Het invoeren van het fietsverbod in een groter gedeelte van de Utrechtse binnenstad gaat niet gebeuren per 1 januari 2018. Dat bleek gisteren tijdens een debat tussen raadsleden en de wethouder. Er is nog te veel discussie over hoe het verbod precies ingevoerd moet worden.
De gemeente is van plan om het voetgangersgebied in het centrum uit te breiden. Het fietsverbod moet gaan gelden aan de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat en aan de westzijde tussen de Gaardbrug en de Hamburgerbrug. In het hele voetgangersgebied zou van 10:00 uur tot 18:00 uur niet meer gefietst mogen worden. Deze tijden zijn vanaf volgend jaar nieuw: tot nu toe mag je van 06:00 tot 18:00 uur niet fietsen in het gebied.
De Utrechtse binnenstad trekt steeds meer bezoekers en de Domstad is de snelst groeiende stad van Nederland. “Dit ruimtegebrek leidt steeds vaker tot irritaties en frustraties bij voetgangers, fietsers, automobilisten en bevoorradingsverkeer”, liet de gemeente eerder weten als reden voor de uitbreiding.
Er is echter veel discussie, zowel in de stad als in de gemeenteraad over het onderwerp. Wethouder Lot van Hooijdonk erkende dit gisteren ook: “Er zijn heel veel reacties op het plan. Iedereen is voetganger of fietser. Dat het er druk kan zijn wordt wel gedeeld, en dat er behoefte is aan duidelijkheid ook.”
De verschillende betrokken dragen echter diverse oplossingen aan voor het probleem. Het CDA gelooft bijvoorbeeld niet in een verbod. Het handhaven van het fietsverbod zou volgende de lokale fractie niet te doen zijn en zou leiden tot hoge kosten. Ook vindt het CDA dat er geen aantrekkelijke alternatieven voor fietsers zijn en wijst nog eens op de nu al drukke verkeersknooppunten als de Neude, Janskerkhof en het Vredenburg. Sander van Waveren (CDA): “Stuur liever op het fatsoen van fietsers dan op moeilijk handhaafbare regels. Fietsers en voetgangers kunnen prima rekening met elkaar houden.”
Esther Walgering van het restaurant Graaf Floris op de Vismarkt is het daar niet mee eens: “De stad groeit en het wordt met de dag drukker in het centrum. Er zijn zo veel voetgangers op de Vismarkt dat er voor fietsers geen plek meer is. Het veroorzaakt onveilige situaties en de bereikbaarheid van winkels komt in het geding. Daarom is het goed dat het fietsverbod tussen 10:00 en 18:00 uur ingaat zodat wij weer beter te bereiken zijn voor onze bezoekers.”
De Fietsersbond in Utrecht vecht het plan van de gemeente aan. Peter van Bekkum, voorzitter van de Fietsersbond afdeling Utrecht: “Het fietsverbod gaat niet werken, omdat het niet aansluit bij de momenten en plaatsen waarop het druk is.” De Fietsersbond wil dat het winkelgebied toegankelijk blijft voor fietsers. Dat kan volgens Van Bekkum eenvoudig door de Oudegracht als wandelstraat in te richten, waar de fiets te gast is en niet verboden. “De drukte kan worden verminderd door te zorgen voor een echt aantrekkelijke fietsroute via het Domplein en de Lange Nieuwstraat.”
Thijs Westra van GroenLinks: “Wie op zaterdagmiddag over de vismarkt loopt realiseert zich dat de drukte in goede banen geleid moet worden. Ook op andere dagen wordt het steeds drukker. We zijn blij dat het college een voorstel doet, maar GroenLinks vindt dat de fietser hierin meer ruimte moet krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door de tijden dat je in dit gebied mag fietsen op te rekken en rekening te houden met de drukke en minder drukke dagen in de week.”
Ook andere partijen in de raad hadden gisteravond vragen aan de wethouder over het plan. De ChristenUnie vindt dat de noodzaak van het plan onvoldoende is aangetoond, er zouden ook andere maatregelen genomen kunnen worden, want de geplande maatregelen zouden te rigoureus zijn en nadelig voor de fietsers. Ook het CDA liet weten niet overtuigd te zijn dat de gekozen oplossing leidt tot een verkeerskundig betere situatie, wellicht zouden ‘lichtere’ varianten beter zijn. De VVD vroeg zich ook af of het echt nodig is om bestaande routes aan te passen. D66 ziet graag dat de alternatieve (hoofd)fietsroutes eerst worden afgemaakt, extra fietsparkeervoorzieningen worden gerealiseerd en andere aanvullende maatregelen om de voetgangers-/fietsersdrukte beter te spreiden. Dit zou nu onvoldoende gebeuren. De PvdA liet weten voorstander te zijn van het plan, maar heeft ook aandacht voor de zorgen en bezwaren en vraagt de wethouder om ook zeker naar andere opties te kijken.
Vertraging
Wethouder Van Hooijdonk liet weten dat de uitbreiding van het voetgangersgebied, inclusief de verbodstijden, tot stand is gekomen samen met bewoners en ondernemers. Ook zouden er al alternatieve routes voor fietsers zijn, maar ze merkte ook op dat er nog wel een kwaliteitsverbetering op deze routes moet plaatsvinden. Ook gaf de wethouder aan dat het huidige voetgangersgebied prima werkt, en dat het omfietsen eigenlijk geen tot weinig tijdsverlies gaat opleveren. Ook uitte ze twijfels over eventuele gefaseerde invoering omdat dit weer lastig communiceren is naar fietsers en voetganger. Wel besloot de wethouder dat de uitbreiding van het voetgangersgebied niet ingaat op 1 januari, wat eerder zo gepland was. Het is niet duidelijk hoe en wanneer het verbod nu wel ingaat.


26 Reacties
ReagerenGraag ook een verbod op autoverkeer in de binnenstad 🙂
En pak liever de spookfietsers aan op de grachten (en ook daarbuiten !).
Wat een slap bestuur heeft Utrecht toch.
Dit fietsverbod wordt echt wel gedragen door een groot deel van de stad. De Fietsersbond, die zeer weinig inwoners vertegenwoordigt, heeft ineens een loodzware stem door een medialobby net voor het debat.
Een slap bestuur dus, incl. een zeer incapabele en incompetente raad en gekaapt door een ambtenarenapparaat gevuld met het old boysnetwork inmiddels.
Op cruciale dossiers is men de regie kwijt. Zoals wonen. Waar de vastgoedbaronnen, incl. louche pandjesbazen de scepter zwaaien. Of men heeft de regie uit handen gegeven zodat er een koers wordt ingeslagen waar veel inwoners niet op zitten te wachten zoals citymarketing of toerisme, zodat Utrecht een tweede Amsterdam wordt, terwijl men ook het beleid uit Amsterdam van 2003/ 2005 t/m 2016 kopieert, 1 op 1, met alle negatieve gevolgen van dien (of veel hoogbouw in de stad; ook vastgoed).
Maar bij de huizenmarkt wil de raad alles nog verder aan de markt over laten, terwijl diezelfde markt een vernietigende werking heeft op bevolkingssamenstelling en gezonde toekomst van de stad. Het heeft in een decennium tijd tot een grotendeels onbetaalbare stad geleid.
Bij Graaf Floris vinden ze het natuurlijk lastig, al die fietsers tussen de voordeur en hun terras. Die willen de oude gracht er ook nog bijtrekken.
Dat het verbod niet te handhaven zou zijn, zoals het CDA zegt, lijkt me pure kolder. In andere delen van het voetgangersgebied lukt de handhaving toch ook, waarom dan niet op de Vismarkt en de Oude Gracht?
Zag gisteren uitzending over de Wallen.Fietsen verboden!
Zo kan het dus ook.
Jammer. Lijkt me nog steeds een prima plan.
Het zijn niet de fietsers die voor onveilige situaties zorgen, maar de voetgangers die zonder te kijken en zonder noodzaak de straat versperren of onverwachte bewegingen maken en ook geen ruimte maken als een fietser belt. Zij houden zich niet aan de verkeers- en fatsoensregels.
Ben zelf fervent fietser, maar vind dat in typische loopgebieden (oude gracht, vismarkt, elisabethstraat, etc) geen fietsers te dulden zijn met name die met een air van “sodemieter op en ga opzij”. Dus doorzetten!
Waarom moeten er nou weer extra regels worden gemaakt? Ik dacht dat iedereen voor minder regels was. De Vismarkt wordt automatische een wandelgebied tijdens winkeltijden, je kan er gewoon niet met je fiets doorheen persen. De meeste mensen rijden daarom ook liever een straatje om. Diegene die per se wel over de Vismarkt willen fietsen, luid bellend, zijn gewoon zelfingenomen figuren die je niet gaat veranderen met een regeltje.
Nooit gedacht dat ik met het CDA eens zou zijn, maar het komt vaak neer op een kwestie van fatsoen. En die route van Smakkelaarsveld via Vredenburg/Neude naar Janskerkhof en verder verdient inderdaad aandacht, met name tijdens de spits is het er levensgevaarlijk op die smalle paden en kriskras kruisend verkeer. In mijn ogen veel belangrijker dan ‘irritaties op de Oudegracht.’
@Marcel Bovy, de naïviteit spat van je reactie af. Er zijn 2 partijen schuldig aan de gevaarlijke situaties en door 1 van deze 2 te elimineren los je het probleem op.
Want met de supersonische (elektrische) fietsen in combinatie met wandelende telefoon zombies is geen goed huwelijk te maken. Laat staan met toeristen die geen idee hebben wat de verkeers- en fatsoensregels zijn omdat ze niet bekend zijn met dit fenomeen.
Ik snap ook niet hoe je met droge ogen kunt zeggen dat fietsers niet voor onveilige situaties zorgen. Verbaas mij nog elke dag hoe de fietsers zich in Utrecht gedragen (kom zelf oorspronkelijk uit een andere middelgrote stad). Rood licht doet men hier niet aan en het is een zeldzaamheid als men groot licht aan heeft in het donker.
@ Marcel Bovy
De natuurlijke ontwikkeling is dat de straat de voetganger als hoofdgebruiker heeft gekregen op de aangewezen plekken. Dat kan je krampachtig gaan reguleren (strepen trekken, bekeuren) of je kan de natuurlijke ontwikkeling zijn werk laten doen en de fietser de ruimte geven die daarvoor nodig is op een andere plek. De fietsroute waar ook veel meer ruimte is, is via Jansjerkhof, Domplein etc.. Nog geen 50-500 meter verwijderd van de beoogde stukken voetgangersgebied. 3,5-5 minuten extra looptijd, 1,5- 3 minuutjes fietstijd. Waar hebben we het over? Dat zijn nu straten waar je prima kan fietsen en waar ruimte is voor meerdere weggebruikers. Daarnaast. De 100 meter lange Vismarkt kan je tussen 10 en 18.00 prima bewandelen met de fiets in de hand (2 minuten lopen?) jAlsof de wereld vergaat.
Toen een groot deel van het centrum voetgangersgebied werd in de zeventiger en tachtiger jaren, werd er niet zo bezopen krampachtig gereageerd als nu door fietsers en automobilisten (en raad).
Ik als fietser en bewoner centrum snap de commotie niet. Ik loop trouwens grotendeels door de stad. 1 vd voordelen, alles in de stad is op loopafstand. Ik loop ook richting CS. 15 minuten lopen. Gaat sneller dan in de fietschaos meegaan en ook nog een stallingsplek zoeken. Wat ik wel zie? Mensen die te laat van huis of werk weg gaan, altijd haast hebben en heel aso de weg opeisen en mensen wegdrukken van de weg, stoep, fietspad. Zij beïnvloeden vanuit hun stress de wereld nogal negatief. Misschien wat minder willen op een dag? Ook voor eigen geluk en gezondheid beter.
Ha ha ha. De wethouder bijt in het stof en probeert achteraf nog steeds wanhopig haar gelijk te halen. In maart zijn er verkiezingen en de coalitie vertoont de eerste scheuren. Hopelijk kunnen we tijdens de verkiezingen dit onzalige college definitief laten verdwijnen.
Ee fietsverbod is niet haalbaar omdat fietsers meerendeels asociale weggebruikers zijn.
Jammer toch.
Even leek het erop dat GroenLinks eens een keer tegen de alleen aan zichzelf denkende Fietsersbond in durfde te gaan maar helaas…
Waar moet ik nou toch op stemmen as maart?
@ JdV
Jij was toch ook voor een fietsverbod en het dus toch met de wethouder eens op dit punt? Rare opmerking derhalve……
@ BramD
Gelukkig is er een echt groene partij met een interessante kijk op de economie: de PvdD!
@Op Lettend: in dit geval kan het niet fout. Of de wethouder verliest, of de fietsbond. Beide uitkomsten zijn mooi.
Prima plan voor zaterdag en zondag. Maar op doordeweekse dag moet bewoner toch gewoon met fiets naar stad kunnen voor een boodschap. Om dan om te moeten fietsen, vervolgens fiets in een fietsenstalling moet plaatsen gaat mij echt te ver. Naar mijn mening is gemeente er voor bewoners en niet voor de toeristen. En houd alsjeblieft op met zeggen dat toeristen goed zijn voor economie van de stad. Op meer horeca zitten we echt niet te wachten! De leefbaarheid van de stad gaat er voor de gemiddelde inwoner steeds verder op achteruit. Wijken worden overgenomen door studenten en toeristen zonder enige binding met de wijk. Gezinnen vertrekken uit de stad etc. Kom net uit Amsterdam, heerlijke stad maar zou er nooit meer willen wonen, veel te druk. Maar…fietsen staan nog wel geparkeerd op bruggen, pleinen en straten! Daar kan Utrecht voorbeeld aan nemen. Moet er wel aan toevoegen dat fietsers in Utrecht meest asociale fietsers van Nederland zijn. Ben het er absoluut niet mee eens dat ze altijd alle ruimte krijgen tov auto, maar binnenstad moet ook voor fietsers bereikbaar blijven!
@JdV: Hear, hear.
@ Johanna, je kan 500 meter omfietsen of 100 meter lopen met de fiets aan de hand. Wereldschokkend.
Ik zou me meer zorgen maken over de verdere neo-liberalisering van de binnenstad, waardoor de winkeltjes waar je boodschappen kan doen heel hard verdwijnen en ingewisseld worden voor kleding en nutellashops e.d., dan je zorgen maken over een route die wordt omgelegd, omdat de natuurlijke stroom van een straat simpelweg door de tijdsgeest veranderd is. (in de toekomst hoef je dus ook eigenlijk niet meer met de fiets in de binnenstad te zijn voor je dagelijkse boodschappen, een hele geruststelling voor je).
Echt, wat een verwend gezeur houden sommige Utrechters erop na. Ik proef een beetje een Amsterdamse mentaliteit bij sommigen. Nou weet je wat, Amsterdam is vlakbij. Ga je daar toch lekker wonen. Huizenprijzen> even belachelijk hoog. Daar willen zo ook overal en altijd, zonder regels, fietsen. Lekker gaat het daar ook. Zo vriendelijk zijn ze daar in het verkeer tegen elkaar: oorzaak: drukte en stress door drukte en mensen die het gevoel hebben bekneld te zijn in het verkeer. Dat maakt onaardige mensen. Leidt je het verkeer in goede banen> resultaat: aardige mensen.
Slecht.
Dat Groenlinks door de knieën zou gaan (en hun eigen wethouder zou afvallen) was wel te verwachten. Maar dat CDA hier het voortouw in neemt?
Fatsoen… Hou toch op. Juist fatsoen is niet te handhaven. Als alle fietsers fatsoenlijk waren dan was dit hele fietsverbod nooit bedacht. Op de drukste delen van de Oudegracht kun je overdag toch al niet meer fatsoenlijk fietsen. En de fietsers die ik soms op zaterdag nog zie proberen om over de vismarkt te fietsen, hebben van fatsoen nooit gehoord. Die verdienen het om van hun fiets gerost te worden, of een boete. Maar het is nu nog legaal.
Fietsers zijn niet meer de kwetsbare groep verkeersdeelnemers van vroeger. Ik steun de ambitie om Utrecht fietsstad nr 1 te maken, maar daar hoort bij dat Utrecht ook eens gaat nadenken wat er met de uitwassen van dat fietsvriendelijke beleid moet gebeuren.
Verbieden in drukke winkelstraten en al het (foutgeparkeerde) schroot opruimen. Hup gemeente!
Wat zou u zeggen van wijkverpleegkundige die ook mensen in de binnenstad hebben.Die moeten hun fiets stallen en gaan lopen.Dat is niet te doen.Dus denken na,auto’s mogen toch bevoorraden tot 11 uur daar heb je veel meer last van.
E. Carbo
Ja, want die wijkverpleegkundigen, dan hebben we het inderdaad over misschien 25 mensen per dag in het centrum. Overdrijf toch niet zo. Ook wijkverpleegkundigen kunnen dat ene stukje van 100-500 meter lopen met de fiets aan de hand hoor. (En als ze te weinig tijd krijgen van hun baas, dan ligt dus daar het probleem, bij die baas, dan moeten ze daarmee in conclaaf). Overigens wonen er niet zo heel veel mensen op de Vismarkt en op het stukje Oude Gracht dat wordt afgesloten, dat is alleen maar het stukje voor het oude Aboriginal Art museum en café België. daar wonen niet zo veel mensen en al helemaal niet veel zorgbehoevenden.
En er worden dus nieuwe routes gemaakt waar de fiets ruim baan krijgt, vergeet dat niet. In 2/3 van het gebied dat als centrum aangemerkt wordt mag je ook in de toekomst nog gewoon fietsen hoor, dus hou eens op met dat geklaag.
Ik ben er wel blij mee. Ik kan geen 100 meter lopen, maar gelukkig nog wel fietsen, dus wat moet ik zometeen? Maar niet meer in de binnenstad komen?
Er wordt maar vanuit gegaan dat elke Utrechter maar 500 meter kan lopen. Er zijn ook Utrechters die dat niet kunnen. En die willen ook gewoon in de binnenstad kunnen komen!
@ Astrid
Hoe vaak moet het je eigenlijk uitgelegd worden.
Ja kan straks fietsen via: Janskerkhof, Jansdam (evt. Oud kerkhof, “stadhuisplein”) Domplein, Zadelstraat, Mariaplaats, of via Lange Jansstraat, Pottenstraat e.d..
In de plannen blijft 90% Oude Gracht waar je nu mag fietsen ongemoeid. Alleen het stukje voor het oude Aboriginal Art museum wordt fietsvrij, net als de 100 meter Vismarkt. Tenzij u daar precies woont, moet u niet zo zeuren. Daarnaast kunt u voor tien uur en na 18 uur daar ook gewoon fietsen, net zoals in een groot deel van de winkelstraten. In 2/3e van het centrumgebied verandert helemaal niets. Behalve dat de winkels waar de lokale bevolking graag komt in rap tempo aan het verdwijnen zijn.
Mocht u echt zo slecht ter been zijn, dan heeft u in het voetgangersgebied meer aan een rolstoel, rollater of scootmobiel die grotendeels vergoed worden in de Nederland. Maar als dat het geval was geweest, had u weer niet zelfstandig kunnen fietsen.
Jammer, dat uitstel. Zal wel weer afstel worden. Ik maak dagelijks meerdere malen gebruik van de bestaande route over Wed, Vismarkt en/of Zadelstraat. Wie heeft er nu bezwaar tegen een route die enkele tientallen meters langer is?