Het is dit jaar, in 2023, 150 jaar geleden dat de slavernij in Suriname en op de Nederlandse Antillen werd afgeschaft. Ook dit jaar wordt tijdens Keti Koti (‘Ketenen Verbroken’) in Utrecht stilgestaan bij dit moment, zowel door te herdenken als door te vieren. Bekijk hieronder wat er op 30 juni en 1 juli allemaal te doen is in Utrecht.
Vrijdag 30 juni
Herdenkingswandeling
Op vrijdag 30 juni worden de mensen herdacht die streden voor vrijheid en voor een menswaardig bestaan tijdens de trans-Atlantische slavernij. Voorafgaand aan de herdenking vindt er om 15.00 uur een herdenkingswandeling plaats vanaf de Stadsschouwburg. Wandelaars komen langs plekken in Utrecht waar zichtbaar wordt hoe de stad en haar vroegere bewoners verbonden zijn met het slavernijverleden en kolonialisme. De wandeling eindigt bij het monument en de herdenking in het Griftpark. Deelname is gratis, maar er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen zich per mail aanmelden: stadswandeling@sporenvanslavernijutrecht.nl.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Officiële herdenking Griftpark en onthulling monument ‘Vlucht en Verzet’
De officiële herdenking start op vrijdag 30 juni om 16.45 uur in het Griftpark. Er is een speech door burgemeester Sharon Dijksma, voorzitter van het ‘Comité 30 juni/1 juli Utrecht’. Leroy Lucas neemt het woord en er is een voordracht door Elisa Lo-A-Njoe. Daarnaast zal wethouder Linda Voortman kunstenares patricia kaersenhout interviewen tijdens de onthulling van haar monument ‘Vlucht en Verzet’. Er wordt afgesloten met een optreden van zangeres Denise Jannah en de voorstelling ‘Free to be Free’ door Theatergroep Sites of Memory, waarna bezoekers kunnen herdenken en napraten bij het monument van kaersenhout. Meer informatie is te vinden op de website van Keti Koti Utrecht. Iedereen is welkom om de herdenking en de onthulling van het monument bij te wonen. Aanmelden is wel noodzakelijk en kan per mail naar slavernijverleden@utrecht.nl.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Free Heri Heri maaltijd en voorstelling
Vrijdagavond kan er vanaf 18.30 uur ‘Free Heri Heri’ worden opgehaald in Stadsschouwburg Utrecht. Heri Heri is een gerecht waarvan de ingrediënten onderdeel waren van wat tot slaaf gemaakten toentertijd te eten kregen. De maaltijd is een herinnering aan deze personen en wordt gemaakt door medewerkers en koks van Stadsschouwburg Utrecht, in samenwerking met en op aanwijzing van KIP Republic. De Heri Heri kan gratis worden opgehaald of gegeten worden in de Stadsschouwburg. Na afloop organiseert de Stadsschouwburg in samenwerking met DOX Theater Utrecht en ‘Comité 30 juni/1 juli’ vanaf 20.00 uur ‘Herdenk het verleden, vier de toekomst’ en zullen er verschillende optredens te zien zijn.
Zaterdag 1 juli
Keti Koti Festival Utrecht
Na de Keti Koti-herdenking op 30 juni is het zaterdag 1 juli tijd voor de viering in het Griftpark. Gooi je heupen los, waai je angisa in de lucht, herdenk het trans-Atlantische slavernijverleden en vier de toekomst. Kom genieten van de gerechten van Truk’i Pan, haal schaafijs of bezoek een van de vele food- en non-foodstands. De hele middag staan er verschillende workshops op de agenda en is er een pop-up bieb. Meerdere artiesten en dj’s betreden daarnaast het podium. Het feest duurt van 14.30 tot 22.00 uur in het Griftpark en is gratis te bezoeken. Het volledige programma is te vinden op de website van Keti Koti 030.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Zuilen viert Keti Koti
Ook Zuilen staat op 1 juli in het teken van Keti Koti. Van 14.30 tot 21.30 uur is er een informatief en feestelijk programma in het ZIMIHC Theater Zuilen. Zo vinden er meerdere voorstellingen plaats, zijn er voordrachten, is er livemuziek en is de expositie ‘Slavernij Verleden’ van Isan Corinde te bezichtigen. Op het schoolplein is er daarnaast Surinaamse catering door Toko de Waag en zijn er stands met meer informatie en boeken over het slavernijverleden. De feestelijke dag is gratis te bezoeken, meer informatie is te vinden op de website van ZIMIHC.
Gekoppelde berichten
patricia kaersenhout over het slavernijmonument: ‘Ik wil het publiek tot denken en handelen aanzetten’
In het Griftpark wordt op 30 juni 2023 – tijdens Keti Koti Utrecht – een…
12 Reacties
Reageren“In mijn cultuur ben je verantwoordelijk voor de daden van je voorouders.”
~ kaersenhout
Ik zie dit als een voedingsbodem voor allerlei beschuldigingen en claims.
@Pragmatist U geeft heel mooi aan waar het op dit moment in Nederland mis gaat: niemand wil ergens voor verantwoordelijk zijn (maar het liefst wel meebeslissen).
Heel verfrissend als we in Nederland wat meer blootgesteld worden aan een andere manier van denken. Keti Koti is wat betreft een verrijking.
Het is belangrijk je nationale kennis te kennen en ook te onderkennen wat niet goed is gegaan. En welke schade ze hebben aangericht. Ik geloof dat voor niet het zinvol is om of in slachtoffer rol te gaan zitten of in de schuld rol. Ik voel me niet een dader voor wat mijn ( verre) ouders hebben gedaan.
Liever emancipeer ik mezelf van mijn culturele achtergrond om een meer mondialere en brederere perspektief te hebben.
“In mijn cultuur ben je verantwoordelijk voor de daden van je voorouders.”
Dan zou je verdoemd zijn om al het slechte gedrag van voorouders te dragen. Alsof je geen eigen persoon bent. Dat vind ik een triest en hopeloos concept.
Ik ben blij dat dat in de Nederlandse cultuur niet zo is.
Wel of niet verantwoordelijk zijn voor de daden van voorouders en in welke mate, binnen welke context etc? Interessant gegeven. Daar kan over nagedacht worden. In ieder geval zou het goed zijn als wij, nu levenden – ons realiseerden dat al onze daden hoe dan ook gevolgen zullen hebben voor ons eigen toekomstig nageslacht. En voorts: Keti Koti is in wezen van dezelfde orde als de herdenkingen die in onze cultuur belangrijk gevonden worden, bijvoorbeeld de herdenking van 4 mei, de herdenking van de bevrijding op 5 mei. In die zin is Keti Koti een volstrekt te respecteren gebeuren wat nodig een plek dient te krijgen in onze maatschappij. Onze ‘verantwoordelijkheid’ zo u die wilt erkennen, kan betekenen dat wij de gevolgen van daden verricht door (onze) voorouders proberen te erkennen. We kunnen er voor ijveren de negatieve gevolgen zoveel mogelijk weg te nemen. Daar ligt m.i. onze verantwoordelijkheid. Aan schuldgevoelens heeft niemand wat. Maar daar gaat het hier dan ook helemaal niet om. De discussie naar het schuldniveau verplaatsen verhindert juist het rationeel, praktisch en met mededogen omgaan met negatieve gevolgen die nu voor velen nog steeds voelbaar zijn.
@ Hans
De toeslagenaffaire en de gaswinningsschade Groningers zijn twee voorbeelden van nare geschiedenis die wij momenteel schrijven.
@Hans: dat de slachtoffers het vieren is begrijpelijk. Dat de daders het moreel gezien mee zouden moeten vieren lijkt me nieuw.
Herdenken de Duitsers op 10 mei de inval in Nederland?
Herdenkt Desi Bouterse de decembermoorden?
Herdenkt de VS van Biden de bombardementen op Vietnam?
Herdenkt links in de EU de aanslagen van de RAF, Rode Brigades en de ALF?
Ik ben er niet tegen, ik hoop wel dat u ziet dat het wel uniek zou zijn.
@Nina: je hebt helemaal gelijk. Bij onrecht van lang geleden sta je automatisch aan de goede kant van de geschiedenis, zeker als je er bij zegt dat de overheid maar eens nog meer geld moet besteden om de gevolgen te fixen.
Maar bij onrecht van nu moet je kleur bekennen, en dat is vervelend.
Kies je weer voor de zittende verantwoordelijke partijen: coalitie en de constructie oppositie (het land moet immers onder Rutte en Kaag geregeerd worden)?
Of kies je voor de mensen en partij die echt voor de slachtoffers zijn opgekomen?
Dat is voor de meeste Nederlanders, links of rechts, veel ingewikkelder.
@Utrecht2
De VS herdenkt vooral de eigen Vietnam veteranen geloof ik.
Maar Duitsland daarentegen herdenkt de Holocaust nog steeds uitgebreid en diepgaand.
Beste Utrechter 2.
De daders liggen op het kerkhof. Dat neemt niet weg dat velen van ons wellicht de nakomelingen van deze daders zijn. Het huidig koninkrijk en de toenmalige Republiek der Nederlanden heeft enorm geprofiteerd van de slavernij. Daar kennis van dragen en er vervolgens bij stil staan is niet verkeerd. Dit wetende en er vervolgens collectieve verantwoordelijkheid voor nemen door naar racisme neigende tendensen in onze huidige samenleving te bestrijden is zinvol. Dat moet gepaard gaan aan het vaste voornemen om nooit meer mee te willen doen aan de mensonterende activiteit die de ene mens gelegenheid biedt om de andere mens tot slaaf te maken. Om dit alles is Keti Koti het dubbel en dwars waard om een monument van herdenken te zijn.
@ utrechter 2
Wat hebben sociaal democratische linkse mensen in hemelsnaam te maken met aanslagen van extremisten?
Hoe is dat in jouw ogen hetzelfde? Wat een (vermoedelijk extreem rechts) gepolariseer hier weer.
@Ton: ik ken het musuem in Berlijn, waar tot de Holocaust is besloten. Maar heb je betere voorbeelden? ik ben gewoon benieuwd.
@Uuu: snap je nu een beetje dat mensen die afstammen van keuterboeren en lijfeigenen in Nederland, afstand, en niet zoveel verantwoordelijkheid, ervaren voor wat de VOC heeft gedaan?
@Hans: we hebben al voor het WK al demonstratief straatnamen verandert omdat ‘we wilden leren van het verleden, om herhaling te voorkomen’, maar het heeft ons niet weerhouden om naar het WK te gaan of het te volgen op TV. Wat u weergeeft is de visie van de meeste beleidsmakers in Nederland. De kritiek van sommigen is dat ‘ het willen leren van het verleden’ aantrekkelijk is vanwege de vrijblijvendheid en de virtue display. (Economische) slavernij in het heden aanpakken is veel moeilijker. Bij de prostitutie krijg je ideologisch verzet waarop gewezen wordt op het deel van de dames die het vrijwillig doet plus op de zwarte markt die je hand werkt, ook bij Qatar wil bijna niemand een party pooper zijn.
De toestanden met de Polen zijn gewoon agendapunt nummer zoveel in de beleidsmachine van Nederland, ook hier is het voor gemeenten en overheden de afgelopen jaren veel gemakkelijker gebleken om monumenten te onthullen en straatnamen te veranderen, dan om uitbuiting aan te pakken.
Dat Utrecht prostitutie heeft aangepakt: coalitie van de Christenunie en feministische vleugels binnen partijen vind ik wel positief.