Kees van Oosten van SSLU wil heropening onderzoek milieuzone na Volkswagen-debacle | De Utrechtse Internet Courant Kees van Oosten van SSLU wil heropening onderzoek milieuzone na Volkswagen-debacle | De Utrechtse Internet Courant

Kees van Oosten van SSLU wil heropening onderzoek milieuzone na Volkswagen-debacle

Kees van Oosten van SSLU wil heropening onderzoek milieuzone na Volkswagen-debacle
De leugens van Volkswagen over type auto’s die binnen bepaalde milieunormen vielen, zijn voor Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) aanleiding om de rechtbank te verzoeken het lopende onderzoek naar de milieuzone in Utrecht te heropenen.

De leugens van Volkswagen over type auto’s die binnen bepaalde milieunormen vielen, zijn voor Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) aanleiding om de rechtbank te verzoeken het lopende onderzoek naar de milieuzone in Utrecht te heropenen.

Dat heeft voorman Kees van Oosten van de stichting laten weten. De afgelopen dagen kwam naar buiten dat dieselauto’s van Volkswagen in de VS zo waren ingesteld dat ze bij testen voldeden aan milieunormen, maar bij normaal gebruik niet. “Ons bedrijf was oneerlijk tegenover milieudienst EPA, de Californische autoriteiten en tegen jullie allemaal. We hebben het totaal verprutst,” zei topman Michael Horn van Volkswagen vanochtend.

Afgelopen donderdag is het hoger beroep behandeld dat door SSLU en de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) was ingesteld om het besluit tot invoeren van de veelbesproken milieuzone terug te draaien. Reden voor dit hoger beroep was voornamelijk dat de twee partijen ‘Euroklasse’ een onbetrouwbare maatstaf vinden om schone en vieze diesels van elkaar te onderscheiden.

Milieudefensie wist van fraude

Met de kennis van nu is Van Oosten verbaasd over de reactie van Milieudefensie tegenover de NOS. “Het is zeer verrassend dat Milieudefensie van deze praktijken op de hoogte blijkt te zijn. Woordvoerder/campagneleider Ivo Stumpe liet voor de NOS-tv weten altijd al geweten te hebben dat er ‘volop gefraudeerd’ wordt door autofabrikanten. Het testen van auto’s om te beoordelen of ze aan de Euro-normen voldoen wordt door fabrikanten zelf gedaan.”

Als de milieudefensie inderdaad al die tijd op de hoogte was van de fraude dan dienen daaruit conclusies te worden getrokken, vindt Van Oosten. “Voor de SSLU is het volstrekt onbegrijpelijk en zeer laakbaar dat Milieudefensie de kennis waarover zij meent te beschikken tijdens de zitting heeft achterhouden. Te meer omdat Milieudefensie daardoor eraan heeft meegewerkt de valse schijn in stand te houden dat Euroklasse wél een betrouwbare maatstaf is.”

29 Reacties

Reageren
  1. wimutrecht

    Ja hoor daar gaan we weer! De zoveelste recalcitrante poging om zijn psychisch onvermogen te etaleren. Maar ja dan moet je eigenlijk wel goed in je vel steken om eindelijk eens een klein beetje trots over te hebben voor deze stad. Een onderzoek naar de vermogens van Kees lijkt mij een zinniger onderzoek dan zijn geëtaleerde haat tegen Milieudefensie. Als echte Utrechter word je toch doodziek van dit product van elders

  2. Erwin

    Je moet dit bericht vijf keer lezen om erachter de komen dat iets met de naam ‘Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht’ tegen de milieuzone is en niet vóór.

  3. Willem

    En wat wil Van Oosten nou precies? Dat de milieuzone’s terug gedraaid worden? En dan? Weer lekker met je gore diesel het centrum in?

  4. Nee he

    Daar gaan we weer, kan die man niet eens met pensioen ofzo, scheelt de stad een hoop kosten aan deze juridische gekkigheid.

  5. Ulaan

    Hahahahaha! HAHAHAHAHAHA! Stop! STOP!! Stop al dat politiek gesol met het milieu, stop met dat halfzachte geitenwollensokkengekeutel, hou op met dat gijzelen van een hele samenleving vanwege het verbranden van een potje olie,
    stop met het naar voren schuiven van dat onoverkomelijk grote IK in dit verband, en richt je aandacht op de eerste de beste vulkaanuitbarsting, waarbij een onvoorstelbaar groot veelvoud aan milieuvervuilende narigheid, van koolmonoxide tot fijnstof, over deze aardkloot wordt uitgebraakt.

  6. [email protected]

    Je kunt Kees voor van alles en nog wat uitmaken, maar Kees is goed van hart en zeker begaan met het milieu.
    Hij is weliswaar een vreemde snoeshaan, maar heeft meer verstand inzake het milieu dan menig ambtenaar in Utrecht.
    GroeneShit loopt gewoon de boel te bedonderen in Utrecht en niemand doet er iets aan, ja 1 man, Kees van Oosten.
    Maar ja, iedere stad heeft zijn makke schapen zoals de reaguurders hierboven dus.

  7. R.A.F

    Volgens mij wilt van Oosten ook wel een schone binnenstad maar zijn de regels die ze nu hanteren niet eerlijk .
    Er zijn auto,s die voor de bepaalde datum zijn gebouwd , maar een kenteken hebben van net na die bepaalde datum en dus eigenlijk niet de binnenstad in zouden mogen .
    En er zijn dus mensen die hun oude diesel de deur uit hebben gedaan omdat die vervuilend zou zijn en een nieuwe Volkswagen hebben gekocht die nu dus net zo vervuilend blijkt te zijn als die oude diesel .
    Het hele systeem is met de natte vinger in de lucht opgezet .
    Er zijn ”vervuilende ” auto,s die misschien 2 keer per week door de binnenstad rijden en je hebt ”schone” auto,s die iedere dag meerdere keren door de binnenstad rijden , welke is vervuilender ???
    En Volkswagen heeft nu toegegeven dat ze hebben gelogen maar welke merken hebben er nog meer gelogen over de uitstoot ???

  8. 1 ding

    Vertel mij is een ding wat Kees van Oosten voor elkaar heeft gekregen in de stad behalve tonnen aan juridische kosten voor de gemeente vanwege al die zinloze bezwaarschriften en weet ik niet wat.

  9. kees van oosten

    Het valt mij altijd weer op dat reaguurders die het voor de gemeente opnemen altijd schelden en nooit met argumenten komen. Mensen die met argumenten komen en weten waar het over gaat nemen het zelden op voor de gemeente. Pleit niet voor de gemeente.

    De SSLU wil gewoon een APK-keuring met een aangescherpte roetmeting. Voor alle auto’s. Dat werkt wél. Het scheelt de gemeente 5 miljoen en mensen hoeven hun auto niet de sloop te brengen (tegen teveel roetuitstoot valt namelijk eenvoudig iets te doen met filters die helemaal niet duur zijn).

  10. herman

    Voor Keessie is alles een kans om de boel te frustreren.

    Soms heeft ie een punt, maar wat kan zo’n man een maatschappelijke kosten veroorzaken, wat zal hem drijven?

  11. Bisazza

    Ik heb liever een onderzoek naar de uitstoot van het (kinderachtig) aanpassen van de stoplichten welke nu nog maar 2 tot 3 auto’s doorlaten. Ik zie op de Oudenoord en Weerdsingel file’s die ik er nog nooit heb gezien. Dat betekend langer stilstaan en dat resulteert in meer uitstoot. Dat kan een kind van 8 zelfs bedenken.
    Je moet auto’s zo snel mogelijk naar een parkeerplek krijgen en zo snel mogelijk de stad uit dirigeren. Goed voor het milieu, goed voor de middenstand, goed voor de belastingen voor de gemeente. Je zou zeggen iedereen blij toch?

  12. R.A.F

    Denk dat ik maar weer een paar rondjes met me 2takt scooter door de stad ga maken .

  13. Frank

    @herman: Als de gemeente gewoon zorgvuldig zijn huiswerk doet zullen die kosten ongetwijfeld ernstig afnemen.

  14. Ulaan

    Geacht Forum! Ik ben het volledig eens met Bisazza. Dat hele autoluw-beleid is een zevenkoppige draak. Je bant de auto, of je geeft ‘m de ruimte. Je zal maar in de Adelaarstraat en de Willem van Noortstraat wonen. Ik snap niet dat de mensen het pikken. En wat dacht je van de bus? Lijn 1, ik maak er van tijd tot tijd gebruik van, komt zo maar een kwartier te laat op het station aan. Ergernis alom, en vooral heel veel onbegrip. Dat wordt er niet beter op met die infantiele ‘ uitlegborden’ onderweg. Alleen al de illusie dat het bezoeken van een site voldoende is om het morrende volk stil te krijgen, is een voorbeeld van schrijnende incompetentie. Utrecht is in verkeerstechnisch opzicht – en dan heb ik het over alle verkeersdeelnemers – ronduit foute boel. Het zal een hele tijd duren voordat dat een beetje is rechtgetrokken.

  15. [email protected]

    Het is jammer dat er gelijk over de kosten word gesproken, ik zou denken om mijn gezondheid.
    Het probleem zijn ook de incapabele ambtenaren die er niets van bakken, maar wel een riant salaris hebben, ga eens gewoon in overleg als gemeente met bv mensen als Kees van Oosten, kost niets maar lost misschien veel op.

  16. Michel Post

    Een van de reden waarom de milieuzone niet werkt is dat vuile auto’s plaats zullen maken voor grotere aantallen schone auto’s. Daar komt dan immers ruimte voor, want de milieugebruiksruimte blijft even groot. Dat grotere aantal schone auto’s zorgt voor meer CO2-uitstoot en daarmee wordt Utrecht als stad minder duurzaam. Hoezo klimaatneutraal in 2030? En door het grotere aantal auto’s blijft de lucht precies even vies en waarschijnlijk nog viezer. De gemeente Utrecht beweerd dat het autogebruik afneemt maar dat is niet waar. Volgens het CBS is het aantal gereden autokilometers tussen 2010 en 2014 in Utrecht met meer dan 10 % toegenomen.

  17. [email protected]

    Beste Kees ben het niet altijd met je eens, maar schrijf nu eens een goed verhaal met uitleg over deze kwestie, zodat mensen het snappen.
    Of zet anders een verhaal op de site van de klimaat partij;http://www.klimaatpartij.nl/.

  18. Wim Vreeswijk

    Het staat er letterlijk: ‘het testen van auto’s om te beoordelenof ze aan de Euro-normen voldoen wordt door de fabrikanten zelf gedaan (einde citaat) Met andere woorden: “de slager keurt zijn eigen vlees” dus in beginsel volstrekt dubieus.

  19. Luuk Upuuk

    Opmerkelijk dat iedereen dus kennelijk blindelings al die testresultaten van Volkswagen zomaar blindelings gevolgd en voor waar aangenomen heeft. Als er in het park een net geverfd bankje staat met een bordje “NAT” moet iedereen effe voelen of het wel zo is. Gelukkig is Kees van Oosten iemand die, bij alle bordjes NAT die de gemeente uitstrooid, even voelt of het wel zo is!!!

  20. Jiri

    Het grootste gevaar voor de financiële gezondheid van de Utrechtse burger is Kees van Oosten zelf. Kunnen we hem niet weren in een zone van 50km rondom Utrecht?!? Leven zou veel fijner zijn in mijn geliefd Utreg zonder beroeps azijnpisser Kees. bah!

  21. RobH

    “De leugens van Volkswagen over type auto’s die binnen bepaalde milieunormen vielen, zijn voor Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) aanleiding om de rechtbank te verzoeken het lopende onderzoek naar de milieuzone in Utrecht te heropenen.”

    “De SSLU wil gewoon een APK-keuring met een aangescherpte roetmeting. Voor alle auto’s. Dat werkt wél. Het scheelt de gemeente 5 miljoen en mensen hoeven hun auto niet de sloop te brengen (tegen teveel roetuitstoot valt namelijk eenvoudig iets te doen met filters die helemaal niet duur zijn).”

    Van Oosten wil graag een brood en klaagt de slager aan dat deze geen brood verkoopt.

  22. Mikel

    Jahoor daar is de dorpsgek de groninger Kees van Oosten weer.
    De man die persoonlijk verantwoord is dat iedere Utrechter 2 jaar langer in een bouwput zit door al zijn verloren rechtzaken over Vredenburg.
    En ja, hij was ook een van de adviseurs en aanzwengelaars van het wijkc comité welke tegen de verbouwing van de Bijenkorf is, met als enige reden er zijn 12 parkeerplaatsen te weinig.
    Uiteraard volledig gefinancieerd door een maandelijkse uitkering.

  23. R.A.F

    voor het belang van ons voor onze democratie https://teken.geenpeil.nl/

  24. Ronald

    Een lopend onderzoek heropenen?

  25. Rob

    Het is effectiever wat te doen aan de vele ronkende autobussen die op CS stationair blijven draaien, diesellocomotieven van goederentreinen die meerdere malen per dag door de milieuzone denderen, alleen electrische brommers toe te laten en de gemeente geen diesels te laten aanschaffen zoals onlangs nog is gebeurt, in plaats van de enkele klassieker van eigenaren die in de binnenstad wonen en pakweg 1 keer per week een het stukje van huis naar de grens van de milieuzone rijdt en terug.

  26. Olivier

    Kees, het is natuurlijk volstrekt duidelijk dat iedereen, CE Delft, TNO, Milieudefensie, Natuur en Milieu én SSLU op de hoogte waren van deze emissiefraude. De rapporten over lab vs praktijkmetingen zijn openbaar en algemeen bekend. De precieze manier waarop is echter nooit gevonden, tot nu. Het is een ernstige zaak, maar niet zo te koppen aan de Milieuzone. Het is wel een enorme impuls voor al deze lobyisten om te proberen iets aan emissiemetingen in APK en de officiele EU testcyclus te doen. Ik bedoel, het VW schandaal is aan het licht gekomen door een paar mensen van een non-profit organisatie. Dat moet toch inspireren? Verder steun ik de opmerking van Geenstijl: Kom eens met een duidelijk artikel met jouw visie. Hoe gaan we het aanpakken? Daar heb je goede, maar voor velen onbekende, ideeen over.

  27. Hans Oudwijk

    Kom, kom kinders. Stop eens met ruzie maken en teken nu eerst voor een democratisch en soeverein Nederland. Vooral ook voor de toekomst en vrijheid.van onze kinderen. Teken @Geen peil

    De ongekozen Brusselse EU kliek heeft ons leven in vrede en vrijheid nu wel genoeg in de waagschaal gelegd.

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/09/yes_we_can_we_zijn_er_bijna.html#more

  28. Niels Bokhove

    Leuk idee van Ulaan om onze aandacht naar vulkaanuitbarstingen te verleggen. Ik heb nog wel een grote pannendeksel liggen hier om de Etna mee te dichten.
    Kees van Oosten lijkt mij een prima luis in de pels van de gemeente.
    Wat mij hevig stoort is dat niet alleen stadbussen maar ook taxi’s, autorijders die even stoppen om te kunnen bellen, vrachtwagens enz. hun motor laten draaien als ze langere tijd stilstaan. Slaat nergens op. Denk eens verder dan het portierraampje en denk aan de omgeving waarin u staat. Uit die motor! Bij open bruggen staan die borden vaak al.

  29. [email protected]

    Stem op Kees van Oosten en zijn klimaatpartij, dan krijg je gelukzoekers erbij.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).