Op station Utrecht Centraal starten vandaag ‘ingrijpende werkzaamheden’. Tot en met zondag 8 september rijden er minder treinen van en naar Utrecht. Toch blijkt lang niet al het geplande werk mogelijk, tijdens de voorbereiding bleek namelijk het oorspronkelijke projectplan niet veilig uitvoerbaar binnen de geplande tijd.
Voor de forens mag het geen verrassing zijn, het kan flink druk zijn op station Utrecht Centraal. Met name op perron 3 bij spoor 5 is het enorm vol, dit is tijdens de spits een van de drukste perrons van Nederland. ProRail maakt zich langer zorgen om de situatie. Er wordt al een tijdje crowd control ingezet, maar dat is geen permanente oplossing.
Daarom is besloten om het perron te verbreden en te verlengen. Tegelijkertijd zouden bovenleidingen verlegd worden, wordt spoor 4 ingekort, worden seinen aangepast en moet er een wissel verplaatst worden. Ook staat het verlengen van het perron bij spoor 3 en 4 op de planning.
Niet haalbaar
Eigenlijk had het meeste werk de komende negen dagen moeten gebeuren, maar dat bleek niet haalbaar. ProRail schrijft daarover: “Er moet gewerkt worden terwijl station Utrecht Centraal gewoon open is en de treinen rijden. Het was niet mogelijk om veilig te werken binnen de beschikbare tijd en met het aanwezige personeel.”
Een deel van het werk wordt wel uitgevoerd, maar later zullen ook de andere werkzaamheden nog opgepakt moeten worden. Crowd control blijft daarom voorlopig nodig en het blijft druk op het perron.
Gevolgen treinverkeer
De NS waarschuwt voor serieuze hinder voor reizigers: “Tijdens de werkzaamheden moeten reizigers vooral voorbereid zijn op gewijzigde vertreksporen van hun vertrouwde trein en een zeer drukke spits op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol.”
19 Reacties
Reagerenhet houdt niet op niet vanzelf……………………. we zitten al 30 jaar in de troep en het is nog niet klaar, MEN BLIJFT BEZIG. om beroerd van te worden.
A27 puinhoop
NRU op de shop
Station in de steigers
Goeie timing en uitstekende reclame:
Heel Utrecht is onbereikbaar!
Reactie van “koel hoofd”
Zo’n “koel hoofd” heeft hij echt niet”
Ga er maar aan staan om alles in goeie banen te leiden. Ja de beste stuurlui staan nog steeds aan wal!!
Kort geleden lag het treinverkeer tussen Utrecht en Arnhem plat vanwege werkzaamheden bij Ede-wageningen, en dat duurde ruim 2 weken.
Als ze deze werkzaamheden op Utrecht CS nu in diezelfde periode gepland hadden, had dat op meerdere fronten veel gunstiger geweest.
Erg onhandig allemaal waarbij het er op lijkt dat het doel is de reiziger maximaal tot last te zijn.
Straks weer stakingen enz enz
@reaguurders hierboven: nee natuurlijk houdt het niet op, dat is en zal altijd zo blijven. Het land is nooit af en er zal altijd vernieuwing en onderhoud moeten worden gepleegd. Punt.
Het is trouwens niet de A27 die dicht is KH maar de A2. Zoiets simpels doe je al fout.
Ik ben vandaag al naar Den Haag geweest en terug naar Utrecht met de trein, ging prima! Dus onbereikbaar is wederom kletskoek, gewoon rechtse onderbuikprietpraat waar je goed in bent. Succes met je leventje.
ik begrijp werkelijk waar het probleem van perron 3/ spoor 5 niet. Ik gebruik dat elke dag, in de spits…en er is ruimte zat. Het probleem is dat er teveel amoebes met de trein reizen die niet naar het begin of eind (de trein is best lang….) kunnen of willen lopen. En dus graag op een kluitje, liefst nog voor een (rol)trap blijven staan. Een aanpassing hefet dus geen enkele zin.
ps: gemeente/ns/prorail: werk het station eens een keertje af, de kabels, goten en tijdelijke grijze aliexpress tegels mogen wel weggewerkt en/of vervangen worden.
@Koel Hoofd
We kunnen nog wel ff doorgaan hoor;
Verbindingsweg tussen Gele Brug ( bij D.E.) en Thomas a Kempisweg afgesloten.
A2 en A12 rondom Utrecht puinhoop.
Geen treinverkeer tussen CS en Overvecht.
Heel en rondom Utrecht is onbereikbaar
Moeten ze nou alles tegelijk of niet tegelijk doen? Ik snap het niet meer
@ Hoera. Lezen is ook een kunst. Dat ervaar je minder goed dan anderen de maat nemen. KH schrijft niet dat de A27 dicht is. KH schrijft dat de A27 een puinhoop is. En daarbij geen woord aan gelogen,
@ Hoera
Wie schrijft dat de A27 dicht is? Begrijpend is een gave die niet iedereen gegeven is.
Ga toch fietsen stelletje zeikstralen.
ga eens in de VS, of dichterbij, België kijken hoe de wegen er daar bij liggen. onderhoud verdient wel wat meer begrip.
of ik wel weet op welke site ik zit?
ah, touché. ik kruip weer onder mijn steen 👍🏻
Ik weet niet, of het nog zin heeft, te reageren. Maar zou het niet ookeen rol spelen, dat er steeds meer mensen komen?
Maar de Domtoren is wel af, dat wel.
Het is een begin…..
@Steve
“Verbindingsweg tussen Gele Brug ( bij D.E.) en Thomas a Kempisweg afgesloten”
En die gaat ook niet meer open.
@Jan
Het was wel de bedoeling dat ie weer open gaat.
Het wordt nu namelijk heringericht tot doorstroomroute omdat het stuk tussen kruispunt Vleutensweg-spoorbrug gras moet worden. Dus iedereen moet straks om die nieuwe Th a Kempisflat heen.
Ben benieuwd hoe dat uitwerkt op de bereikbaarheid A2.
Geen anglicisme graag, serieus is wat anders. Zeg “ernstige”, of “grote”
@ Katja
Talen evolueren altijd. Nu onder Engels/ Amerikaanse invloed, in het verleden onder Franse invloed en de verschillende Germaanse talen hebben elkaar al weet ik niet hoe lang en vaak beïnvloedt en voor veranderingen gezorgd.
In de streek waar ik ben opgegroeid wordt door geëmigreerde mensen uit het westen van het land/ de randstad, de oorspronkelijke (internationaal erkende streektaal> geen dialect) langzaam vervangen en verdrongeen door het spuuglelijke Donald Duck gebrabbel uit het westen van het land (inclusief keelziekte), omdat de randstedeling neerkijkt op mensen die “dialect”spreken en ze kun kinderen niet toestaan het accent en de taal van de streek te spreken.
Dat doet ook pijn, maar het is wat er gebeurd. Spreek ik dan van Randstaddisering?
Hoe vervelend het ook is : wij willen veilig vervoer, tijdig, snel…etcetc. maar willen niet accepteren dat het eerst slecht wordt alvorens het weer beter is !