Ingang Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld eind augustus drie maanden dicht | De Utrechtse Internet Courant Ingang Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld eind augustus drie maanden dicht | De Utrechtse Internet Courant

Ingang Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld eind augustus drie maanden dicht

Ingang Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld eind augustus drie maanden dicht
Beeld: CU2030
De huidige ingang van de Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld sluit vanaf eind augustus voor drie maanden. De nieuwe ingang komt eind november in het nieuwe Noordgebouw. Dat meldt CU2030.

De huidige ingang van de Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld sluit vanaf eind augustus voor drie maanden. De nieuwe ingang komt eind november in het nieuwe Noordgebouw. Dat meldt CU2030.

De huidige ingang van de Noordertunnel aan het Smakkelaarsveld wordt afgebroken en de tunnel wordt ook een stukje ingekort. Vanaf maandag 27 augustus is de ingang afgesloten en zal de tunnel drie maanden lang alleen toegankelijk zijn vanaf de kant van de Van Sijpesteijnkade, vanuit de Stationspleinstalling, en vanaf de sporen.

Vanaf eind november heeft de tunnel weer aan twee kanten van het spoor een in- en uitgang. In de drie maanden dat de ingang van de tunnel aan de Smakkelaarsveldkant dicht is, wordt het deel van de tunnel dat onder het bouwterrein van het Noordgebouw loopt gesloopt. Vanaf november wordt dan het stuk waar je op dit moment overheen fietst en loopt naar het Stationsplein gesloopt.

Het Noordgebouw zal vanaf 2019 open zijn. Er komen onder meer een hotel, kantoor en woningen in.

15 Reacties

Reageren
  1. Ricard

    Voor de nieuwe ingang van de Noordertunnel moet je straks het fietspad oversteken waar iedereen van en naar de fietsenstalling fietst. Ben benieuwd hoe dit zal gaan in de spits…

  2. Herman

    @Richard, scherp gezien en die fietsenstallingg is heeeeeel groot.
    Nu is het aantal voetgangers dat die tunnel ook weer niet zo groot.
    Maar HC doet er alles aan de looproute door haar graaiparadijs vanuit de stad te nemen en vooral niet buitenom te gaan.
    zie ook de glazen wand onder Moreelsebrug die nog gebouwd wordt….

  3. Joost

    Herman, gooi alles maar weer op Kleppiere ( en nee ik werk er niet en ben ook geen fan) die glazen wand komt er om te voorkomen dat mensen een bus /trambaan gaan oversteken . Met de huidige koptelefoon, staar op mijn scherm generatie scheelt dat een paar zwaar gewonden per jaar. Je loopt straks van de haltes het station in en via het stationsplein naar het Moreelse park. Komt geen meter HC aan te pas.

  4. Buurtbewoner

    @Ricard: net zo onhandig/gevaarlijk/niet doordacht als de oversteek bij het Gegeven Paard. Staat het voetgangerslicht op groen, moet je alsnog minutenlang wachten tot alle fietsers voorbij zijn..En er is natuurlijk geen zebrapad gemaakt he, dus niemand remt af.

  5. Poepie

    @ Joost

    O nee, deze omleiding van, meen ik 900 meter extra onnodig lopen, gaat over het stationsplein. Volgens mij gaan NS en Kleppierre daar samen vreettenten exploiteren. Als je vanuit het tramstation meteen aan de Mariaplaats over het tramspoor zou kunnen, wat in theorie mogelijk is via de Moreelse brug, dan zou je niet onnodig 900 meter moeten omlopen. Het gaat dus wel degelijk om geld verdienen ipv veiligheid.

  6. Cor

    Inderdaad wel opmerkelijk dat voetgangers en fietsers elkaar gaan kruizen. Dat gaat wat worden in de ochtendspits, dat is nu al goed uitkijken geblazen.

  7. Utrechter

    Die tunnel is in de spits razenddruk. De voetgangersoversteek is nu al, met alleen nog maar de voetgangers van/naar het Smakkelaarsveld en niet eens richting Vredenburg al gevaarlijk. De markering is niet voor niets vorige week nog aangepast met een oversteekeiland. Werkelijk een zot idee om de voetgangers en fietsers elkaar in de weg te laten lopen terwijl dat helemaal niet nodig zou hoeven zijn. Zoveelste voorbeeld van slecht ontwerp in het stationsgebied.

  8. Joost

    Poepie,

    De afstand van Moreelsebrug tot uitgang stationshal is 240 meter. Maar de trams zullen verder door rijden. Dus het zal max 400 meter extra zijn. Dan loop je precies door het gedeelte van de stationshal waar geen winkeltjes zijn. En ook dat stuk stationsplein krijgt maar enkele retail units in de plint.

    Deze situatie heeft te maken met de keus die is gemaakt. Al het OV loopt via de stationshal, ook aan de Jaarbeurszijde kan het zijn dat je uit de bus komt vlak onder de Moreelsebrug en via de stationshal naar de Rabobank moet. En aan die kant is geen Kleppiere te vinden.

    On topic
    De keuze voor kruisende voetgangers en fietsers bij de Noordetunnel is apart. Ze hadden beter op de huidige plek een nieuwe ingang kunnen maken in de nog te bouwen voorzetgevel van HC

  9. Diagonaal

    Ik snap de bezorgdheid mbt de voetgangers die het fietspad kruizen maar volgens mij valt het nog mee en zit er niet veel verschil met de huidige situatie, al is die ook niet wenselijk.

    Zie ook:
    http://cu2030.nl/thumbs/1000x560f/2016-04/noordgebouw-cam02b.jpg
    http://cu2030.nl/thumbs/1000x560f/2017-03/noordgebouw-vogelvlucht.jpg

    Betwijfel ook of hier echt een praktische betaalbare oplossing voor is.

  10. Herman

    @Joost, voetgangers zijn net water ze kiezen voor de kortste weg. En voetgangers lopen, 400 meter is dus 4 minuten!
    Waarom is het bij Moreelsebrug wel zo dat je voor de veiligheid om moet lopen en wordt het elders onveiliger?

  11. JdV

    Al dit soort problemen is heel simpel op te lossen. Zowel op deze locatie als bij het Gegeven Paard/ Vredenburg-Willemstraat. Pot witte verf. Paar strepen. Dat noemen we een zebrapad. Dan moeten fietsers voorrang verlenen aan voetgangers. Dat wordt lachen. Een fietser die voorrang verleend. Dat moeten we filmen. Zou echt uniek zijn.

  12. forta

    Wat ik niet begrijp is dat de tunnel 3 maanden dicht moet aan de stadskant.
    Hebben ze niet al voorbereidend werk kunnen doen? Straks wordt het weer net zo’n fiasco als de nog steeds gesloten midden-tunnel die al maanden vertraging oploopt….
    Ondanks dat de tunnel (zeker inde spits) razend druk is beschouw ik het ding als een godsgeschenk omdat je niet door dat verschrikkelijke HC hoeft te lopen.
    Daar heeft de “klep” blijkbaar niet zijn zin gekregen!

    Over de situatie bij de oversteek Vredenburg/Smakelaarsveld (ofwel zoals Utrechters hem kennen: de Leidseweg) … zowel voor fietsers als voetgangers een bedroevende en gevaarlijke situatie!!

  13. Dirk

    Kruisende voetgangers zijn op dat punt al jarenlang vogelvrij. Zeker in de spits zou er een voetgangersstoplicht moeten zijn dat de fietserstroom daar van zowel tunnelkant als vredenburgkant kan reguleren.

    Voetgangers (in de spits) kunnen daar wel minuten wachten om over te steken van/naar paardenveldkant en dan gaan ze met zijn allen steeds meer op het fietspad staan. En hoe groter de groep is hoe slechter de voetgangers achteraan aankomende fietsers zien. Wanneer sommige voetgangers dan besluiten over te steken (omdat ze hun trein misschien missen) dan is het chaos. Het is niet redelijk van voetgangers te verwachten dat ze minuten moeten wachten om over te kunnen steken.

    Het is onverantwoordelijk zowel voor fietsers als voor voetangers hoe de tijdelijke situatie daar ontworpen is.

  14. Desa

    Weet iemand of de Schuilplaats (monument, Koude Oorlog) in deze tunnel wordt behouden of niet?!

  15. Jack

    Middentunnel is dan ook nog dicht, bedroevende situatie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).