De havo-afdeling van het Leidsche Rijn College in Utrecht is als ‘zeer zwak’ bestempeld door de Inspectie van het Onderwijs. De school zegt geschrokken te zijn van de beoordeling en probeert inmiddels met allerlei maatregelen de kwaliteit van het onderwijs weer op niveau te krijgen.
Tussen 13 februari en 14 maart van dit jaar is de havo-afdeling van het Leidsche Rijn College onderzocht door de Inspectie van het Onderwijs. De resultaten van de havo stonden onder druk, wat aanleiding gaf tot onderzoek. Het rapport dat daarover is opgesteld wordt later deze week gepubliceerd, maar de school wacht dit moment niet af en heeft de ouders woensdag alvast geïnformeerd.
“Uit het rapport blijkt onder andere dat de onderwijsresultaten op de havo-afdeling onder de norm liggen en de school onvoldoende voor passende begeleiding zorgt als er sprake is van achterstanden bij leerlingen. Ook is een deel van de lessen onvoldoende effectief en kunnen de lessen beter worden afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. De inspectie heeft daarom de havo-afdeling van het Leidsche Rijn College het oordeel zeer zwak gegeven”, schrijft het Leidsche Rijn College in een reactie.
Wethouder Eelco Eerenberg zegt geschrokken te zijn dat de havo-afdeling van het Leidsche Rijn College op meerdere punten onder de norm scoort. “Ik ken de professionals op de school als hardwerkend, betrokken en bevlogen om het beste onderwijs aan te bieden. Tegelijkertijd moet de kwaliteit omhoog, want iedere leerling verdient in het onderwijs optimale kansen en daarvoor is goed onderwijs een voorwaarde.”
Maatregelen
De school is naar eigen zeggen direct gestart met maatregelen om de kwaliteit van de havo weer op voldoende niveau te krijgen. Met het registreren en monitoren van de resultaten van de leerlingen hoopt de school leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Een nieuw onderwijsconcept moet de kwaliteit van onderwijs ook opschroeven. “Dit omvat een nieuwe verdeling van klassikaal onderwijs en maatwerk onderwijs, waardoor we beter kunnen inspelen op de onderwijsbehoefte van elke leerling”, zegt het Leidsche Rijn College.
Eerenberg is blij dat het schoolbestuur inmiddels is gestart met een verbeterplan. “Vanuit de gemeente zijn we in contact met de school en het schoolbestuur. Waar we kunnen dragen we bij aan verbeteren van de onderwijskwaliteit, zoals het aanbieden van extra begeleiding aan leerlingen, een veilig schoolklimaat en burgerschap.”
Gekoppelde berichten
Leidsche Rijn College in Utrecht doet aangifte na ontdekking ‘bangalijst’
De ontdekking van een bangalijst op het Leidsche Rijn College heeft voor opschudding gezorgd. De…
16 Reacties
ReagerenIk weet niet wat kwalijker is: dat de school een ‘zeer zwakke’ havo afdeling heeft, of dat de school ‘schrikt’ van die beoordeling. Je zou toch denken dat ze zelf ook wel weten hoe slecht hun resultaten zijn, maar kennelijk was dat dus een verrassing voor de schoolleiding!
Altijd die loze woorden van zo’n wethouder die maar niemand tegen de borst wil stoten. Quote:
“Wethouder Eelco Eerenberg zegt geschrokken te zijn dat de havo-afdeling van het Leidsche Rijn College op meerdere punten onder de norm scoort. “ Ik ken de professionals op de school als hardwerkend, betrokken en bevlogen om het beste onderwijs aan te bieden. ”
Uhhhh, dit doen ze dus gewoon grotendeels NIET. Anders zou de kwaliteit niet zo laag of ondermaats zijn.
Wat de wethouder bedoelt te zeggen (waarschijnlijk), is dat het lieve, aardige en betrokken mensen zijn op het LRC, maar dit kunnen tegelijkertijd natuurlijk (professioneel gezien) enorme prutsers zijn! Als je een cultuur hebt van elkaar de hand boven het hoofd houden en elkaar nooit de waarheid zeggen, dan kom je nergens op professioneel gebied!
Ah! De bangalijstschool. Gaat lekker daar!
Het ligt niet alleen aan de leraren.
Dus niemand slaagde voor zijn eindexamen????
Dat oude onderwijs was echt een stuk beter.
Maar ja, linkse vernieuwingsdrang met ‘het nieuwe leren’ wat leren zo leuk moet maken dat kinderen het uit zichzelf gaan doen, apps, google en filmpjes doen de rest. Het heeft een hele nieuwe industrie opgeleverd: bijles omdat ze op school niks meer leren.
Rapport parlementairecommissie Dijsselbloem (Tijd voor onderwijs, 2008) maakt pijnlijk duidelijk hoe dat tot stand is gekomen en welke abonimabele resultaten het toen al opleverde.
Daar is sindsdien nooit iets aan gedaan, alleen plakplaatjes voor de buhne geplakt.
@Marcel
Eens, het zijn niet de leraren.
Het is het hele systeem en ideologie wat niet klopt maar wel miljarden kost en leerlingen/studenten vermorzeld.
@KH Heeft u “vermorzeld” leren schrijven in dat oude systeem? Dan had u vast alleen linkse docenten.
Het ergste is dat de leerlingen hier ook niet op de hoogte worden gebracht. Laat het maar lekker alleen tegen de ouders zeggen!
Het lijkt dat de leerlingen niet serieus worden genomen.
Bekend probleem op diverse middelbare scholen met een Havo afdeling in Nederland;
Bovenbouw Havo, 4e en 5e klas, is brugklas en klas 2 uit Coronajaren.
Was allang bekend dat hier na Corona de grote pijn zichtbaar zou gaan worden.
Dat die directie nu schrikt is kul; die wisten dit 2 jaar geleden ook al.
Wegsturen zo’n manager die daar 140 K weet te pakken.
Over de wethouder hoeven we het helemaal niet te hebben; nog grotere kul reactie.
Onderwijs en begeleiding hoort bij de scholen, niet bij de gemeente. Weet Eelco ook best wel.
Succes daar! Gaat de komende jaren namelijk echt niet beter worden met de resultaten.
3 en 4 havo is al sinds de invoering van het Havo een slachtveld. Met Corona erbij en versoepelde overgangsnormen in het VO was dit al lang voorzien.
Het zou die schoolmanager gesierd hebben als hij dit gewoon zou toegeven. Op andere scholen hebben die schoolleidingen dat namelijk wel al lang en breed gedaan en al eerder ingezet op allerhande lapmiddelen voor nog kwetsbaardere leerlingen op de havo.
Eelco zou tegen slecht bestuur moeten optreden maar weet hij veel.
Stop met klassen waarin de gemiddelde leerlingen en talenten ‘lijden’ onder de zwakkere leerlingen. Biedt weer speciaal onderwijs aan, gespecialiseerde begeleiding voor leerlingen die dat nodig hebben.
@KH, u bedoelt “abominabel”, neem ik aan.
Duidelijk goed onderwijs genoten dus.
Misschien is het voor veel leerlingen te hoog gegrepen en moeten ze een niveau lager onderwijs krijgen .
Laat het woord ‘ college ‘ ook maar uit die naam weg als het lesmateriaal aan de leerlingen aangepast gaat worden .
@ingewikkelde tijden: je verhaal klopt op bijna alle punten , alleen pakt een afdelingsmanager geen 140k-ook een rector verdient dat niet.
@realist: speciaal onderwijs is wegbezuinigd onder de neo-liberale kabinetten Rutte. Dat gaat er de komende jaren dus ook niet komen…als is het wel hard nodig, want jaar na jaar nemen de rugzakjes in de mijn klassen toe in aantal-én de casussen worden ook steeds extremer.
@Waldorff,
Ik had het ook niet over een afdelingsmanager.
Maar vooruit, die Adjes Interims die tegenwoordig al die scholen bevolken zullen inderdaad een k of 25 lager zitten.
Lijkt me nog steeds een inkomen waarvoor je een beetje mag kunnen regeren (is vooruitzien).
@waldorff. Het niet wegbezuinigd, het bestaat nog steeds maar de definities moeten anders.