Ingrijpende werkzaamheden om knelpunt station Utrecht Centraal op te lossen Ingrijpende werkzaamheden om knelpunt station Utrecht Centraal op te lossen

Ingrijpende werkzaamheden om knelpunt station Utrecht Centraal op te lossen

Ingrijpende werkzaamheden om knelpunt station Utrecht Centraal op te lossen
ProRail start in augustus met ingrijpende werkzaamheden bij Utrecht Centraal. Er gaat gewerkt worden aan perrons 2 en 3. Ondanks eerdere verbredingen blijft vooral perron 3 een knelpunt, zo omschrijft ProRail.  

ProRail start in augustus met ingrijpende werkzaamheden bij Utrecht Centraal. Er gaat gewerkt worden aan perrons 2 en 3. Ondanks eerdere verbredingen blijft vooral perron 3 een knelpunt, zo omschrijft ProRail.  

Het aantal treinreizigers blijft groeien. Sinds 2016 zijn er al verbeteringen aangebracht, zoals het verbreden van meerdere perrons. Toch blijft perron 3, langs spoor 5, op station Utrecht Centraal een knelpunt. Dit spoor speelt een cruciale rol in de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol, twee druk bereisde routes.

Matthijs Baurichter, projectmanager bij ProRail, vertelt: “Door de beperkte breedte van dit perron is er tijdens de spits crowdcontrol nodig om de reizigers gelijk te verdelen over het perron. De drukte vindt vooral plaats onder de stationshal, waar het perron smal is. Daarom wordt dit perron aan de kant van spoor 5 verbreed.”

Perron 3 gaat verbreed worden en perron 2 verlengd. Dat is een complexe puzel, aldus bouwmanager Erwin de Boer. “Spoor 5 moet verlegd worden, wat een verkorting van spoor 4 aan de zuidzijde tot gevolg heeft. Tegelijkertijd wordt perron 2 langs de sporen 3 en 4 aan de noordzijde uitgebreid, waardoor de functionaliteit van spoor 4 behouden blijft en spoor 3 meer ruimte krijgt voor reizigers.”

Impact treinverkeer

De werkzaamheden hebben impact op het treinverkeer. Wat precies de impact gaat zijn, is nog niet bekend. Reizigers moeten rekening houden met minder treinen en vervangend busvervoer. De werkzaamheden zijn van vrijdag 30 augustus tot maandag 9 september.

16 Reacties

Reageren
  1. Utrechtsch

    Volgens mij zou stap één moeten zijn Kleppière naar de rechtzaal te trekken en trappen te maken vanaf de Moreelsebrug.

  2. Wim's Automatiek

    Breng de pataatstraat terug!

  3. Kees N

    Toen begin 90 het station vernieuwd werd opgeleverd, was gelijk bekend dat e.e.a. niet meer zou voldoen in 2021. Dat was een vooruitziende blik, zij het dat het aantal reizigers (getallen weet ik niet meer) jaren eerder al bereikt werd. En dus werd er snel gestart met (voorbereidingen tot) het huidige station.
    Wat zijn op dit moment de verwachtingen voor de reizigersaantallen? En liggen er al conceptplannen voor een extra laag sporen ondergronds?
    Ik heb de indruk dat een beetje knutselen met perrons niet veel zal bijdragen aan de reizigersdruk in Utrecht. (iets met dweilen en een kraan?)

  4. WvR

    @Utrechtsch:
    Ja, dat gaat het treinverkeer ontzettend helpen.
    Want we weten allemaal dat een trap bijbouwen een perron langer & breder maakt. Helaas heeft Kleppière een grote vinger in de pap waar het lengtes & breedtes van perrons betreft.

    Nog meer nuttige tips?

  5. onkl

    @WvR: het klinkt inderdaad wat onlogisch, maar @Utrechtsch heeft wel een punt: Reizigers verspreiden zich niet altijd even goed over de volle lengte van het perron, waardoor er een prop aan mensen staat rond de (rol) trappen uit de stationshal en tunnels, terwijl er iets verderop nog ruimte is.
    Wanneer er trappen bij de Moreelsebrug zouden zitten, verdelen de reizigers zich beter over het hele perron, waardoor de drukste punten net wat rustiger worden.

  6. WvR

    @onkl:
    “…Wanneer er trappen bij de Moreelsebrug zouden zitten, verdelen de reizigers zich beter over het hele perron, waardoor de drukste punten net wat rustiger worden….”

    Als je treintje ook op het “b” stuk van een perron stopt wel ja.
    Daarmee samenhangend: Had je al een plan klaar liggen hoe perron 2 & 3 met de Moreelsbrug te verbinden? (pak de plattegrond er anders even bij).

  7. onkl

    Perron 3 (spoor 5 en 7) loopt gewoon onder de Moreelsebrug door. Perron 2 (effectief spoor 4) zou ik niet proberen, dat wordt nogal een trap.
    Ben wel met je eens dat de NS, wanneer er eenmaal trappen zijn aangelegd, nog eens moet kijken naar de plek waar de treinen stoppen langs het perron, want de a/zuid zijde is nu relatief onderbenut.

  8. Herman

    Vermoed dat die trappen van de Moreelsebrug wel eens heel populair gaan worden, voor veel mensen richting kantoren en binnenstad verreweg kortste weg.
    Dan ontstaat er daar een probleem, er is maar weinig ruimte voor een trap en er moeten ook nog poortjes komen.

  9. Utrechtsch

    @WvR lekker geslapen?
    @onkl ja mee eens! niet de volledige lengte van de perrons wordt benut en daar is winst te behalen.
    @herman die poortjes kun je ook op de brug plaatsen vóór de trap.

  10. Alain

    @Onkl Dank je wel voor de verduidelijking. Ik zat me achter de oren te krabben, want ik dacht eerst dat het over de buursporen ging, haha.

    Het is dus met name de enorme mensenmassa die in de spits naar Amsterdam vervoerd wordt, die de uitdaging is (valt me op dat de gebruikelijke OV-boeroepers zich gedeisd houden hier. Dat het vrij stevige perron die duizenden op lange termijn niet aankan, is een feit die in tegenspraak is met hun delusie dat het OV stervende zou zijn.)

  11. Koel Hoofd

    Mensen lopen de trap af en blijven onderaan staan wachten op de trein.
    Dat doen ze ook al vele decennia lang.
    Daarom hadden trappen bij Moreelsepark al gelijk het nieeuwe ontwerp mee moeten nemen, nu gaat het niet meer werken.
    De bevolking groeit immers gestaag met pak ‘m beet 100.000 per jaar in een landje wat niet groter wordt, wel voller net zoals de trein die tegenwoordig ‘vervoersbewijzen’ verkoopt. Dat is géén zitplek maar een plek in een trein van A naar B….
    Ben dan ook bang dat deze bedachte ingreep slechts een zeer tijdelijk effect zal hebben.

  12. S

    @kees n: uiteraard is men daar al jaren mee bezig. Oplossing wordt gezocht in station Lunetten/Mereveld..

  13. Wim

    Zo mooi zijn als die unheimische betonnen wildernis nu gelijk verfraaid zou worden.

  14. WvR

    @Utrechtsch 28/5/2024 – 9:35:
    Uitstekend, dank je!
    De noodzaak en verantwoording tot uitbreiding van spoor 2,3,4 en 5 bij Kleppière neerleggen slaat werkelijk waar helemaal nergens op. Dat is “Kleppière” gillen als er iets benoemd wordt in een straal van 500 meter waar Kleppière ook werkzaam is.

    “…die poortjes kun je ook op de brug plaatsen vóór de trap…”
    Die poortjes kun je overal plaatsen. Voor de brug zelfs, of een kilometer verder op. Ik vermoed dat veiligheidsdiensten niet warm lopen voor poortjes op een brug boven een spoor. Op de perrons zou al beter zijn. Op sommige stations werkt dat prima, maar dat zijn dan weer geen stations die het volume van Utrecht verwerken.

  15. Klaasjan

    @WvR
    Klépierre (met 1 p) heeft afspraken met de gemeente Utrecht. Om trappen aan de Moreelsebrug te maken, moeten die afspraken worden verbroken. Zo gek is die uitspraak van Utrechtsch niet. Gillen doet hij of zij allerminst.

  16. Derk van Dorth, oud-NS'er

    beste Koel, het waren altijd al vervoersbewijzen. NS heeft al heel lang afspraken met de Rijksoverheid hoeveel staanplaatsen er max. een kwartier toegestaan zijn, met een bepaalde kans. Op een bepaald moment zaten veel treinen op hun max. lengte bij een kwartierdienst, maar sinds jaren is er ETMET: elke tien minuten een trein. Dat biedt nog groeiruimte. Op de perronaanwijzers kun je nu ook zien hoeveel treinstellen er aankomen en waar je daar ten opzichte daarvan staat. Als je wel eens reist, zou je dat kunnen weten.
    @ S: Wie zoekt de oplossing in Lunetten/Mereveld? Alleen gemeente/provincie Utrecht, vermoed ik.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).