Het ooit zo moderne kantorenpark Rijnsweerd is niet meer van deze tijd. Dit terwijl de locatie, tussen de Utrechtse binnenstad en de Uithof, een grote potentie heeft. Daarom willen gemeente, eigenaren en huurders het gebied veranderen in een aantrekkelijk werk- en woongebied.
Het kantorenpark, gebouwd tussen 1974 en 2014, raakt verouderd. De gemeente noemt het park dan ook ruimtelijk en economisch achterhaald. De ligging blijft onbenut, er is weinig interactie tussen de verschillende bedrijven, het autoverkeer is dominant en het is er doodstil na 17.00 uur en in de weekenden. De afgelopen jaren zijn er wel wat veranderingen in gang gezet, maar dit is nog onvoldoende. De betrokken partijen hebben daarom een plan opgesteld waarin de ambities voor de locatie staan opgeschreven.
De plek moet in de toekomst een gemixt stuk stad zijn, met gemengde functies en gemengde bedrijven. Naast de kantoren moeten er ook voorzieningen zoals horeca komen. Daarnaast moeten mensen er kunnen wonen. In het plan staat dat het nieuwe woningaanbod kan variëren van studentenwoningen, starterswoningen tot long stay appartementen voor professoren en andere expats, maar juist ook grotere (gezins)appartementen.
Bekijk het filmpje voor de verdere plannen:
9 Reacties
Reagerenhahaha je wil toch niet op een bedrijventerrein wonen, stop idd maar lekker de buitenlandse studenten werknemers daar.
Newsflash. Er wonen al behoorlijk wat mensen op Rijnsweerd. Dat heet Rijnsweerd zuid en ligt aan de andere kant van de snelweg.
Daar wil je toch met je gezin niet wonen?! Doe niet zo mal. Bouw woningen/kamers voor studenten en mensen die hier tijdelijk zijn voor studie of werk. Dat lijkt me qua locatie ook niet slecht.
Goed plan. In veel andere plaatsen zijn voorbeelden te over van bedrijventerreinen waar de gemeente na de bou nooit naar omkeek, en zich daarna verbaasde dat de huurders “opeens” vertrokken en de boel leeg kwam te staan.
Succes gemeente Utrecht!…..
Gooi daar ook maar alles in de verbouwing, wellicht verdien je er nog iets aan.
Maar wel uitkijken… Wellicht is er een buitenlandse inversteerder geintreseerd….
Hahaha…..
Perfect plan om woningen toe te voegen, een van de goede inbreidingsgebieden aan de oostkant van de stad. Op de Archimedeslaan worden in de toekomst ook 2500 woningen voor studenten gebouwd, dit gaat helemaal goedkomen.
Ja hoor, zoek als ontwikkelaar een stukkie groen op de kaart. Ga vervolgens zeggen dat de structuur verouderd, vervallen of anderszins achterhaald is en kom dan met jouw geniale plan wat haast niet weggewuifd kan worden. Jammer dat de Kringenwet rondom Fort De Bilt niet meer van toepassing is. Wikipedia: De Kringenwet werd in 1951 opgeschort. Tot die tijd heeft de wet vele uitbreidingen van dorpen en steden in de Linie voorkomen. Zo is de groei van de stad Utrecht in oostelijke richting lange tijd beperkt. Rijnsweerd is het enige stuk Utrecht waar nog een enigszins groene gordel naast de 19e eeuwse stad ligt.
Goed plan!
Ik zou er graag willen wonen. Tussen stad en natuur in.
Máár…niet tussen alleen maar studenten en expats! Dan wordt het dus géén echt nieuw stuk Utrecht, maar een nieuw stuk Uithof. Maak er juist een mooie demografische verbinding van tussen stad en Uithof.
Bouw er zoals bij Zijdebalen. Of zoals Amsterdam Houthavens, Westerdok en Oosterdok. Hoog, maar niet Manhattan en vooral ook hoogwaardig. Baksteen in verschillende warme kleuren ipv plaatmateriaal in 50 tinten grijs.
En laat het groen alsjeblieft groen. Investeer juist in (uitbreiding van) Park Bloeyendaal. Zie het aan te sluiten bij Park Oostbroek.
Utrecht groeit als een malle. Maar een stad blijft alleen maar aantrekkelijk als het ook hoogwaardig groen heeft. En niet alleen stadsparkjes zoals Lepelenburg.
Zorg bijvoorbeeld voor een goede en snelle OV-verbinding naar Heuvelruggebieden als Lage Vuursche, De Bilt (waarom is er alleen aan de Bitsche Hoek kant een bushalte en niet vanuit Utrecht??). Dit laatste is een aanwinst voor heel de stad.
Ik mis trouwens die groene belanghebbenden in de werkgroep die 30 januari aan de slag zijn gegaan…
En denk groot:
– overkluizing A27 zoals bij A2, zodat die niet zo’n barrière is, maar een groene overgangszone naar de natuur buiten de stad. Zo ook bij Voordorp.
– of goedkoper; tweede laag zwevend boven a27 zoals een dubbele spoorbrug. Maar dan met een groene recreatieve verbinding naar de heuvelrug. Zoals het Lint in LR en het Oosterspoorpark (maar dan iets fantasierijker dan die laatste).
– of nog goedkoper: maak van de taluds van de a27 een groen recreatief lint met wandelpad, fietspad, trailrunpad en mtb-route richting de bossen van Groenekan en Hollandsche rading.