Het mag geen verrassing zijn; de Kerngroep Ring Utrecht gaat in beroep tegen het nieuwe Tracébesluit waarmee onder meer de A27 verbreed gaat worden. De actiegroep noemt het gewijzigde plan ‘bizar’.
Het nieuwe Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht is door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat getekend en sinds dinsdag voor iedereen te lezen. Tot en met 4 oktober kan er gereageerd worden op de plannen. Volgens de minister moeten de wegen verbreed worden om de doorstroming beter en veiliger te maken.
Er wordt al vele jaren actiegevoerd tegen het plan. Een van de kartrekkers is de Kerngroep Ring Utrecht. Zij schrijven: “Dat zo’n besluit zou komen had hij al aangekondigd, maar het maakt het niet minder bizar. We zitten midden in een stikstof- en een klimaatcrisis, de plannen worden alleen maar duurder; burgers, gemeenten en provincie in de regio Utrecht vinden de verbreding overbodig en werken volop aan een alternatief binnen de bak.”
Protest
Het Tracébesluit behelst niet alleen de verbreding van de A27, maar heeft betrekking op een groter deel van de Ring Utrecht. De plannen voor de A27 bij Amelisweerd zijn echter het meest controversieel. Dat is niet alleen nu zo, ook in 1982 bij de aanleg van de snelweg werd er flink gedemonstreerd tegen de kap in het landgoed.
Tekst gaat verder onder video
Op 24 september, precies 40 jaar nadat het tentenkamp in het bezette bos werd ontruimd, wordt er ook een demonstratie georganiseerd waarbij onder meer trainingen worden gegeven voor het bezetten van het bos.
Kerngroep Ring Utrecht schrijft verder: “Opmerkelijk is dat, terwijl iedereen om het hardst roept dat landbouw, verkeer en industrie evenredig moeten bijdragen aan het oplossen van de stikstofproblemen, maar liefst acht boerenbedrijven in Utrecht en Gelderland geheel of gedeeltelijk worden beëindigd om stikstofruimte te bieden aan het wegverkeer.” De actiegroep gaat in beroep en verder procederen tegen de plannen.
Alternatief
Eerder liet de gemeente Utrecht weten samen met de provincie Utrecht en omliggende gemeenten aan een alternatief plan te werken. Minister Harbers heeft aangegeven dat het vastgestelde Tracébesluit eventueel kan worden gewijzigd ‘indien het alternatief gelijkwaardig is’. De verwachting was eerder dit jaar dat de eerste contouren van het alternatief in het derde kwartaal van dit jaar verschijnen.
Gekoppelde berichten
Tracébesluit voor verbreding A27 bij Utrecht ligt ter inzage; reageren kan vanaf woensdag
Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht is door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat getekend…
Gemeente Utrecht zet ‘alle energie’ in om tot alternatief voor verbreding A27 te komen
De gemeente zegt samen met de provincie Utrecht te werken aan een alternatief voor de…
79 Reacties
ReagerenUitstekend. Het is inderdaad niet verkopen dat in tijden van stikstof- en klimaatcrises we een onnodige en vooral ook geldverslindende verbreding zouden gaan uitvoeren die slechts 1-2 jaar betere doorstroming biedt en ons daarna weer terug bij af brengt.
Daarnaast zou dit alles alleen gebeuren om die paar uur spits per dag te ontlasten. Het bewijst eens te meer dat het kabinet het klimaat totaal niet interesseert, zoals we ook hebben gezien aan de uitspraken van Hoekstra.
Je kan niet EN voor de boeren zijn EN voor de uitbreiding van de a27. Uitbreiding betekent namelijk gedwongen sluiting en uitkoop van boerenbedrijven. Geen rechter die daar anders over gaat oordelen.
Reaguurders, kom er maar in 😉
Laten we hopen dat de zachte krachten het blijven winnen tegen bruut overheidsgeweld — de D66’er (!) Zeevalking had het toen over een rij struiken — tegen de natuur in het algemeen en de mens in het bijzonder.
Tja, het waanzinnige gekrijs van dit groepje hulpbehoevenden ten spijt, de feiten spreken voor zich en de verbreding zal doorgaan. Punt.
De auto is populairder dan ooit tevoren. Jaar op jaar op jaar komen er meer en meer exemplaren bij. Daar komt dan ook nog eens bij dat het OV op instorten staat (dienstregelingen worden nu al versoberd) én het gegeven dat de bevolking groeit als kool…Over 10 jaar al rijden er in dit tempo makkelijk 11.000.000 auto’s in Nederland.
Het langzaam maar zeker verstommende stikstofgebazel en klimaatgeneuzel van dit piepkleine groepje eco-verwarden ten spijt, er is gewoon méér snelweg nodig om toekomstige infarcten te voorkomen. Schier en totaal onvermijdelijk.
Dit clubje zou er beter aan doen om eindelijk eens met kwaliteitsargumenten te komen die mensen bewegen om vrijwillig het OV of de fiets te pakken. Want het is duidelijk dat het hele flauwekulverhaal rondom stikstof, milieu en klimaat hun beste tijd hebben gehad. Vrijwel niemand trapt er meer in…Iedereen wil een auto! De feiten zijn de feiten.
Ga in beroep tot je een ons weegt, keten je aan bomen en heb schijt aan de rechtsstaat, krijs de hele boel bij elkaar; het zal niets uithalen. De verbreding komt er hoe dan ook. Resistance is futile. Vooruitgang laat zich niet stoppen.
“Ga in beroep tot je een ons weegt, keten je aan bomen en heb schijt aan de rechtsstaat, krijs de hele boel bij elkaar; het zal niets uithalen”. Had je het over de boerenprotesten, Scherpschutter?
Confusius zegt het terecht: je kunt niet voor verbreding van de A27 en voor de boeren zijn.
Deze verbreding komt er niet. Het geld kan beter in de Nederlandse Spoorwegen gestoken worden, om het spoornet op peil te houden.
Ik ben juist wel voor de komst van een grote overkapping over de A27!
@Scherpschutter – Je bezwering klinkt bijna wanhopig, maar je hebt helemaal gelijk, geen feit kan op tegen jouw mening.
We moeten met elkaar de doorstroming beter en veiliger maken. Samen krijgen we de doorstroming onder controle. Zonder doorstroming geen beweging. Geen beweging is het nieuwe roken. Betere, veiligere doorstroming is beter en veiliger voor iedereen – mens, dier en natuur zullen roepen: Alles Stroomt! Panta Rhei! Hoezee! Eureka! Genees de wereld, begin bij een veilige doorstroming. De maatschappij, dat ben jij met je doorstroming erbij! Doorstromen is voorkomen, is beter dan genezen, is bewezen.
Graag help ik de overheid bij leuzen om de publiekscampagne te begeleiden.
Zachtop zitten gniffelen om de taalvondsten van Scherpschutter: “Het langzaam maar zeker verstommende stikstofgebazel en klimaatgeneuzel van dit piepkleine groepje eco-verwarden ten spijt…”
Om zo maar wat te noemen:
Rekeningrijden, Thuiswerken, Co2-belasting,
Recyclingbelasting op alles wat je koopt.
Prijs van een auto gaat sky high (ook 2e hands).
Dus kleinere/goedkopere auto voor woonwerk (of bijv. electrische motor/scooter)
Uiteindelijk vliegende drones voor 1 persoon over 15 jaar misschien al wel.
De argumenten in het artikel gaan niet over het strook bos van Amelisweerd dat zou verdwijnen, maar over de kosten, de stikstofcrisis en de klimaatcrisis.
Een alternatief binnen de bak is geen oplossing. Het is nu al levensgevaarlijk daar en 70 km kun je al rijden op de oude A27; de Waterlinieweg.
Wel heel fijn dat er is uitonderhandeld dat er meer bomen terugkomen, dan er verdwijnen en dat er een overkapping komt.
https://a27a12ringutrecht.nl/projectkaart/default.aspx
@Bill
De A2 had ook niet verbreed hoeven worden en 2×2-baans moeten blijven?
De libertariër Scherpschutter neemt het op voor de overheid en de rechtsstaat! Zonnesteek? Of echt van zijn geloof gevallen?
@Nina, nee, laten we alles vooral onbeperkt blijven verbreden, onze kop in het zand steken en net doen alsof al onze problemen dan magisch opgelost worden. Véél beter.
Meer volk is meer auto’s dus je kan niet voor meer immigratie zijn en minder auto’s. Meer auto’s uit de stad dus je kan niet voor een autovrij Utrecht zijn en tegen de verbreding. Het OV voldoet niet dus je kan niet voor het OV zijn en tegen de verbreding. Tot zover enige realiteitszin. Verbreding is noodzakelijk, de oorzaken zijn evident, er zijn geen alternatieven.
@ Nina
Alle tegen-roepers hadden het liefst gehad dat we nog steeds over de Amsterdamsestraatweg naar Amsterdam zouden rijden.
En over de Leidseweg naar Den Haag, de Jutfaseweg naar Den Bosch en de Biltsestraatweg naar Arnhem. Het Smakkelaarsveld in plaats van Oudenrijn als het centrale verkeersknooppunt van Nederland.
Immers, verbreding trekt verkeer aan, dus als je niet verbreedt komt er ook geen verkeer. Is hun argument.
Die activoerders willen dus eigenlijk dat de landsgrenzen gesloten worden voor nieuwe import wat onze bevolkingsgroei realiseert waardoor die verbreding A27 noodzakelijk wordt en dus ook zal gebeuren om die bevolkingsgroei welke economsiche groei ondersteund te faciliteren.
Ze hebben dus meer gemeen met de door hun verguisde rechts populisten dan ze denken want die zeggen dat ook als oplossing voor de toenemende verdichting met bijpassende toename mobiliteitsgroei de grenzen gesloten moeten worden.
Tijd voor enig reflectie over die totale identiteitscrisis welke domineert bij die extreem linkse activisten die zo links zijn dat ze eigenlijk extreem rechts aanhangen?
Er moet nog heel wat water onder de brug doorstromen voor die verbreding er überhaupt van zal komen. De tijd zal leren wat de uitkomst zal zijn van de conflicterende belangen die aan beide zijden de krachten bundelen. Vooralsnog ziet het er voor de voorstanders van die verbreding niet gunstig uit. En dat voelen ze ook wel aan gezien de wanhopige pogingen die gedaan worden om het kamp van de natuurbeschermers af te schilderen als ‘extreem links’. Dat is natuurlijk vrij pathetisch. Dan zou immers de meerderheid van de Utrechtse bevolking dat zijn. En zo ligt dat niet, dat moge duidelijk zijn.
Ik denk dat per 24 uur meer mensen gebruik maken van de ” bak van Amelisweerd” dan van de bedoelde strook bomen
Waarschijnlijk zelfs meer dan het hele bos.
“Inbreiding” in de bestaande bak lijkt een optie die door niet-automobielen bedacht is. Benieuwd met welke voorstellen stad en provincie nog komen.
Ik ben overigens geen voorstander van onbezonnen verbreding.
Met vriendelijke groet,
PeterH
VVD minister drijft politiek voor stemmen. Niets meer dan dat. Kansloos dat de verbreding doorgaat.
@ Koel Hoofd en andere reaguurders
Er is bijna niemand in Nederland voor meer immigratie, behalve het grote bedrijfsleven en de boeren die staan te springen (altijd) om zeer goedkope arbeidskrachten. Vandaar dat we sinds de jaren tachtig overspoeld worden door arbeidsmigranten en na de val van de muur door honderdduizenden oost europeanen die uitgebuit worden. Langleve het CDA en de VVD. Die dat meerdere keren door de jaren heen geregeld hebben.
Linkse stemmers willen helemaal niet meer mensen uit het buitenland hier. Echter, mensen komen en blijven komen. Ze vragen wel om een menswaardige behandeling van, ja, hoe zeg je dat, mensen. That’s all. Overigens zit links zelden tot nooit aan de regeringsknoppen in dit land en het is publiek geheim dat die migranten hier moeten komen om de tekorten op de arbeidsmarkt in te vullen. Dat is neo-liberaal rechts beleid. Linkse stemmers zijn over het algemeen tegen uitbuiting van mensen.
@Confusius, rechtse reaguurders hier waaien natuurlijk altijd al met alle winden mee. Neem iemand als Schampschutter, die continu predikt tegen overheidsinmenging te zijn, maar wél het hardst roept dat de overheid(!) wegen “moet” aanleggen.
Met andere woorden: De ene keer libertair zijn wanneer het je toevallig goed uitkomt en dan weer vóór een grote overheid zijn wanneer het je toevallig goed uitkomt. Kort samen gevat: Opportunisme. En dát is waar een partij als de VVD gretig op inspeelt.
Het wordt dan allemaal mooi verpakt met onnodig wollig taalgebruik, maar het blijft een flink staaltje “ik eerst en de rest van de wereld interesseert me niet”.
@Confusius
Als dat de keuze is (wat niet het geval is) dan is die keuze voor mij niet ingewikkeld: verbreed de A27 maar.
Vanwege stikstof en gestegen bouwkosten kunnen we het beter hebben over verbeteren van de A27 (en NRU) dan verbreden, kost minder en is sneller gerealiseerd. Dus 2×6 in de bestaande bak, betere uitstroom naar A12, varkensbocht weg en aansluiting USP verbeteren. En de regio (gemeente/provincie) moet nu wel eens van zich laten horen of en waar ze mee bezig zijn.
Als de verbreding toch echt nodig is waarom dan niet wat zakken en een deksel erop. Dan zijn we ook van geluid af en kan Amelisweerd er overheen groeien?
Dank voor jullie inzet protesteerders. Veel werk! (Ik doe elders mn best.
Hulde !
Het verbreden van de A27 bij Amelisweerd heeft helemaal geen nut! Het probleem ligt bij de op en afritten richting Amersfoort e.d., die kunnen de stroom auto’s niet kwijt dus krijg je misschien wel een kortere file maar veel breder! Dus totaal nutteloos! Onzinnig en geld verspilling.
Op alle snelwegen rond Utrecht 80 kilometer per uur en camera’s ophangen om snelheidsovertreders met hoge boete aan te pakken. Minder stikstof uitstoot en een betere en veiligere doorstroming.
Scheelt een hoop geld.
Laat op alle snelwegen rond Utrecht de maximum snelheid 80 km per uur zijn. Beter voor je tank, beter voor het milieu en een betere doorstroming. Hang camera’s op om snelheidsovertreders met flinke boetes af te helpen van de snelheidsduivels.
Wie is in hemelsnaam de kerngroep, wie denken ze wel niet te zijn, er is een process van aanvragen van plannen dat gevolgd wordt daar horen geen rechtzaken bij er een rechter zijn kijk op de zaak naar zijn persoonlijk oordeel oplegde.
Het is de tweede kamer die daar over oordeeld en niemand anders, we zijn van God los met al deze belachelijke actiegroepen.
@Bill 09:39
Heb jij ooit een overheid wel eens een weg zien aanleggen? Een overheid legt geen wegen aan…. Bedrijven leggen wegen aan. Helaas kunnen bedrijven dat pas doen nadat ze een akkoord hebben van de gewapende monopolist op het gebied van infrstructurele beslissingen.
Dus ja. Uiteraard juich ik de overheid toe om nu eindelijk eens te stoppen met de vooruitgang te frustreren en traineren en onverwijld tot opdrachtverstrekking over te gaan. De verbreding is nuttig en bitter noodzakelijk! De verbreding is GOED. Net zoals ik de overheid ook aanmoedig als het ze per ongeluk eens lukt om een crimineel op te pakken…Goede handelingen zijn goede handelingen.
Libertariërs zijn niet vatbaar voor het Hegeliaanse hokjesdenken van links, waarin alles dat Geert Wilders bijvoorbeeld doet slecht is, ook al doet hij iets goeds…Slechts een enkel voorbeeld van het bekrompen en verstikkende linkse anti-denken.
In de ogen van libertariërs kunnen foute mensen goede handelingen verrichten en goede mensen ook slechte handelingen. Wij libertariërs doen niets anders dan handelingen op zich beoordelen, ongeacht wie of wat de handeling verricht, waarbij het ‘goede’ of ‘slechte’ aan de handeling getoetst wordt aan het Non Agressie Fundament, het meest morele, prachtige beschavingsanker known to man.
Er zijn geen 50 shades of grey. Er is louter zwart of wit. Goed of slecht. De verbreding is goed. Zelfs al is het een slechte organisatie als een overheid die de opdracht verstrekt.
Ik lig altijd in een deuk over het commentaar van scherpschutter. Volgens mij staat hij op de loonlijst van DUIC om alles wat te verlevendigen. Want zeg nu zelf: het is altijd polariserend, geeft rumoer en creëert een hoop reactie.
Natuurlijk stoppen met die weg te make .we hebben de natuur hard nodig.
Zucht… Scherpschutter is dus — na een black-out? — toch libertariër gebleven en zal dus telkens weer in zijn eigen zwaard blijven vallen. Om ons tot het bovenstaande te beperken: de particuliere eigendom is voor hem heilig, maar om een weg te verbreden zal toch in vrijwel alle gevallen de eigendom van particulieren moeten worden aangetast, anders komt zo’n weg er niet. Het kan niet anders dan dat de overheid dit doet. Wanneer die particulieren het zouden moeten doen, zou die weg er nagenoeg zeker niet komen, want die eigenaren zouden er alles aan doen om een zo hoog mogelijke prijs voor hun stukje grond te bedingen. Als het al zou lukken om tot overeenstemming te komen, zou het in ieder geval heel lang duren. Mogelijk zouden zij na de aanleg van de weg zelfs tol willen gaan heffen voor het gebruik van hun verkochte stukje grond. En zo kan ik nog wel een tijdje met scenario’s doorgaan, maar daarvoor is het veel te warm. In de negentiende eeuw was in Nederland de eigendom zo heilig dat een spoorlijn omgelegd moest worden omdat een grondeigenaar zijn grond niet wilde verkopen (het beruchte Laantje Van der Gaag: https://nl.wikipedia.org/wiki/Laantje_van_Van_der_Gaag). Scherpschutter leeft nog in een vroegere periode, waarin de macht van de sterkste gold, en wat erger is, hij wil daar ook naar terug. Als hij inderdaad door DUIC voor zijn waandenkbeelden betaald wordt, houdt hij er in ieder geval wat aan over.
Die hoge prijzen en nu weer die stakingen bij NS zal de belangstelling voor de auto alleen maar doen toenemen, vrees ik. Dus zal er meer bos en meer boeren moeten wijken voor wegen. Om nog sneller op je bestemming te zijn.
@Hunties
“Want zeg nu zelf: het is altijd polariserend, geeft rumoer en creëert een hoop reactie.”
Correct, het lijkt soms wel magie, nietwaar? Maar heeft u zich wel eens werkelijk afgevraagd waarom dat zo is…? Hoe dat logisch te verklaren is?
De reden waarom dat zo is, is omdat wat ik zeg WAAR is. Was het niet waar, dan zou iedereen zijn schouders ophalen en denken “laat maar gaan, die gek”. En omdat wat ik zeg WAAR is (of in ieder geval op zijn minst altijd een eerlijke, zuivere uiterste poging tot het verkondigen van de waarheid is), betekent dit een directe confrontatie voor anderen met de ONWAARHEDEN die zelf aanhangen. Dát is waarom mijn reacties veel en heftige reacties oproepen. Merk op hoe emotieloos en vlak mijn reacties zijn, en hoe primair vaak die van hen zijn, die pogen er houvast op te krijgen, waar dat nooit lukt…Compleet van hun theewater raken ze ervan, zonder te realiseren wat het exact is waarvan ze zo van het theewater geraken; zichzelf.
Mijn reacties dwingen anderen hun éigen nonsens en zelfs zichzelf onder ogen te zien. Ik ben de spiegel die velen zichzelf niet durven vol te houden. En wat ze zien in die spiegel, bevalt ze allerminst…
Werkelijk niets dat een on-integere persoonlijkheid méér intrinsiek haat…dan een integere persoonlijkheid.
@Schampschutter, als de weg verbreed wordt tegen de zin van een grote groep mensen is dat agressie tegen die groep mensen en dus slecht. Dus zoals ik al zei, het gaat je vooral om wat JIJ als goed of slecht ziet, de rest is onbelangrijk. Puur egoïsme.
Verbreden van snelwegen is alleen fijn voor de happy few die zich nog een auto kunnen veroorloven (omdat de baas de auto betaalt?). Beter investeer dit geld in het spoorwegnet, dan hebben we er allemaal wat aan.
@Wim
Wie De Kerngroep Ring Utrecht is, kun je lezen op hun website (even naar beneden scrollen):
https://www.stopverbredingringutrecht.nl/contact/
Wat ik heel bijzonder vind, is dat omwonenden tegen de verbreding zijn. De kinderen sporten nl. precies in de avondspits wanneer er files zijn en ademen al die extra ongezonde filelucht in. Er zitten nogal wat sportclubs en BSO’s langs de A27 bij Utrecht.
Deze clubs zijn geen vertegenwoordigers van alle omwonenden, Utrechters of Nederlanders. Ze zijn nl. niet gekozen, maar een aantal gelijkgestemden heeft zich verenigd en is een club gestart. Dit is uiteraard hun goed recht. Het bestaansrecht van de milieuclubs is gefundeerd op milieuproblemen, dus die sluiten zich graag aan.
Met de bomen heeft het, volgens mij althans, niets te maken aangezien men zich in dat geval wel druk zou maken over de oerbossen in bijv. Estland, Amerika en Canada die verdwijnen in onze biomassacentrales of de duurzame vangrails op de Waterlinieweg waar tientallen boomstammen en dus bomen voor zijn gebruikt.
Persoonlijk vind ik wel dat er goed uitonderhandeld is. Er komt nu een overkapping over de A27 en er komen meer bomen terug dan er verdwijnen. Een prima resultaat.
@Nina, de bewoners zijn tegen omdat (nogmaals) alle modellen aangeven dat het over ‘n paar jaar alsnog vaststaat, dus ook ná verbreding. Op de een of andere manier lijkt dit feit maar niet te landen bij de lezers hier.
Daarnaast: een overkapping lost de vervuiling niet op, ze wordt slechts verplaatst. Dus dat is géén magische oplossing voor de vervuiling. Ik snap dan ook niet waarom je dit als serieus argument lijkt aan te dragen.
@Bill
“@Schampschutter, als de weg verbreed wordt tegen de zin van een grote groep mensen is dat agressie tegen die groep mensen en dus slecht. Dus zoals ik al zei, het gaat je vooral om wat JIJ als goed of slecht ziet, de rest is onbelangrijk.”
Iets doen tegen de zin van een ander is volgens u agressie…?! LOL. Dat is natuurlijk een bespottelijke opvatting (we doen allemaal dagelijks vele dingen tegen de zin van anderen en verder heeft agressie een volslagen andere definitie dan hoe u de term hier in uw fantasie verdraait), maar als dát uw argument is dan maakt dat u uiteraard al evenzo agressor jegens de mensen die de verbreding wel willen…LOL
“Dus zoals ik al zei, het gaat je vooral om wat JIJ als goed of slecht ziet, de rest is onbelangrijk. Puur egoïsme.”
Correct. Als mens ben ik een rationeel egoïstosch wezen. Al mijn uitingen en handelingen komen voort uit egoïsme, net als bij u. Verschil is enkel dat u in de totale waan leeft dat u geen egoïst bent (een even vermakelijke als aandoenlijke notie), en ik zulks niet alleen volmondig beaam, maar er zelfs volmondig voor uitkom en er trots op ben. Ik omarm de menselijke natuur. Leve egoïsme!
Nina: Als je zo bezorgd bent om de ongezonde filelucht, waarom rij je dan überhaupt nog met een auto, of ga je in een file staan? (want de file, dat ben jij)…
Ook wil de regering: —coalitie van VVD,CDA,D66 en CU, “maatregelen nemen die het effect van de verbreding van de snelweg op beschermde diersoorten moeten compenseren of verzachten.”
Deze zin is net zo ruk als het stikstof plaatje. Verbreden? Dus weer landje pik? In een stikstofcrisis?
Hm, ben nu toch wat in de war. Ik had begrepen dat de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht in innige samenwerking met de KRU een plan gingen maken…
@Schampschutter, “Iets doen tegen de zin van een ander is volgens u agressie…?! LOL. Dat is natuurlijk een bespottelijke opvatting”.
Okee, dus als libertariër ben je tegen agressie (het beschavingsanker wat je “Non Agressie Fundament” noemt) maar je bent toevallig óók degene die dan bepaalt wát agressief is en wat niet. Heerlijke cirkelredenering, gefeliciteerd.
Misschien kan je nog wat extra paragrafen typen om iedereen nog wat verder de wol over de ogen te trekken.
@wim: dus iedereen moet maar ja en amen zeggen op elk besluit van de tweede kamer? gelukkig hebben we een rechtstaat en mag je bezwaren aantekenen in dit land en naar de rechter stappen.
Als je hier niet zo van d houdt kun je overwegen om naar Qatar of Rusland te verhuizen.
De boeren gaan eraan geloven voor een beetje tijdwinst op een rot stukkie asfalt. Hebben de jongens en meisjes die de mond zo vol hebben van ‘de boer is een held’ en ‘geen boer, geen voer’ nu hun zin?
AD van vandaag: “Acht boerderijen (deels) dicht voor extra stikstof door verbreding A27 en A12 bij Utrecht
Acht boerderijen bij natuurgebieden in Utrecht en Gelderland stoppen of verminderen hun veestapel om de verbreding van de snelwegring Utrecht mogelijk te maken”.
Er moet een minister heen die roept dat het een klotebesluit is maar dat die verbreding er hoe dan ook komt. Als de overheid ballen heeft en consequent is drukken ze het gewoon door. De Tubbergse methode zeg maar.
Mijn kritische reactie over de libertarische ideologie van Scherpschutter werd niet geplaatst. Misschien deze oproep aan hem wél: kom er maar in voor het beperken van het eigendomsrecht van die boeren door de overheid!
@Fred,
Zoals gezegd hebben we een tweede kamer met 150 gekozen vertegenwoordeigers die hun eigen zegje doen en niett opgesloten worden als ze tegn zijn maar de meerderheid beslist.
Het zijn juist de rechters die een dictoriaal regiem uitstralen zoals in Rusland en Quatar
Daar maak ik me zorgen over want die hebben een mening gevormd en zijn niet voor rede vatbaar.
Dus ik verhuis niet naar Rusland.
Bij Hans is de verwarring compleet. Er is geen millimeter land van een boer nodig om de A27 te kúnnen verbreden. Geen millimeter….Dat de overheid dit land koopt van de boeren om aan haar eigen stikstoffantasietjes te kunnen voldoen, laat dat feit volkomen onverlet.
Verder staat het boeren uiteraard vrij om vrijwillig hun land te verkopen aan wie men maar wil om welke reden men maar wil.
Scherpschutter noemt de wegverbreding “vooruitgang”. Moet ik nog meer zeggen?
Het is al lastig om op dit forum te discussiëren, maar DUIC maakt het nog moeilijker door reacties vast te houden en ze daarna alsnog op het tijdstip van binnenkomst van die reactie te plaatsen. Dat maakt een gerede gedachtenwisseling onmogelijk. Daarom redactie: als u inzendingen om wat voor reden ook eerst vasthoudt en pas later plaatst, doe dat dan alstublieft chronologisch op het tijdstip van plaatsing en niet op dat van binnenkomst
@ Moniek
We rijden nu eenmaal niet meer over een karrenspoor met paard en wagen. De vooruitgang houd je niet tegen.
Verder moet de bevolkingsgroei gefaciliteerd worden. Houd je ook niet tegen.
Nee Scherpschutter. Bij mij is er geen sprake van verwarring. Deze bewering is er eentje uit jouw trukendoos van oneerlijke techniekjes om je eigen gelijk te halen. Doorzie het: deze boeren moeten wijken voor die volstrekt overbodige verbreding van de A 27 waar jij zo’n warm voorstander bent. Schaam je een beetje. De boer is de pineut. Waar is je warm kloppend hart voor deze boeren in het nauw? Laat maar wapperen die omgekeerde vlag boven de A 27!
@Nina: bevolkingsgroei gefaciliteerd worden? Beetje last van de warmte? Maar inderdaad, met name door de waarschijnlijk niet meer te keren naderende klimaatcatastrofe zal de groei naar gebieden met een nog tamelijk gematigd klimaat door immigratie gigantisch gaan toenemen. Ik hoop het niet meer mee te maken.
@Lexus: discussie op dit forum? Ik zie vooral in beton gegoten-en geharnaste standpunten. Heel jammer. Gelukkig is daar dan nog een dwarsdenker als scherpschutter in zijn rol als advocaat van de duivel.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@Confusius
Je hebt deels gelijk als je zegt dat CDA (christendemocraten) en VVD (kapitalisten) dat georkestreerd hebben (met medewerking van de meeste politieke partijen).
Stukje complexe context in de vorm van een ruwe schets.
Schumanplan uit 1950. Opgesteld door Robert Schuman (Franse christendemocraat), Konrad Adenauer (Duitse christendemocraat) en Jean Monnet (Franse zakenman die het Angelsaksisch kapitalisme aanhing). Ze worden geëerd als de grondleggers van de EU en hebben in heel Europa straten naar zich vernoemd gekregen. Dat plan had als doelstelling om het nationalisme uit te bannen door een sociale, culturele en politieke integratie van de nationale economieën. (Nationalisme vlgs Wikipedia: “de staat als politieke eenheid moet voortvloeien uit de natie als historisch gegroeide sociaal-culturele eenheid.”)
Dit noemt men het Europese project wat het ‘harmoniseren van de lidstaten’ als doel heeft. Oftewel de socialistische natte droom in een kapitalistisch jasje vol valuta tekens (die sterren). Met andere woorden, de Europese historisch gegroeide sociaal-culturele diversiteit moest kapot en worden vervangen voor een nieuwe homogene hersenloze consumptie pulpcultuur in 5 miljard verschillende kleuren met 2 subklassen (50% arm en 50% rijk) want dan slaan ze elkaar de hersens niet meer in. Dat is namelijk al meer dan 5.000 jaar sociaal-culturele traditie op Europees continent, ergo vrede is slechts een interbellum..
Uit dat Schumanplan is de Gemeenschap van Kolen en Staal (1952) als eerste stap voortgekomen. De GKS werd de EEG en uiteindelijk de EU, een kloon van de USA gesticht als Schumanplan met behulp van Amerikaanse dollars (Marshallplan 1948-1952). Want de USA heeft immers geen burgeroorlog meer meegemaakt sinds de strijd over de kosten van arbeid, gedwongen slavernij versus vrijwilligheid als loonslaaf, is gewonnen door de neoliberale kapitalisten…
Daarvoor heeft Nederland al in 1953 haar soevereiniteit weggeven met Grondwet art. 94:“Binnen het Koninkrijk geldende wettelijke voorschriften vinden geen toepassing, indien deze toepassing niet verenigbaar is met een ieder verbindende bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties.”
Laat dat even tot je doordringen aub. De VN bepaald dus met mandaten en universele rechten wat er hier gebeurd terwijl we die afgezanten niet eens kunnen kiezen. (Kaag is beroeps VN afgezant, dus die beloofde nieuwe bestuurscultuur kwam er niet en Rutte had er ook geen actieve herinneringen meer aan) EU parlementariërs kunnen we dan weer wel kiezen, maar die vertegenwoordigen in de Europese klonterpartijen niet dezelfde standpunten als welke ze thuis verkondigen omdat ze gedwongen polderen. EU commissie kunnen we weer niet kiezen. Dat is koehandel in de achterkamertjes van de EU waardoor Charles Michel zich de ongekroonde koning en Sensursula zich de ongekroonde keizerin van Europa wanen. Maar niets werkt zo ‘verbindend’ om het historisch verdeelde Europa te verenigen tot grauwe eenheidsworst als een gemeenschappelijke vijand. Op het Europees continent is dat Rusland dus die zijn al 7 decennia lang de Sjaak in het verdomhoekje. En dat allemaal voor de vrede welke noodzakelijk is voor een lucratieve handel;
Welke partijen waren er tussen 1946-1955 aan de macht toen Nederland met GW art. 94 de facto haar soevereiniteit verloor en de grenzen wijd open stelde waardoor er nu al 17.6 miljoen inwoners zijn en de 20 miljoen wel binnen 40 jaar zal worden gehaald?
Beel 1 = KVP en PvdA (1946-1948)
Drees-van Schaik (Drees I)= KVP en PvdA (1948-1951)
Drees II = PvdA, KVP, CHU en VVD (1951-1952)
Drees III = PvdA, KVP, ARP, CHU (1952-1956)
In 1957 hoefde er met het Verdrag van Rome enkel nog bij het kruisje getekend worden.
Dus wie hebben Nederland aan de goden van het moralistisch groot kapitaal overgeleverd zodat de bevolking ideologisch wordt gehomogeniseerd en verdeeld in twee subgroepen? PvdA (die linkse sociaaldemocraten die ooit met het milieu begonnen zijn) en de verzuilde KVP, ARP, CHU wat we tegenwoordig het CDA (centrumrechtse christendemocraten) noemen.
NB! Sindsdien zijn de meeste partijen zijn daarin vervolgens decennia lang heel braaf, en soms verrekte enthousiast (bijv. VVD, D66, GL), in meegegaan want ze geloven nog steeds in die beloofde koe met de gouden horens en gouden kalfje wat wel even de wereld zowel gaat redden alsook verbeteren.
Er valt namelijk grof geld (en status/macht) te verdienen aan dat sprookje omdat steeds meer mensen er in gaan geloven. De pen en geld zij machtiger dan het zwaard want er zitten intussen al 10 landen soms al decennia in de EU wachtkamer, en ettelijke miljoenen mensen rammelen aan de poorten van de EU, het groene beloofde land van de koeien met gouden horens van de ondemocratische socialistisch kapitalistische heilstaat.
Dus activistisch links (GroenLinks trekt sinds hun oprichting veel PvdA-ers aan en die voerden ooit actie voor jan de arbeider) mag zichzelf echt wel eens wat moeilijke vragen gaan stellen. Want o.a. dankzij hun sociale idealen (met Drees voor de armen, sinds Kok voor de rijken met GL als milieu sidekick) gaan nu die A27 bomen er aan. Rechts staat immers al vele jaren klaar om ze de biomassa centrale in te kwakken en heeft dankzij het jarenlange activistisch gesteggel mazzel want dat levert nu ook nog veel geld op. En laten we eerlijk zijn, die migranten en vluchtelingen leveren niet alleen meer gesubsidieerd sociaal-cultureel werk op maar moeten toch ook ergens kunnen wonen, werken, consumeren, participeren en verplaatsen? Dat zijn die paar bomen toch wel waard?
De wereld is grijs….
Nederland wordt intussen wel rap heel vol met de meest milieuvervuilende wezens op deze planeet: Homo sapiens. Maar de koeien en kapitalisten krijgen van diens vervuiling de schuld… Well done links.
@ Hans
De boeren gaan niet verdwijnen, hoor. De coalitie wankelt stevig nu het CDA haar standpunt wijzigt. Ook de VVD achterban is wel klaar met de klimaatplannen van mevrouw Kaag.
Bijzonder dat het vooral de plannen van D’66 zijn, maar dat mevrouw Kaag nog geen enkele verantwoording heeft afgelegd in debat met de kamer. Diplomatie om een puntje aan te zuigen.
Alsof wij met onze postzegeloppervlakte Nederland enige invloed kunnen uitoefenen op het klimaat…..de arrogantie en de ijdelheid.
Die klimaatpot van 60 miljard is nu heel dringend nodig om de vele crises te lijf te gaan willen we als land niet aan de bedelstaf belanden.
Zolang een groepje nimby’s hun eigen tijd en geld wil verspillen tegen een kansloos protest is dat helemaal prima.
Confusius is zoals gewoonlijk weer eens geheel verward cq confuus. Veruit de meeste protesterende nimby’s wonen in een huis dat is gebouwd op grond die voorheen van een uitgekochte boer was. Alle buitenwijken van Utrecht staan op voormalige weilanden. Je kunt dus prima voor de bouw van wegen en huizen zijn als boeren worden uitgekocht en tegen uitkoop voor co2.
Redactie: graag alsnog plaatsing van mijn reactie op Nina van gisteravond over het faciliteren van bevolkingsgroei.
@ Nina
Over een wankelende coalitie het volgende:
die coalitiepartijen mogen best een beetje wankelen. Maar ze blijven elkaar voorlopig wel vasthouden is mijn inschatting. Bij nieuwe verkiezingen heeft geen van die partijen ook maar enig belang. Het CDA verdwijnt dan als eerste, gevolgd door de VVD van Mark Rutte. De stemmen gaan dan vermoedelijk vooral naar zo’n one issuepartij als de BBB. Die mevrouw praat lekker vlot weg. Mocht die een klapper maken, wat er wel naar uit gaat zien, vergaat het haar als ooit de LPF en nadien FvD. Gaat aan geruzie en gesplinter ten onder. Besturen ho maar. Kunnen ze niet. Gevolg: nog meer chaos. De kiezer, die over het algemeen niet slim is, helpt zulke luchtbellen aan een meerderheid. Maar besturen komt er dus – andermaal – nooit meer van. En dat heeft die coalitie, hoe beroerd je die ook vinden mag, haarscherp in de smiezen.. Want ze zijn van alles en nog wat. Maar ze zijn nog niet helemaal gek. Nee, die laten elkaar niet los.
En dan dit: Nederland is krachtens internationale verdragen, wet- en regelgeving gebonden aan het uitvoeren van een strikt stikstofbeleid. Dat kan niet zomaar even over boord gekieperd worden want dan grijpt de rechtelijke macht in. Trias Politica. Dat is hoe het werkt beste Nina. Met arrogante wereldverbeteringsaandrang heeft dit niks te maken. Dat schijn jij te denken. Maar zo ligt dat niet. Het is de realiteit die de wetgeving dicteert.
@Nina Na al die berichten weet u nog steeds het verschil tussen (het effect van) CO2 en stikstof niet?
En als u geld wilt besparen, dan zou ik niet een paar miljard euro (los van wat het extra gaat kosten) uitgeven voor wat asfalt. Asfalt kun je niet eten en je kunt er niet in wonen. Het enige effect van meer asfalt is dat mensen verder van hun werk gaan wonen.
En u snapt niet dat omwonenden tegen verbreding zijn, terwijl ze er toch het meest direct bij betrokken zijn. Zou hun mening, waarop die dan ook gebaseerd is, niet belangrijker zijn dan die van u, die eigenlijk alleen betrokken bent omdat het om uw belastinggeld gaat?
@utrechtvoorutrecht: snelwegen zijn van nationaal belang, dus voor alle inwoners van NL. Zou hun mening niet belangrijker zijn dan die van een lokaal groepje nimby’s die eigenlijk alleen betrokken zijn ondat het om hun directe omgeving gaat? Diezelfde mensen die het prima vinden als de weg 30 km verderop zou worden verbreed omdat zij daar toch geen last van hebben?
@ Hans
Een coalitiehuwelijk gefundeerd op wantrouwen. Met de dag zien de kabinetsleden er slechter uit. Mevrouw Kaag is al onwel naar het ziekenhuis gegaan op een belangrijke debatdag. Coalitiepartijen wiens achterban er niet meer achter staat. Daar gaan we het de komende 2-3 jaar niet mee redden.
Misschien is een frisse wind heel welkom en een beetje realiteitszin. Caroline for president, zou ik zeggen. Veel slechter kan het niet worden. Het vorige kabinet is gevallen op de toeslagenaffaire en dezelfde partijen zitten weer in dit kabinet. Dat is opmerkelijk.
Verder hebben wij alleen een stikstofcrisis, omdat we de normen te laag hebben gesteld in de buurt van een Natura 2000 gebied (NL 14 gr, DUI 100 gr en DK 200 gr). En daarnaast hebben we veel te veel Natura 2000 gebieden aangewezen. Iemand heeft blijkbaar zitten slapen.
@Utrechtvoorutrecht
Die paar miljard voor de verbreding van de A27 is al opgehoest met motorrijtuigenbelasting.
@JdV
“Diezelfde mensen die het prima vinden als de weg 30 km verderop zou worden verbreed omdat zij daar toch geen last van hebben?”
Daar ga je de mist in m’n beste.
De beweging die tegen deze volkomen nutteloze verbreding van dat stuk A27 is, is een brede beweging die bestaat uit diverse landelijke natuurbeschermingsorganisaties en velen die zich bij deze organisaties hebben aangesloten, nogmaals: op landelijk niveau. Zij denken verder dan binnen het kader van het door jou zo graag gehanteerde frame ‘nimby’ en komen derhalve in den brede op voor de bedreigde natuur in ons land. Of dat nu de natuur van Amelisweerd betreft of die van de Wadden, de Biesbosch of het rivierenlandschap. De discussie versmallen (sic) zoals jij dat doet is een truc die overbekend is en die ruimschoots doorzien wordt. Zij die dit doen lijden aan argumentenarmoede.
@JdV Dus aanwonenden hebben mínder te zeggen dan “alle inwoners van NL” die blijkbaar dagelijks in de file op de A27 staan? Prima. Geeft u even uw adres door? Er schijnen nog partijen te zijn die asbest kwijt willen. “Alle inwoners van NL” zijn er ook bij gebaat dat die niet op de snelweg worden gedumpt dus beter in uw achtertuin.
Verder rijd ik regelmatig over de A27 maar woon ik er niet vlakbij. Volgens u zou ik het dus prima vinden als hij verbreed wordt? Fout. Praat u gewoon weer voor uzelf?
Als u 2 miljard zou krijgen om filevorming op enkele piekmomenten in de dag te voorkomen, is verbreden (met de jarenlange extra vertragingen tijdens de bouw) uw beste oplossing? En wilt u bij lage waterstand ook rivieren dieper gaan maken? Waarom miljarden verslinden aan projecten waarvan de simulaties aangeven dat ze weinig opleveren? Overigens gaat u wegverhuizen dus kunt u zich beter druk maken over de A37.
@ JdV
Nee, je kan niet tegen uitkoop van boeren zijn en voor uitkoop van boeren zijn. DAT kan niet.
@Nina De Natura2000 gebieden zijn niet aangewezen omdat “het moest van Brussel” maar omdat we graag onze natuur willen behouden.
De mensen die hier het luidst roepen dat de ziel uit Utrecht is gegaan in de jaren 60/70 voor megalomane projecten (sloop van De Utrecht en de wijk rond station voor HC; het dempen van de singel voor een snelweg door de stad), gaan nu hard roepen dat we een megalomaan project aan moeten gaan. En tegelijkertijd roepen dat er geld naar armoedebestrijding moet.
@cconfusius: Tuurlijk wel. Uitkoop voor huizen is goed. Uitkoop voor stikstof is slecht. Kan prima.
@Utrechtvoorutrecht: The need of the many outweigh the need of the few. Or the one.
Wegen verbreden is een slimme keuze als het aantal inwoners is en blijft toenemen aangezien het aantal auto’s en autobewegingen ook toeneemt. Net zoals het bouwen van extra scholen, ziekenhuizen en energiecentrales noodzakelijk zijn als je bevolking groeit. Niks ingewikkelds of moeilijks aan. En bij lage waterstanden de rivieren uitdiepen is slim inderdaad. Dat gebeurd trouwens ook jaarlijks. Bij hoge waterstanden de dijken verhogen is ook slim. Het is allemaal niet zo moeilijk, zo lang je niet luistert naar een klein groepje beroepsgekwetsten die per definitie altijd overal tegen is.
@Hans: zij die alles uit zijn verband trekken en overal tegen zijn lijden aan een overmaat aan bemoeizucht. Nutteloos nepargumentjes verzinnen en opkomen voor de gestreepte witte buik salamander is voor sommigen nou eenmaal een levensvervulling.
@Utrechtvoorutrecht
Dat zeg ik: er heeft iemand in Nederland zitten slapen bij het aanwijzen van zoveel Natura 2000 gebieden zonder de consequenties daarvan te hebben gelezen.
Vandaar dat er nu geen huizen gebouwd kunnen worden en er boeren moeten verdwijnen.
Kwestie van de fout corrigeren en de stikstofnorm naast Natura 2000 gebieden aanpassen aan die van Duitsland of Denemarken.
Het is vrij simpel wel.
@Utrechtvoorutrecht
Welke natuur? Er bestaat helemaal geen natuur in Nederland. Iedere m2 is bewerkt of aangelegd, gemanaged en onderhouden door de mens, tot aan de stand van het grondwater aan toe. Nederland is in essentie een Vinexwijk-tuin met geautomatiseerd irrigatiesysteem. Er is geen natuur. Nou ja, wellicht nog wat stukjes van de Noordzee en Waddenzee, maar dat is het wel.
Natuur zegt ie…LOL. Ik neem aan dat u de definitie van “natuur” kent?
En dus volplempen maar met asfalt en beton, Scherpschutter, zodat er vrijwel helemáál niets meer over is aan natuur of hoe u het ook maar wilt noemen? En dat noemt u blijkbaar vooruitgang? Mijn tijd duurt het wel uit, maar ik beklaag de peuters van nu.
@Nina
Anders wel toevallig dat Kaag onwel werd terwijl ze een heel moeilijk debat stond te wachten waarbij ze geen zinnig antwoord op alle vragen had kunnen geven.
Maar Caroline for president zou hilarisch zijn, de Randstad elite gepasseerd door een vrouw uit de provincie. Daar hebben Kaag en Rutte heel lang therapie voor nodig om dat te kunnen verwerken.
@Hans
Kon je wel eens mis hebben, dat BBB dezelfde weg te wachten staat als LPF en FvD. Heel veel politiek ervaring van de gevestigde partijen (o.a. CDA) staan wel achter haar omdat ze het vertrouwen kwijt zijn in hun eigen partij. Dat was met LPF en FvD absoluut niet het geval, die moesten zich als clown gedragen om op te vallen. Caronline is nuchter, eerlijk en kan heel makkelijk steun in de 2e kamer krijgen voor haar moties. Alleen D66/GL piepelen haar vanaf grote immorele hoogte, maar dat doen ze met elke partij die ze niet naar de mond praten omdat ze er geen weerwoord op hebben. Te veel lege ruimte tussen die groene duurzame oren.
@Moniek
“En dus volplempen maar met asfalt en beton, Scherpschutter, zodat er vrijwel helemáál niets meer over is aan natuur of hoe u het ook maar wilt noemen?”
Volplempen..Zucht. Wees toch eens wat zorgvuldiger in het gebruik van uw terminologie. Dit is zó irrationeel. U lijkt wel buiten zinnen. De landoppervlakte van Nederland is 4.200.000 hectare. Daarvan is slechts 115.000 hectare zogenaamd ‘verkeersterrein’. Peanuts! Ruim 2.750.000 hectare is agrarisch land, bos en zogenaamd ‘natuurlijk’ open terrein.
Wat maakt u zich nu toch druk om zeg.
Houd moed en houd vol! Géén verbreding en het gereserveerde geld onvoorwaardelijk besteden aan openbaar vervoer (inclusief betere arbeidsvoorwaarden voor het personeel). Covid heeft veel mensen de auto ingebracht, verarming van het openbaar vervoer doet dit eveneens. Uitbreiding netwerk regionaal busvervoer, vanuit bedrijven stimuleren om de auto thuis te laten plus samenreisregeling bij autogebruik (die regeling was er ooit), in de steden stimuleren deelauto’s. Zo zijn er vast nog meer