd. wat is hier mee gebeurd? inmiddels zijn mijn longen dankzij 13 buslijnen voor mn deur op…….. vroeger reden er 3 bussen maar door het terugkeren van de singel is de belasting hier zo groot geworden dat er voor mensen met longziekten niet meer te wonen is.

  8. Massegast

    @herman — 12 kilometer in een half uur geeft je wel het gevoel in een metropool te wonen. En over Utrecht CS naar Amsterdam CS deed de stoomtrein in 1912 net zo lang als de Intercity nu: een half uur. Waarbij je denkt: dit landje is toch eigenlijk een echt land. Ach, misschien is die gevoelswaarde het eigenlijke doel. Meer begrijp ik er ook niet van.

  9. Tim

    Eerst maar kijken of ze het halen om in Nieuwegein inderdaad in juli klaar te zijn, het is nou niet bepaald zo dat ze in het verleden werkzaamheden aan de tram op tijd af kregen.

  10. Utrechtse Jantje

    Beste @a , ik leef met je mee ! En ja het is voor nu , totaal onbegrijpelijk , dat niet al ‘n groot gedeelte van het busbestand niet is opgeschaald naar electrisch rijden , zelf in ‘n dorp als Emmen , rijden er al ‘n paar jaar alleen nog maar electrische bussen op wijklijnen zowel als in het Streekvervoer naar omliggende dorpen en zelfs naar Groningen etc.

  11. Koel Hoofd

    Hoevaak zal de tram daar uit de rails gereden gaan worden door onoplettende mensen?

  12. Jeroen

    @Herman,
    En hoe lang doe je er over met de auto, bus, en fiets? Ik ben benieuwd hoe veel dat verschilt ten opzichte van de tram.

    Verder is zo’n druk stukje rondom het station natuurlijk wel vragen om moeilijkheden. De tram blinkt in Utrecht nu al uit in vertraging, uitval, ongelukken, etc.

    Maar los daarvan, hoera, dat het een heel stuk makkelijker is geworden. Niet alleen vanuit IJsselstein en Nieuwegein naar de Uithof, maar ook naar Galgenwaard, Kampong, zwembad Krommerijn en nog veel meer locaties die veel beter bereikbaar zijn geworden. En andersom natuurlijk ook. Nog meer Utrechters die eens makkelijk naar de mooie voorzieningen in Nieuwegein en IJsselstein kunnen.

  13. Herman

    @Jeroen, de trein vanuit Houten rijdt die afstand in 8 minuten …..
    Keuze voor (snel) in plaats van de beoogde light train is een blunder.

  14. de Groot

    Aansluitend op wat Herman zegt zou het inderdaad handig zijn als er ieder kwartier/half uur een “snelle” tram zou rijden met alleen de haltes IJsselstein Binnenstad – Nieuwegein Stadscentrum – Utrecht Centraal (2x) – Utrecht UMC. Ik weet niet of dit qua planning nu te realiseren is want dan zouden er her en der inhaalsporen moeten zijn. Misschien iets voor de toekomst, want dan heb je het gemis dat Nieuwegein en IJsselstein geen treinstation hebben een beetje draagbaarder gemaakt qua snelheid naar Utrecht Centraal.

  15. Ton

    Sinds 2013 geen gebruik meer gemaakt van de tram. ( Terwijl ik toen die nog aan het centrum zijde van het station stopte het mijn faforite vervoersmiddel was..) Maar het duurt allemaal zo vreselijk lang… Aan vankelijk zou het vorig jaar al klaar moeten zijn. Maar nee hoor: Plak er NOG maar een jaartje aan vast…! En maar klagen dat de lijn zo weinig gebruikt wordt. ( Kost klauwen met geld van onze belasting centen.) Door de jaren heen wel e.a. aan verbouwingen mee gemaakt aan de tram die dan stee vast enorme vertragingen hadden. Zo moest het aan elkaar lassen van de rails bij het Antinius-ziekenhuis opnieuw uitgevonden worden. Hopelijk is er nu eens iets op tijd klaar…!!

  16. Lekke Band

    Pak de ouderwetse bus, is sneller.

  17. K.T. Smit

    Als je met lijn 28 (en nog een paar andere)naar UtrechtCS omt hobbel je door het station over de trambaan. Dat is voor mensen met gevoelige ingewanden een uiter mate onaangename situatie. Blijft dat zo?

  18. Lexus

    Niet alleen de toegankelijkheid van de trein, maar ook die van het aansluitend openbaar vervoer had vanzelfsprekend prioriteit moeten hebben in een nieuw verkeersknooppunt als het stationsgebied, maar helaas is dit allerminst het belang. De schuld hiervan ligt uiteindelijk bij het gemeentebestuur, maar mede zeker ook bij de veeleisende projectontwikkelaars Corio en later Klépierre. De gemeente heeft decennialang op een volstrekt ontoelaatbare manier aan die eisen toegegeven en nu zit de samenleving met de gebakken peren.

  19. Joëlle

    Mag hopen dat de bus vanuit IJsselstein en Nieuwegein naar de Uithof blijft rijden, die zijn (veel) sneller dan de gekoppelde tram

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).