Internationale Architectuur Award voor verkeersleidingspost Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Internationale Architectuur Award voor verkeersleidingspost Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Internationale Architectuur Award voor verkeersleidingspost Utrecht

Internationale Architectuur Award voor verkeersleidingspost Utrecht
De verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht mag trots zijn op haar gebouw. Architectenbureau De Jong Gortemaker Algra heeft het gebouw ontworpen en mocht de Internationale Architectuur Award 2016 in ontvangst nemen. Dit heeft ProRail gisteren bekendgemaakt.

De verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht mag trots zijn op haar gebouw. Architectenbureau De Jong Gortemaker Algra heeft het gebouw ontworpen en mocht de Internationale Architectuur Award 2016 in ontvangst nemen. Dit heeft ProRail gisteren bekendgemaakt.

Het imposante gebouw, gelegen in de Cartesiusdriehoek is te zien vanuit de treinen die rijden tussen Utrecht en Gouda/Amsterdam. In de blikvanger wordt het treinverkeer van de regio in goede banen geleid. Na een jaar bouwen is het kantoor vorig jaar geopend. Bij de bouw is gelet op duurzaamheid, er is gebruik gemaakt van dubbelglas en het dak is bedekt met zonnepanelen. Het gebouw heeft de award onder andere gekregen vanwege het design. Het gebruik van staal en glas geeft de post een industriële en rauwe uitstraling. Het gebouw heeft een oppervlakte van 4.500 vierkante meter.

Prijs

In totaal waren er uit 43 landen, 132 winnende projecten. De verkeersleidingspost is het enige project dat uit Nederland werd genomineerd. Naast gebouwen kwamen ook landschapsarchitectuur en stedenbouwkundige projecten in aanmerking van de award.

9 Reacties

Reageren
  1. jeroen de vries

    Zo he, dat is even fijn.Een architectuurprijs. Maar is het niet zo dat het gebouw vooral functioneel in staat moet zijn de taken uit te voeren waarvoor het is gebouwd? Al is het een bunker zonder ramen, als dat er voor zorgt dat er geen verstoringen van het treinverkeer ontstaan is dat prima wat mij betreft. Al het andere is onbelangrijke bijzaak.

  2. Rob H.

    Kijk aan! Jeroen de Vries, de enige Nederlander die Hoog Catherijne mooi vind! Want functioneel beton!

  3. Rob Huibers

    Wow, dat gebouw heeft “dubbelglas” en op het dak liggen zonnepanelen. Dat is nog niet eerder vertoond!

  4. jos stelling

    Mooi! Gefeliciteerd!

  5. Jeroen de Vries

    @rob h. Nee hoor, HC mag voor mij ook plat. Maar wat ik zeg is dat functionaliteit het enige belangrijke is voor een regelcentrum van Prorail. Architectuur voegt letterlijk niets toe.

  6. Frenkie van Twillert

    Wat Rob Huibers zegt! *trots! * En dan één van de slechts 132 winnaars, what are the odds!

  7. Lekkage

    Een korte reactie van mensen die hier werken:
    – Het gebouw is zo lek als een mandje.
    – Zonsverduistering lamellen komen bij bewolking naar beneden.
    – Italiaanse jury dus zal het wel een goedmakertje zijn voor de Fyra.
    – Je kan niet goed naar buiten kijken. Altijd beperkt een plaat roest elk uitzicht.
    – De verlichting, temperatuur en luchtvochtigheid functioneren onvoldoende.
    – Vloeren zijn extreem onvlak.
    En de winter moet nog komen!

  8. jos stelling

    @ Lekkage. Tja en dan werkt u (meervoud) ook nog bij Prorail. Wellicht moet u eens de uitvoerder/aannemer aanspreken. Het slecht naar buiten kunnen kijken blijft natuurlijk wel een dingetje (qua bladeren en sneeuw op de rails). Kop op.
    Het is mooi gebouw.

  9. Dirk

    Gefeliciteerd!

    @lekkage
    De kritiek komt verwend en in sommige gevallen kinderachtig op mij over (Fyra).

    Elk nieuw gebouw heeft een curve waarin aanpassingen gemaakt moeten worden om het klimaat goed te krijgen (een paar winters en zomers) en dan nog zit je met persoonlijke voorkeuren van mensen die het te warm, koud, droog of vochtig vinden (de typische uitdagingen van een open office). Het is een prachtig gebouw en ik denk dat het mooier is dan menig ander kantoorgebouw in Nederland.

    De klimaatproblemen moeten natuurlijk opgepakt worden maar ik hoop dat de medewerkers van Prorail het ook waarderen dat er zodanig geïnvesteerd is in dit gebouw en dus in hen. Prorail had ook een loods ergens kunnen neerzetten zonder ramen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).