Begin juni zal de gemeente verkeersdrempels gaan plaatsen op de Kanaalstraat en de Laan van Nieuw Guinea. Met deze beslissing lijken de oproepen voor meer veiligheid van zowel de winkeliersvereniging als bezorgde buurtbewoners gehoord. Vorige week startte één van de buurtbewoners nog een goed ondertekende petitie tegen het roekeloze rijgedrag.
De werkzaamheden in Lombok beginnen 6 juni en zullen drie maanden duren. De drempels zouden eigenlijk afgelopen najaar al worden geplaatst, maar de aanleg werd uitgesteld door werkzaamheden op de nabijgelegen Leidseweg. Deze moest als alternatieve route dienen, een mogelijkheid die de komende maanden wel van toepassing is.
Opluchting
Het nieuws is een opluchting voor wijkbewoonster Lidewij Vos die onlangs een petitie startte nadat ze was aangereden door een automobilist. ‘’Met de petitie wilde ik het probleem op de agenda van de gemeente zetten. Ik denk dat de gemeente wel weet dat er een probleem is, maar niet hoe groot het is’’, aldus Vos. ‘’Je moet wel heel zen zijn om daar rustig te fietsen.’’
De petitie werd zo’n 1900 keer getekend, iets wat Vos zeker niet verwacht had. ‘’Eigenlijk was mijn doel om 1000 handtekeningen te verzamelen, daarom weet ik nu zeker dat ik genoeg heb om een punt te maken.’’ Ook de reacties die de tekenaars van de petitie achterlieten liegen er niet om. Moeders die zich zorgen maken om hun kinderen en bewoners die toegeven de straat te mijden luchten er hun hart. “Verontrustend”, volgens Vos.
Spanddoeken
Ook PvdA-raadslid Bülent Isik ondertekende de petitie. “Er wordt al zolang over dit probleem gepraat, maar er wordt uiteindelijk niks gedaan. De gemeente moet accepteren dat het een groot probleem is en daarnaar handelen”, aldus Isik die al 25 jaar in Lombok woont. “Het dubbelparkeren en het hardrijden lijken alleen maar erger te worden.” Isik is wel erg tevreden over de spandoeken die een paar maanden geleden zijn opgehangen door de winkeliersvereniging Lombok. De banners met ontmoedigende teksten als ‘Rij rustig broertje’ en ‘No need for speed’ zijn geschreven om de vaak jonge overtreders aan te spreken.
“We hebben gekozen om de banners in straattaal te schrijven zodat ze wellicht meer raakvlak hebben bij de bestuurders’’, aldus een woordvoerder van de winkeliersvereniging. Ook de winkeliersvereniging laat weten blij te zijn met de ontwikkelingen.
Vos is ondanks het bericht dat de drempels er nu daadwerkelijk komen toch van plan om de petitie in te leveren. “De drempels helpen niet tegen alle problemen, zo zullen ze het dubbelparkeren niet tegen gaan.”
17 Reacties
ReagerenHet blijft onbegrijpelijk dat er niet beter gehandhaafd wordt. Wat overigens als remedie tegen de verloedering van het verkeersgedrag in Utrecht in algemene zin geldt.
Ongelofelijke parkeer chaos,,,grootste probleem,,,dubbel parkeren,,,handhaving kijkt de andere kant op,,bang voor klappen
Het resultaat van jarenlang kapotpamperen
1900 handtekeningen in zo’n korte periode is een indrukwekkend aantal, maar het artikel wekt de indruk dat de gemeente als reactie drempels plaatst. Dit is feitelijk onjuist. De drempels staan al langer op de planning na mislukte proef met goedkoper parkeren.
De reden waarom de gemeente niets heeft gedaan de afgelopen jaren is de politieke gevoeligheid die ook naarboven in de discussies rondom de petitie.
Op dit moment is de gemeente bezig om een procesgroep te formeren die het proces moet vormgeven waarbij alle belanghebbenden samen tot een visie komen rondom de Kanaalstraat. Dit moet einde jaar klaar zijn en zal dan wellicht kunnen leiden tot maatregelen die de Kanaalstraat van een ruwe diamant tot een parel voor de stad maken.
Het blijft in mijn ogen onbegrijpelijk dat het oorspronkelijke ontwerp van de Kanaalstraat, waarbij de fietspaden waren verbreed (incl. verkeersdrempels), na opmerkingen vanuit de winkeliers door de Gemeente weer is teruggebracht naar de huidige situatie met de bekende smalle fietspaden. Dit ondanks verzoeken van de buurt om vrijliggende fietspaden of bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer.
Blijkbaar is de stem van de bewoners naar de politiek te zwak geweest. Hopelijk is het geluid van de bewoners na de petitie van Lidewij Vos duidelijker.
Ik vrees er nu zelf voor dat de problemen maar ten dele worden opgelost. Dubbel parkeren en openzwaaiende portieren los je er niet mee op evenals intimiderend rijgedrag. Ook komen er geen extra fietsstallingen bij terwijl er een overduidelijk te kort is.
Er blijft nog een hoop te verbeteren over….
Wat ik misschien nog erger vind is dat het als gezeur wordt gezien en afgedaan. In het ergste geval wordt er met geweld gedreigd. Zolang die mentaliteit blijft bestaan zal er niet veel veranderen.
En dan niet pro forma drie van die laffe lage drempeltjes maar, net zo als op de IBB straat, om de 50 meter van die hoge stormbaan killers.
Ah, fijn! Drempels.
Ik snap niet waarom het zo moelijk is om een aantal keer per week 4 agenten door de straat te lopen en iedereen op de bon te slingeren die dubbelparkeert / overlast veroorzaakt.
Grappige suggestie van Marcus. Zodra dat gebeurt gaan dezelfde reaguurders op deze site daarover klagen en vragen of de politie niks beters te doen heeft, zoals boeven vangen…
Overigens lijkt mij dit geen taak voor de politie maar voor handhaving en toezicht (boa’s) van de gemeente.
Zoals al gezegd: beter handhaven! En die drempels moeten er sowieso komen.
Toch wordt er wel gehandhaafd hoor. Ik heb de afgelopen tijd motoragenten een bon zien uitdelen.
En uitbreiden naar bijvoorbeeld Groeneweg? De drukte neemt daar ook flink toe en er wordt buitengewoon hard gereden. Daar liggen nu een paar lage verkeersdrempels die roekeloze rijders met alle liefde gebruiken als lanceerplatform.
Wat zou de Kanaalstraat er geweldig op vooruitgaan als hij autovrij werd.
waarom kunnen de mensen niet gewoon de fiets nemen? Mensen willen toch vooral graag hun auto laten zien in de kanaalstraat. Maar ben meer geinteresseerd of ze een mooie fiets hebben…
In de damstraat staan ze altijd in een rij, rijden een rondje via kanaalstraat… en zijn dan weer terug in de damstraat voor het volgende rondje. Zou tolheffing niet werken?
Gewoon handhaven of het nou boa’s zijn, motormuizen of gewone golfjes.
Laat je vaker zien.
Het onderliggende probleem daar is dat je mensen hebt die het gewend zijn om alles met de auto doen, waarmee ze letterlijk de straat verstoppen.
De structurele oplossing is streng handhaven op te hard rijden en dubbel parkeren en het aantal parkeerplaatsen flink te minimaliseren. De winkels in Lombok zijn helemaal niet zo uniek dat je daar veel parkeerplaatsen nodig hebt omdat er bezoekers zijn die van heinde en verre komen. Het is allemaal lokaal bezoek uit de wijk.
Voor de duidelijkheid invalideparkeerplekken moeten behouden/gecreëerd worden (en ook daar moet streng op gehandhaafd worden dat er alleen invaliden parkeren).
Daarmee zouden dezelfde randvoorwaarden worden geschept die in andere autoluwe plekken in de wereld ervoor gezorgd hebben dat de retailomzet stijgt en dat mensen blijer zijn als ze in die omgeving verblijven.
@ Dirk: als bewoner zie ik dat tegenwoordig ongeveer iedereen een invalideparkeerkaart gebruikt op de Kanaalstraat. Vervolgens lopen jonge twintigers de auto’s uit en rechtstreeks de kebabzaak/juwelier/etc. in. Op oneigenlijk gebruik van die dingen staat volgens mij (nauwelijks) een sanctie en de pakkans is 0.
Daarnaast is het een racebaan waar dagelijks bijna ongelukken gebeuren (een wonder dat er niet zoveel slachtoffers vallen). Die nachtelijke openiningstijden van bepaalde kebabzaken zijn overigens ook niet veel soeps (lees: need for speed op zaterdag om 6:00 uur ‘s ochtends).
Bovenstaande overigens al vaker gemeld bij gemeente en politie maar ja, wat doe je er aan (behalve handhaven).
Woon hier overigens al jaren met overwegend veel plezier maar dit zou nog stukken beter kunnen.