Jaarbeursplein bijna klaar: garage zo goed als af en fietspaden krijgen asfalt | De Utrechtse Internet Courant Jaarbeursplein bijna klaar: garage zo goed als af en fietspaden krijgen asfalt | De Utrechtse Internet Courant

Jaarbeursplein bijna klaar: garage zo goed als af en fietspaden krijgen asfalt

Jaarbeursplein bijna klaar: garage zo goed als af en fietspaden krijgen asfalt
Foto's: CU2030
Het gloednieuwe Jaarbeursplein gaat op 15 september officieel geopend worden en ook de garage onder het plein is bijna af. De Croeselaan, zoals de parkeergarage gaat heten krijgt 778 parkeerplekken waarvan 42 met elektrische oplaadpunten. Het plein is volledig vernieuwd en wordt autovrij en geschikt voor grote evenementen.

Het gloednieuwe Jaarbeursplein gaat op 15 september officieel geopend worden en ook de garage onder het plein is bijna af. De Croeselaan, zoals de parkeergarage gaat heten krijgt 778 parkeerplekken waarvan 42 met elektrische oplaadpunten. Het plein is volledig vernieuwd en wordt autovrij en geschikt voor grote evenementen.

Na de start van de Tour de France in 2015 werd er begonnen aan de bouw van het nieuwe Jaarbeursplein. Veel werk ging er in de ondergrondse parkeergarage zitten. Deze garage vervangt de garage die bovengronds op het plein stond. Deze garage had 1020 parkeerplaatsen, de nieuwe krijgt er met 778 plekken een paar honderd minder.

De parkeergarage Croeselaan

De nieuwe garage is voornamelijk bedoeld voor de huidige en toekomstige omliggende kantoren en hotels. Deze bestaande en nieuwe panden hebben geen eigen parkeerterrein en kunnen gebruik gaan maken van de parkeergarage.

Een dagkaartje voor je auto gaat 38 euro kosten. De gemeente vertelt daarbij dat het stallen van je fiets voor een dag in de Jaarbeurspleinstalling gratis is. De gemeente ziet dan ook graag dat forenzen met de fiets naar het station komen. Het plein zelf wordt dan ook ingericht voor voetgangers en fietsers.

Het Jaarbeursplein is belegd met natuursteen uit Schotland. Het gesteente heeft daar miljoenen jaren gelegen voordat het naar Utrecht kwam en heeft verschillende kleuren, van goudgeel tot zwart. Het plein wordt op een zodanige manier ingericht dat het gebruikt kan gaan worden voor grote evenementen. Het eerste evenement staat al gepland. Op 7 september vindt het sportevenement King of the Court plaats. Beelden van deze wedstrijd, die een variant op beachvolleybal is, gaan door tientallen internationale televisiezenders worden uitgezonden.

Gekoppelde berichten

Fotoverslag

8 Reacties

Reageren
  1. Jasper

    Nu maar hopen dat de fietspaden niet al te breed en te uitnodigend zijn. Verkeer wat niet weet welke kant ze op moeten rijdt nu ook vaak op fietspad van Westplein langs Jaarsbeurs richting Croeselaan en vice versa. Ben al een paar keer van m’n fiets gereden…

  2. Bastiaan

    Ik hoop dat er nog bomen worden teruggeplaatst, het wordt anders wel een hele kale (en zomers ook bloedhete) bedoeling zonder schaduwplekken. Ik kan me herinneren dat er voorheen een aantal platanen langs de bushalte stonden.

  3. Jochem

    @Bastiaan: Er komen nog een hoop bomen terug (je kan de vlakken ook al zien in het plein waar ze zullen komen), het is nu alleen nog niet het juiste seizoen om ze te planten.

  4. JdV

    Super. Des te meer parkeerplaatsen des te beter.

  5. Steve

    Waarom kunnen de taxi’s niet dichterbij de roltrappen?
    Lekker klantvriendelijk is de gemeente Utrecht weer voor de reizigers die moeilijk ter been zijn en zakelijke klanten en vakantiegangers met bagage.

  6. Binnenstadsbewoners

    Moooooi,,,kunnen als die herriefestivals uit de binnenstad naar dat plein
    Hebben de pleinbewoners in de binnenstad eindelijk rust
    Beetje reuring in de stad is leuk
    Bierrockfestivals daar zitten de binnenstadsbewoners echt niet op te wachten

  7. Michiel

    Nee, aan een plein in de binnenstad van Utrecht ga je natuurlijk wonen voor je rust!

  8. M.

    Helemaal eens met Steve: het stadskantoor en het station moeten beter/dichterbij bereikbaar zijn voor taxi’s. Veel mensen wijken uit naar Vleuten voor het stadskantoor. Ik vind het ongelofelijk dom voor nieuwbouw, die je zo mooi toegankelijk had kunnen bouwen voor minder validen (en ook mensen met veel bagage).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).