Initiatiefnemer petitie: Wijzigingen nieuw OV-plan ‘onnozel en nutteloos’ | De Utrechtse Internet Courant Initiatiefnemer petitie: Wijzigingen nieuw OV-plan ‘onnozel en nutteloos’ | De Utrechtse Internet Courant

Initiatiefnemer petitie: Wijzigingen nieuw OV-plan ‘onnozel en nutteloos’

Initiatiefnemer petitie: Wijzigingen nieuw OV-plan ‘onnozel en nutteloos’
Archieffoto
De nieuwe dienstregeling van U-OV en Syntus wordt op 17 september voorgelegd aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. Het Vervoersplan 2020 is ingrijpend en kon al rekenen op kritiek van meerdere partijen. Inmiddels is een petitie waarmee de provincie wordt  opgeroepen tegen het vervoerplan te stemmen al meer dan 1000 keer ondertekend.

De nieuwe dienstregeling van U-OV en Syntus wordt op 17 september voorgelegd aan het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. Het Vervoersplan 2020 is ingrijpend en kon al rekenen op kritiek van meerdere partijen. Inmiddels is een petitie waarmee de provincie wordt  opgeroepen tegen het vervoerplan te stemmen al meer dan 1000 keer ondertekend.

U-OV (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad) en Syntus (regio Utrecht) zien dat steeds meer reizigers gebruikmaken van de bus en tram. Diverse lijnen worden daarom vaker of met grotere bussen gereden, maar er gaan ook haltes en lijnen verdwijnen. De nieuwe dienstregeling moet ingaan op 15 december 2019.

Volgens de initiatiefnemer van de petitie, Jasper Jonkers, probeert de provincie een Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk te realiseren zonder meer geld in het vervoer te steken.

Eerder kwam ook de Wijkraad Noordwest al in verzet tegen de voorstellen van het plan. Bij de aanpassingen in het OV wordt volgens de wijkraad geen rekening gehouden met de leefbaarheid van de wijken. Vooral Zuilen zou er op bereikbaarheid achteruitgaan.

Het hele vervoerplan lees je hier.

Nieuw plan

Het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht gaat flink veranderen. De Uithoflijn zal gaan rijden en 6 buslijnen krijgen een andere kleur en gaan rijden onder de naam U-link. Daarnaast veranderen verschillende haltes en lijnen vanaf de nieuwe dienstregeling in december dit jaar.

Op 6 U-OV-lijnen veranderen de bussen daarnaast van uiterlijk. Deze gaan met een eigen kleur rijden onder de naam U-link. Bij de start van dienstregeling 2020 moet tramlijn 22 (de Uithoflijn) rijden tussen Utrecht Centraal Centrumzijde en P+R Science Park.

Jonkers, student planologie uit Vleuten, probeert met zijn petitie de wijzigingen in het openbaar vervoer tegen te houden via de provinciale staten. “Doorgaans zien we bij dit soort controversiële wijzigingen dat de woede zich richt op de vervoerder op de dag dat het nieuwe netwerk geïntroduceerd wordt – terwijl het toch echt, hoewel de provincie zich graag in de luwte houdt, een politiek besluit is, niet het besluit van vervoerder Qbuzz”, schrijft hij.

Nutteloos

Hij zegt zelf eigenlijk te zullen profiteren van de plannen omdat hij een zogenoemde U-linklijn gaat gebruiken. “Als frequent gebruiker van één van die beoogde U-linklijnen weet ik echter ook hoe onnozel de voorstellen zijn: in lijn 37 zit doorgaans een man of 15, echt geen aanleiding voor forse uitbreidingen (alleen in de spits is het wat drukker, ‘s avonds is de bus praktisch leeg).”

De nutteloze voorstellen leiden tot zijn verbazing echter wel tot flinke bezuinigingen op andere plekken in de stad en regio. Het netwerk zou onsamenhangend zijn en maar een relatief klein deel van de stad bedienen.

Grote gevolgen

“Zonder extra geld te investeren wil men een aantal drukkere lijnen veel vaker laten rijden. Dat betekent dus dat ‘zwakkere’ lijnen verdwijnen”, aldus Jonkers. “Het idee hierachter is: voor een paar mensen is het vervelend, maar de meeste mensen profiteren. Dat is waar, maar de mensen die profiteren zijn één of twee minuten korter onderweg, terwijl de gevolgen voor die ‘paar’ (duizenden reizigers per dag) mensen vele malen groter zijn.”

Jonkers vindt het tot slot onwenselijk dat er in het nieuwe netwerk meer moet worden overgestapt. Op papier zouden meer reismogelijkheden ontstaan, maar het zou veel minder prettig zijn. Al met al noemt hij de wijzigingen ‘bedrijfskundig misschien logisch, maar het heet niet voor niets openbaar vervoer: iedereen betaalt eraan mee’.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. JdV

    OV zou geen zaak van de overheid moeten zijn. Gewoon commercieel. Zonder subsidie.

  2. Fred

    @ JdV
    Al die miljarden voor auto-infrastructuur / wegen, daar moet de overheid ook maar eens mee stoppen, geen zaak van de overheid.
    Laat de commerciëlen dat maar doen, en vervolgens tol heffen.

  3. JdV

    @Fred: Akkoord. Maar dan ook geen accijns op benzine, btw, bpm of wegenbelasting.

  4. Koel hoofd

    Die knul heeft helemaal gelijk.
    Hij heeft alleen nog niet helemaal door dat politieke prestige zowel door de burger wordt betaald en ook ten koste gaat van de burger.

  5. Erik

    @JvD: Prima. Maar dan ook geen door de overheid betaalde wegen, scholen, kanalen, bruggen en gezondheidszorg. Dat wordt een leuk land! Lage belastingen! Net als de USA. Topland! Alles daar is beter dan hier.

  6. Mark

    U-link is juist een erg goed plan om het OV in Utrecht eo. naar een hoger niveau te krijgen met een duidelijk concept en hogere frequenties op belangrijke lijnen. De reden dat een lijn 37 zo rustig is kan juist zomaar te maken hebben met de lage frequentie en te lange reistijd in vergelijking met alternatieven als de auto. Daarnaast werkt een vergelijkbaar concept in Groningen erg goed! Voor de meesten zal dit een vooruitgang zijn in flexibiliteit en reistijd… Als we echt werk willen maken van OV in Utrecht dat de concurrentie aan kan is dit wel het minste wat we kunnen doen!

  7. Swyx

    @JdV: Wat een onzin, juist doordat het nog deels een zaak van de overheid is heeft het OV nog een redelijke dekking door de wijken. Wanneer alleen de markt bepaalt, zijn alleen de winstgevende lijnen nog interessant. Dan verlies je dus juist dekking in je systeem.
    Laten we anders ook de zorg verder privatiseren, goede ervaringen mee..

  8. Herman

    @JdV, je bijdrage leest lekker weg. Alleen is de realiteit wat genuanceerder. Er is iets zoals algemeen nut (o.a. energie, water, OV, weg- en waterinfra, gezondsheidszorg, veiligheid) en dat willen we voor iedereen bereikbaar houden. Daarom geen concurrentie op dat vlak en een flinke invloed van de Overheid.

    En dat is niet zomaar, dit betreft basisbehoeften die voorwaarde zijn om menswaardig te kunnen leven.

  9. Consta

    De uithoftram rijdt in het weekend NIET. Daardoor heb je als bewoner toch een auto nodig, zeker als je slecht loopt. Jammer, dit dure openbaar vervoer is ideaal voor forenzen, niet voor bewoners. Wil de raad dat?

  10. Rob H.

    Consta 5/9/2019 – 11:43

    Lijn 28 blijft rijden en rijdt gewoon in het weekend. De Uithof is gewoon per OV bereikbaar, ook in het weekend.

  11. Erik

    @Consta:
    Welke bewoners wonen er dan aan het traject van de Uithoflijn? Hooguit die op de Uithof zelf. En dat zijn allemaal studenten die doorgaans prima ter been zijn. Kunnen dan ook prima met de bus die wel gewoon in het weekend rijdt.

  12. Scherpschutter

    @Erik

    U bent bent kennelijk een jaar of 250 geleden gestopt met het volgen van de USA. Intussen is ook het laatste bastion van vrijheid vervallen tot een semi-socialistisch hell hole, alwaar de Staat per burger intussen zo rond de 700.000 dollar heeft geleend om alle collectivistische voorzieningen te kunnen betalen, waar die voorzieningen bovendien met de dag slechter en schraler worden, zoals in ieder ander ‘sociaal-democratisch’ land ter wereld.

    De grootste beschaving die ooit heeft bestaan, is ook al lang van binnenuit aan het wegrotten door etatisten die in de overheid de oplossing voor alles zien, waar het enige dat iedere overheid ‘oplost’ welvaart en vrijheid zijn…

    Het is tijd voor privatisering. Totale privatisering. Zelfs zoiets simpels als effectief voldoen aan de vraag naar transport is gewoon niet aan een overheid besteed…

  13. Massegast

    @Scherpschutter — Heb je wel meegenomen dat de helft van de Amerikaanse federale begroting defensie-kosten zijn? Waar ik overigens geen principiële tegenstander van ben. Qua werkverschaffing is het Am. leger echt een fantastisch project. En @Erik — USA topland? De USA is een keiharde samenleving. Hoef je overigens niet te merken als je er als toerist met een gevulde portemonnee/credit card rondloopt.

  14. Rob H.

    154 jaar geleden werd de slavernij in de VS afgeschaft. De gevolgen van slavernij zie je nog dagelijks in de VS. Volgens Scherpschutter, het laatste bastion van vrijheid (meer dan 250 jaar). U trekt zelf maar de conclusies.

  15. Scherpschutter

    @Massegast

    Een fantastisch project? Een leger dient maar 1 doel en dat is verdediging tegen agressief geweld. De USA is al meer dan 70 jaar niet aangevallen en het meeste geld gaat zitten in het verwerven van oliebelangen in het Midden Oosten met agressief geweld, met miljoenen onschuldige doden als gevolg.

    Hoewel ook de USA samenleving doordrenkt begint te raken met de Europese sociaal democratische rot die haar financieel met de dag meer richting afgrond drijft, is het helemaal geen harde samenleving. Eerder soft. U krijgt simpelweg waar u zelf voor gewerkt heeft. Gewoon fair! Hier is het pas hard! In Europa kan iedereen op kosten van derden leven zonder enige tegenprestatie te leveren, zelfs zonder enige instemming van die derden….DAT is pas beenhard.

    Hele bevolkingen werken zich hier een leven de klote in en komen geen millimeter vooruit in het leven….Omdat ze als offerdier gebruikt worden voor het zwakkere vee op de belastingveehouderij.

  16. Utrechter2

    De achteruitgang van de VS door de sociaal-democratie?

    It is the other way around. De VS hebben het zo hard gespeeld dat mensen doodgingen als ze niet succesvol genoeg waren om zich te verzekeren. Nu is er een cultuurverandering die onafwendbaar is: Amerikaanse kiezers maken keuzen die vroeger ondenkbaar waren: gezondheidszorg door de staat, protectionisme. Amerikaanse kiezers geloven steeds minder in de Americain Dream zonder bescherming, nu de liberalen op DUIC nog 😉

  17. Utrechter2

    Dat lijn 37 zo rustig is in de daluren kan ook zijn omdat hij langs bedrijventerreinen gaat en die vraag valt buiten kantoortijd natuurlijk voor een groot deel weg. Dus waarom de frequentie (ten koste van andere lijnen ) verhogen als niet duidelijk is of er wel andere oorzaken zijn dan de kenmerken van Lage Weide en de Wetering? Hij maakt ook een omweg sinds hij langs Leidsche Rijn centrum gaat (veel meer bochten en stoplichten). Daarmee kan je concurreren met auto’s richting Leidsche Rijn maar je verlies weer concurrentiekracht met het centrum. Wederom: waarom andere lijnen verslechteren als er andere oorzaken kunnen zijn voor een wat lagere bezetting van lijn 37 in de daluren?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).