Inchecken met bankpas of smartphone? NS zoekt in Utrecht naar deelnemers voor de proef Inchecken met bankpas of smartphone? NS zoekt in Utrecht naar deelnemers voor de proef

Inchecken met bankpas of smartphone? NS zoekt in Utrecht naar deelnemers voor de proef

Inchecken met bankpas of smartphone? NS zoekt in Utrecht naar deelnemers voor de proef
Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
Mensen die volgende week via onder meer station Utrecht Centraal reizen, kunnen worden uitgenodigd om deel te nemen aan een proef. NS is dan namelijk op zoek naar personen die tijdelijk hun bankpas of smartphone willen gebruiken om in- en uit te checken.

Mensen die volgende week via onder meer station Utrecht Centraal reizen, kunnen worden uitgenodigd om deel te nemen aan een proef. NS is dan namelijk op zoek naar personen die tijdelijk hun bankpas of smartphone willen gebruiken om in- en uit te checken.

Nu is het nog zo dat er op de Nederlandse stations alleen ingecheckt kan worden met een ov-chipkaart of treinticket. De vervoersmaatschappij gaat onderzoeken of dit systeem ‘makkelijker en flexibeler’ gemaakt kan worden. Daarom gaan medewerkers van NS tussen 15 en 22 augustus op Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, ’s-Hertogenbosch en Delft mensen werven die mee willen doen aan het experiment waarbij de deelnemers kunnen inchecken met een betaalpas of creditcard, en ook met de digitale betaalpas op bijvoorbeeld een telefoon of smartwatch.

“Met deze proef wordt in- en uitchecken voor de trein net zo makkelijk en snel als een contactloze betaling voor je boodschappen”, zegt Ivo Steffens van NS. “Je hoeft niet meer langs een kaartautomaat om een kaartje te kopen of saldo te laden, maar kunt direct inchecken en snel je trein halen. Het draait om gemak, ook als je geen abonnement hebt, kun je zo zonder extra stap gebruikmaken van de trein.”

Eersteklas

De reizigers die meedoen aan de proef kunnen vanaf 29 augustus op alle NS-trajecten in- en uitchecken met een betaalpas, smartphone of smartwatch. De deelnemers reizen zonder korting of abonnement. Ze betalen voor een tweedeklas-vervoersbewijs, maar mogen als dank voor de deelname tot 1 november zonder bijbetaling eersteklas reizen.

In 2019 is een vergelijkbaar experiment gedaan. Toen kon een beperkte groep treinreizigers in- en uitchecken met een betaalpas op het traject tussen Leiden en Den Haag. “Met deze nieuwe proef testen we het reizen met betaalpas op alle NS-stations met een grotere groep treinreizigers”, is te lezen op de website van NS.

13 Reacties

Reageren
  1. Thuisblijver

    Ik wil een proef zien waarmee de NS (of ProRail, whatever) de gastjes die er niets te zoeken hebben eens actief gaat weren. Wat een tuig en nietsdoeners daar op in die stationshal.
    Dus ik moet nu zeker mijn bankpas of telefoon laten registreren om met de trein te kunnen?
    Waarom?, ik ga in het vervolg gewoon over de poortjes springen. Geen hond die hier op let (terwijl ik gewoon op m’n falie zou moeten krijgen als ik dat zou doen).

  2. Koel Hoofd

    De NS heeft kennelijk een nieuwe doelstelling: iedereen de trein uit de eigen auto in jagen…

    Werkelijk geen haar op mijn hoofd die er over denkt om de meest onbetrouwbare vervoerspartner van heel Nederland, een staatsbedrijf nota bene want de staat is de ENIGE aandeelhouder van deze NV, de toegang tot mijn bankrekening of telefoon te geven. Te zot voor woorden dat de NS op de bekende commerciele slinkse ‘vanwege het gemak en comfort’ toon dat wil gaan uitrollen.

  3. Yo

    @ Thuisblijver

    Mooi dat je dit aanhaalt., De poortjes zouden ingevoerd zijn vanwege veiligheid en voorkomen zwartrijden, maar dat is gelul. De poortjes zijn er gekomen om data te verzamelen van reizigers. NS heeft gelogen over invoer poortjes.

    De poortjes zijn makkelijk te omzeilen, geen hond die er op let of op toeziet.

  4. Peter

    Je kunt er voor kiezen je OV-pas automatisch te laten opwaarderen wanneer het saldo beneden de gekozen waarde zakt. Dat werkt al jarenlang prima, zowel in trein als bus en tram. Wat dit nieuwe plan toevoegt, is wat mij betreft nihil.

  5. woutvr

    Wat een luxueuze investering. Kan de NS niet gewoon het OV verbeteren met dat geld?

  6. Fred

    Weinig toegevoegde waarde inderdaad.
    7,50 euro voor 5 jaar is nou ook niet zo duur voor een OV-chipkaart.
    Plus ook minder veilig denk ik om met bankpassen te gaan inchecken.
    Liever gewoon een OV-chipkaart (en al helemaal als je een abonnement hebt).

  7. Len

    @woutvr: opdat wij nooit genoegen zullen nemen met alles wat (prima) is! Van mij had die hele ov chipkaart er niet hoeven komen. Hoe meer je mensen uit handen neemt, hoe dommer ze worden en hoe meer tijd ze kunnen besteden aan legio andere zelfvervremende zaken. Maar dat moet eerst nog even onderzocht worden.

  8. Koel Hoofd

    Big brother is watching you and knows all about you…..
    Wat ooit je reinste science fiction was… wordt werkelijkheid.
    Paar briljante SF schrijvers hebben daar hele interessante boeken over geschreven, zo door de eeuwen heen…

    @Len
    “Hoe meer je mensen uit handen neemt, hoe dommer ze worden en hoe meer tijd ze kunnen besteden aan legio andere zelfvervremende zaken. ”
    Een 100% correcte observatie.

    “Maar dat moet eerst nog even onderzocht worden.”
    Dat gaat lastig worden, je zegt t net zelf ‘mensen worden steeds dommer’ maar die wetenschappers zijn wel mensen. We hebben intussen het wetenschappelijk punt bereikt dat gezond boerenverstand niet bestaat totdat de wetenschap dat heeft bewezen…

  9. Peter

    @Len
    De strippenkaart was niet slecht, maar niet geldig in de trein. Op dit moment heb ik voldoende aan de OV-kaart voor trein, bus, tram, busboot. En nooit hoeven denken over voldoende saldo want dat heb ik geautomatiseerd. Het systeem in b.v. Berlijn is nog handiger want daar hoef je niet door poortjes. Je kunt wel af en toe worden gecontroleerd natuurlijk.

  10. Len

    Vervreemdende *

  11. Ronald Utrecht

    Ik zal blij zijn als ik mijn bankpas of NFC chip kan gebruiken. Scheelt weer een pas en om de vijf jaar een nieuwe kopen en oud tegoed omzetten. Hopelijk blijft er voor de mensen die er minder blij mee zijn nog een anonieme mogelijkheid over.

  12. Chef Plongeur

    Blij hiermee! Raar dat het zo lang moet duren – in HongKong, UK, Canada, Frankrijk, Nieuw-Zeeland al decennia de normaalste zaak, hier moet het wiel worden uitgevonden.
    Ik hoop dat ik eindelijk álles via mijn smartwatch kan doen, scheelt me een hoop overbodige stukken plastic in mijn broekzak. Laat maar komen dus!

  13. Binnenstadbewoner

    Laat NS eens beginnen met het controleren van de vervoersbewijzen in de trein. Meerdere malen per week reis ik met de trein en wordt nog maar zelden gecontroleerd. Zwartrijders en overlastgevers ( meestal allebei) hebben vrij spel.
    Alleen in de spits als braveriken reizen (forenzen en studenten met resp. OV kaart van de werkgever en OV studentenkaart) wordt nog gecontroleerd. O wee als een braverik is vergeten in te checken. Die krijgt uiteraard gelijk een boete.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).