Jonge onderzoekers maken Utrechtse versie van Youtube-hit | De Utrechtse Internet Courant Jonge onderzoekers maken Utrechtse versie van Youtube-hit | De Utrechtse Internet Courant

Jonge onderzoekers maken Utrechtse versie van Youtube-hit

Jonge onderzoekers maken Utrechtse versie van Youtube-hit
Still uit de video
Jonge onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben een film gemaakt die de saamhorigheid bevordert en vooroordelen vermindert. De groep, Utrecht Young Academy, deed onder begeleiding van hoogleraar Publiek Management en Gedrag Lars Tummers, onderzoek onder 902 Utrechters.

Jonge onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben een film gemaakt die de saamhorigheid bevordert en vooroordelen vermindert. De groep, Utrecht Young Academy, deed onder begeleiding van hoogleraar Publiek Management en Gedrag Lars Tummers, onderzoek onder 902 Utrechters.

Vorig jaar zag sociaal psycholoog Madelijn Strick de video ‘All that we share’ voorbijkomen op sociale media. “Het was een filmpje over inclusie onder Denen dat me sterk deed denken aan een bekende theorie binnen de sociale psychologie, het common ingroup identity model.” Die video is inmiddels meer dan 5 miljoen keer bekeken.

Volgens die theorie is het mogelijk om mensen van verschillende groepen het gevoel te geven dat ze tot een gezamenlijke overkoepelende groep behoren, wat uiteindelijk de saamhorigheid bevordert. “Ik wilde weten of we die twee, de wetenschappelijke theorie en een soortgelijk filmpje, aan elkaar konden koppelen.”

De Utrechtse sociaal psychologe klopte aan bij de gemeente Utrecht. “Wij wilden de saamhorigheid onder Utrechters onderzoeken. En we wilden weten of we dat gevoel van saamhorigheid konden stimuleren door een soortgelijke film te maken als de Denen. De gemeente werkte daarin graag samen.”

902 Utrechters

In februari namen de onderzoekers hun film op in TivoliVredenburg. “Die film was het uitgangspunt van ons onderzoek onder 902 Utrechters,” stelt Strick. “We maakten drie groepen. Alle drie de groepen moesten een vragenlijst invullen waarin we onder meer hun saamhorigheidsgevoel en hun vooroordelen bevroegen.”

De eerste groep vulde de vragenlijst in nadat ze het filmpje over Utrecht en de Utrechters hadden gezien. De tweede groep zag een algemenere versie van het filmpje, en groep drie kreeg geen film te zien. “De eerste twee groepen scoorden veel beter op saamhorigheid. En het zien van een van de twee filmpjes bleek ook vooroordelen te verminderen”, aldus Strick.

Bekijk hieronder de video:

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).