Kanaalweg in Utrecht tot in 2019 deels afgesloten voor verkeer | De Utrechtse Internet Courant Kanaalweg in Utrecht tot in 2019 deels afgesloten voor verkeer | De Utrechtse Internet Courant

Kanaalweg in Utrecht tot in 2019 deels afgesloten voor verkeer

Kanaalweg in Utrecht tot in 2019 deels afgesloten voor verkeer
Een gedeelte van de Kanaalweg in Utrecht wordt maandenlang afgesloten voor verkeer. Vanaf 13 augustus worden fietsers en automobilisten omgeleid, dit zal tot zeker in februari van 2019 gaan duren. De afsluiting is nodig om de werkzaamheden bij de centrale van Eneco mogelijk te maken. 

Een gedeelte van de Kanaalweg in Utrecht wordt maandenlang afgesloten voor verkeer. Vanaf 13 augustus worden fietsers en automobilisten omgeleid, dit zal tot zeker in februari van 2019 gaan duren. De afsluiting is nodig om de werkzaamheden bij de centrale van Eneco mogelijk te maken. 

Er gaan verbouwingen plaatsvinden bij de centrale van Eneco. Er komt een nieuwe warmteleiding tussen het centrumgebied en Kanaleneiland. De leiding is ongeveer 1 km lang en verbindt twee punten van het bestaande stadswarmtenet, waardoor er een ringnet ontstaat. De werkzaamheden voor de totale aanleg van de warmteleiding duren ongeveer een jaar, vanaf half augustus 2018 tot en met juli 2019.

De warmteleiding wordt onder het Merwedekanaal door aangelegd. Om dit werk uit te kunnen voeren worden er aan weerszijden van het kanaal bouwkuipen gegraven. Dit gebeurt door het aanbrengen van damwanden. Beide bouwkuipen worden ca. 12 meter diep. Met een boormachine die in de kuip wordt geplaatst, worden onder het kanaal door twee stalen buizen met een doorsnede van 1 meter geperst.

Afsluiting tot 2019

De Kanaalweg tussen de Balijebrug en de Nelson Mandelabrug is vanaf 13 augustus tot zeker februari 2019 afgesloten voor verkeer. Op borden bij de Kanaalweg staat dat de werkzaamheden tot 22 februari duren, de website van Eneco meldt echter vrijdag 31 mei 2019 als laatste dag van de werkzaamheden.

Het fietsverkeer wordt omgeleid via de Doctor M.A. Tellegenlaan – Overste Den Oudenlaan – Koningin Wilhelminalaan en vice versa. Omleidingen staan ter plaatse aangegeven met bebording.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. ACTK

    Is dit niet een bizar lange periode voor het leggen van een paar pijpen. Wat is hier de winst door voor deze methode te kiezen? Als dit zo moeilijk is dat je er negen maanden voor nodig heb, ram dan liever gewoon twee damwanden dwars door dat kanaal, pomp de boel droog, leg die leidingen, dek het toe, en trek die damwanden er weer uit. Behalve een paar roeiers vaart er niks bijzonders op dat kanaal. Zou in een paar weken te doen moeten zijn lijkt mij. Waarom zo’n complexe oplossing als die tevens zoveel hinder veroorzaakt? Nogmaals: Wat is hier de winst door voor deze methode te kiezen?

  2. Eric

    Graven zij ook de doorgang naar de Wilhelminahaven in deze periode en wordt de brug geplaatst? Anders gaat de Kanaalweg open en na een maand weer voor een (half?) jaar dicht…

  3. Tim

    Dat wordt een lekkere puinhoop. Zo’n beetje heel Nieuwegein neemt die route langs het Merwedekanaal. Dat wordt of omrijden via het zeer fietsonvriendelijke nieuwe Anne Frankplein, waar overigens ook nog allerhande werkzaamheden zijn, of fors omrijden via Croeselaan(afhankelijk van ke bestemming).
    Beide routes zijn niet echt berekend op zo’n enorme hoeveelheid fietsers.

  4. Remco

    ik voorspel dat dit fietsopstoppingen – files en gevaarlijke situaties gaat opleveren.

  5. JdV

    De horror, de horror. Fietsers moeten wellicht zo maar vele meters omrijden. Onverantwoord. Kamervragen. Kort gedingen. Dat dit mogelijk is in 030. Het is godsgeklaagd.

  6. PM

    Ik kan mij niet voorstellen dat je voor al die fietsers geen betere tijdelijke voorziening over of langs het werk kan maken.

    Het lijkt erop dat er te veel met een uitvoerdersbril naar dit werk is gekeken en te weinig rekening gehouden met de gebruikers van deze fietsverbinding. Ik had toch meer verwacht van de gemeente om de bereikbaarheid met de fiets te waarborgen.

  7. Jeroen

    Utrecht is helemaal geen fietsstad. Dat laat het nieuwe Anne Frankplein wel zien waar je ooit als fietser gewoon voorrang had en nu plots voor het stoplicht staat te wachten. Ook dit is waanzin, een van de belangrijkste doorgaande fietsroutes rücksichtlos langdurig afsluiten.

  8. cas

    Hebben de stemmers van het huidige college/raad nu echt niet door wat een troep deze van de stad maken? Zijn zijn naïef?

  9. David

    Ik dacht gisteren na een maand afsluiting: “Wat duurt dat toch lang, eens even opzoeken tot wanneer dat gaat duren”….

    Ik schrik met het apelazerus dat dit tot misschien wel mei 2019 gaat duren. BE-LA-CHE-LIJK!! Dit is voor veel fietsers dé halsslagader richting Centraal…. Volslagen bezopen dit.

  10. mart

    ik moet van zeist naar de kanaalweg ik zou niet weten hoe ik daar moet komen ik heb vandaag gekeken hoe te rijden ik kwam er niet uit ik zou dus niet weten hoe ik er moeten komen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).