Innovatieve basisschool Happy Kids leert kinderen robotica en debatteren | De Utrechtse Internet Courant Innovatieve basisschool Happy Kids leert kinderen robotica en debatteren | De Utrechtse Internet Courant

Innovatieve basisschool Happy Kids leert kinderen robotica en debatteren

Innovatieve basisschool Happy Kids leert kinderen robotica en debatteren
Directeur Sella van de Griend: "Als kinderen niet op de goede plek zijn, kunnen ze faalangst ontwikkelen of hartstikke depressief worden." Foto: Marlot van den Berg / DUIC
De crowdfunding van innovatieve basisschool Happy Kids is zondag met succes afgesloten. Het streefbedrag van tienduizend euro is behaald. Hiermee is het bedrag binnen dat de school van plan is te investeren in startmateriaal, inrichting en huur. Basisschool Happy Kids biedt vooral hoogbegaafde kinderen vernieuwend onderwijs aan waarin ze zich onder andere bezig mogen houden met robotica, technologie, organisatie en debatteren.

De crowdfunding van innovatieve basisschool Happy Kids is zondag met succes afgesloten. Het streefbedrag van tienduizend euro is behaald. Hiermee is het bedrag binnen dat de school van plan is te investeren in startmateriaal, inrichting en huur. Basisschool Happy Kids biedt vooral hoogbegaafde kinderen vernieuwend onderwijs aan waarin ze zich onder andere bezig mogen houden met robotica, technologie, organisatie en debatteren.

De visie van de school is vastgelegd in de HAPPY-methode die directrice Sella van de Griend (43) zelf schreef. Op 9 januari van dit jaar opende de basisschool aan de Biltstraat, waarvan de kinderen van Van de Griend, Olivier (11) en Emma (9) de eerste leerlingen waren. Ondertussen is de basisschool verhuisd naar de Voorveldselaan en telt de school nu zes fulltime leerlingen en zeven leerlingen die één dag per week komen.

Kinderen werken bij Happy Kids met robots en 3D-printers

Manier van werken

Het ervaringsgericht en vernieuwend onderwijs van Happy Kids moeten vooral hoogbegaafde, hypersensitieve en kinderen met dyslexie helpen. “Je ziet ook dat er op scholen kinderen zitten die door het systeem lastig gedrag vertonen. Door onze andere manier van werken valt het systeem en ook het lastige gedrag weg”, aldus Van de Griend. Vooralsnog wordt er basisonderwijs van groep vier tot groep acht aangeboden, maar Van de Griend zit vol uitbreidingsplannen. “De eerste stap is de groep vergroten naar 20 leerlingen”, stelt ze.

Als kinderen niet op hun plek zijn in het onderwijs, kunnen ze ernstige problemen ontwikkelen, volgens Van de Griend: “Het is bepalend voor de rest van hun leven, voor hun geluk en gezondheid. Als ze niet op de goede plek zijn verliezen ze zichzelf, kunnen ze faalangst ontwikkelen of hartstikke depressief worden. Ze kunnen zelfs de zin van het leven niet meer in gaan zien, omdat juist hoogbegaafde kinderen al op heel erg jonge leeftijd na kunnen denken over zulke dingen.”

Lesprogramma

Van de Griend zegt over ouders en betrokkenen: “Iedereen doet dit vanuit dezelfde passie en deels ook vanuit dezelfde pijn. Mensen hebben ofwel zelf de ervaring van een rottige tijd op school, of met hun kinderen of de kinderen van iemand om hen heen.” Op woensdag werken de kinderen bij Seats2Meet in Hoog Catharijne in het Permanent Future roboticalab. De kinderen die één dag per week komen, doen hier ook aan mee. In het robotlab mogen de kinderen werken met verschillende 3D-printers, robots en virtual reality technologie. De kinderen krijgen dagelijks uiteraard ook nog ‘normale’ vakken zoals taal, Engels en rekenen, maar mogen zich in de middag storten op projecten zoals programmeren, debatteren of het organiseren van een festival.

“De kinderen leren echt voor zichzelf, niet voor de juf of voor de Citotoets. Op die manier krijgen ze ook een stuk verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces”, vertelt Van de Griend. Op school wordt veel geëvalueerd, ook door de kinderen. “De kinderen gaven zo zelf aan meer de natuur in te willen, dus dat doen we nu. We kunnen met de nieuwe locatie dagelijks de Voorveldse Polder in, wat heerlijk is. De toets is voor mij; zie ik iemand stralen?”

5 Reacties

Reageren
  1. beestje

    Hoezo Happy Kids? Is er geen Nederlandse naam te bedenken voor zo’n mooi project?

  2. Atilla Vigh

    Ik begrijp dat deze kinderen straks ook een middelbare school, eventueel hoger onderwijs en een werk en woonomgeving gaan bezoeken, waar een compleet gebrek aan omgaan met anderen compleet zal worden tegengegaan.
    Stel je voor dat je met anderen (minder begaafden, “normale mensen”, mongooltjes, buitenlanders, mensen met brillen en Tokkies) zou worden geconfronteerd?

  3. Samir Lahiri

    Interessant Atilla Vigh. Ik denk dat je eens moet langs komen. Ik geef er les, ben brildragend en heb een ‘buitenlandse’ naam. Iedere woensdagochtend ben je van harte welkom in het Permanent Future Lab, Moreelsepark 65, Seats2Meet Utrecht CS. Wanneer kom je langs?

  4. Atilla Vigh

    Dat is oké, als ik in de buurt ben, kom ik wel een bakkie halen.

  5. Samir Lahiri

    altijd welkom

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).