Industriegebied 2e Daalsedijk krijgt nieuwe functie: woningen, groen en culturele hotspots | De Utrechtse Internet Courant Industriegebied 2e Daalsedijk krijgt nieuwe functie: woningen, groen en culturele hotspots | De Utrechtse Internet Courant

Industriegebied 2e Daalsedijk krijgt nieuwe functie: woningen, groen en culturele hotspots

Industriegebied 2e Daalsedijk krijgt nieuwe functie: woningen, groen en culturele hotspots
Het college heeft het plan voor het industriegebied spoorzone 2e Daalsedijk in Utrecht voorgelegd aan de gemeenteraad. Het terrein moet volgens het college herontwikkeld worden en onder meer groenvoorzieningen, woningen en culturele ‘hotspots’ krijgen. Ook moet het gebied ‘autoluw’ worden.

Het college heeft het plan voor het industriegebied spoorzone 2e Daalsedijk in Utrecht voorgelegd aan de gemeenteraad. Het terrein moet volgens het college herontwikkeld worden en onder meer groenvoorzieningen, woningen en culturele ‘hotspots’ krijgen. Ook moet het gebied ‘autoluw’ worden.

Het terrein ligt ingeklemd tussen het spoor Utrecht – Amsterdam en de 2e Daalsedijk en loopt parallel met de Amsterdamsestraatweg. Het bedrijventerrein is nog steeds eigendom van de Nederlandse Spoorwegen, maar werd de laatste jaren steeds minder gebruikt.

Sinds 2000 was de gemeente Utrecht al bezig met een grootschalige herontwikkeling van het terrein. Drie eerdere plannen bleken door de economische crisis niet haalbaar. Wethouder Paulus Jansen zegt dat het plan nu beter is afgestemd op de tijdsgeest: “Dit is de eerste keer dat het lijkt te gaan lukken op dit terrein. We hebben geleerd van eerdere ideeën en hebben nu een haalbaar plan weten voor te leggen.”

Op het terrein 2e Daalsedijk zijn gebouwen zonder concrete toekomstwaarde gesloopt, waardoor er nu grote lege kavels liggen. Gebouwen met een reële gebruikswaarde zijn op tijdelijke basis in gebruik genomen en gebouwen met een cultuurhistorische waarde zijn behouden.

Straatbeeld arbeidershuisjes behouden

Het uitgangspunt van de ‘Ontwikkelvisie’ is dat het rustige karakter van de huidige woonstraten behouden zal blijven. Om de arbeidershuisjes achter de straatweg niet te zwaar te belasten met verkeer wordt een mix van woonvoorzieningen voorgesteld. Jansen: “We willen een gespreid programma. De eigenaar, NS, wil wel verdienen dus het zal een mix van koop en huur worden. Ik vermoed dat er ook een deel sociale huur zal komen. Studenten en starters pakken toch vaker de fiets en gaan met het openbaar vervoer.” Ook zal er betaald parkeren worden ingevoerd.

Naast de groenvoorzieningen in het gebied worden monumenten en beeldbepalende elementen een belangrijk onderdeel. De Bovenbouwwerkplaats en de Reparatieloods staan nu nog leeg en worden benoemd tot ‘hotspot’. Deze gebouwen moeten een publieke functie krijgen, zoals horeca of een publieksaantrekkende culturele voorziening. “Deze hotspots zullen een belangrijke bijdrage leveren aan het creëren van bekendheid van het nieuwe imago van het gebied.”

Creatieve sector

Oude spoorlijnen die door het gebied lopen moeten zichtbaar gemaakt worden en opgenomen in de buitenruimte. De aanwezige stelconplaten en spoorbielzen worden zo veel mogelijk hergebruikt. In het gebied is momenteel al een aantal bedrijven in de creatieve sector gevestigd. Dit betreft start-ups, ZZPers en creatieve vormgeving.

“Het terrein biedt grote kansen voor herontwikkeling door de ligging dichtbij het stadscentrum en openbaar vervoer, door de industriële gebouwen en bijzondere historische elementen”, zo staat in de visie te lezen. “De visie sluit ook aan bij de doelstellingen van ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar’.”

De NS heeft het initiatief genomen om samen met de gemeente en de bewoners deze ruimtelijke visie op te stellen. De komende maanden zal een ontwikkelaar worden gezocht. De verwachting is dat dit binnen twee maanden zal gebeuren.

Een overzicht van het gebied en de plekken waar de nieuwe voorzieningen moeten komen. Bron Gemeente Utrecht.
Een overzicht van het gebied en de plekken waar de nieuwe voorzieningen moeten komen. Bron Gemeente Utrecht.

7 Reacties

Reageren
  1. Dirk

    Wat is het verschil tussen ‘autoluw’ en autoluw beste redactie? Of ‘mag’ ik dat niet vragen? Ps: mijn complimenten aan de beeldredactie! ‘Mooi!’.

  2. DMS

    Dat de NS deze ontwikkelvisie heeft opgesteld samen met de bewoners is niet waar, we zijn er alleen over voorgelicht. Van alle suggesties, ideeën en wensen die door bewoners zijn aangedragen is niets terug te vinden in de visie. Het lijkt erop dat het plan al lang klaar lag voordat er contact was met bewoners. En de gemeente slikt de ontwikkelvisie voor zoete koek, terwijl er van participatie dus geen sprake was.

    Nu maar hopen dat de partij die het gebied gaat ontwikkelen wel oog heeft voor alle ideeën die leven in de buurt!

  3. Utrecht Architectuur

    Een lokatie waar enorme kans is om een mooie combinatie te creëren met hoogwaardige innovatieve architectuur & historische elementen. Belangrijk daarbij is dat dit een ” een visite kaartje” van de stad is, komende of opweeg naar Amsterdam.
    Buiten een stedenbouw kundige visie is er daarom ook zeker een Architectonisch visie nodig. Bijvoorbeeld mogelijk door een prijsvraag voor hele/deel gebieden.
    In de ” oksel” van spoorlijnen splitsing is woon hoogbouw met een schitterend uitzicht uit zicht op de intensieve treinenloop , in een Iconisch gebouw een gedachte. Utrecht laat zien dat we gaan voor duurzame & grootstedelijke visie die tevens perfect aansluit bij het heel amorfe karakter van de levendige A’dam straat weg wijk.

  4. Katy

    Een goed plan!! Maar zoals hierboven al geadviseerd ‘laat er goeie architecten naar kijken, zodat het een heerlijke wijk wordt om te wonen, werken of zo maar te zijn.’
    Maar vergeet bij ‘t realiseren ajb niet de sociale huurwoningen…

  5. Utrecht Architectuur

    Sociale huurbouw en goede Architectuur kunnen uitstekend samen gaan, kijk b.v. na gebouw MAX ( kanaleneiland Zuid) of JOHANNA ( Utrecht Science Park) Ook elders in de Randstad zijn mooie voorbeelden te vinden. Primair van belang is het ” ambitie nivo” van de opdrachtgevers. NS is hoogst waarschijnlijk hier in juist NIET in geïnteresseerd.. gaat alleen om grond afstoten/ten gelde maken. Is de 70’/80 jaren is veel ” rommel architectuur gebouwd in Utrecht zonder enige visie, en nu rijp voor de sloop qua kwaliteit uitstraling zoals b.v ” Daalse tunnel rand bebouwing..

  6. Teunis

    Staat daar nou ook een tunneltje ingetekend van het begin van de Seringstraat naar de Locomotiefstraat?

  7. Thijs

    Een tunneltje naar de Locomotiefstraat is een goed idee, maar maak die dan zo breed dat er ook auto’s doorkunnen. Dat voorkomt wachtrijen van auto’s die de Amsterdamse Straatweg op willen via de smalle straatjes. De luchtkwaliteit is er al laag. Daarnaast worden de woningen veel aantrekkelijker als de uitval naar de snelweg via de gele brug snel is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).