Kapotgevroren fietspad Croeselaan wordt volgend jaar vervangen door betonnen variant Kapotgevroren fietspad Croeselaan wordt volgend jaar vervangen door betonnen variant

Kapotgevroren fietspad Croeselaan wordt volgend jaar vervangen door betonnen variant

Kapotgevroren fietspad Croeselaan wordt volgend jaar vervangen door betonnen variant
Foto: Chantal Spaan
Het was een echte primeur, de aanleg van het zogeheten RaMaC-fietspad op de Croeselaan in Utrecht in 2018. Maar na een strenge vorstperiode begin dit jaar was de lange rode fietsstrook kapotgevroren. Voor het einde van dit jaar zou het pad gerepareerd zijn, maar dat gaat volgens de gemeente toch niet lukken. 

Het was een echte primeur, de aanleg van het zogeheten RaMaC-fietspad op de Croeselaan in Utrecht in 2018. Maar na een strenge vorstperiode begin dit jaar was de lange rode fietsstrook kapotgevroren. Voor het einde van dit jaar zou het pad gerepareerd zijn, maar dat gaat volgens de gemeente toch niet lukken. 

Het is een van de drukkere fietspaden van Utrecht. Op de Croeselaan werd in 2018 een nieuw soort materiaal gebruikt, RaMaC, wat een stuk duurzamer moet zijn. Het ging dan ook om een ‘innovatie’. Maar het is helaas geen succes op de plek. Het fietspad is flink beschadigd na de strenge vorstperiode in januari 2021.

De gemeente gaf in oktober aan dat de hoop er was dat het fietspad dit jaar nog hersteld zou worden. Dat gaat toch niet lukken. Herstellen met het duurzame RaMaC zit er sowieso niet in, het spul zou mogelijk toch niet goed genoeg zijn om een ‘veilig en goed begaanbaar fietspad te garanderen op deze belangrijke fietsroute’.

Daarom komt er een fietspad van beton. Voor het einde van dit jaar worden nog enkele tussentijdse maatregelen genomen en in het voorjaar van 2022 moet het nieuwe fietspad weer af zijn. Kosten voor herstel zijn voor de aannemer.

9 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Prima afschrijvingsperiode, 3 jaar voor een fietspad. Nachtegaalstraat/Burgemeester Reigerstraat. Singel. Ledig Erf. En binnenkort de Maliebaan. Over 3 jaar weer fijn op de schop. Zo blijf je lekker bezig.

  2. WvR

    Mooi man.

    24-2-2021:
    Utrechtse fracties willen uitleg over kapotgevroren ‘duurzaam’ fietspad aan de Croeselaan. (https://www.duic.nl/algemeen/utrechtse-fracties-willen-uitleg-over-kapotgevroren-duurzaam-fietspad-aan-de-croeselaan/)

    19-6-2021:
    Herstel kapotgevroren fietspad Croeselaan duurt nog even, maar kost gemeente geen geld. (https://www.duic.nl/algemeen/herstel-kapotgevroren-fietspad-croeselaan-duurt-nog-even-maar-kost-gemeente-geen-geld/)

    15-10-2021:
    Kapotgevroren fietspad Croeselaan voor de winter hersteld; oorzaak nog altijd niet gevonden. (https://www.duic.nl/algemeen/kapotgevroren-fietspad-croeselaan-voor-de-winter-hersteld-producent-op-zoek-naar-oorzaak/)

    29-11-2021:
    Kapotgevroren fietspad Croeselaan wordt volgend jaar vervangen door betonnen variant. (https://www.duic.nl/algemeen/kapotgevroren-fietspad-croeselaan-wordt-volgend-jaar-vervangen-voor-betonnen-variant/) (Dit artikel).

    Kansloos, werkelijk waar kansloos.

  3. Koel Hoofd

    Het is bij de gemeente al lang (sinds 2016) bekend hoe een duurzame wegconstructie met een lange technische levensduur tegen lage kosten te realiseren.
    De gemeente is hier bezig met geldverspillen ten gunste van het politiek eigenbelang, niet vanwege het belang van de planeet of klimaat want dit is geen innovatie maar een bij voorbaat al mislukt experiment op kosten van de belastingbetaler.

  4. Wim

    Nog een ander drama: die nieuwe bestrating die na herinrichting overal in de stad opduikt. Twijnstraat, Mariastraat, Oosterstraat, you name it. Overal komen de stenen los en klapperen ze elkaar kapot.

  5. Utregter

    Ole!

  6. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat Koel Hoofd een brilletje moet kopen. In het artikel staat dat het experiment op kosten is van de aannemer en niet van de belastingbetaler.

  7. WV

    @ JdV
    En dan hebben we het nog niet over Twijnstraat en Mariaplaats. Klapperstenen. Bestrating ligt er dramatisch bij.

  8. Johan

    @ Wim

    Waardeloos dat geratel. Ik woon in de Twijnstraat. Alsof er een ratelslang door de straat fietst. Ik begreep dat de fundering niet goed is en dat de hele bestrating er weer uit gaat.

  9. Rutger

    volgens mij weet iedere stratemaker dat je stenen pas goed vastlegt als er zand tussen zit, invegen heet dat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).