De vierde aanvliegroute richting Schiphol is van de baan. Deze aanvliegroute zou over de regio Utrecht lopen. Er waren veel zorgen en protesten tegen deze vliegroute. Vrijdag maakte het kabinet bekend andere plannen te hebben.
De vierde route was onderdeel van het opnieuw indelen van het Nederlands luchtruim. Vliegverkeer dat landt op Schiphol nadert de luchthaven nu nog vanaf drie plekken in Nederland, er lag een plan om een vierde aanvliegroute te maken. Die zou over de regio Utrecht gaan.
Zowel vanuit bewonersgroepen als lokale overheden klonken er zorgen over de nieuwe route, vanwege mogelijke extra hinder. Volgens actiegroepen zou de aanvliegroute ook slecht zijn voor de volksgezondheid.
De reden dat de vierde aanvliegroute nu van tafel is, heeft echter een andere reden. Het ministerie laat weten dat de benodigde internationale aansluitingen het nu niet mogelijk maken.
Gekoppelde berichten

Gemeente Utrecht uit zorgen om vierde aanvliegroute Schiphol
Gedeputeerde Huib van Essen heeft in een brief aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat…

Protest tegen vierde aanvliegroute onder Bollendak in Utrecht: ‘Geen snelweg boven ons hoofd’
Onder de noemer ‘Geen snelweg boven ons hoofd’ werd zaterdagochtend onder het Bollendak in Utrecht…

Veel onrust en onduidelijkheid over de nieuwe aanvliegroute over provincie Utrecht; wat weten we op dit moment over het plan?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over…
22 Reacties
ReagerenDaar zal @ Toine Goossens wel van balen, de rest van Utrecht daarentegen hangt de vlag uit 🥳.
Paniek om niks dus.
Jippie ! Het eerste goede besluit van dit kabinet !
Wonderlijk , vlieg regelmatig bijna over utrecht heen bij Europese vluchten. Vooral Jaarbeurs en HC zijn dan goed herkenbaar.
De proefvluchten vond ik vreselijk lawaaierig, dus ik ben hier erg blij mee.
Terecht.
Snap niet dat sommige mensen dit überhaupt een enorm goed idee vonden.
Fijn dat het van de baan is.
Nu de andere 3 aanvliegroutes nog ontmantelen.
Dus als die internationale aansluitingen het in de toekomst weer wel mogelijk maken halen ze t plan misschien weer uit de ijskast?
Dat is toch iets anders dan van de baan.
Wel goed nieuws dat het niet doorgaat, want naast de problemen voor onze provincie bracht de route ook problemen voor bijv. de kleinere vliegvelden in het land.
Dus de route naar een nog grotere monopolie positie voor Schiphol is hiermee ook afgesneden.
Goede zaak!
Jammer! Het was vast mooi geweest om Utrecht vanuit het vliegtuig van dichtbij te aanschouwen.
Enfin, veel geld en stress later blijkt het idee niet eens haalbaar…
De overheid zou eens haar handelswijze moeten omdraaien, eerst kijken naar wat kan voordat ze dingen gaan doen die helemaal niet kunnen.
Dat banencaroussel helpt ook niet, dat draait enkel om nitwits in positie te houden.
Dus alle actievierders zoals XR gaan dus noooit meer vliegen? Knap hoor!
Barry is natuurlijk een drol eerste klas maar dit is een topbeslissing. Kon natuurlijk ook niet anders. Alsof je even een nieuwe snelweg aanlegt tot de grens en andere landen verzoekt aan hun kant ook ff een weg neer te leggen en daar NL binnen te rijden…
Het wordt hoog tijd voor een eigen vliegveld! Amsterdam, Rotterdam en zelfs boerengehucht Eindhoven heeft een eigen vliegveld….Utrecht dreigt een uit de kluiten gewassen boerengehucht te worden zonder infrastructuur, maar wel met 400.000 inwoners. Hoog tijd voor visie en ambitie, in plaats van terug naar de Middeleeuwen.
Make Utrecht Great Again!
Haha!
Het kabinet heeft haar eerste besluit genomen!
Lang leve de PVV.
En zo werkt de BBB toch de stikstof de deur uit.
En geeft NSC haar behoorlijk bestuur-agenda handen en voeten.
En de VVD stimuleert hiermee de automobiliteit. Want: minder vliegen = meer autorijden.
Wat een geweldige ploeg is het toch. Hup Schoof 1 (tevens laatste Schoof) Zet ‘m op!
Waarom @Wim?,
Als er beperkingen zijn om iets uit te voeren, dan is dat zo. Punt uit.
@W,
Nu nog de drie andere aanvliegroutes ontmantelen.
DUIC lezers, u begrijpt het wel. @W plaats hier een Trumpje; Trump schreeuwt wat en de rest bindt in.
Opnieuw een keihard voorbeeld dat er nul verschil is tussen linkse en rechtse extremisten.
En als je zoiets durft te schrijven, ben je, in de ogen van linkse mensen, uiterst rechts. Ach zij weten niet beter, kritisch denken is niet hun sterkte eigenschap.
@ Toine
Je hebt helemaal gelijk.
Het is vrij misselijk en ook erg schadelijk om zo door te slaan als @ W blijkbaar doet. Het triomfalisme van de radicaal, of die nu links of rechts is. Natuurlijk mag je op grond van het besluit om aanvliegroute 4 niet te laten doorgaan blijdschap tonen. Maar sla niet door. Vliegen is misschien schadelijk voor het milieu, het blijft ook noodzakelijk om te kunnen vliegen in deze wereld.
Je ziet aan de reacties hier soms goed wie wel en niet op vliegvakantie gaat. Heel verhelderend dat mensen die groen praten niet altijd groen blijken te doen.
Piepen over de verbreding van de snelweg bij Amelisweerd, omdat de natuur eronder lijdt en vervolgens een paar keer per jaar in het vliegtuig stappen? Waarschijnlijk ook nog in bezit van EV, warmtepomp en zonnepanelen? 😂
@ Realist
Kijk eens op Google Earth, zou ik zeggen. Of zoek naar dronebeelden van de stad Utrecht op Youtube.
@ Nina
“Piepen over de verbreding van de snelweg bij Amelisweerd, omdat de natuur eronder lijdt en vervolgens een paar keer per jaar in het vliegtuig stappen? Waarschijnlijk ook nog in bezit van EV, warmtepomp en zonnepanelen? 😂”
Dat zijn aannames beste Nina, allemaal aannames…
Ach, Boogschutter, je zou ze de kost moeten geven.
Ik ken genoeg voorbeelden uit mijn omgeving van mensen die vinden dat ze vanwege hun zonnepanelen kunnen blijven vliegen. Ze beschouwen al hun klimaatvriendelijke zaken (zoals een EV, warmtepomp, zonnepanelen, driedubbel glas) als aflaten.
@ Nina
Laten we niet teveel naar anderen wijzen. Anekdotisch bewijs is nauwelijks wat waard trouwens. Heeft ook weinig zin om naar ‘de anderen’ te kijken. Je kent hun motieven niet.
Laten we zelf doen wat we kunnen. Ook al stelt het per individu wellicht weinig voor.
@ Boogschutter
Ja, prima, hoor. Ik doe mijn best. Ik heb al 20+ jaar niet gevlogen. Mijn footprint is laag. Vaak frequente vliegers bepalen vervolgens dat ik niet de milieuzone in mag met mijn auto.
Ik krijg kortsluiting in mijn hoofd van deze hypocrisie. Er is overigens niks mis met anekdotisch bewijs, als je er vaak tegenaan loopt.