De Kanaalweg wordt bij Villa Jongerius vanaf 2 september voor meer dan een jaar afgesloten. Dit terwijl de weg net weer open was na een sluiting van ruim 11 maanden. De nieuwe afsluiting is nodig om een fietsonderdoorgang te maken.
De Kanaalweg is een belangrijke hoofdfietsroute met veel gebruikers. De weg was sinds juni weer open nadat deze 11 maanden dicht was vanwege werkzaamheden aan de stadsverwarming.
De weg gaat vanaf 2 september weer dicht en zal dicht blijven tot 30 september 2020. Er komt een fietsonderdoorgang ter hoogte van de Nelson Mandelabrug. Op deze plek zal de busbaan van de HOV-lijn komen.
Tunnel
De Kanaalweg zou eigenlijk worden afgesloten vanaf begin november, dit gebeurt echter eerder omdat de veiligheid van fietsers en andere weggebruikers niet gegarandeerd kan worden.
De constructie van de kademuur bij Villa Jongerius is namelijk zo vervallen dat er geen verdere belasting meer mag komen. Dit is wel nodig voor de voorbereidende werkzaamheden voor de tunnel.
Fietsers vanaf de Balijebrug moeten omfietsen via de Overste den Oudenlaan tot aan de kruising Kanaalweg Dr. M.A. Tellegenlaan, en omgekeerd.
26 Reacties
ReagerenZucht. Bouw en aannemingsbedrijf Van Hooijdonk in actie.
Jongens, jongens, waar we we toch mee bezig met z’n allen? Op de Tolsteegsingel speelt net zo’n kwestie, waarom kan men die werkzaamheden niet beter coördineren zodat de wegen niet steeds opnieuw voor maanden afgesloten worden? Wordt het niet tijd dat opdrachtgevers en aannemers gedwongen worden om vooraf in te tekenen op een jaarplanning? Geen overleg, dan ook geen uitvoering. Dat kost geld en dat is in de aannemerswereld de enige taal die ze goed verstaan!
Klinkt als een kostbaar verhaal om fietsers van alle gemak en comfort te voorzien. Heeft er iemand al berekend hoeveel CO2 emissie die extreme luxe gaat toevoegen?
@ Gerard, helaas is de gemeente verantwoordelijk voor deze mooie planning.
@Koel Hoofd
O nee! Meer lucht voor planten! We gaan allemaal dood.
Echt, dat mensen die onzin nog steeds geloven.
Anyway, wel vervelend dat die weg weer dicht gaat.
Hopelijk komt er wel weer zo’n stiekeme passage waar je nog doorheen kan fietsen net als vorige keer.
De tunnel zou mijn kind een plezier doen. Kan hij veilig oversteken tijdens de drukke ochtendspits. De planning mag idd wel een stuk beter.
Goede zaak dat daar een onderdoorgang komt. Is een gevaarlijke kruising.
Maar jammer dat daarvoor het fiets verkeer alweer afgesloten wordt…
Ik durf erop te zweren dat de kanaalweg (of andere delen) daarna weer afgesloten gaat worden vanwege de nodige nieuwbouw #merwedekanaalzone…
Afgezien van (wellicht) slechte planning wordt de kademuur aangewezen als de grote boosdoener. Bij De Munt, een paar honderd meter verderop, staan al sinds 2014 (!) hekken omdat de kade daar op instorten schijnt te staan. Ik heb altijd begrepen dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor die kade en omdat het bij Villa Jongerius om hetzelfde Merwedekanaal gaat, ga ik er vanuit dat Rijkswaterstaat ook daar verantwoordelijk is. Als de kades op diverse plekken in de stad nagenoeg op instorten staan zou ik denk ik toch eens een goed gesprek voeren bij Rijkswaterstaat.
Vind het vooral onbegrijpelijk dat ze een jaar nodig hebben voor een busbaan en een fietstunnel. Waarom heb je in godsnaam zoveel tijd daarvoor nodig?
in india duurt zo’n operatie hooguit drie weken…
Dit is dus 1 van de hoofdfietsroutes van de stad hè, de fietssnelweg tussen Maarssen en Nieuwegein.
Het zogenaamde pro-fietsbeleid is zo bizar, miljoenen worden uitgegeven aan wegversmallingen en fietsers-tussen-de-autos-gepropt-straten, maar iets waar de fietser echt op zit te wachten, zoals een niet-afgesloten Kanaalweg, of bijv. vangrails bij de Waterlinieweg, een normale Goylaankruizing, etc worden genegeerd.
Die stiekeme passage was op den duur ook dicht. Het zou wel zo fijn zijn inderdaad, als er een noodweg werd aangelegd. Het is nu 2x zo lang fietsen.
Maar ja, de gemeente dekt zich in mocht er iemand omver kukelen
@JdV zucht, jij denkt dat Lot zo’n beetje overal verantwoordelijk voor is…
@Herman: Zucht. Jij denkt dat de wethouder van verkeer hier niet voor verantwoordelijk is. Het zijn de kabouters die verantwoordelijk zijn voor het bouwen van fietsonderdoorgangen.
@JdV: Natuurlijk is de verkeerswethouder verantwoordelijk voor zaken rond verkeer.
Maar er zijn wel meer partijen die een rol spelen zoals het Rijk, de Provincie, Rijkswaterstaat, vastgoedbranche, energiebranche, particulieren enz. enz.
De wethouder mag dit alles proberen af te stemmen, maar Nederland is geen centraal geleide planeconomie.
De wereld ziet er iets gecompliceerder uit dan in jouw een dimensionale blik.
Poehee. even zitten stoeien met googlemaps. 400 meter extra fietsen met een veilige onderdoorgang aan het eind.
Wie er ook verantwoordelijk is voor deze planning moet op staande voet ontslagen worden.
Te zot voor woorden deze overlast maar ook extra kosten voor de omleidingen
Als dit werk klaar is, gaat het fietspad nog een keer dicht voor de aanleg van een insteekhaven naar de nieuwbouw op het merwedekanaalkwartier
Als je werkzaamheden in de stad niet kunt verdragen moet je maar op t platteland gaan wonen. Als we de stad mooier willen maken moeten we soms 400 m extra fietsen.
Fijn dat nu een start wordt gemaakt met de bouw van een veilige kruising. Buurtbewoners vragen al heel lang om een veilige fietsoversteek.
Ik snap niet dat mensen dit een onveilige kruising vinden. Aan het verkeer deelnemen is ook je ogen open houden, telefoon weg en koptelefoon af.
Kijk naar links/naar rechts en komt er geen verkeer aan… dan kan je oversteken. Verder zijn er daar geen verrassingen of rare onduidelijke situatie.
Zeker en vast bedacht door een ambtenaar die nooit de fiets gebruikt! In Nieuwegein precies hetzelfde. #WegWezen! Tunneltje laat je op zijn plek persen door Civiele Technieken deBoer. Die weten hoe je dit soort klussen doet zonder vrijwel enige overlast!
Daar gáán we weer, net als de singels.
Huub 22/8/2019 – 16:41
Zo iets?
https://youtu.be/btOE0rcKDC0
Het gaat om iets meer dan een fietstunnel. De brug wordt ook versterkt en verbreed. Dit is het laatste stuk van Busbaan Transwijk/HOV-baan Dichterswijk. (Meer) bussen willen daar sneller door kunnen rijden.
Daarnaast komt er ook een nieuwe expeditiebrug voor de Jaarbeurs, net ten noorden (=richting Munt) van de Mandelabrug, hopelijk tijdens dezelfde wegafsluiting.
Tot slot: dat haventje lijkt er, in ieder geval voorlopig, niet te komen.
Dat een belangrijke hoofdfietsroute alles bij elkaar bijna 2 jaar dicht is?! Dat zie ik bij een autohoofdverkeersader nog niet zo snel gebeuren….