Inspraak op plan Noordelijke Randweg Utrecht bij Overvecht | De Utrechtse Internet Courant Inspraak op plan Noordelijke Randweg Utrecht bij Overvecht | De Utrechtse Internet Courant

Inspraak op plan Noordelijke Randweg Utrecht bij Overvecht

Inspraak op plan Noordelijke Randweg Utrecht bij Overvecht
Artist impression NRU
Van 3 november tot en met 14 december kunnen belanghebbenden reageren op het plan voor de vernieuwde Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) bij Overvecht. De gemeente wil bij elke rotonde een onderdoorgang.

Van 3 november tot en met 14 december kunnen belanghebbenden reageren op het plan voor de vernieuwde Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) bij Overvecht. De gemeente wil bij elke rotonde een onderdoorgang.

De verkeerslichten verdwijnen en het verkeer gaat vanuit Overvecht via rotondes de NRU op en af. De gemeente wil tevens bij elke rotonde een onderdoorgang voor doorgaand verkeer. Op deze manier wil de gemeente ervoor zorgen dat automobilisten zo lang mogelijk over de NRU rijden om bij hun bestemming te komen, zodat ze niet door de woonwijken hoeven.

Inspraak

De maximumsnelheid gaat van 70 km/u naar 80 km/u en er komt stil asfalt. Tevens komen er meer oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers waardoor het Noorderpark beter bereikbaar zal zijn. De NRU zal in beide richtingen twee rijstroken blijven houden.

Het college heeft het plan van de NRU vrijgegeven voor inspraak. Het is de bedoeling dat eind 2020 wordt gestart met de werkzaamheden. De vernieuwde weg wordt volgens planning in 2025 in gebruik genomen.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Gezien de overlast die het ontbreken van een volwaardige ring rondom Utrecht voor alle inwoners met zich meebrengt zijn alle Utrechters volgens mij belanghebbende. En een aantal inwoners uit buurtgemeenten ook denk ik.
    On topic: deze weg zou minimaal 3 rijstroken per kant moeten krijgen. op de huidige manier creëren we de volgende A27 en kunnen we over 10 jaar alsnog aan de slag om weer uit te breiden. Nu even goed doorpakken, een brede weg neerleggen en zoveel mogelijk ongelijkvloerse kruisingen.

  2. Katja

    De waanzin van de autofielen.

  3. JdV

    @Katja: Jij maakt vrienden. 8,3 miljoen autobezitters in Nederland danken je.

  4. Atilla Vigh

    Waarom niet de Zuilense Ring (dat nu een autoweg is, 100km/u) opwaarderen naar een snelweg (130 km/u), net zoals de A2, A12 en A27. Dan ergens in de weilanden boven Utrecht doortrekken naar de A27 bovenlangs. Ik weet, dat kost natuurgebied en dergelijke, maar het is veel effectiever op termijn, dan een binnenring (thans een 70 Km/u weg, a la Waterlinieweg) op te waarderen door een dicht bewoond gebied.

  5. Katja

    @JdV Ik rij ook auto en fiets. Laat het maar gewoon vastlopen, dan gaan ze wel op andere tijden, en/of op andere manieren. En bovendien is 130 idioot. Kost brandstof, geeft geluidsoverlast en produceert teveel fijnstof (roet en bandenslijtage). Heb eens aandacht voor de leefomgeving en de toekomst ipv alleen het hier en nu…

  6. Cico

    Zeer goed plan om ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen, dat komt de doorstroming, luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid ten goede. Ook de verhoging van 70 naar 80 km/uur is gewoon duidelijk, al die uitzonderingen in max. snelheid is verwarrend en levert vooral boetes op.

    Aanleg van meer verkeersbanen zorgt alleen maar voor meer verkeersstromen. In Nederland heerst er nogal een jaren ’50 opvatting over infrastructuur: om verkeerscongestie te voorkomen wordt het wegennet weer uitgebreid, terwijl er nauwelijks in hoogwaardig OV wordt geïnvesteerd. We laten de NS maar lekker aanmodderen en negeren compleet de schadelijke gevolgen van meer autowegen (zoals verkorte levens door vervuiling, verkeersongelukken, het opslokken van kostbare bouwgrond en handhaving van de status quo van filerijdend Nederland). Ondertussen wordt autogebruik nog steeds fiscaal gestimuleerd, werkgevers investeren in het autopark van hun personeel, nadelen worden genegeerd of er staat een drogreden tegenover (iets met verliesgevend van het spoor bijvoorbeeld).

    Autorijden is fantastisch, maar we moeten een keer realistisch worden over het intensieve gebruik ervan. Dat gaat gewoon niet in de Randstad. Met een groeiende bevolking en economie is het niet haalbaar dat iedereen een auto onder zijn kont heeft. De 3+ lege stoelen in je auto worden niet gevuld met een goedbedoelde app.
    In andere delen van de wereld, met een vergelijkbare hoge bevolkingsdichtheid, wordt er daarom volop geïnvesteerd in het OV. Kijk maar naar Aziatische landen als China, Japan en Korea. Zelfs de VS legt hogesnelheidslijnen aan. Een lastige boodschap in ons individualistische ingestelde landje, maar de auto is simpelweg niet de toekomst. De miljarden (!) die worden uitgegeven aan asfalt zijn een tijdelijke oplossingen, deze kun je beter investeren in hoogwaardige OV. Bijv snelle forenzentreinen tussen de grote steden en hun woonkolonies.

  7. Tiny

    Goed verhaal Cico.

    En JdV, jij maakt van een stukje weg nogal een catastrofe. Er is nooit een snelweg geweest daar en de boel in Utrecht loopt aardig, meer onrust stoken gaat daar geen verandering in brengen. Je mag zelf kiezen er last van te hebben dat daar geen snelweg ligt of niet, maar het oeverloze gezeur wordt wel vermoeiend.

  8. JdV

    @cico. Snelle forenzentreinen brengen je van het ene naar het andere station. Behalve als je op een station woont en op een station werkt is het vrij nutteloos om binnen een half uur van a naar b te reizen met een flitstrein en vervolgens meer dan die tijd kwijt te zijn om vanaf dat station naar je huis of werk te komen. OV levert geen punt naar punt verbindingen maar van hub naar hub. En daar zitten we nou juist niet op te wachten. Het ouderwetse concept van treinen moet op de schop. Mensen werken en leven tegenwoordig op allerlei verschillende locaties op verschillende tijdstippen. Treinverkeer komt nog uit de tijd dat je om 8 uur begon en om 5 uur weer naar huis ging. De toekomst is aan autonoom electrisch vervoer met autos die veel efficienter gebruik kunnen maken van de wegen. Van deur tot deur en wanneer jij dat wil.

  9. WvR

    @Katja:
    Ik word een beetje moe van dat fijnstof gelul.

    Als je d’r vanaf wilt: Auto’s met de huidige verbrandingsmotoren afschaffen, emissie vrij maken, of vervangen door motoren die geen fijnstof produceren. Maar dat gejank over hoe veel beter/slechter voor de gezondheid een bepaalde hoeveelheid fijnstof is vind ik echt zinloos gewauwel. Als of de longetjes en het milieu even opgelucht adem halen bij de 0,1% minder geproduceerde hoeveelheid fijnstof bij snelheden lager dan 100 km/uur, en alle gezondheidseffecten in eens *wel* acceptable zijn. Da’s voornamelijk esotherisch gelul in de ruimte om mensen een gevoel te geven dat ze Iets Aan Het Milieu Doen.

    Ik rij overigens ook auto, en voel me daar geenszins schuldig over, nog over de door mij geproduceerde hoeveelheid fijnstof.

  10. Kees

    @ JdV

    Heel Utrecht is binnen een half uur te befietsen. Sterker nog, binnen dat half uur sta ik in Nieuwegein, Maarsen of Zeist. Daarnaast telt Utrecht meerdere treinstations (7 stuks) en tramhaltes waardoor die reisafstand nog meer verkleint wordt. Utrecht heeft zo’n beetje het beste bus-ov van Nederland met de hele dag op de meeste lijnen iedere 8 minuten een bus, zeker binnen de stad. In de avond gaat de bus nog 4x per uur.

    Vanuit de halte is het maximaal 5-10 minuten lopen naar je huis.

    De rest van je verhaal hoef ik niet te lezen, omdat je basisargumenten niet kloppen. Het is roeptoeteren van de hoogste orden. Dat autonoom elektrisch vervoer wordt door de traditionele automobiel- en olielobby, die flinke druk zet op de politiek (CDA en VVD), tegengewerkt, zodat het nooit goed van de grond gaat komen. Te veel concurrentie voor hun verdienmodel.

  11. Erik

    Nee hoor, JdV. Jij beschrijft de jaren ’70 en ’80, toen binnensteden verpauperden en Maarssenbroek nog een gewilde ruime groene woonwijk aan de A2 was.

    Tegenwoordig zijn de steden in opmars, juist omdat ze rond die hubs van jou liggen. Ik (en vele Utrechters) ben in amper 10 minuten op een station. Ik (en vele andere Utrechters) forenzen per trein. En een ander groot deel woont en werkt gewoon in dezelfde stad. Het is juist heel ouderwets om nog suburbia’s en kantorenparken aan te leggen en daar dan met de auto elke dag voor 9 en na 5 heen en weer te rijden. Auto voor de deur is ouderwets.
    Ik zit nu ongeveer halverwege mijn werkzame leven. Ik heb nog nooit een auto gehad. Ook geen behoefte aan. Als ik een (elektrische) auto nodig heb dan leen of huur ik er wel een. En de generaties na ons gaan dat heel normaal vinden. Dat is ‘tegenwoordig’.

    De noordelijke randweg kan wel een opknapbeurt met ongelijkvloerse kruisingen gebruiken (ben ik er met mijn fiets sneller overheen), maar een snelweg hoeft het echt niet te worden.

  12. Tom

    @JdV Volgens die redenering zijn snelwegen ook niet nuttig tenzij je naast een afslag woont. Goed OV is een combinatie van snelle verbindingen tussen hubs en hoogwaardige lijnen van bestemmingen naar die hubs toe.

  13. Piet

    Laten we hopen dat ze direct een trajectcontrole aanleggen. Zodat iedereen zich ook aan de 80km/u houdt. Blijkt het beste te zijn voor het milieu, de doorstroming en daarnaast de minste kans ongelukken.

  14. Erwin K

    Kees en Erik, wat voor jullie geldt, hoeft niet per definitie voor iedereen te gelden. Sterker nog, uit onafhankelijk onderzoek van het KiM (Ministerie van Infra) blijkt dat dit in toenemende mate juist niet geldt.

    In Utrecht is met name het forenzenverkeer per auto (+16%) in de afgelopen jaren toegenomen. Gemiddelde afstand is ruim 24 kilometer. Dit zijn mensen die voor hun werk dus afhankelijk zijn van de auto. Of waarvoor er geen goed OV alternatief is.

    Binnen Utrecht, of elke andere middelgrote stad kun je je verplaatsen met OV en/of fiets, daarbuiten is het een heel ander verhaal. Van hub naar hub kun je vertalen van stad naar stad, van dorp naar stad en van stad naar dorp is dus met het OV veel minder goed, en soms helemaal niet te doen. Ook al is de auto per km nu minimaal zo’n 3 keer zo duur, het OV is voor veel mensen simpelweg geen optie.

    Vwb de generaties na ons die een andere invulling zullen kiezen? Wie weet. Er is echter geen enkel bewijs voor. Sterker nog, uit CBS onderzoek blijkt dat de 20ers van nu per hoofd minder auto’s bezitten, maar de totale groep 20ers groeit, en blijft het absolute aantal auto’s binnen deze groep gelijk. En het autobezit in de groep 30 jarigen neemt almaar toe volgens ditzelfde onderzoek van het CBS.
    Ofwel, er is geen enkel signaal dat autobezit zal gaan afnemen. Hooguit dat men op latere leeftijd een auto aanschaft.

    De auto industrie investeert overigens massaal in autonoom electrisch vervoer. Electrisch vervoer is er inmiddels, het autonome ervan ligt niet bij de industrie, die technologie is er al. Het is juist de overheid die hier en stap moet zetten. Te beginnen met toelating.

  15. BW

    @Kees
    “Autonoom elektrisch vervoer wordt tegengewerkt door de traditionele automobiel- en olielobby”? Zoals wel vaker ben ik zeer benieuwd waar jij je nieuws vandaan haalt, want elektrisch vervoer is inmiddels door iedere autofabrikant omarmd en wordt gesteund door iedere politieke partij van links tot rechts. Akkoord, behalve bij Trump, maar die neemt vrijwel niemand meer serieus. Het besef is overal ter wereld doorgedrongen dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zal verdwijnen. Deze week was bijvoorbeeld nog in het nieuws dat zelfs Saudie Arabie (de grootste olie producent ter wereld) de economie ombouwt om niet meer afhankelijk te zijn van olie.

  16. Kees

    @ BW en Erwin K

    De autombielindustrie (de traditionele dus. niet Tesla) brengt ieder jaar een paar procent elektrische voertuigen op de markt.Een paar procent1! Dat is eerder marketing en greenwashing dan dat men echt is overgeschakeld (niet dus). Daarnaast heeft men doelbewust jarenlang lelijke elektrische voertuigen op de markt gezet, om het imago te bedoelen. De techniek is al decennia lang mogelijk, maar is altijd geblokkeerd door het blok traditionele automobielindustrie en oliesector.

    Vanaf de jaren zeventig kon men al auto’s bouwen die op 1 liter benzine 100 km konden afleggen. (Jack Nicholson presenteerde er al 1 tijdens de superbowl in de jaren zeventig) shell heeft dit prototype laten verdwijnen uit de geschiedenis, om maar eens wat te noemen. Waterstoftechnologie bestaat ook al lang en is al lang veilig te krijgen> ook geblokkeerd. De automobiel doet her en der wat om sympathie te krijgen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

  17. Toine Goossens

    @Kees, inderdaad u bent al als Jansen geidentificeerd. Ik prefereer uw naam ´Roeptoeter´, dat is wel zo duidelijk.

    Mobiliteit neemt wereldwijd gigantisch toe. In Nederland, met zijn grote nationale en internationale diensteneconomie, neemt mobiliteit bovengemiddeld toe. Het is die werkelijkheid die de capaciteit van infrastructuur op de proef stelt en belast.

    Wie mobiliteit wil verminderen die moet terug naar 50 jaar geleden toen werk, wonen, recreëren, winkelen, kerk of politieke partij bezoek, nog om de hoek zaten. Wandelend kon je al je contacten onderhouden.
    Sindsdien zijn het aantal activiteiten die wij ontplooien en de actieradius die wij ons daartoe permitteren geëxplodeerd.

    Wie die reisdrift in wil perken die moet het lef hebben om de vrijheid die mensen hebben om te doen waar ze zin in hebben en wat ze leuk vinden in te perken. Wie de enorme handelsstromen wil beperken, die moet het lef hebben om de goegemeente duidelijk te maken dat de koopkracht dan met 60% wordt beperkt. Die moet het lef hebben om alle luxe uit te bannen.

    Fietsfetisjisten die zich verre reizen permitteren, die elke 5 jaar een nieuwe inrichting kopen, want we verhuizen, die kinderwensen hebben, die alleen met de laatste gadgets tevreden zijn die moeten stoppen met de bullshit om anderen de les te lezen.

  18. Angelique

    @Kees
    Een half uurtje… Google Maps is het daar niet mee eens.
    Maar misschien heb je wel een hele snelle fiets, dat zou kunnen.
    Helaas is mijn wereldje iets groter dan alleen de bebouwde kom van Utrecht.
    En het OV in Ankeveen stelt echt niets voor. Of Baarn. Of Apeldoorn. Allemaal werkplekken die ik heb geprobeerd met het OV, maar dan een verdubbelde reistijd opleverden.

  19. Kees

    @Angelique.

    Misschien moet je eerst eens leren goed met google-maps, andere routeplanners en ov9292 om te gaan. Dan leer je zien dat de bereikbaarheid van de gehele regio top is, per fiets, ov en te voet.

    Qua werk- en woonplek; kennelijk ben je op de verkeerde plek gaan wonen ten opzichte van je werkplekken. Lijkt me zo klaar als ene klontje. Zeker als je wat te klagen hebt.

    Wat jij doet is andere mensen opzadelen met jou verkeerde egoïstische keuzes. Een samenleving maak je nog altijd met z’n allen. Zolang jij niet aan andere mensen denkt heb ik het volste recht om mensen als jij compleet te negeren in plannen voor de toekomst. Ere wie ere toekomt. Doei. Al jouw argumenten zijn door jouw ego-levenshouding komen te vervallen.

    Maak plaats voor mensen die wel wonen en werken in deze regio. Ankeveen is overigens prima te befietsen vanuit Hilversum, dat 3 stations heeft, of Bussum met twee treinstations. Ongeveer 15-25 minuten fietsen.

  20. cas

    @ Kees, ga eens weg uit je randstad bubbel, In Nederland is bij 90% van de verplaatsingen de auto sneller dat het OV en dan heb ik het niet over 5 minuten. Woon je in Lombok en werk je op de dam in Amsterdam… je dan is de trein het beste en snelste.

  21. Luuk Upuuk

    Halloo, ben ik de enige die ziet dat van de parkeerplaats van het tuincentrum nog maar 1/3 tot 1/4 overblijft?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).